Når lykken bor i vann (side 7)

Sånn. Da er varmekuren avsluttet i 60-literen. Håper jeg ikke avsluttet kuren for tidlig. Alle fisker er friske og raske. En hannguppy døde, men ellers alt ok.

Tror kondensen fra varmekuren tok knekken på lysrøret, så karet har vært uten lys noen dager nå. Til tross for det har plantene vokst masse. Til jeg får kjøpt nytt lysrør får en annen lampe gjøre nytten.

Venter i spenning på om jeg er kvitt det nå, noe jeg virkelig håper siden den kraftigste varmekolben og den ekstra luftpumpen gikk rett i nykaret for å behandle tetraene der.

Så da er loggen slik:
60-literen - varmekur avsluttet torsdag klokka 17.00.
54-literen - varmekur påbegynt torsdag klokka 17.00.

Det var da svært så uheldig du var nå, da! Voldsom start på karantenekaret, men en god bekreftelse på hvorfor karantenekar er nødvendig, og hvorfor det er lurt å ha det kampklart på øyeblikket. Så nå lukker jeg fiskelista jeg satt og siklet over og glemmer helt alt jeg har lest. Og ønsker god bedring :o)
Egentlig tenker jeg at jeg har vært veldig heldig så langt. Har jo det siste året bragt langt rundt 70 fisker i hus og aldri opplevd sykdom. Har mistet noen fisker på veien, men jammen ikke mange.

Om en time er det 48 timer siden jeg avsluttet varmekuren mot hvitprikk i kar nummer en. Enn så lenge ser alt nokså bra ut. Mine to Stiphodon elegans har gjemt seg helt siden jeg slamsuget. Tror de ble veldig skremt. Den siste hannguppyen jeg har (en døde under varmekuren) oppfører seg merkelig ved å ligge på bunnen i perioder. Vet ikke hva som er problemet...

Har fikset litt på rekekaret i dag. De få som bor der har det fint, men det har bare blitt en til på veldig lenge. Tok en nylonstrømpe over pumpa for å se om det kan forbedre situasjonen.

Etter å ha hatt levedefødere en stund må jeg si at labyrintfiskene mine har en mye mer spennende adferd. De kan jeg se på lenge. Levendeføderne bare maser etter mat hver gang de ser snurten av meg. Men det blir sikkert gøy for ungene når de får babyer
Puh!

Fiskene i 60-literen fikk ikke tilbakefall av hvirprikk. Først i dag - en uke etter varmebehandlingen startet i 54-literen - er det ingen prikker der heller. Der er det imidertid en rakker av en honninggurami som jager etter neontetraene og napper dem i halen.

I dag fikk jeg kjøpt nytt lysrør til 60-literen. I dyrebutikk denne gangen (hadde fra Biltema sist). For en forskjell det ble! Både platyer og guppyer glitrer nå i fine farger.

Til min overraskelse hadde butikken amanoreker inne. Så da ble det fem av dem. Jeg har ønsker meg amanoreker til 180-literen lenge. De er litt små ennå, så de bor i 60-literen nå. Er redd kampfisken og labyrintkompisene der skal jafse dem i seg, slik de har rasert en hel flokk kirsebærreker.

Guppyene og platyene enser ikke amanorekene, selv om de spankulerer rundt i hele karet. Veldig bra!

I kveld skal jeg hente meg rosa og lilla eplesnegler. Det blir stas!

Funderer på hva jeg skal ha i karantenetanken for å holde den i drift. Og ikke minst så funderer jeg på om karantenetanken kommer til å bli et hjem for en gruppe coryer istedenfor.

Men, jeg tror jeg må holde den som karantenetank en stund ihvertfall, med tanke på at jeg kanskje bør supplere med en platy hunn og et par hannguppyer. Vurderer å kjøpe dem i en annen butikk for å øke sjansen for at de ikke er i nær slekt - eller kanskje prøve å få tak i noen her inne. Må uansett vente til jeg vet at karantenekaret er friskmeldt.
Avsluttet varmekuren i karantenekaret i dag klokka 17.00. Er spent på om hvitprikken kommer tilbake eller ei. Ved friskmelding skal honningguramien der oppi 180-literen. Er veldig spent på det siden han er en liten hissigpropp. Men det er masse planter og gjemmesteder der, så jeg tror det kan gå bra.

Hentet meg fiiiine lilla og rosa eplesnegler i går. Nå går de lilla i 180-literen og de rosa i 60-literen. Skikkelig flotte dyr som skapet masse liv i karet. Faktisk. Det hadde jeg ikke trodd.

Fant også ut i dag at den ene av de fem amanorekene jeg kjøpte i går ikke er en amanoreke, men en kloreke. Det vil jeg ikke ha siden jeg har en del små fisker og snegler. Den åker rett ut! Håper butikken har noen flere amanoer inne, for det er jo det jeg vil ha.
Kjedelig med sykdom i karet, håper det ordner seg.
En måned etter å ha hatt hvitprikk i to kar, har det ikke vært tilbakefall. Er lettet over det!

Eneste er Dronningrasboraene mine som sakte, men sikkert, faller fra. Har skrevet mer om det i sykdomsforumet.

Guppyene i 60-literen er "evige gravide". Gleder meg til det kommer smått der!

Funderer litt på nye innbyggere i 180-literen. Mulig det hadde gjort seg men en vakker kampfisk-hann. Har en hissig hoe der fra før, men akvariet har mange gjemmesteder. Alternativet er noen andre guramier, da tre av de jeg har der er single rent artsmessig. Men jeg aner ikke hvilket kjønn noen av dem har...

Må tenke litt på det - og ikke minst se om dyrebutikken har noe spennende inne!
Oppdager levenedfødere-babyer i helga. Artig! Jeg ønsker å la naturen gå sin gang, så nå svømmer det fine små Platybabyer i 60-literen sammen med voksne Platyer og gravide Guppyer.

Etter å ha tenkt noen dager, kjøpte jeg i dag en kampfisk-hann. Det er en CT i blått og turkis. Han har flyttet inn i "karantenekaret" sammen med fem neontetra som går der. Flyttet også over et par eplesnegler som kan rydde litt der. Det har vært vanskelig å fore de fem tetraene lite nok, så det blir greit med noen som kan spise overskuddfor (forer selvsagt sneglene mine ekstra også).

På sikt skal jeg forsøke om hannkampfisken kan gå sammen med en hunn som bor i 180-literen. Men først skal han få en lang karantenetid som konge i en 60-liter.
Hm. Nå har jeg altså startet opp en ny varmekur mot hvitprikk i karantenekaret. Det er igjen tetraene som har hvitprikk. Kan ikke forestille meg annet enn at det er den nyinnflyttede kampfisken som har dratt dette med seg?

I likhet med sist, er de ikke hardt angrepet. Varmekuren ble igangsatt lørdag kveld.

Alle fisker er "friske" og raske og vakre herr CT ser helt uaffisert ut av varmen - som var oppe i hele 34 grader før jeg fikk stabilisert varmen på 32.

I levendeføderkaret har to overlevende platybarn vokst seg store og fine. Nå er de fremme sammen med de andre fiskene. De er nokså søte. Rart hvordan selv fiskebarn har trekk (store blå øyne) som gjør dem søtere enn voksne.

Er bare to voksne platyer igjen etter at jeg selv - ved et uhell - tok livet av dene ene ved hjelp av en hjemmelaget fiskefelle. Skulle fange amanoreker, men stakkaren spiste seg ihjel på rekeforet... De to andre platyene ble sky i dagesvis etter dette, men nå er de normale igjen. Skulle nesten tro at de lærte noe av dødskampen til artsfrenden sin?

Har for øvrig fremdeles to høygravide guppyer. De har vært gravide i en evighet og jeg begynner å lure på om de skal inngå ny rekord innen drektighetslengde. Skal ikke være noen grunn til at de ikke føder. Fine vannverder, mange skjulesteder inkludert flyteplanter. Får vel bare smøre meg med tålmodighet.
Varmekur ble avsluttet torsdag morgen, kun ved å sette varmekolben ned til 27-28 grader før jeg dro på jobb. Slamsugde og byttet 1/3 av vannet samme kveld.

Alle fiskene overlevde, men tetraene var nokså bleke på slutten. Kampfisken så ut til å storkose seg under hele kuren.

Sysler med tanken om å endre oppsettet i 180-literen. Er ikke fortrolig med utseendet på rota som er oppi der. Men jeg må bestemme meg for om jeg enten skal sage i den som er der eller om jeg skal kjøpe en ny.

I kjølvannet av en eventuell ommøblering har jeg også litt lyst til å bytte ut stimfiskene med noe annet. Jeg har to ulike stimfisker der nå, Svart fantomtetra og Dronningrasbora.

Ønsker muligens også å avvikle holdet av levendefødere. Ungene bryr seg ikke så mye som jeg hadde håpet, og selv om det er gøy med små fiskebabyer, så er de ikke spesielt spennende adferd på dem.

Tenke, tenke...
Inaktiv bruker
har litt å tenke på der er en koselig tråd du har kjekk lesing. håper våren kommer til dere i nord også snart god helg
How to kill your fish...
Takk, Solosuper

Var nylig på en toukers ferie og lot fiskene passe seg selv. De har vært alene i en uke i fjor sommer, men to uker var litt nervepirrende. Det gikk fint med alle fire karene. En fisk i manko + et par stimfisker som var skrale allerede da vi dro.

Vannverdiene var fine da vi kom hjem, men tok likevel gode vannbytter i alle karene. I dag, fem dager etter vannbytte, renset jeg pumpa i 180-literen. Helte ut masse deilig filtergugge i do.

Så tok jeg karet for levendefødere i nærmere øyesyn. En Platy døde der tidligere i uka. Ser at det er merkelig lite vannbevegelse og sjekker pumpa. Til stor skrekk ser jeg at den ikke er plugget i! Skal si filtersvampene var gode og råtne....

Nå har jeg tatt vannbytte, stjålet pumpen fra karantenekaret og rett og slett kastet de råtne og slimete svampene i pumpen som var der. Pumpen er vasket og ligger til tørk.

Mulig kvelden går med til å redusere fire kar til to. Får se hva jeg orker. Hadde egentlig vært fint å få gitt bort levendeføderne først (en del platyer og to-tre guppyer).
Haha! Det gikk ikke som planlagt å redusere antall kar.

Puttet hannkampfisken, en vakker CT, oppi 180-literen med en bisk kampfiskfrøken.

Fulgte nøye med der de brisket seg mot hverandre. Gikk så opp for å se nyhetene.

Da jeg kom ned lå den stakkars hannen med oppflerrede halefinner og søkte tilflukt under en halv kokosnøtt.

Han fikk flytte tilbake til 60-literen sin som han deler med fire arvede neontetraer og to eplesnegler. Der sømmer han nå lykkelig rundt
Etter en kjapp annonse her inne har jeg avtalt med ei som skal få levendeføderene mine.

Har et stort ønske om å redusere antall kar i sommersesongen, spesielt siden ett av dem står i et rom som ikke er egnet for akvarium om sommeren (blir alt for mye lys og alt for varmt der nå når det blir lyst/sol hele døgnet).

Det godt innkjørte og tett beplantede karet - mitt aller første - skal da bli hjemmet til hannkampfisken som ble skamfert av hunnkampfisken her om dagen. Gleder meg til å la ham flytte inn der i all sin prakt. Han får selskap av to vakre små gobyer som bor der og tar sikkert med seg samboerene sine; fire arvede neontetraer. I tillegg til noen amanoreker og eplesnegler.

De fire kirsebærrekene i 17-literen tror jeg også må flytte inn i et annet kar. Så setter jeg opp den til nytt på høsten med masse planter + noe levende. Har lyst å ha den på jobb, men "tør" ikke helt spørre om det er ok med 17 liter vann på kontoret...

Er svært spent på hvordan det går i morgen når jeg skal fange levendefødere i alle størrelser!
Et triks jeg bruker for å få tak i de små og de litt uintelligente: En malletablett e.l i et stort plastkrus med bøtte klar ved siden av, de svømmer jo rett inn i alt som er. Etter noen fangster lukter smartingene lunta, og da blir det litt mer pes. Er det tullinger som undersøke og ikke skal med, plukkes de bare ut med hånda og plumpes i en ventebøtte. Lykke til :o)
Takk for tips!

Fangingen gikk greit med en stor håv. Et tips jeg fikk på Dahls dyrerike. Det er utrolig mye enklere å fange fisk i en stor håv, selv i et kar på bare 60 liter.

I prosessen fant jeg ut at jeg har tenkt helt feil når jeg har tilsatt hardhetsøkende middel. Målte hele 13 med JBLs GH-test. Og det er en veldig stor økning med tanke på hvor bløtt vann vi har her. Er sakte, men sikkert, i ferd med å senke hardheten igjen. Så skal kampfisken med venner flytte inn der.

Skal bli deilig med ett kar mindre nå i sommer. Men det skal bare inn i boden, ikke ut av huset
Kos med flere akvarister her nordpå ) Et annet tips når det kommer til å fange inn fisk er å bruke to håver. Jeg fanger konsekvent fisk med to håver da de ikke blir like lett skremt da. Unntaket er slike som er enkle å fange, men ellers bruker jeg den ene håven til å "jage" også står den andre håven klar til at fisken svømmer inn. Veldig enkel måte å fange inn fisk på og som regel blir de bare forfjamsa og så er det over

Skal nok snike litt her ja.. ) Ha en fortsatt fin helg, håper været er like fint borti der som det er her!
Etter å ha slitt med både to håver og mat i håven for å få tak i den siste (av tre) SAE'er i dag, er jeg ikke helt sikker på at "oppskriftene" deres er idiotsikre... Eller er det bare det at jeg har en veldig intelligent fisk?! Jeg gir iallfall opp å få fanga han, sånn inntil videre. Han må jo ut tilslutt, stimfisk som han er. Det venter en fin stim på han i et større akvarium noen mil herfra, men hvordan forteller man det til en fisk!
Den er sikkert superintelligent Jeg er overbevist om at fiskene lærer (for å unngå fare). Men de glemmer til slutt.

Etter en fangsraid der en platy ble drept i en fiskefelle (den forspiste seg i en felle ment for reker), var de resterende platyene redd og stresset i en uke. De andre fiskene lot seg ikke merke med dette.

Da jeg for lenge siden skulle ha ut hele stimen med svart fantomtetra, brukte jeg en uke på å få ut alle fra en 60-liter. Prøvde å fortelle dem at det ventet en 180-liter på dem, men det hjalp ikke

Øvelse og en enormt stor håv at typen flexinet, har gjort det mye enklere. Men enig i at noen fisker er utrolig flinke til å gjemme seg!
I går flyttet jeg kampfisken og de fire neontetraene over i min første 60-liter. Dette er fremdeles det peneste karet og det karet som er i best balanse.

Skal supplere med noen kardinaltetraer, slik at de blir en liten stim. Det er virkelig flott med den fargesterke kampfisken og disse tetraene mot alt det grønne i karet.

Da er karantenekaret på nytt blitt nettopp et karantenekar. Kan uansett ikke ha et akvarium i det rommet på sommeren siden det er lyst der hele døgnet og det kan bli grådig varmt der på fine sommerdager. Går noen snegler oppi der nå, men de holder kanskje ikke filterbakterien i gang godt nok?

I 180-literen skal jeg nå bytte ut den penselalgebefengte rota. Har adri fått til det uttrykket jeg ønsker med den. Mulig jeg kan ta noen mindre røtter fra andre steder og sette sammen, heller å kjøpe en ny stor. Tør liksom ikke prøve heller, for dersom jeg setter noe inn i dette karet, så tør jeg ikke putte det tilbake i et annet kar igjen etterpå. Dette pga diverse alger som kun vokser her.

Egentlig bude jeg ha klippet gresset og gjødslet i hagen i går, men ettermiddagen gikk med til diverse vannbytter og luking. Ser i andre tråder at det er et kjent fenomen, hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap