Innbygging av 696 liter malawi (side 7)

Gratulerer med tyggende fisk da Richard
Interessant det du gjør med skyggelegging. Har ikke sett noen gjøre det før.
Har du noen bilder som viser forskjellen? Sånn før/etter-bilder?
Tusen takk Shiramor
Håper det blir lek hos flere spennende arter i tiden som kommer
Skal forsøke å få tatt noen bilder uten dekkglass i nær fremtid, så får man et inntrykk.
Har laget en enkel skisse (håper den ble forståelig...) for å illustrere hvordan det lysoppsettet jeg har fungerer.
Det gir altså et litt hvitere lys i fremre del av karet, hvor både lyset fra de blå røreren samt fra HQI'en lyser opp. Lengre bak er det kun de blå rørene, som er montert på veggen, som når frem, og helt i bakkant er det relativt mørkt, da ingen av lyskildene treffer dette området direkte. Dette gir den litt dunkle belysningen som jeg liker å ha i mine malawikar, samtidig som fiskene når de er i fremkant av karet får fram sine fine farger i det noe hvitere lyset, og da særlig de rødlige og oransje fargene.
Her er et bilde av "hara" hunnen som tygger
Da har et par av acei'ene lekt også
Fikk tatt et par utrolig dårlige bilder av dem midt i akten. Pokker at de måtte leke så tett opptil glasset! hehe
Til shiramor:
Her er et par bilder. På det første har jeg fjernet det høyre dekkglasset, slik at også bakrunen er belyst. Det er ganske mye lysere i virkeligheten enn på bildene.
Det andre er med begge dekkglassene på plass
Er veldig vanskelig, i hvertfall med mine fotokunnskaper, å produsere bilder som gjengir et akvarie realistisk, men man får vel i hvertfall et inntrykk. Jeg synes det belysningsløsningen jeg har valgt gir en bedre dybde/grotte-følelse.
Dette ser bare helt utrolig bra ut! Fasinert over at du kom på ideen, og stjeler den gjerne Snart klar for en titt?
Ja, hehe, får nesten tillate litt tyveri av ideer, Hanne
Mangler fremdeles rammen rundt karet, men er bare å komme en tur når som helst
Råbra!!

Kim
Shiramor: Tusen takk!

Kim: Takk skal du ha, Kim! Hvordan ligger det an med karet ditt? Du hadde et nytt på gang, hadde du ikke..? Du får ta med fruen hit på en kopp kaffe så blir hun kanskje litt inspirert til å innrede stuen med noen nye liter
Da har både den ene perlmutten og hara'en spyttet, men yngelen er nok trolig spist. Jeg hadde jo heller ingen planer om å ta vare på noen, mye på grunn av hvordan akvariet er satt opp og hvor vrient det vil være å få fatt på enkelte individer når man må se gjennom vannoverflaten for å fange dem.
Det er også en til av acei'ene som tygger

Har idag på ny vært i kontakt med de som skal produsere rammen til meg. Har vært litt forsinkelser, men regner med at den skal være klar i løpet av en liten uke nå. Blir deilig å få alt ferdig på fremsiden i hvertfall
Desverre fant jeg en død fisk på bunnen i karet på torsdag. Det var en hunn av Lab. trewavasae. Hadde sett et par dager i forveien at den ble jaget litt rundt, men ikke noe ekstremt. Heldigvis har jeg fremdeles 4 hunner til de tre hannene mine.

Den ene FX5'en min stoppet i forrige uke, så måtte åpne opp for å se om jeg kunne finne noen feil. Det viste seg at den hadde sugd inn en del sand, og så snart dette var fjernet fungerte den heldigvis som den skulle

Det har vist seg at hara'en ikke har spyttet enda, den bare er god til å holde seg skjult Men regner med at det skjer snart...

En av Demasoni'ene tygger også! Veldig fornøyd med det Legger ved to bilder
Da er det en hara-hunn til som tygger også! Her går det unna! Har funnet et enslig yngel av lab. perlmutt bak bakgrunnen. Tenker jeg bare lar den være der heller enn å flytte den over i et eget lite kar. Erfaringsmessig får ser man en mye raskere vekst i et kar med stort vannvolum pgs bedre vannkvalitet. Skal prøve å få tatt et bilde av den
Da er det en av rød-zebra hunnene som tygger også!
Så da er det pr. idag totalt 6 hunner som går med egg i karet.
Da har jaggu meg et par av Trewavasaene lekt også!! Har aldri sett maken til aktivitet! Så da er det 7 hunner som tygger
Skal forsøke å få tatt noen bilder i løpet av helgen.
Er det fisk eller kaniner du har oppi karet ditt, Richard!?

Gøy med lek, tegn på at ting er som det skal.
Godt spørsmål, Kim hehe
Ja, det er jo et tegn på trivsel, så noe må jeg jo ha gjort riktig

Legger ved et bilde av det enslige yngelet bak bakgrunnen. Var to stk der for et par dager siden, den andre trolig en hara, men lurer på om den kan ha svømt for nærme innsuget til en av FX5'ene, for ser den ikke lenger....
Var innom min gode venn Marius igår. Han rigger ned et saltvannsakvarium og hadde lovt meg noen sirkulasjonspumper, så hentet igår 2 stk Tunze 6045 Turbelle Nanostream, hver på 4500 liter i timen. Har montert de bak den overhengende modulen til venstre i karet slik at de i størst mulig grad er skjult. begge er festet med magnetfeste. Den ene på sideglasset og den andre på bakgrunnen. Så da er det en samlet sirkulasjon i karet på 13.600 liter i timen!
Nå kommer vel noen snart til å stille spørsmålstegn ved hvorvidt dette virkelig kan stemme... Begynner nesten å lure selv, hehe, men da har en til av rød-zebraene lekt og går og tygger også!
Hvordan er lyden (ulyden) på de sirk.pumpene? Til å leve med? Har dårlig erfaring støymessig med såpass kraftige sirk.pumper, eller rettere sagt : kjærringa har problemer med ulyden..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap