- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 7)
Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 7)
Morten JensenJeg spurte også om en link ang Tetra sine 6 in 1.
Hvis det er mere enn 6 måneder siden du åpnet forseglingen på "6 in 1" så kan du egentlig kaste disse.
Regner med det ettersom:
Morten JensenJo, viteskapelig testet. Gjort det selv, satt i fisk etter 2 dager. Jeg har testet mitt akvarium 2 ganger med Tetra test 6in 1, første gang etter 2 måneder, siste etter 6 mnd, alle målingene helt etter boka!
Once the seal on the tube is broken the strips will remain effective for 5-6 months if the strips are kept in the tube at room temperature and away from direct sunlight. Less if kept at around 25-30°C
Kortere levetid enn 6 mnd ved temperatur over 25 grader. Det er det gjerne i skapet under akvariet...
Postet 16.12.09 kl 23:38
Endret: 16.12.09 kl 23:40
Nils VollstadMorten og Josef, vil med dette oppfordre dere på sterkeste om å opptre saklig og ikke komme personangrep på andre medlemmer. Jeg har en stor forståelse for at dere ønsker å fremstå som reflekterte og dyktige akvarister. Dessverre fremstår dere som det motsatte og som akvarister som ikke ønsker å ta inn informasjon, men dette er deres eget valg. Men at dere bevist provoserer, spissformulere påstander og feilsiterer de som forsøker å komme med saklig informasjon til dere er dessverre ikke med å høyne kvaliteten og saklighetesnivået i denne tråden. Jeg opplever at dere er møtt med stor tålmodighet av dyktige akvarister og foreslår at dere forsøker å tilegne dere den basale kunnskapen som enhver nybegynner bør ha før en skaffer seg et dyr. Er det da noe dere spesifikt ønsker å spørre om kan dere gjerne gjøre det i denne tråden. Hvis ikke, bør dere ikke stille de samme spørsmålene og fremme de samme påstandene flere ganger. Dere er hørt, påstandene er diskutert, men saklighetsnivået er dessverre såpass lavt og feil at dere vil ikke få andre svar enn det dere allerede har fått.
Hei Nils Vollstad!
Jeg har ikke kommet med noe spesifikt personangrep på noen.
En annen ting er at vi nå diskuterer strips, så jeg synes diskusjonen har tatt en ny retning.
For det tredje, så har jeg god nok basis kunnskap om akvariedrift etter 1 år som akvaentusiast.
Jeg har kun mistet 5 fisk på 1 år, av nærmere 200 fisk, dette synes jeg er veldig flott. De døde nok av innpåslitne hanner, altså guppyer, og ikke dårlig akvariedrift. Eller anskje de var født med en kromoson feil som følge av innavl.
Postet 16.12.09 kl 23:44
Endret: 16.12.09 kl 23:54
Morten JensenOG SELVSAGT var det en link fra Akvaforum, tenkte mer på en "upartisk" side :)
Var det noe slikt du tenkte deg?
Eller denne?
Eller kanskje denne?
Eller hva med denne?
Det er ikke direkte vanskelig å finne andre nettsteder og forum som omtaler teststrips som unøyaktige om du gidder å søke. Og om du er på jakt etter en "upartisk" nettside - lykke til. Det er jo stort sett akvarister som bruker utstyr ment for akvarister. Og de har en vane for å diskutere det på akvarieforumer :p
Ja, du kan komme til å snuble over tråder hvor folk sier at stripsene ga rett svar. Selv de mest unøyaktige måleinstrumenter vil, statistisk og faktisk sett, gi et korrekt svar fra tid til annen. Men hva hjelper det - når du ikke vet når de klarte å sette halen på grisen, og når de er langt utenfor målskiva...
De kan ikke stoles på, og som en "indikasjon" er de ubrukelige. Ingen vil ha en "indikasjon". Skal man først bruke penger på å skaffe seg en oversikt over vannkvalitet, kan en vel like gjerne bruke penger på noe som gir et riktig svar, ikke et "sånn ca"-svar. Skal jeg bake en kake og trenger 400 gram med mel, er jeg da ikke interessert i å bruke penger på en vekt som gir meg "250 - 630 gram, sånn ca". Bare som en illustrasjon.
Postet 16.12.09 kl 23:49
Morten JensenDe viser NO3-NO2-GH-KH-pH og Cl2. Det holder for de fleste.
Desverre er det slik at det er Ammoniakk og Ammonium du må måle i starten. Det finnes ikke bakterier som bryter dette ned til NO2 og NO3 ennå så det er ikke rart at du ikke får utslag på de. Nå måler du heller ikke på disse så du har null peiling på hva du utsetter fiskene for.
Når du da sier at stripsene holde for de fleste er dette direkte feil da de ikke måler det som er viktig i oppstartfasen av et akvarie.
gH, kH, pH og klor er ikke store problemet da fiskene tåler en meget vid skala på dette, mens NH3(Ammoniakk) og NH4(Ammonium) er meget giftig for fisker og man vil forkorte livstiden på fisken (hvis de ikke dør).
Ber deg lese denne artikkelen så kan du kommentere hvor vi tar feil og du har rett.
Postet 17.12.09 kl 00:01
ElinH[URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4]
1. Used Jungle Labs 6 in 1 test strips, ikke Tetra 6 in 1.
2. ?
3. Those tests can be highly inaccurate. Sikkert noen som er det, men er mine det? Og de "KAN" være unøyaktige. Mye som kan og ikke kan.
4. Test strips are easy & popular, but they aren't as "exact" as the liquid testers. Heller heller aldrig sagt/ment at de er bedre, men heller ymtet at de holder mål for meg, og mange andre akvarister. Dråper er sikkert mer nøyaktig, men jeg mener de holder mål for når du bør foreta deg noe.
Postet 17.12.09 kl 00:06
Endret: 17.12.09 kl 01:56
Morten Jensen[QUOTE=Nils Vollstad] [B]Jeg har en stor forståelse for at dere ønsker å fremstå som reflekterte og dyktige akvarister. Dessverre fremstår dere som det motsatte og som akvarister som ikke ønsker å ta inn informasjon, men dette er deres eget valg.[/B]
For det tredje, så har jeg god nok basis kunnskap om akvariedrift etter 1 år som akvaentusiast.
Kan du Morten vise til noe som helst annet enn synsing? Du er raskt ute og ber om kunnskap basert på empiri, kildehenvisning og flere uavhengige kilder fra alle andre, mens du selv henviser til at siden produktet selges i butikker må det være bra.
Har du forsøkt å sjekke de resultatene du får ved de forskjellige måleteknikkene? Har du gjort noe annet enn å bruke strips? Eller har du brukt noen som helst for å måle vannverdiene dine?
Postet 17.12.09 kl 00:09
Morten Jensen3. Those tests can be highly inaccurate. Sikkert noen som er det, men er mine det? Og de "KAN" være unøyaktige.
Selv Tetra Helpdesk sier at stripsene ikke er til å stole på 6 måneder etter at boksen er åpnet. (Linken over.)
Men akkurat den opplysningen fra Tetra velger du ikke å stole på...
Postet 17.12.09 kl 00:24
Nils VollstadHar [B]du[/B] forsøkt å sjekke de resultatene du får ved de forskjellige måleteknikkene? Har du brukt noe annet enn strips? Eller har du brukt noen som helst for å måle vannverdiene dine?
Jeg nekter ikke for at de edle dråpene dere bruker sikkert er mer nøyaktig enn strips generelt, men at stripsene sikkert vil vise om noe bør gjøres umiddelbart. Jeg skal gå til innkjøp av dråper i morgen, så skal jeg sammenligne personlig.
Postet 17.12.09 kl 00:25
Endret: 17.12.09 kl 01:43
Postet 17.12.09 kl 00:26
Postet 17.12.09 kl 00:29
Postet 17.12.09 kl 00:31
Postet 17.12.09 kl 00:36
Postet 17.12.09 kl 00:40
Postet 17.12.09 kl 00:44
Morten JensenJeg nekter ikke for at de edle dråpene dere bruker sikkert er mer nøyaktig enn strips generelt, men at stripsene sikkert vil vise om noe bør gjøres umiddelbart. Jeg skal gå til innkjøp av dråper i morgen, så skal jeg sammenligne personlig.
Og hva skjer om dråpetesten skulle vise akkurat det du håper på? Sanseløs hovering og "ikke-hør-på-de-andre-jeg-vet-bedre"-poster over hele forumet? Vil så ydmykt be deg om en tjeneste, og det er at du begrenser din eventuelle entusiasme til denne tråden. Du er hjertelig velkommen til en saklig debatt og diskusjon rundt akvariehobbyen også andre steder, men etter å ha lest denne tråden er jeg i tvil om det er en reell mulighet.
Du kan ikke regne med å få verken respekt eller gehør for dine meninger når du ikke gir noe slikt tilbake. Å ha en motstridende mening til majoriteten er ikke i seg selv feil, men i fora som dette må det behandles delikat og med ydmykhet.
Et sted nevnes også noe om at ytringsfriheten ikke er ivaretatt. Det er den i aller høyeste grad. At individer reagerer kraftig på det de mener er feilaktige påstander og empiriske ytringer uten hold er ikke et brudd på noens demokratiske rettigheter. Det er bare engasjement. Og tråden er ennå ikke stengt eller slettet, så det har ikke forekommet noen form for sensur på det området heller.
Postet 17.12.09 kl 00:49
Morten JensenSikkert mulig det. Hva hvis du putter de i ett norgesglass full av nitritt og andre ulumskheter?
Påstanden din var at forplantning bare var et resultat av trivsel.
Jeg mener noe annet.
I en nitrittperiode så er det ingen fisk som trives, og det er det neppe noen som uenig i.
Selv guppy vil ha problemer å få ynglene til å overleve i et slikt miljø.
Men det er vel ikke det vi diskuterer.
Postet 17.12.09 kl 01:05
He he.. Da klarte jeg ikke å holde meg lenger.
Hadde i grunnen tenkt å la vere å helle mere nitroglyserin i mina. Men ,men.. Smelle det så smeller det, og da spiller det ingen rolle hvor mye sprengstoff som er iden når man tråkker på den. For med den holdningen du har Morten, så kommer du til å tråkke på den før eller senere..
Når det kommer til de strips testene du har slik tro på, så kan jeg fortelle deg at dem ikke duger til å teste kjelevann på en turbinbåt med en gang. Å det vannet skal bare kokes opp i dampform, slik at det kan kjøres igjennom en turbin som sørger for fremdriften. For så å returnere til reservoaret for å ta turen på nytt. Selv ikke høygrad lab. strips til over hundre kr. stk., og du får bare testet 1 og 1 verdi med dem. Så det blir fort dyrt i forhold til de mest pålitelige dråpetestene som er å få tak i (dessverre ikke for folk flest, pga terror og sånt tull.).
Og hvis du virkelig har gjort de vitenskapelige testene du påstår du har gjordt, blir det vel offentliggjordt dokument som beskriver prosedyrene og det som skal til for at andre kan etterprøve forsøkene. Pluss kildehenvisninger osv., inkl dato, klokkeslett, temperaturer under forsøkene og varighet. Blir fort tusen sider.
Men etter det inntrykket jeg har fått, etter å ha lest denne tråden. Så tror jeg du er den typen som kjøper grafitt, og vil selge det som diamant. Det må jo vere det samme! Begge er jo rent karbon..
Postet 17.12.09 kl 01:09
ViktorOg hva skjer om dråpetesten skulle vise akkurat det du håper på? Sanseløs hovering og "ikke-hør-på-de-andre-jeg-vet-bedre"-poster over hele forumet? Vil så ydmykt be deg om en tjeneste, og det er at du begrenser din eventuelle entusiasme til denne tråden. Du er hjertelig velkommen til en saklig debatt og diskusjon rundt akvariehobbyen også andre steder, men etter å ha lest denne tråden er jeg i tvil om det er en reell mulighet.
Jeg har aldri sagt at stripsene er bedre enn dråpene, MEN at de forskjellige stripsene er av forskjellig kvalitet, og at de sikkert vil fungere for mange nybegynnere. Er det KRISE i et akvarie, så gjør nok de fleste stripsene et synlig utslag, slik at du må foreta deg noe for å stabilisere vannverdiene.
Ja, folk må få lov til å mene forskjellige ting. Det er 5 "fasitsvar" som folk bør forholde seg til når det kommer til akvariedrift, slik at fiskene har det bra, og det er:
1. Skift vann i hverfall annenhver uke. 30-70% av vannmengden i akvariet.
2. Sug opp bånnslam som ligger på sanden, bruk en hevert.
3. Mat fiskene fryktelig sparsomt.
4. Rens filteret når det begynner å bli tett.
5. Rengjør akvarieglasset, bruk en algeskrape.
(Ekte planter er en god ting å ha selvsagt)
Min mening er at hvis dette blir fulgt, så fungerer det helt fint med Tetra 6 in 1.
Postet 17.12.09 kl 01:13
Endret: 17.12.09 kl 01:21
HakkeHadde i grunnen tenkt å la vere å helle mere nitroglyserin i mina. Men ,men.. Smelle det så smeller det, og da spiller det ingen rolle hvor mye sprengstoff som er iden når man tråkker på den. For med den holdningen du har Morten, så kommer du til å tråkke på den før eller senere..
Hehehe, kun gjort 1 test tidligere (er på nr. 2 nå) som fungerte utmerket, å ha fiskene i akvariet etter 2-3 dager etter filterstart.
Stripsene mener jeg holder mål for å forutse en katastrofe.
Postet 17.12.09 kl 01:17
Endret: 17.12.09 kl 01:22
Postet 17.12.09 kl 01:18