Bygging av en japansk inspirert hagedam (side 7)

Du kan lese det meste her...

Men her er et par bilder.
Filter
noen som kan gi meg en enkel forklaring på eit enkelt og greit sjølbygd filter.somfungerer på en dam på 5000 litereller deromkring.

ser at trådstarter har lagt ut bilder av eit sjølbygd filter her.men kan jeg bygge eit hagedamfilter omtrent som en sump beregna på akvariet innendørs.

Prinsippet er akkurat det samme. Du må bare tenke større. Eller som et nedenfor:

Det enkleste er å lage en flerekammerfilter av murekasser av plast som du får kjøpe på Biltema. Til en dam på 5000 liter så holder det med 2 kasser på 70-90 liter hver. Sett dem etter hverandre i rekke eller opp på hverandre i flere etasjer. Kople dem sammen ved bruk av rør (rekke) eller bore hul i bunn (etasje).

Mange har samme løsning med runde blåtønner i rekke.
Fikk lagt om hele parti på høyre siden av dammen inntil husvegg. Fjerne 2 rad med betong heller, lagt om første rad inntil huset og fylte hele plassen med singel. Nå er det bedre plass å gå.

Hele familien var med og vi ble ganske fornøyd med resultatet.
Gud, så pent det begynner å bli! Snakker om innsats som blir tilbakebetalt med mye kos etterpå.
Det kom et last med steinfigur, igår. Lyktene skal stå ved dammen men statuer skal stå i terrasse. Matavic.com fører disse steinproduktene hvis dere lurer på det.
Sorry. Glemte å snu. Nye bilde

[External Image]

[External Image]

[External Image]
kan ikke ha vært billig?
Rennende vann fra damene?
Ja. Det er fakta at dame koster. Men det er også en kjent gjerning at vi gutter liker dame (damer). Nå ser jeg vakre damer overalt, både inne og ute.
Flere bilder fra samme sendingen.

[External Image]
Vannpike i polert hvit marmor

[External Image]
Vannpike i polert hvit marmor

[External Image]
Japansese lantern av grå granitt
Og litt til.

[External Image]
Vannguttene i polert hvit marmor.

[External Image]
Vannguttene i polert hvit marmor.

[External Image]
Japansk lykt i grå granitt.
I dag er temperatur 9 grader i lufta og 10 grader i vann. Alle ligger stille nede i bånn unntatt en Hiutsuri som har sin egen plass på en hylle. Jeg kom med matboksen men de er ikke interesserte. Slang allikevel litt ut for å se. Fortsatt ingen reaksjon.
Dette betyr slutt på foring. Filter står fortsatt på.

[External Image]
Hiutsuri med egen hylleplass høy oppe i vannlag. Skummelt med tanken på fugl.
Bildet er tatt fra 40 cm avstand.

[External Image]
Bildet er tatt fra 2 meters avstand. Fiskene er ca. 1 meter under vannflate.

[External Image]
Her svømte fiskene hel nede i bånn. Bildeavstand til kamera ca. 2,5 meter.
Hei igjen og velkommen til en ny sesong med damsglede.

I går ble dammen renset og fylt med vann. Måtte fjerne litt snø som ble liggende i bunnen av dammen etter en hard vinter med mye snø. Det har også kommet en del grunnvann under duken. Så det var en del jobbing med pumping og rensing av løsjord.

Fiskene har gått inne i helevinter så nå gleder jeg meg til å sette dem ut i dammen. De blir nok glade tenker jeg.
Inaktiv bruker
Fisk
Skal du ha både koi og gullfisk her? Synes jeg så begge deler i akvariekjelleren din
Hei T.

Er du også interessert i hagedam? Veldig hyggelig at vi har enda et tema å prate om.

Dammen ble bygd med tanken på koi. Men siden det er første gang jeg prøver meg på dette så tenker jeg det blir billigere med gullfisk dersom noe skulle går galt.

Her er bilde av dammen en vakker vårdag.
[External Image]
Alt snø som du ser på bildet kom fra dammen. Jeg fikk ihvertfall skikkelig trim.

[External Image]
Bunnen er rengjort. Nå gjenstår det å fylle dammen med vann.
Passe på ryggen litt bedre iår da Badat...
Ser flott ut,må følge med her for flere bilder og info om hvordan det går fremover
Nydelig!! Her må det aboneres på tråd for ikke å gå glipp av noe
Frode Berntzen
Passe på ryggen litt bedre iår da Badat... :-)

He... he... Det skal jeg huske på Frode. Det tyngste er unnagjort så det er bare finpuss igjen. Det skal plantes mer grønne rundt så blir det fint. Men takk for påminnelsen.
ta meg en tur å titte når du er ferdig.....
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap