Ken sin egen "blogg" om mine karr, både ferskvann og saltvann. (side 7)

tomandre
gratulerer med ny discus veldig flott fisk. et spørsmål du har flere typer scalarer i akvariet ditt, er du ikke redd for at det skal bli kryssninger eller blir egg og yngel spist av de andre fiskene?

Nei ikke redd for det, ingen eggleggende fisker som klarer og få opp yngler i det karret der.
Og så vitt jeg vet så er det kun meget få mennesker som noen gang har klart og drette altumer eller leopoldier-det er vist meget vanskelige og drette, ikke som vanlige oppdretts scalarer nei-men har jo en tenke om og prøve og drette altumer, men det er engang inn i framtiden.
Og vist noen av de legger egg, slik noen diskuser gjør i ny og ned så er de borte i løpet av første natten, kryr av glupske fisker og over 20 L maller som gjør sitt om natten.
Så at egg/yngler blir spist opp i hovedkarret er bare slik som skjer.
Black_Flys
Har du de i oppdrettskar? Lurer på å gå til anskaffelse av en eller annen L-malle snart. Har vanlig oppdrettsvariant, men de to av tre som er igjen er begge hanner. Masse barter som er på vei. Må kanskje skaffe damer til disse også. hehe

Jepp de er i oppdrettskarr akkurat nå, hadde jeg ikke tømt hulen til pappaen dems oppi oppdrettskarret, ja da hadde de garantert blit spist opp så fort de viste seg utenfor hulen, så derfor er de der for øyeblikket.
De skal i et annet karr, men må bli litt eldre først, de er meget sensitive og dør fort viss det blir forandringer i vannverdier og temp.
Gratulerer så mye med yngel på L134, Ken!

Eg har fått med meg hvor mye du har "strevet" med dette, så dette var virkelig fortjent.
jeg så faktisk altum i dag for første gang, var på akvariemagasinet og så dem der utrolig vakker fisk det må jeg si veldig majestetisk, og veldig kostbar 1950 kr, men gratis å se på da.
tomandre
jeg så faktisk altum i dag for første gang, var på akvariemagasinet og så dem der utrolig vakker fisk det må jeg si veldig majestetisk, og veldig kostbar 1950 kr, men gratis å se på da.

Ja fine de, en kamerat av meg var og tittet på de og måtte ringe meg og fortelle om den RÅ prisen, men slik er det evt.og kjøpe voksene altumer, det koster flesk.
Men gleder meg utrolig til mine er store, de har dobblet størrelsen på 2 1/2 mnd, så fortsetter de og vokse i det tempoet så er de store om et års tid.

Et utorlig majestetis syn og se de komme igjennom karret ja.
9 dager gamle l134-et dårlig bilde kommer her:).
Bilde av mine skjønne yngler, etter flere års prøving av det meste ang. å få disse "forbaska"L134 til å yngle, så har det endelig kommet yngler, alle 10 lever enda.
Her kommer et dårlig mobil bilde.-skal ta nytt imorgen, somet for mye så derfor ble det dårlig, og nå har alle gjemt seg igjen-.

Legger også med et bilde av min nye snow white leopard, utrolig lekker.

Kommer også et bilde av den ene altumen min, den har over dobblet kroppsstørrelsen sin på 2 1/2 mnd, det har 3 av de, mens en ikke vokser.
Utrolig flotte fisk.
Hadde vært tøft å sett det karet ditt "live".

Får mer og mer lyst på scalarer, altumer mm
Black_Flys
Utrolig flotte fisk. Hadde vært tøft å sett det karet ditt "live". :) Får mer og mer lyst på scalarer, altumer mm

Er du noengang på disse kanter så er du velkommen.
Ken Myrseth
[QUOTE=Black_Flys]Utrolig flotte fisk. Hadde vært tøft å sett det karet ditt "live". :) Får mer og mer lyst på scalarer, altumer mm

Er du noengang på disse kanter så er du velkommen.

Tar deg på ordet. Står utenfor nå¨..

Hehe. Kanskje til våren.

Espen
I dag la snow leopard hunnen egg.
Som over skriften sier såla hunnen egg i den ene BB-tanken min idag.
Hunnen la egg mens hannen spiste de opp, men er første gang hannen er med på dette så håper den lærer kjapt.

Idag er L134 ynglene 11 dager og de viokser for hver dag, så vidt jeg kan se så lever alle 10 stk enda.
Bilde av 14 dager gamel l134.
Ynglene av L134 vokser relativt kjapt når de er så små, her kommer et bilde av en 14 dager gammel L134.
Bilder av 3 hann diskuser.
Her kommer noen bilder av de 3 hannene som går i BB-karr sammen hver sin hunne, måtte bare legge ut bilde av disse hannene for jeg synes de er så fine.
Og de har også en veldig bra størrelse.

Bilde en og to er hann diskuser fra eget oppdrett og holder en størrelse på rundt 19 cm.
Heckel hannen er ca. 18 cm.
Ken Myrseth
Ynglene av L134 vokser relativt kjapt når de er så små, her kommer et bilde av en 14 dager gammel L134.

Blir det noe salg av disse etterhvert ?
Rainbow
[QUOTE=Ken Myrseth]Ynglene av L134 vokser relativt kjapt når de er så små, her kommer et bilde av en 14 dager gammel L134.

Blir det noe salg av disse etterhvert ?

Tror det blir dårlig med salg fra dette kullet, drømmer selv om en stamme på rundt 20 stk i 660 l min(har 14 stk nå).
Men kan være intresert i og bytte mot L66, da jeg også har en liten stim av disse i 660 l også, men den stimen kunne jeg også tenkt meg og utvide litt.
Har 6 stk L66 men vil utvide til rundt 12 stk.

Men viss disse L134 fortsetter og leke og legge egg, ja da kommer det slike for salg, og mange sier/mener at har de først begynt så er det ofte vanlig at de fortsetter med lek/eggleging, så får håpe det da.
15 dager gamle l134..
Hert kommer et par nye bilder av mine L134 yngler.
Alle 10 stk lever enda og vokser litt fra dag til dag.
Nå begynner de og se ut som små kopier av de voksene.
Er så utrolig glad for disse 10 stk ynglene, for meg er dette like "stort"som da jeg drettet mitt kull med diskuser for noen år siden.
Så fint at alle 10 lever! Det med "har de først begynt" ser ut til å stemme her, ihvertfall så langt. Begge hannene som hadde yngel for noen uker siden ligger nå med nye yngel, og en tredje hann har stengt en hunn inne i sin hule
Rita Revestrek
Så fint at alle 10 lever! Det med "har de først begynt" ser ut til å stemme her, ihvertfall så langt. Begge hannene som hadde yngel for noen uker siden ligger nå med nye yngel, og en tredje hann har stengt en hunn inne i sin hule :)

Håper det samme skjer her, har virkelig ventet noen år på disse ynglene, så håper det har startet en jevn "produksjon"av yngler nå.

Får jeg disse 10 stkene til og leve opp, da har ihvertfall jeg den stammen jeg har drømt om i stor karret.
Ny anemone til saltvannskarret.
I går kjøpte jeg en ny anemone til saltvannskarret og mine 2 frenatus klovner flyttet rett inn i anemonen.
Den står og blomstrer så fint som bare det.
Prøvde med anemoner litt tidligere i prossesen og det gikk ikke så bra, ville ikke høre på de som sa at vent ihvertfall et år så karret er skikkelig innkjørt.
Nå har karret godt i 14-15 mnd og ingen av de andre(2 srk anemoner)har oppført seg slik som denne.
Den "svømte" litt rundy i karret de første minuttene og så fant den seg tydeligvis en god plass og der har den vært i 12 timer nå, begge klovnene flyttet inn med engang, det har heller aldri skjed før.
Så nå blomstrer anemonen på sitt fineste, har en lang kropp med masse tentakler, de er lyse grå/hvite med lilla tupper.
Har bestemt meg nå, viss ikke den anemonen klarer seg så skal jeg aldri kjøpe flere, men det var jo dette jeg drømte om før jeg startet saltvannskarret og ha klovner og anemone.
Den symbiosen de 2 artene har med hverandre er så utrolig fasinerende, må bare oppleves.
Skal se om jeg får lagt ut et bilde av anemonen i kveld, skal på jobb nå snart.
Men uansett saltvann er utrolig fasinerende-så er så glad for at jeg har begge verdnene, salt og ferskvann.
Bilde av min nye anemone.
Her er et bilde av min nye og utrolig fine anemone.
Den har kun vært i karret i 24 timer men enda så har den funnet seg til rette.
Begge klov fiskene har flyttet inn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap