Underwater world (side 7)

Hvis du vil komme ikveld, så passer det bra etter kl 20. I morgen er jeg hjemme hele dagen hvis du vil vente til da.
Da kommer jeg i kveld! =0
Begynner å fange i 20:00 da!
Da har jeg ingen ancistrus, og bare noen tetra i 60literen som drar på tirsdag.
I tillegg står en til pumpe å kjører i 160literen!
Nå vet jeg at de har det bra! All takk til Lisa!

Fant noe egg på et blad også, da jeg fanget opp fiskene! Cory-egg?
Begynner hellet å snu?
Vannsti
Da har jeg ingen ancistrus, og bare noen tetra i 60literen som drar på tirsdag. I tillegg står en til pumpe å kjører i 160literen! Nå vet jeg at de har det bra! All takk til Lisa! :D Fant noe egg på et blad også, da jeg fanget opp fiskene! Cory-egg? Begynner hellet å snu?

Godt å ha gode akvarievenner som kan hjelpe. Håper virkelig at hellet snur for deg nå, for det er grenser for hva en stakkar kan tåle. Men en liten opptur, så er gleden tilbake ;D
Her er testresultatene dine:

60 literen :

No2- 0,05
No3- mindre enn 5
Kh - 4
Ph - 6,5
Fe - 0,02

160 literen:

No2- mellom 0,05 og 0,1
No3- 5
Kh - 3
Ph - 7,5
Fe - 0,02

Bare hyggelig og kunne være til hjelp Trude.

Da er alle fiskene dine tilvent og vel plassert i 120 literen.
Har satt inn etpar ekstra huler, og de har fått artemia til kveldsmat. Sålangt ser alt bra ut her.

Veeeldig morsomt og fange kuhlii i en rund bøtte med en firkanta hov foressten.. hehe


Sissimor: Jeg tror jeg ligger ved den grensa ja!

Satser på bedre tider nå som jeg ikke har fisker!




Lisa:

Hjertelig takk!


Ser ut til at jeg har litt å gjøre her ja..

Har du sett noe til han i hula? Kuhli er noen sprellinger ja.. ikke de letteste å fange! Må liksom lure dem for å få dem med seg!


Vannsti
Ser ut til at jeg har litt å gjøre her ja.. Har du sett noe til han i hula? Kuhli er noen sprellinger ja.. ikke de letteste å fange! Må liksom lure dem for å få dem med seg!


Det ser desverre slik ut at du må fortsette med vannbytter fremover ja, men nå er jo belastningen på karene dine mindre iallefall.

"Han i hula" er i fin form, men ikke snakk om han ville forlate hula si!! Nyttet ikke og prøve å riste han ut eller noe! hehe
Jepp! Det føles kjempebra å ha fått ut noen av fiskene! Var jo i overkant mange i 60literen...


Haha, sugemaller er morsomme fisk!
Hehe, ja de er morsomme...

Nå som jeg har sett størrelsen på de, så kan jeg godt overta en av de likevel.
- trodde de var større, men de var jo i fin liten størrelse.

Glemte og finne frem og gi deg steinen du skulle ha hos meg, men du kommer vel innom flere ganger vil jeg tro, så da tar vi det neste gang. Det er bare og stikke innom med vann om du vil jeg skal teste for deg flere ganger.
Jeg må vel innom og hente de fiskene også ^^
Jeg bør vel få meg en sånn koffert jeg også, hva koster en sånn sånn cirka?

Var litt rart at ph var så lav i 60literen, har alltid målt den mellom 7 og 8 her!

Vannsti
Jeg må vel innom og hente de fiskene også ^^ Jeg bør vel få meg en sånn koffert jeg også, hva koster en sånn sånn cirka? Var litt rart at ph var så lav i 60literen, har alltid målt den mellom 7 og 8 her!


Hmm, ja det var jo pussig, men jeg er helt sikker på resultatet.. :p

Jeg mener jeg betalte litt over 400 kr for det settet jeg har. Handla det på Aquamanias.
Eneste dumme er jo at det ikke er Gh test i det settet, ellers så er det jo bra.
Leste litt rundt på forumet nå og fant en mulig forklaring på hvorfor PHen kan være ustabil hos deg.
Kh enkelt forklart.

Der står det jo bla: "Hvis en har lav KH på under 4.5 dH vil pH svingninger være et problem." og "Ved lav KH er pH mindre stabil og begynner den å variere er det stressende for fisken. Resultatet kan også bli en fatal pH krash i systemet. "
Oi..! Da skulle jeg jo ha kjøpt den pakken av deg likevel på auksjonen!
Har nemlig en pakke med noe hjemme som jeg ikke var helt sikker på hva var! Tror det er GH-TH..

Jeg tviler ikke på at du målte rett :p

Er det fart hos fiskene mine i dag?
Jeg ville absolutt vurdert å bytte til et utvendig filter til 160 literen din. Vet det er dyrt, men jeg tror de fleste vil si det er verdt det. Selv var jeg så heldig å få kjøpt Eheim brukt her i byen til min 60 liter, så nå har jeg utvendig filter i begge karene mine. Det er deilig å slippe å tenke på filterrens. Nitritt blir vel mindre sannsynlig å få når du har stor filterkapasitet. Am-top er et billig utvendig som dem selger på Tropehagen. Mitt går som ei klokke i 100 literen og jeg husker ikke sist jeg rensa det.

Når det gjelder KH/PH så kan jeg fortelle litt om min erfaring på det området. Jeg har hatt veldig lav PH i karene mine i lang tid nå. Helt ned på 5-tallet kommer den på kort tid etter vannbytte. Jeg har gitt opp å regulere den oppover, selvsagt pga at fiskene jeg har trives i lav PH. KH var 1 sist jeg målte. PH holder seg stabilt på rett under 6. Den boksen som Lisa solgte på auksjonen har jeg selv goderfaring med når det gjelder å holde PH stabil. Mange sliter med at PH dropper uansett om de bruker middel eller ikke, men med Noraq sin tror jeg du er trygg. Men 6,5 er vel ikke noe stort problem for Kuhlii, maller og levendefødere. Så jeg ville ikke gjort noe med PH i det karet.
Hei Trude.
Fiskene dine har det bare bra i dag. Det har ikke vært noe frafall i natt såvidt jeg kan se. Kuhliiene dine danset på glasset i natt med en gang lyset gikk av... - morsomt og se på.
Han i hula kom ut da jeg serverte squash i går kveld, så det virker som han og har det bare fint.
Forresten så observerer jeg at den ene glassmallen din har knekte antenner..

Fiskene dine skal få et vannbytte omentrent daglig hos meg også, siden det karet ikke er vant til den belastningen som det nå har, så for og være på den sikre siden må jeg nok passe litt ekstra på for ikke å få nitritt der selv.

Jeg mente ikke at det er er problem at du har lav Ph, men kanskje et problem for fiskene hvis det svinger mellom 7-8 og ned til 6,5 som jeg leste i går.
Hos meg er det stabilt 6,5 i det karet de nå går i, så det ble ikke noen stor overgang for de med det resultatet jeg fikk på vannet ditt i går.
I dag har de fått frokost bestående av diskusbits, malletabeletter og flakfôr, er jo så mange forskjellige fisker så jeg fant ut at jeg måtte gi de litt av hvert.

Har om noen uker en utvendig Am Top 3336 - 800 l/h til salgs. Det er nesten to måneder gammelt, og jeg selger det fordi jeg har fått fatt i et Eheim filter som jeg bytter det ut med. Filteret er veldig stillegående, så du ville ikke bli holdt våken av skrangling fra det.
Bare å si ifra om du vil jeg skal la være å legge det ut for salg.
Anna:
Jeg prøvde meg såvidtpå en utvendig pume i 160literen, det var hele planen min for noen måneder siden. Jeg fikk en, men fikk den ikke til å fungere.. tror det manglet noe muligens. Iallefall ble iallefall stua våt og jeg ble lei.
Så henta meg denne ganske store innvendige fra eheim som visstnok skal kunne kjøre et mye større kar også..
Jeg har vel ikke lagt fra meg ideen om utvendige filtre, bare fått litt avskrekk kanskje! Vil ikke ha gulvet fullt av vann bare! Blir det sølepytt hos dere hvis dere blir fri for strøm, eller er det noe jeg bare innbilder meg?

Jeg er ikke redd for at PH er feil som den er, det er heller det at om den svinger mye så er det ikke bra..

Lisa:
Nå overførte jeg jo bare masse jobb på deg! :/
Det høres iallefall ut som de har det kjempebra! Masse god mat og alt! Squash har de aldri fått hos meg! Jeg har aldri fått det heller forsåvidt.. :p Mulig jeg må prøve det..hehe

Jeg har ikke helt skjønt det folk sier om at kuhli skal være veldig lite synlige fisk! Jeg ser disse hele tiden. Legger ved et tøft bilde jeg tok av dem i 60literen for en ca en uke siden! Ble litt dårlig, men de ser ut som slanger i jungelen! En i treet og to nedenfor.. hehe

Knekte antenner..? Det har jeg ikke sett.. glassmallene har vært veldig lite aktive hos meg da.. for det meste gjemt seg unna, så jeg har ikke fått sett dem..! =/
Vet du hva det kan forårsake? Eller hva som kanskje er grunnen? Kan ikke komme på noe i karet mitt som kan ha skadet den.. Prøvde å være veldig foriktig da jeg fanget dem også.. brukte en veeldig fin håv.

Kanskje jeg skal slå til! Hvordan pris tenker du deg for den?
Neida, det er ingen ekstra jobb å bytte vann. Karet står jo 2 meter fra vasken i kjøkkenet sånn ca, så jeg bærer ikke vann!

Ser kuhliiene mine hele tiden jeg også, tror det kommer an på hvor trygge de føler seg om de er fremme eller ikke..

Hva som har skjedd med glassmallen med de knekte antennene er jeg sannelig ikke sikker på, men begge er knekt på samme plass, så det ser nesten ut som om den har krasjet inn i en vegg.. :p
Legger ved et bilde av den.

Har du lite eller mye støm i karet der hvor glassmallene dine gikk? Disse er veldig glad i strøm, og finner seg gjerne en plass i karet hvor de kan gå mot strømmen, og holder seg mye på den plassen. Her har de funnet seg en plass midt i karet hvor de står ganske mye, så jeg får studert de godt.
Jeg har satt inn en ekstra sirkulasjonspumpe til de.

Husker ikke i farta hva jeg betalte for filteret, men kjøpte det på Tropehagen. På nettbutikken så koster det 1099,- Skal lete etter kvitteringen for å være sikker.
Vi blir nok enige om en grei pris.



[External Image]

Alle fiskene dine har det bra i dag også sånn forresten. )
Jeg har hvertfall ikke hatt en dråpe vann på gulvet som utvendig filter har forårsaket

Men skjønner skepsisen din. Samboeren min var skeptisk da jeg ville skaffe det første. Han er nok ikke like skeptisk nå lengre.

Hvilket filter var det du hadde som du ikke fikk til å fungere? Har du det enda? Mulig det går an å skaffe deler til det. Ellers ville jeg slått til på Lisa sitt. Er som sagt fornøyd med begge mine, og en rens to ganger i året vil jeg tro blir maks Og det er også grunnen til at jeg har anskaffet det til begge mine kar nå. Vil ha minst mulig vedlikehold/minst mulig å gjøre. Kanskje du kan ha utvendige filter i begge karene dine på sikt du også, hvis du har det du ikke fikk til å fungere og kjøper Lisa sitt? Hehe, her går det unna med planlegging på dine vegne

Minuset med utvendig slik jeg ser det er at du i mange tilfeller må ha sirkulasjonspumpe i tillegg. Det må nok jeg anskaffe meg ganske snart ser jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap