Kristian's akvarieverden (side 7)

Inaktiv bruker
Hei, hei!
Ja, nå må jeg fortelle at mine coryer har vokst nesten 3 mm siden de kom hit å har blitt enda kraftigere...
Jeg så på dem i sted når de svømte i stim at jeg TROR det er 3 jenter og 5 gutter, eller så er det 4 av hver.

pallettene tok en mini matbit i går, men jeg tror ikke de ble metta, ellers har de ikke spist noe... Har noen forslag til hva jeg skal gjøre, jeg er tom for ideer. å artemia eller microorm har jeg heller ikke så det er nok ikke så god idee'

Vallisnerian har blitt borte nesten å står bare som små svake tuster nederst til sanden. jeg begynner å lure hva jeg skal gjøre med det, tenkte litt på plante gjødning, men da må jeg først bestille osv... hørte disse kunne komme opp som nye fine skudd, men lurer på om dette kanskje tar litt tid, å sverdplanter må jeg få tak i selv om jeg har 5 stk så er ikke det samme type som det alle andre har, jeg bestillte fra akvariekjelleren å det var bilde av en vanlig å jeg fikk noe annet. men det står samme type over planten å det jeg fikk så noe rart har skjedd.
nå vill jeg ha en kampfisk!!! hann selvfølgelig, men skal kjøpe et par hunner også i tillfelle det skulle skje noe, bare dumt ikke dyrebutikken var oppe i går da vi var på hundeutstilling... fikk 2. premie, men skal melde oss på en til.

såå har jeg tjent meg 110 kr på å selge 4 kaniner... da har jeg råd til å kjøpe mye fisker. tenker på å bruke litt på corydoras også trenger jeg masse mat... :O

Men skal vente litt med å bestille for å se om det kan komme opp noe mere jeg trenger.
Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
obs, hei. jeg bare ser i forrige innlegg at jeg liksom skulle tjene 110 kr på å selge 4 kaniner... feil. det var 1100 kr var det, jeg får ikke mye akvarie ting for 110 kr akuratt. :O hehe.
ja, nå tenkte jeg bare at jeg skulle ramse op hvilke fisk og hvilke karr jeg har. er litt rotete så er sikkert ikke lett å skjønne, men gjør et forsøk

300 l
6 scalarer
8 corydoras green laser
1 kampfisk hunn

120 l
3 gullfisk
3 slørhaler

60 l
4 pallett ciklider

40 l
tom

15 l
klart innkjørt å mangler bare en kampfisk hann.


Inaktiv bruker
Hei. så ei ønskeliste :O)

C. Adolfoi.
C. Panda
minimum 5 scalarer til
gullfisker.

når dette er kommet på plass å gullfiskene flyttet til dammen om sommeren så er også discus på ønskelisten da jeg vill ha et discus par i 120 literen
hvis ikke så får jeg finne noe annet å ha der... gjerne en gruppe corydoras.

og det andre pallett paret
dette ble også litt rotete, men sån er det vel. får komme en ny ønskeliste bare jeg får sett litt mere arter hva jeg vill ha
Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
hei.
nå hare jeg tenkt iløpet av denne kjedelige skole dagen med masse matte å greier, passer fint å bli litt glad igjenn av akvaforum da... hehe :P

så var det det at det dukket plutselig op en fin tanke.
kanskje for å kunne registrere mitt første oppdrett her så hadde ikke platy eller sverddrager ver dumt. jeg vill kjøpe meg en gruppe å ha i 60 literen med pallettene enten 5 hunner og 2 hanner av en av typene eller begge. vill bare så fryktelig ha oppdrett så har jeg i tillegg hatt platy før, men ingen yngel. sikkert fordi de ikke trivdes, men nå! skal jeg få det til før alle dør ut...
sverddrager har jeg jo ikke hatt før så vet ikke hvordan disse er, men høres ut som en fantastisk fin fisk.
så et spørsmål...
hvilken tåler mest å er lettest å drette?
eventuelt, hvilken platy?? det blir da isåfall, sunsett,mikkemus eller korall platy? det er bare disse dem har på dyrebutikken, men så koster de jo såååå mye på dyrebutikken også. jeg skulle finnet noen gratis for da taper jeg ikke pengerom det skulle dø noen... :O

mvh Kristian.
tror palettene dine vil ta kværken på platy og sverdragere etterhvert desverre.
Inaktiv bruker
ah, ja daså, jeg får kanskje sette dem i 300 literen da, men da blir det nok ikke forferdelig mye yngel tenker jeg når scalarene er sultne hele tiden ellers så får jeg bare mase meg til 40 literen da... hehe :P
Mvh Kristian.
Moro å lese at coryene vokser og trives :o)

Hvis du vil vente med kampfiskoppdrett, så kan du jo ha levendefødere som platy i 300 litern, og når du ser at en hunn ser skikkelig drektig ut, så sett den over i 15 litern og bruk dette som "fødestue" og babyrom. Når hunnen har født så kan du sette henne tilbake i 300 litern og fore opp yngelen i 15 litern.

Jeg gjorde det slik da jeg hadde sverddragere, jeg tror det er mindre stress for hunnen å bli flyttet over i et mindre kar og føde der, enn å bli sperret inn i en liten fødekasse, men det er bare min teori.

Det praktiske er at hunnen kan gå noen dager i 15 litern uten å lide nød, og du slipper masse styr med å fange og flytte bittesmå yngel :o)
Inaktiv bruker
Hei.
hyggelig at flere leser tråden :O)

Cara 79:
Det med å flytte dem sån har jeg ikke tenkt på før... det var ikke så dumt. lurer på om jeg skal gjøre det å spare kampfiskholdet mitt litt
hadde jeg satt op 40 literen så kunne levendefødene vert der og kampfisk i 15 literen, men nå kom du med en god idee her!

så levedefødene...
tenkte litt på denne gode ideen care79 kom med her over :O)
tror jeg skal prøve det, men så er det jo litt dumt når det gjelder det at, jeg vet ikke noe om hvor lenge de er stoooore og hvordan og når jeg skal flytte hunnen for at oppholdet ikke skal vare evig i 15 literen.
Så kanskje sverddrager hadde vert morsomt jeg har jo ikke prøvd denne før, men både sunsett, mikkemus, korall platy og guppy, men ikke sverddrager.
så da går jeg nok for det, bare ikke de koster sviiin på dyrebutikken da, det ville vert syn. skulle jo hatt en liten gruppe.
3 hanner og 5 hunner tror jeg.
Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
Heei.
ja nå har jeg bestillt for for 400 kr eller nesten ihvertfall, på aqua manias.
1 liter gullfisk sticks eller sånt, 1 liter chiklids ett eller annet, 400 tabletter Nova tab til coryene og en lekshule sån kokkosnøtt hule.
jeg måtta bare ha den fordi disse pallettene, vill vel sikkert ha noe å gjemme seg i

Jeg har også tenkt litt på og ikke ha palletter fordi de sitter jo helt stille å spiser ikke, det er jo ikke noe morsomt. ville heller hatt levendefødene der, som sverddrager.
men de er jo så små enda så da får jeg se hva det blir til. kan vel ha de en liten stund ennå
men da vet jeg ikke helt hvor jeg skal ha mine sverddragere. kunne jo gått i 300 literen, me er redd de blir plaga, som kanskje kan bli et problem
Jaja, får nå se hva det blir til. får ha de en periode til.

Det har også dukket opp en sjanse at mamma skal til elverum her en dag. håper det blir i efta, men siden jeg skal på noe annet senere i kveld blir det travelt.
da vill jeg kjøpe kampfisk hann og hun, noen sverddragere gjør jo heller ingen ting.
tror det blir 2 sverd hanner og 4 hunner.

Har også tenkt litt mere på dette med gullfiskene og 120 literen. jeg tror det holder med disse gullfiskne i første omgang. jeg har litt yst til å ha noe annet i dette karret. feks et discus par eller noen sinte scalare par som legger egg, kanskje en cory art, som panda eller adolfoi. jeg vill ihvertfall ha adolfoi, fordi de er jo sååååå søte.
Kanskje ha panda i 60 literen og adolfoi i 120 literen.
skal ihvertfall under første annledningkjøpe biltema sand. 2 sekker ihvertfall. en til 120 literen og en extra, vet jo ikek hva som kan dukke opp :P
det beste er jo også å ha sand så slipper jeg å bytte om jeg med nød måtte sette noen cory dit eller lignene.

Neste steg blir da røtter, som sagt før. men nå må jeg ha minst 3 røtter en til hvert karr.
det skulle vel bli noe hark å finne, siden jg ikke har funnet noen hittil.

Men da må jeg vel begynne å planlgge denne dagen å hva jeg skal ha i elverum hvis det blir noe av i dag da :P hehe.

Mvh Kristian.
Plussmedlem
Hei. Ser du skriver noe om at det holder med gullfisker i første omgang, betyr det at du har ombestemt deg litt ang. gullfiskene fra meg?
Inaktiv bruker
Hei Anders!
Jeg tenkte at jeg ikke tar flere gullfisk før jeg får de i dammen fordi det blir så liten plass i 120 literen. for sekv syntes jeg at det er dumt folk ombestemmer seg når de har besstillt noe, så jeg vill gjerne kjøpe dem. men det er ingen hast fordi kanskje disse gullfiskene fra deg ikke vill trives i så lite som 120 liter helt fram til det blir vår/sommer. men jeg tar de absolutt, men ingen hast var det jeg egentelig mente. sorry jeg er dårlig til å forklare :P
Mvh Kristian.
Plussmedlem
Neida, hender bare jeg misforstår

Jeg syntes det er lurt å vente, jeg, 120 liter kan bli ganske lite for disse. De er tross rundt 10 cm. eller mer, ikke det at det er så mye, men blir litt størrelse på de etterhvert
Inaktiv bruker
det er sant, hehe
de kan jo bli gigantiske.

så nå er vannbytter tatt i alle 4 oppegående karrene.
så mere vann er fylt i 120 literen nå. vill ta det litt rolig når jeg øker vannet fordi jeg vill ikke overbelaste filteret for mye enda. må skaffe meg et større et, men det er såå dyrt å det er sååå mye andre ting jeg ønsker meg. elveroms tur har ikke enda blitt tatt, men tenker på å dra en tur onsdag kanskje, men når det alerede er såå sent så er det beste å ta en tur til lørdag igjenn, fordi da skal jeg be de bestille noen corydoras green laser til, så jeg får en litt større gruppe. skulle hatt 7 stk til, har jo 8 for tenkte at 15 stk ville vere en fin gruppe, skulle også hatt en gruppe med adolfoi, men ser ingen tilsalgs. jeg gir nesten hva som helst for dem...
pallettene har jeg tenkt å spørre dyrebutikken om vill ha, fordi jeg har litt problemer med å skjønne at disse skal kunne lage spor av seg, fordi disse er bare helt stille stående å ser ingen bevegelser der. det er så kjedelig med dem. tror jeg skal ha noen cory og en gruppe sverddragere der. det hadde vert litt fint men kan jeg egentelig ha pallettene i 300 literen?? med green laserne og scalarene? de vill ikke skade dem??

ja, dyrebutikken, vet jeg somsagt ikke heeelt når jeg får muligheter til å dra til, fordi vi skal snart begynne slktinga ogaå, jeg har to slaktinger i året. på kaninene da. nå har jeg 15 som skal slaktes snart, men med 12 drektige hunner til vill det snrt bli flere. må bare fore opp de siste her nå.
å som noen sikkert skjønner kan jeg ikke bare ta en tur til elverum da jaja, det skal skje denne uken har jeg bestemt ihvertfall.
Inaktiv bruker
Hei, hei.
tid for en liten oppdatering her nå.

Det skjer ikke mye i kristians akvarieverden for tiden... :O
men nå har jeg satt fram 40 literen også, så den skal vel fylles i løpet av morgen dagen.
Da har jeg enda et karr til fisk jeg vill ha, selv om dette ikke er verdens beste karr da, uten lys og lokk på moe vis.
derfor vill jeg ha en fisk som kanskje krever litt mere stell under oppdrett osv. som feks kapfisker, da hunnen må inn og ut å yngel skal fores.

for en liten oppsummering her.
300 liter: 6 scalarer, 8 corydoras green laser.
120 liter: 3 gullfisker, 3 slørhaler.
60 liter: sverddrager(2 hanner, 4 hunner)
40 liter: kampfisk karr(hann+unger...??)
15 liter: kampfisk hanne/gravide svarddrager hunner.

dette ble da en liste over hvordan det nok kommer til å bli, etter elverums tur.
jeg skal prøve å ringe på om de vill ha noen pallettciklider, disse rører seg ikke å er det kjedeligste jeg har vert borti... for å si det rett ut, sorry.
har også veldig lyst på en 160 liter ) hadde vert fint for en stoor gruppe cory der.
men det er ennå bare tanker... hehe. jeg tror ikke det blir noe mere akvarier på ei stund for foreldre kan vere et LITE problem der...
mamma skulle vel gjerne ikke hatt et eneste akvarie, men da er vi nå forskjellige... Hehe.

Mvh Kristian.
Plussmedlem
Det finnes mange problemer her i verden... :P

Hvis du får tak i, er det utrolig fint med en svær gruppe med Green Laser! Det er helt utrolig fint. Jeg har bare 10 stk, men når jeg skal drette opp et kull, beholder jeg sikkert noen selv når de har voskt opp, det gjør seg med en stor gruppe
Inaktiv bruker
Hei. Anders.
Jeg er heelt enig. en gruppe av denne fisken er helt fantastisk å se svømme som en stim gjennom vannet, å bår de borrer seg ned i sanden )

i dag skal jeg ringe dyrebutikken å spørre på green laser og panda. for jeg har såå lyst på adolfoi, men det blir så rotete. hvis jeg kjøper disse pandaene av Anders, vill jeg få denne gruppen stor, som 10-15 individer, å da skal jeg ikke få tak i bare noen få av hver rase. skal nok få plass til dem, men det tar også litt tid å spare penger til alle disse coryene, fordi noen er jo så dyre., men nydelige!!! :O)

Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
Hei.
Nå er det dukket o en mulighet for å dra til elverum å......fisk :O) hehe. Det blir nok en tur i morra efta, da skal jeg kjøpe meg, litt hadde jeg tenkt. skull prøvd å finne noen kampfisk, sverddragere, plante(r) til 15 og 40 literen og noe småtteri til forskjellig ting som pleier å dukke opp.

Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
Hei.
Ja da tar turen vei til elverum zoo... hehe, endelig.
skal nok få tak i noe frossne svarte mygglarver, å noe fisk som nevn før selvsagt. Noen planter må jeg også finne. skal nok nyte sjansen å kjøpe litt nå når jeg først er der.
vill også ha en stoor lavastein, men de er sååå dyre
kampfisk, sverddragere og kanskje noen små fine corydoras panda. siden jeg kanskje får kjøpt 7 stk så vill jeg kjøpe enten 3 eller 8 stk i dag for at det skal bli en stoor gruppe.
ellers vet jeg ikke, kan jo komme hjem med hele dyrebutikken jeg for den saks skyld :O) Hehe.
kan poste en melding når jeg har kommet hjem å fått ting på¨plass også da...
Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
Hei.
Da er jeg tilbake etter en kort og effektiv, fin elverumstur.
bare som en nyhet så har de fått biltema i elverum, neste gang skal jeg innom å kjøpe meg noe mere sand.
De har nå c.panda og sterbai på dyrebutikken som de kaller pansermaller. og pansermaller da selvfølgelig.

Det jeg kjøpte i dag, var bare fisk. de hadde 50 kr pr plante, så tenkte jeg at jeg skulle kjøpe, men hadde bare 500 kr å da glemte jeg helt planter og frossentfor.
Det jeg kjøpte da som sier seg selv var fisk, er:
4 sverddrager hunner og 2 hanner.
4 pansermaller, det er de ekte pansermallene da å¨ikke panda eller sterbai, som jeg nevnte var der isted.
1 stoor rød fin kampfiskhann og en hunn.

det var det å jammen ble det dyrt for ikke såå mye... :O

pansermallene er på ca 4-5 cm. jeg ville ikke kjøpe panda fordi de var så bittttesmå, som var veldig dumt da, jeg skal jo kjøpe en gruppe her av de alerede. Det beste er jo å ha mange av hver. så da ble det 4 sånne pansermaller. jeg kan ingen ting om disse for hadde ikke de vert så store å fine hadde jeg ikke kjøpt dem...
Så om noen her på forumet har erfaring med pansermaller så si ifra. jeg hivde de bare oppi 300 literen med scalarene og de 8 green laserne.
får pansermaller lett yngel?
heter det Corydoras Pansermaller eller corydoras metall pansermaller?
som dere skjønner har jeg jo nesten ikke peeeiling på navnet til disse fiskene en gang.

pallettene står midlertidig i 15 literen siden de er såå små enda, fikk ikke ringt dyrebutikken om de, men skal spørre neste gang.

oppramsing:

300 liter.
6 scalarer,
8 corydoras green laser,
4 corydoras (metall pansermaller),
2 kampfisk hunner.

120 liter:
3 gullfisk,
3 slørhaler,

60 liter:
4 sverddrager hunner og 2 hanner.

40 liter: kampfisk hann, karret klart til oppdrett. tenkte å flytte hunnen dit i morgen eller senere i kveld i en fødekasse til han har lagt skumrede.

15 liter:
4 pallettciklider.

nå vill kanskje noen komentere 15 literen med fisken, men det er bare midlertidig.
så ikke fortvil. de skal ikke bli der lenge.

Mvh Kristian.




Plussmedlem
Hei De nye coryene dine kalles metallpansermalle på norsk ja, men navnet er Corydoras aeneus. Den vanligste arten i handelen, omtrent

PS! Pandaene mine er også små! Men nå vet jo ikke jeg hvilken størrelse det var på de du så da.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap