Leifs verden, del 2 (side 7)

8mm hørts nok litt lite ut synes jeg. Hua her er nok større enn som så, men kan prøve meg frem med et par nøtter med forskjellig str. Men hva tenker du om min løsning? Nøtta du hadde bilde av virket veldig fin og har kanskje litt bedre oversikt enn om en har inngangen i bunn, ned mot sanden.

Graver hun i sanden helt ned til bunnglasset? Og gjør hun det evnt for at yngelen skal unngå sanden og ligge bart?
Press den ned så det blir så liten inngang som mulig, apistogramma hunnen vil tette den ytterligere. Dette gjør hun nok for å beskytte yngel / egg. Min A. rositae hun spyttet sand ut av hulen så det stod etter. Jeg trur ikke lenger at det er egg / yngler der da... hun er ute av hula stadig vekk :S
Men sånn uten om avsporinga mi, så synes jeg planen din høres knall ut loffa!
I dag har jeg ikke gjort en tøddel i karene her, annet enn mating. Har ellers beundret C125 ynglene som går i klekke/oppvekstkaret. Det vrimler i det karet og de vokser fort på discus granulat. De 13 største C125 ynglene som går i et av reolkarene, leverer jeg nok på butikken på fredag eller lørdag. Vil da samtidig se etter en ny gruppe fisk til det karet.

Er egentlig på utkikk etter noe nytt, som jeg ikke tidligere har hatt, men kunne også tenke meg en gruppe med Corydoras Metae igjen. De hadde ikke flere igjen av dem når jeg var der sist gang. Men får da se denne gangen hva dem har inne. Mulig jeg drar igjennom salgs annonsene her også før jeg gjør noe mer innkjøp

Bartebust skal bli pappa igjen
Bartebust skal bli pappa igjen, men han fikk ikke skiferhula til Bartesam. Eggene ble lagt i rota på lik linje med sist gang. Det er nok ikke "kona" hans, men et sidesprang han har hatt i natt: Det er gått for kort tid til at det kan være samma hua.

Vet ikke om Bartesam er for gammel og dorsk til å gå i leik. Ser en skjelden gang at han vifter litt, men er ikke av de ivrigste. Med så mange huer som jeg har, tror jeg nok at jeg kommer til å kjøpe en hann til, samt et par skifer huler til. Blir slitsom om Bartebust skal pløye over alle huene i karet alene. Da må jeg nok ta han ut innimellom slik at han ikke sliter seg ut til døde.

I dag fikk jeg levert mine C125 yngler på min "lokale" zoo og fikk samme pris jeg ville ha her privat. Når jeg kom hjem så jeg at det faktisk var en igjen i karet, så det var 14 og ikke 13. Den siste endte i sammen med leiksgruppa.

Jaggu hadde det lurt seg bort en endlers hue i det karet også, så hun fikk flott besøk etter et nytt kjøp i dag. Odessa barbe mener jeg de het og det ble en gruppe på 12 stk. Hannene er utrolig flotte med sin rødfarge og sorte striper på kropp og finner. Se bilde 1. Ble også noen flere aeneus i dag og at de likte røde myggisser er vel ingen tvil. Har også gjort et forsøk på å lage nye huler til Apistoene mine i dag Bilde 3. Vet ikke om hullet ble litt stort, men var den minste rundskjererbladet jeg fikk fatt i. Litt dårlig forklart, men regner med at dette forstås? Trym, om du er innom kan du jo kommentere om dette ser ut til å være en grei hule og om jeg kan fortsette og lage noen flere i samme stil.

Bartebust ligger fortsatt å vifter under egg og Mac Masters henger som vanlig halvveis ut av nøtta si. En artig herremann.

Ettersom jeg var tom for røde mygglarver, hadde jeg planlagt å kjøpe inn 15 nye brett i dag. (med 10-15 kar går dette unna), men de hadde kun 2 igjen. Ble noe slukøra og skuffet, men men får kjøpe mer til uka.

De minste ynglene av C125 vokser seg til og ser ut til å trives. Kanskje på tide med noen nye egg igjen også? Blir vannbytter og mer myggisser på de i morgen, så kanskje de gir litt tilbake etter en dag eller to?
Loffa: Jeg synes det ser bra ut jeg!, men jeg gjør det noe annerledes da, siden jeg lar hua selv bestemme hvor stor inngangen skal være.
Men jeg synes den siste kokkoshula di er mye bedre enn de tidligere, det er helt klart
Takk trym. Du er tidlig på han... Hehe, jeg har akkurat nær stått opp!! Sover noen timer lengre i helgen, da jeg ellers er oppe før fulan sjøng.

Tom skrev at hule hullet ikke skulle være mer enn 8mm, men kan ikke skjønne at ei voksen Apisto hue kan komme inn der. Vet at ganske store mus kommer seg inn i ei flaske, men dette virker FOR MEG veldig trangt?

Selvfølgelig kan jeg prøve meg frem og se hvordan det går, og lage flere forskjellige typer....

Litt senere i dag blir det vannbytter, og kommer til å flytte en del av plantene fra mallekaret til reolkarene. Kommer også til å flytte Cacatuoides karet inn på akvarierommet igjen, slik at jeg har alle karene samlet her inne
Loffa, om du leser det jeg skrev så sa jeg ikke at det måtte være akkurat 8mm. Dette var bare et eksempel, og jeg skrev også at du måtte ta hensyn til størrelsen på hua de og justere iht til henne

Hovedsaken var at du fikk mindre åpning enn den du hadde.
Hei Tom.

Det ble betraktelig mindre hull, Tom, og skal ta meg tid til å lage noen flere huler med litt varierende str på hull. Får kappe nøttene og ta de med på jobb. Har ikke så mye verktøy til slik hull-laging. Blir liksom for smått med de vanlige borrene jeg har og for stort med de jeg borer hull med, så får da se om de på mek avd, evnt elektro avd har noe midt i mellom.
Herr mac master ligger å sturer i hula si (bilde 1) og når han ser meg stikker han, hehe (bilde 2.

Bilde 3 viser at den nye hula falt i smak. Satte den inn til trioen med Apistogramma Hongsloi. Hun han funnet seg til rette allerede og har begynt å flytte ut sand og legge den på utsiden. Var det en eller annen som nevnte at det da var egg der eller på vei? Er ikke så lett å se inn i hula nå, når hullet er så mye mindre.

Alle karene nesten, fikk en god posjon med røde mygglarver etter vannbyttene i dag. I karet med Hongsloiene går det noen aeneus, men de skal flyttes til et annet kar i reolen (#5). Renset begge pumpene i mallekaret (880L+1200L innvendige) og skal si det trengtes. De var motbydelige innvendig, selv bare etter 2 uker. Tydeligvis lenge siden jeg har hatt et så stort mallekar med så mange individer i. Så det blir vel å ta de ukentlig fremover. Tok også pumpa i C125 karet.

Så da er det vel bare å vente på Hongsloi egg da.....
Københavntur med trist ettersmak
Føler at jeg nå har hatt nok trøbbel med karene her. Spesielt med grått vann og utbytting/vasking som eneste utvei. Har ved flere anledninger hatt lyst til å gi meg helt med akvariehobbyen.

Kommer hjem fra København i dag og ser frem og håper på at jeg finner egg i hulene til Apistogramma gruppene mine. Kommer inn på akvarierommet og det føles som det er -50 grader der inne.... Jeg hadde glemt å lukke vinduet og slik har det stått siden mandag kveld. Med -25 her senest i går fryktet jeg det aller værste med en gang, da jeg ikke har kolber i alle karene her.

Tittet rundt i huler/kar og gråtkvalt konstaterer jeg at det ser ut som etter en orkan eller lignende. Det ligger strødd fisk nærmest over alt. Alle mine ancistrus super rot har tatt kvelden, 1 stk C125 som jeg har sett så langt, trioen med hongsloi, trioen med macmasteri, hannen i paret med F1 cacatuoides og litt mer. Apistogramma eventyret mitt er over for denne gang, og kommer kanskje aldri igjen

Har mistet fisk for 2-3000 kroner. Bare apistoene er vel nær 1500 kroner.

Om jeg ikke har hatt lyst til å slutte med kar før har jeg det nå. Har aldri hatt en slik ned tur innen hobbyen min på alle disse årene.

Det er en veldig liten trøst at et nytt kull med ancistrus er klekket frem og at jeg fant flere C125 egg.

Om jeg skal fortsette vil det ta meg lang tid å bygge opp økonomi til å kjøpe inn det jeg her har mistet. Vet ikke om jeg orker en nedtur til. Plutselig var det flere tomme kar her. Vet alt er min egen feil, men nedturen blir ikke mindre av den grunn. Har ikke annet en f... i h..... å si akkurat nå.
Dette var bare trist Loffa, føler med deg. Tror jeg har sett nok pågangsmot hos deg til at du kommer tilbake! Og det ønsker jeg deg lykke til med.
Hilsen Sigmund
Plussmedlem
Huffameg, Leif Dette var utrolig leit!

Å miste så mye fisk er fælt, glemte selv å sette på varmekolbe når jeg var på hytta og det var kaldt i huset.. mistet få fisk, men var allikevel en tabbe jeg lærte av. Høres grusomt ut å miste så mye fisk.. syntes skikkelig synd på deg nå

Ikke gi deg, Leif, ikke gi deg!! Du får nok snart noen oppturer igjen Men hva kan dette med det grå vannet være, da? Dette bør du prøve å finne ut av!

Stå på, Leif, jeg føler med deg!
uff da leif dette var trist... trøste deg med at det var fint jeg er litt treg til å fiske opp fisk i karet mitt da så har du jo fortsatt noen super rot her
du kommer nok over denne kneika skal du se... gi meg beskjed på sms om hva disse små ciklidene du hadde heter så skal jeg se i lista på jobben i morgen om vi ikke greier å få tak i noen som ikke er så dyre
skal hjelpe deg opp igjen så godt jeg greier...
du kan også (hvis du vil) låne super rot paret jeg har her så kan du få dem til å yngle dem går bare og slapper av i 450 literen her om dagen og siden jeg ikke har gjort noe for å få dem til å yngle så er dem nok klare dem bare dem får nok strøm og oksygen i karet
håper dette kan hjelpe deg litt igang igjen da ta kontakt bare
Takk for all støtte fra dere alle sammen. Dette tar på som dere sikkert forstår, og er tungt, trist og noe som sikkert vil sitte i en stund. Jeg har vært nede før, og kommet meg opp igjen. Kanskje gjør jeg det igjen. Men vil kanskje vurdere noe billigere fisk til å begynne med for å komme litt opp igjen. Apistogramma Hongsloi trioen kostet meg 600 kroner alene, macmasteriene det halve. Så det er jo snakk om litt penger også, selv om penger ikke skal stoppe gleden min ved dette.

Først og fremst blir det å få kjøpt varmekolber til alle karene, og ta 50-60% vannbytter i de karene jeg fant død fisk og som er tomme nå.

Takk for tilbudet ditt Ronny, men har leiksparet mitt her og det holder akkurat nå. Med slike happendinger frister det heller ikke å låne fisk. Hadde jeg hatt lånt fisk her under disse dagene, hadde jeg garantert gitt meg. Men takk for tanken din.

Orker ikke gjøre noe med de berørte karene i dag, men bruker heller helgen på å bytte vann, endre på fiske plasseringer etc. Trenger roen over meg når jeg holder på med karene, noe jeg ikke har akkurat nå. Alt jeg har er frustrasjon, irritasjon ovenfor meg selv og er oppgitt over meg selv at jeg jeg glemte det fordømte vinduet. Jeg som pleier å være så nøye med alt med denne hobbyen, iallefall prøver. Reolen er nå bare tragisk å se på, med så lite fisk.

Har iallefall lært at Apistoene ikke er alt for hardføre når det gjelder temperatur, desverre. Men en ting er sikkert, en lærer av sine feil.....
Trist å høre loffa! Men dette kommer du deg over! Bruk klubbmøtene til å finne billige fisk, og ikke stress med å fylle karrene, finn fisker som intresserer og facinerer deg. Så kommer lysta tilbake! Helt sikkert
Dette var ikke kjekt å høre Leif, det er aldri kjekt å komme hjem til noe sånt. Du må ikke gi deg med denne fantastiske hobbyen. Håper virkelig resten av fiskene dine klarer seg.
Kjedelig med en slik katastrofe når det får et slikt omfang
Kjipt en akvarist sitt største mareritt
Stå på videre så kommer forhåpentlig gnisten tilbake.
ai ai ai. Ingen hyggelig lesning.
Utrolig kjipt. Kulda merkes også i Bergen.

Håper du får tak i noen nye spennende ciklider og maller.

Stå på Leif (håper ikke Spurs seieren også var med på nedturen. Dere gikk jo videre i Europa league i dag.).

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap