Trond & Heidis akvarier (side 7)

3xL340 i hus. Wohoo! Foreløpig plasert sammen med Orange Lazerne i 60litern... 3 nye grunner for å kjøpe en 100-150 liter
Malawikaret

<embed src="http://www.youtube.com/v/HEaa74dDLMM?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="314" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Fikk de litt mat på slutten der, eller? Ivrige ble de i hvert fall, men jeg så ikke helt av hva...

Flott akvarie
Har du fått deg noen blå?
De trodde de skulle få mat :P Hver gang jeg kommer samles de i det hjørnet i håp om mat... Malawi er alltid sultne, tilogmed 5 minutter etter foring :/

Nope, ikke noen blå (enda) har vel egentlig ikke plass til de akkurat nå heller, men hvem vet... min bedre halvdel snakket om at en nabo hadde ett 250l som de ikke hadde plass til etter flytting... hmm
Blå reke yngel
Skjer ikke så mye her for tiden, det går stort sett i foring og vannbytting. Akkurat nå er det stort sett fotografering av insekter som står på dagsordenen, det er jo høysesong

Måtte bare skrive ned at jeg så den første bittelille rekeyngele fra de blå rekene idag. Thats a first her i huset Happy happy
Gratulerer! Da er jo sjansene store for at den ikke er helt alene...
Intens studering av planter og moser gjorde at jeg så 3 hvertfall... Utrolig rart med så små reker som er helt ferdige. Morsomt.
Krise i 250litern... 5 døde fisk, alle maller... Ikke noe synlige tegn til noenting som helst, men jeg har en mistanke... Tipper det er blitt for mye co2 i vannet da jeg laget ny 'sats' til diy co2 løsninga... Brukte en vingjær denne gangen, og det har nok boblet alt for mye... Tragisk måte å lære på, men heretter holder jeg meg til vanlig tørrgjær :/ Alle de andre fiskene ser ut til å klare seg fint, det er bare mallene som har avgått... Målte ph'n nå etter å ha byttet vann i går, og ph'n ligger fortsatt en plass mellom 6-6,5. ph'n pleier å ligge på 7, det er det som er ph'n på springvannet også her. Regner med at ph'n gjerne kan ha vært under 6 før jeg kutta co2'n og tok ett vannbytte. Den har nok falt for fort pga for mye co2 i vannet. Har lest at det kan være dødelig... For en tåpelig tabbe å gjøre... sukk...
Siden det er sammenheng mellom co2 og ph, så regner jeg med det er det som er problemet. Har ikke gjort noe annet i karet enn den nye satsen, så jeg regner meg det er problemet. Karet er under oppsikt hvertfall... Har ikke mulighet til å måle co2, men ph'n sier jo sitt...

Bytte litt mere vann, og ikke noe co2 på en stund blir løsningen håper jeg... ARGH! Blir litt sint når jeg gjør noe slikt, og så ikke følger med på om det blir for mye... Stakkars fiskene...
Rød zebra yngel
Heldigvis skjer det noe positivt også... Plutselig så jeg en rød zebra yngel som svømte rundt i Malawi karet Og når jeg da sjekka de voksne, så har den ene en voldsom hake, så går utifra at den har munnen full av yngel. Den frittsvømmende så ut til å være nesten 1cm stor, så det kan muligens være fra den andre hunnen, eller fra ett tidligere kull. Morsomt hvertfall!
Kjenner igjen følelsen; Nedtur og fortvilelse den ene dagen, og opptur og glede den neste. Ikke akkurat kjedelig denne hobbyen vi har
Og utrolig mye å lære underveis.
Holder meg til det positive jeg, og fortsetter å gratulere med yngel!

De lærepengene våre er det bare en ting å gjøre med, angre veldig og så tusle videre med mer erfaring i sekken. At mallene røyk er vel også et tegn på at du har funnet forklaringen, og da er det ikke helt håpløst. Bare helt håpløst ergelig ;o)
Jepp, over den fasen nå Linda

3 røde sebrayngler er sett på samme tid, de er ca 1cm. I tillegg tygger den ene hunnen, så da blir det gjerne noen til.

3 x l333 har foresten flyttet inn i 250 litern etter krisa, og foreløpig ikke sett noen lik

Vært en tur på butikken idag, endte opp med 3 'hongi' til Malawikaret og 5 amanoreker til 250 litern. Har troa på at amanoen skal fjerne de få børstealgene som er igjen

Ellers still og forsiktig, vil ikke ha flere kriser nå

Ja, var innom ikea og kjøpe to EXPEDIT hyller. Ett av de skal 80 litern på. Det blir deilig å få noe ordentlig til det.
La jaggu ikke merke til posten din Shiramor, du må nok bruke flere store bokstaver og utropstegn, hehe

Men ja, sånn er det med akvariehobbyen, ikke ulikt resten av livet: ups and downs... Man lærer vel mest på nedturene ofte...

Vært en tur på butikken idag, endte opp med 3 'hongi' til Malawikaret og 5 amanoreker til 250 litern. Har troa på at amanoen skal fjerne de få børstealgene som er igjen

Spennende å høre om Amanorekene tar børstealgene da ,regner med at det er penselalger du tenker på?

Sliter med sånne jeg og nemlig
Ja Sølvi, penselalger er det vel det heter ja, hehe :P Fort gjort når man har det travelt... Har ikke sett noe til Amanoene etter at jeg slapp di oppi, men så er det VELDIG tett med planter der nå...

I dag har vi flyttet 80 litern bort der pandakaret har stått, og vice versa. 80 litern fikk ny EXPEDIT hylle som, etter å IKKE ha fulgt tegningene, passet perfekt til det utvendige filteret. Enkelt å greit snur man den lange hylla inne på høykant, og setter kun en av de korte på langs, og vips er det plass til filteret 200,- for det perfekte akvariebordet! Fikk laget ett nytt utblås også, litt kortere enn det andre så det passet på kortsiden. Ble skikkelig kjekt ja.

Så var det søramerikansk vasspest (Egeria najas). Huff, den liker jeg absolutt ikke lengre... Alle de 150 stilkene oppi der var 2cm lange... For en jobb å plukke ut... Blir liksom ikkeno annet enn noen korte skrantne stilker av denne uansett... I søpla med den, sammen med 4 liter andemat og Limnophila. Nå kan man se både fisk og kloreker inni der... Ganske kult

Jaja, så var det bare resten av karene igjen
Penselalger er noe skikkelig herk, det finnes ikke en eneste positiv side ved dem tror jeg, hadde de i det minste vært grønne så kunne jeg nok fått meg til å "like" dem

Najas har vi også prøvd, uten hell... den er jo så porøs at den ramler fra hverandre bare man ser på den
Da er advarsel mot Egeria najas notert. Kunne ha falt for fristelsen hvis den snublet i veien for meg, for Egeria densa oppfører seg foreløpig aldeles helt eksemplarisk her, de ligner da veldig på hverandre?
L201
Da har vi samme erfraing både med penselalger og najas, Rita Begge er uønsket i våre akvarier.

Linda: Egeria densa er MYE bedre, gjør seg bra og med godt lys blir den tett og fin. E. najas derimot er porøs som blaut dopapir, og faller fra hverandre bare man ser litt for hardt på den... Om du vil ha stadige småbiter av planter som flyter rundt i karet derimot, da er dette en god kandidat

Så, idag fikk jeg 3 L-201 i posten. Rundt 3cm store, og har vært på reisefot i ca 19 timer. Det er skikkelig bra service både av selger og posten! Nå skal de bare aklimatiseres så skal de vel i ett kar. Vuderer om grenmallene skal flytte over i 250 litern, og at to av disse 201'ene skal over i grenmallekaret. Granmallene begynner å bli store, og det er ingen tvil om at de er ett par, så da vil man jo gjerne gi dem plass til både å leke og å gjemme eggene... Vi får se hva det blir til...

Vurderer også å flytte 8-10 orange laser over i 250litern... 20 av disse i en 60 liter blir for mye, og det er visst ikke så enkelt å finne ett kar som er ca 100-120 liter og bare 76cm bredt... Tenke tenke...
Så var det gjort! 2 grenmaller flytta til 250l. 1 L201 satt i samme karet. Rota i orange laser karet m/1 stk L340 flytta til 250 litern. To røtter fra 250 litern flytta til orange laser karet. Den ene rota med javabregner. 2 L201 satt i grenmallekaret som nå ikke er ett grenmallekar lengre. Samtidig ble det også fjerna en god del Valisniera 'tiger' fra 250 litern. Den trives så det nesten blir for mye av det gode :P 7 orange laser flytta til 250l, så da er det bare 13 igjen i laserkaret. phu... i 28+ grader er det ganske mye arbeid.

Fikk også spraylakkert lystoppen til laserkaret, hvit inni, sort halvmatt på utsiden. Nå ser det hvertfall halveis bra ut ^^

Nå er det tid for en dukkert i elva.
Heisan

Nå har jeg lest gjennom hele tråden din for å finne posten om DIY-co2
Spennende å lese om karene dine! Kunne du tenke deg å legge ut ett par bilder av co2 anlegget ditt? Klarer liksom ikke heeelt å se det for meg Skal en tur til porsgrunn i morra og da er det greit å se hva jeg eventuelt trenger å handle inn
Må ha noen biter luftslange og litt slikt

Ellers må jeg bare si at du har noen flotte kar!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap