Cowgirls akvarie hobby (side 7)

Oj det var synd med hvitprikken. Du må ikke bruke salt i vannet hvis du har snegler og diverse maller for det tåler de ikke. Du kan risikere at sneglene dine dør av det. Så jeg ville byttet ut vannet med en gang hvis du fremdeles har salt i vannet. De er veldig ømfindtlige for det. Håper det går bra med dem og at fiskene blir friske. )
Huff og huff med den hvitprikken, det var da riktig synd. Håper du får tak i medisin fort. Ta iallefall å bestill fra nettet i tillegg, så du hvertfall har til neste gang. Tropefisk er hvertfall ganske snare, en slik medisineske går vel som brevpost, regner jeg med. Godt å ha til senere.
Lykke til!

Men du, husker jeg rett at du bestilte karet ditt fra Sverige? Ble det ikke dyrt med toll og frakt og sånn?
Nå har jeg fått tak i medisin til karet og har også bytta mye av vannet. Medisinene er i karet nå så jeg krysser både fingre og tær for at fiskene skal bli friske igjen. Det her er den første sykdommen jeg har fått i karet og tusen spørsmål melder seg med en gang og man blir redd for å gjøre feil og alt det der. Men en gang må være den første. Jeg så etter 2 spesielle medisiner på Bøndenes Innkjøpslager, og dem hadde ikke akkurat de medisinene som jeg ville ha, men jeg fikk tak i andre medisiner som går på akkurat samme sykdom.

Ikke nok med at jeg har hvitprikk i karet, men jeg tror også at jeg har finneråte også. Sukk. Ja, ja, like greit å bli ferdig med det. Jeg regner med at jeg får trøbbel med nitritt etter hvert for de medisinene jeg har fått tak i er ikke snille med filterbakteriene. Så jeg har fått tak i midler for å håndtere det også. Stakkars fiskene, sneglene og rekene mine. Jeg bare håper at jeg starta medisineringa i tide og at fiskene bærger seg. For her oppe så er det mange mil til nærmeste dyrebutikk og det er så frustrende...

Det var en trist dag for meg i går, jeg måtte ta livet av den fine gule guppyen min. Den var så utmagra og hadde knekt rygg. Den var mager for de andre fiskene snappa maten fra den rett foran nesa på den.

Heidi: Det var en i akvarieklubben som sa at jeg skulle bruke det som forebyggende, men skal slutte tvert med det. Jeg brukte det nå den ene gangen i påvente av medisinene. En desperat handling for å prøve å bærge fiskene. Det er så godt å ha kjentfolk som har akvarie og har peiling. Det blir liksom så veldig mye enklere da. For det er liksom litt skremmende første gangen man får sykdom i karet og da kommer alle spørsmålene ramlene. Det gir en ekstra trygghet å vite at man har folk man kan spørre. Tusen takk for rådene Heidi!

Sirra: Jeg skal bestille fra ei jeg kjenner på nettet litt seinere i dag slik at jeg har på lager til neste gang. Ja, det ble bestilt fra Sverige men det var Bøndenes Innkjøpslager som jeg kjøpte det karet av, og på den måten så slapp jeg toll og alt det der. Dem har en grossist i Sverige... Tusen takk for råde Sirra!
Så synd med den guppyhoa di, var trist å høre. Men flott at du fikk tak i medisin idag, da går det sikkert bra med de andre forhåpentligvis. Vi får krysse både fingre og tær for det.

Bøndenes innkjøpslager.. regner med man må være registret bonde for å handle der da. Jeg hadde håpet at akvarier kanskje var billigere enn hos vanlige dyrebutikker.

Fortsatt lykke til med fiskene og medisineringa. Går sikkert bra, du er flink!
Ja, det var utrolig trist det med guppy hoa mi. Nå har jeg bare 2 guppyer igjen. Begge hoer. Jeg hadde 10 guppyer...

Nei, du må ikke være registrert bonde for å handle der... Det er en helt almindelig butikk... Stikk innom en slik butikk og ta en titt...

Ja, takk og pris så fikk jeg tak i medisiner... Man blir så bekymra når fiskene blir syke. Det må gå bra, for dyrebutikkene er flere mil unna...
Ja, veldig synd med den guppyen, er jo så trist når kjæledyra dør.
Har mistet noen hoer jeg også, er litt frustrert når det gjelder guppyene, har vært for mange frafall uten at andre fisker har vært syke.

Vi har ikke dyrebutikk her vi heller. Ikke like enkelt bestandig å kjøre 2 timer for å nå en dyrebutikk. Så mesteparten blir handlet på nett, og enkelte ting er godt å kjøpe inn og bare ha i bakhand. Som enkelte medisiner, og også vitaminer.

Den butikken som du skriver om, den har vi ikke rundt omkring her i det hele tatt. Så typisk.
Ja, det er alltid kjempetrist når kjæledyr tar kveld. Jeg venner man aldri til tanken på det å misste kjæledyr. Jeg opplever det samme her med guppyene. Nå har jeg bare 2 ho guppyer igjen og jeg hadde 10 av dem. Jeg sitter og er så fortvilt for den nærmeste dyrebutikken jeg har er maaaaaaaaaaaange mil unna og det koster meg 1300 kr å få dem sendt med fly opp. Det er så fortvilene at jeg sitter bare og vet ikke hva jeg skal gjøre i det hele tatt. Fortsetter det med masse død i akvariet så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Og ikke vet jeg hva slags fisker som er overlevelses dyktige. Jeg vet at Vinkeltetraen er veldig overlevelses dyktig, men jeg syns den har kjedelige farger. Jeg digger fisk med mange flotte farger på.

Ja, hadde jeg kunne ha kjørt i 2 timer for å komme meg til en dyrebutikk så hadde jeg gladelig gjordt det... Om det så hadde vært noen som sa at jeg kunne få kjøpe akvariefisk av dem men at dem hadde bodd et stykke unna så hadde jeg gladelig kjørt dit for å si det sånn. Jeg kan godt finne på å kjøre til Vadsø for å hente fisk om så. Men kjenner ingen som har fisk å selge. Sukk. Ja, det skal ikke være enkelt det her Marianne.

Jeg hørte med diverse nettbutikker om dem sendte fisk, men enten så skulle dem har maaaaaaange penger for frakta ellers så sendte dem ikke. Det er liksom ingen mellomting heller. Sukk.

Ja, det er ganske typisk kan man jo si. Istedenfor dyrebutikk så har vi Bøndenes innkjøpslager...
Ja havde jeg bare boet i nærheden, så kunne du have fået så mange guppyer du ville ha´ vores yngler som gale altså!
Da vi startet med akvarie hobbyen, så døde fiskene også på stribe, især guppyerne, men jeg fandt snart ud af at tage ph og nitritt prøver hver dag i en uge og så skrive resultaterne ned, så jeg kunne se hvad der foregik. Og så fandt jeg også ud af at jeg havde for mange fisk i for lite akvarium. Men jeg skal sige at nu hvor der endelig er styr på akvariet, så kører det upåklageligt og jeg har nu slet ingen problemer med døde fisk. Nu har jeg bare nok yngel til at jeg kan starte en akvariebutik lol
Jeg ville nok skifte vand ofte lige nu, for at få alt saltet ud af vandet, for det er noget dine fisk absolut ikke har det godt med, for slet ikke at snakke om sneglene, men det har Heidi jo allerede fortalt dig.
Men prøv at føre bog over dine vann værdier, så er det også nemmere at få hjælp til at rette op på tingene.
Måler du også hårdheden i vandet, for sneglenes skyld? Mit var vældig lav og jeg måtte ud og købe GH+ til at hive i.
Held og lykke
Meget fornuftig det Inge forteller her. Jeg skriver også opp verdiene i en bok for hver gang jeg skifter vann. Det samme med hvor mye jeg tilsetter av bikarbonat og gh/th +. Jeg har 17 akvarium og da er det greit å ha verdiene for hvert kar nedskrevet osv. Jeg skriver også når jeg rensket filter, skiftet lysrør osv, slike små forandringer jeg gjør osv. )
Oj, det har jeg ikke tenkt på. Det må jeg gjøre. Jeg har ikke målt GH nivået, bare nitritten. Det var bra dere sa ifra. Det hadde jeg ikke tenkt på faktisk. Mye å sette seg inn i når man er amatør.
Cowgirl
Oj, det har jeg ikke tenkt på. Det må jeg gjøre. Jeg har ikke målt GH nivået, bare nitritten. Det var bra dere sa ifra. Det hadde jeg ikke tenkt på faktisk. Mye å sette seg inn i når man er amatør.

Nei man har masse og lære. Og trøst deg med at vi alle har vært amatør og det er jeg fremdeles..man blir aldri utlært...man lærer noe hver dag. Det fine er jo at man kan dele erfaringer og tipse hverandre om ting her inne.
Så blir man kjent med så mange tirvelige personer her inne. Det gjør jo hobbyen ekstra trivelig.

Jeg liker veldig godt dette som Marcel Proust sa engang" Vi skal være takknemlige overfor mennesker som gjør oss lykkelige; dette er de sjarmerende gartnerne som får sjelen vår til å blomstre" )
Cowgirl
Mye å sette seg inn i når man er amatør.

Dét er rigtigt og der bliver ved med at komme overraskelser
Én af de ting jeg tror man gør forkert i starten (min mening) er, at ville gøre det så godt som muligt og så gør man måske alt for meget og lytter til alt for mange forskellige og gør mere skade end gavn. Find et par stykker du stoler på og lyt til dem. Ikke at du ikke må lytte til andre, men bare husk at alle har deres egen måde at gøre tingene på og det er ikke altid at de har samme mening. Forstår du hvad jeg mener? Nogen gange er det svært at sige det man gerne vil på skrift
Jeg har været heldig at have en sød dame i butikken og hende handler jeg altid med og venter gerne en dag, for at det skal være hende der betjener mig. Så ved hun hvor mange fisk jeg har og hvilke, så er det nemmere for hende at hjælpe hvis jeg har et problem.
Så har jeg haft rigtig godt hjælp af at læse herinde, samt en uundværelige hjælp af Heidi. Hun har bl.a. lært mig alt jeg ved om snegle. Har du lyst, er hendes blog en guldgrube af info. og jeg har læst den fra ende til anden. Hvilket minder mig om at jeg har et spørgsmål til hende, så jeg må hellere smutte ind og "besøge" hende.
Ja, jeg forstår dere begge og takk og pris så lærer man hele livet. Den dagen jeg ikke lærer noe så er jeg død og selv da kommer jeg nok til å lære. Ja, jeg har noen faste jeg lytter til og lærer av. Det er på en måte beroligende og gir en trygghetsfølelse... Så er det sånn at man lytter gjerne til mange i begynnelsen når man er amatør også får man diverse råd og vink også blir det bare kræsj... Det hele ender med at jeg følger magefølelsen. Den stemmer som regel. Det er mange kjempekoselige mennesker her inne som etterhvert blir gode venner og det er kjempekoselig...
Da har jeg sørga for å ta diverse tester og dem var helt på trynet for å si det på en veldig pen måte... Jeg oppdaga at Ph er alt for lav og da er det ikke noe rart at fiskene mine sliter. Men midler som skal heve ph er underveis så får vi krysse fingre og tær for at det går bra i mellomtia.

Jeg brukte de medisinene og det viste seg og ikke fungere i det hele tatt, som om det ikke var nok, så har filterkulturen min gått til dundas. Men jeg holder hodet kaldt og håper på det beste og følger godt med på verdiene i karet. Ser at fiskene peser igjen og det er jo da ganske så typisk at jeg ikke får tak i oksygen tabletter eller noe som ligner... Tror nok at det kan ha noe å gjøre med medisinene.

Jeg tror at det jeg så på den ene fisken rett og slett er sopp... Har jo vært litt for flink til å mate fiskene, men det ble bråstopp på den visa ganske fort. Så nå mater jeg minimalt og passer på at jeg ikke gjør sånne sprell igjen.

Plantene i karet er så grønne og fine og frodige. Jeg akter ikke å luke der for planter hos meg er veldig viktig, da fiskene koser seg og leker seg rundt plantene. Rekene danser på plantene og matmor sitter i kontorstolen og gliser fra øre til øre fordi sneglene har endelig forstått at det er greit å ta algene fra plantene( ikke synlige) og ikke spise plantene... Matmor er så stolt av sine innbyggere.

Så har jeg funnet meg ei notat bok som jeg noterer verdiene i og i første omgang så fikk verdiene stryk karakter... Ja, verdiene er helt på tryne men det vil ordne seg etterhvert når jeg får bedre kontroll på ph verdien... Jeg fant foreksempel ut at det var veldig lurt å lese det hefte som fulgte med testsettet mitt... Kremt... Det stod faktisk mye fornuftig i det og jeg ble klokere og forstod mye bedre hva de forskjellige verdiene var og hva man kunne gjøre for å rette på de. Så nå har jeg det hefte fremme og titter i det når jeg blir usikker på om jeg gjør ting riktig.

Så var jeg i kontakt med en fiskebutikk. Flere fisker er på vei hjem til meg. Jeg er så glad. Etter stort frafall i guppyer så fant jeg ut hvorfor. Ho på fiskebutikken fortalte meg at guppyer trenger salt og kalk og en ph på minimum 7. Tenkte jeg skulle dele den innformasjonen med dere...
For å øke PH bruker du Natron som du får kjøpt på butikken.

-Tim
Ok, og hvor mye skal man bruke da?
Den tar jeg ikke i hodet. Prøv med en bøtte først.

-Tim
Og ikke bruk salt..guppyer trenger ikke salt....du har et ferskvannsakvarium og det skal ikke brukes salt i det.))
Sneglekar er perfekte til Guppyer, de liker høy Ph og høy Gh men salt bør du styre unna.
Ok, skal prøve i ei bøtte først men jeg får kalken seinere i dag og da er jeg bærga. Nei, skal aldri mer bruke salt. Prøver å redde livet til sneglene også. Jeg får jo seinere i dag ph + og da er jeg som sakt bærga.
Hvilken PH har du rett fra springen ?
Tenkte kansjke det var litt letter å bytte en del vann
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap