- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Anders' akvarierom [NR. 1] (side 7)
Anders' akvarierom [NR. 1] (side 7)
Takk til dere Leste vel om ulykken med deg også Sissimor, det er alltid tragisk.
Jeg mistet en langsnutet og sjelden Corydoras på en håpløs dum måte. Heldigvis hadde jeg ikke en gruppe på bare noen få individer, det ville gjort det enda sårere.
Bruker noe filtervatt på innsuget nå, og det må byttes stadig vekk... tetter seg så fort til. Vil få tak i noe annet, en liten "kork" har spurt etter i Zoobutikken og sett på Webzoo. Ingen av dem ser ut til å ha noe sånt nå, dessverre.
Har noen en link, så gjerne kom med en
Nå er det fullpakkede dager fremover for meg, så helga får jeg ikke tid til mye. Reiser straks på overnattingstur med klassetrinnet, så er jeg hjemme noen timer på fredag og så er det noe overnatting i forbindelse med konfirmasjon til lørdags morgen. Så er det enda mer i forbindelse med konfirmasjon på søndag, og kanskje en bursdag på lørdag. Derfor MÅTTE jeg kjøre igang vannbytter i går kveld
Jeg mistet en langsnutet og sjelden Corydoras på en håpløs dum måte. Heldigvis hadde jeg ikke en gruppe på bare noen få individer, det ville gjort det enda sårere.
Bruker noe filtervatt på innsuget nå, og det må byttes stadig vekk... tetter seg så fort til. Vil få tak i noe annet, en liten "kork" har spurt etter i Zoobutikken og sett på Webzoo. Ingen av dem ser ut til å ha noe sånt nå, dessverre.
Har noen en link, så gjerne kom med en
Nå er det fullpakkede dager fremover for meg, så helga får jeg ikke tid til mye. Reiser straks på overnattingstur med klassetrinnet, så er jeg hjemme noen timer på fredag og så er det noe overnatting i forbindelse med konfirmasjon til lørdags morgen. Så er det enda mer i forbindelse med konfirmasjon på søndag, og kanskje en bursdag på lørdag. Derfor MÅTTE jeg kjøre igang vannbytter i går kveld
Postet 01.09.11 kl 07:19
Endret: 01.09.11 kl 07:23
Har skåret til en baguettepølsebrød-lignende sak av mellomgrov blåmatte. Skikkelig kjasete å ta ut og rense, så jeg kappet innsugsrøret på midten og satte på en skjøtemuffe. Egentlig litt stolt av den løsningen, nå er det superenkelt å skvise svampen har bare en litt stor "propp" av blåmatte som dyttes på plass mens jeg ordner. For reker er helt håpløst nysgjerrige, og blir så bleke av å bo i filterbøtta...
Nå er ikke det nødvendig å rense svampen særlig ofte lenger, for i tillegg er det i overkant full fart på filteret, så jeg borret for ordens skyld tett i tett med hull i den løse rørbiten. Da blir det litt mer spredt storm for reker og småfisk. Funker kjempebra, tror jeg fant den løsningen på sidene til Akvariereker...
Nå er ikke det nødvendig å rense svampen særlig ofte lenger, for i tillegg er det i overkant full fart på filteret, så jeg borret for ordens skyld tett i tett med hull i den løse rørbiten. Da blir det litt mer spredt storm for reker og småfisk. Funker kjempebra, tror jeg fant den løsningen på sidene til Akvariereker...
Postet 01.09.11 kl 14:28
Linda & OveHar skåret til en baguettepølsebrød-lignende sak av mellomgrov blåmatte. Skikkelig kjasete å ta ut og rense, så jeg kappet innsugsrøret på midten og satte på en skjøtemuffe. Egentlig litt stolt av den løsningen, nå er det superenkelt å skvise svampen har bare en litt stor "propp" av blåmatte som dyttes på plass mens jeg ordner.
At jeg ikke har tenkt på det! Takk for at du tenker for flere Linda, først lage middag, så lage skjøter på tre innsugrør.
Postet 01.09.11 kl 16:20
Inaktiv bruker
Heihei Anders! du er såå heldig også riktig gratulerer for alt det nye du har fått.akvarierom, tråd osv... har lest hele tråden i dag og det var skikkelig spennende og interessant, med mye ytt, coryer og akvarierom. såå heldig er du som har fått til yngel på pandaene også! jeg har faktisk ikek vert på akvaforum på 2 mnd nå. nesten helt tragisk, men i sommer har akvariehobbyen vert nede på null. helt til jeg nå syntes det har blitt mer artig igjen. 300 litern min skal selges, men den står da her ennå. alle coryene mine lever :P og de 4 palettene mine og kampfisken adolf vokser og har blitt store og fine. er ganske sikker på og finne pallett egg om ikke så lenge.
Ellers har det ikke sjedd mye. Store har de 7 fine sverddrager ynglene jeg har blitt også :P alle er huer da, men :P
Jeg kommer nok sterkere tilbake på cory og akvarier til vintern, sommern er liksom kanin tiden min og vintern er det akvarier og hunder som er temaet ; ellers kan jeg jo fortelle at mens du har fått frem cory yngel og mange nye arter har jeg fått 67 kaninkull her i garden og rundt 300 kaninunger er under vekst her nå (blir artig på utstilling i november med dem) nok om det. Men du skal igjen ha masse gratulerer for alt det fine du har fått. eneste du trenger nå er bare en reol eller 2 til, så kan du bare fylle inpå. jeg tror dte komemr til å bli ne stort innen akvaier av deg, hehe :P lykek til videre og stol på at jeg leser denne tråden hele tiden. den ligger som bakgrunn på skrivebordet mitt (på pc'en) så jeg bare trykker på en knapp og skriver passordet på datan så er jeg på tråden din (uff, veldig interessangt) men du skal ha lykke til!
Kristian.
Ellers har det ikke sjedd mye. Store har de 7 fine sverddrager ynglene jeg har blitt også :P alle er huer da, men :P
Jeg kommer nok sterkere tilbake på cory og akvarier til vintern, sommern er liksom kanin tiden min og vintern er det akvarier og hunder som er temaet ; ellers kan jeg jo fortelle at mens du har fått frem cory yngel og mange nye arter har jeg fått 67 kaninkull her i garden og rundt 300 kaninunger er under vekst her nå (blir artig på utstilling i november med dem) nok om det. Men du skal igjen ha masse gratulerer for alt det fine du har fått. eneste du trenger nå er bare en reol eller 2 til, så kan du bare fylle inpå. jeg tror dte komemr til å bli ne stort innen akvaier av deg, hehe :P lykek til videre og stol på at jeg leser denne tråden hele tiden. den ligger som bakgrunn på skrivebordet mitt (på pc'en) så jeg bare trykker på en knapp og skriver passordet på datan så er jeg på tråden din (uff, veldig interessangt) men du skal ha lykke til!
Kristian.
Postet 03.09.11 kl 15:28
Postet 04.09.11 kl 18:21
Både jeg og fiskene merker nok nå at høsten kommer. Det blir ikke like fort varmt på det lille akvarierommet med mange lysarmaturer lenger. Deilig! Og dette er jo den beste tiden for meg, for nå er det Cory-tid! Mange andre akvarister syntes jo også veldig godt om høsten, det er ofte nå interessen tar seg opp igjen etter en slapp sommer.
Jeg har lyst på en auksjon eller to i høst, og vil gjerne på den i Drammen. Men med ganske fulle akvarier her er det ikke like lurt, for jeg vet at jeg går amok på auksjoner og at jeg nesten må teipe munnen for å holde kjeft på å gi bud på flotte Coryer. Sånn er jeg bare. Må ha det, bare må ha det! Og for det andre vet jeg ikke om det passer/om noen i huset gidder å være med meg. Vi får se litt. Men jeg vil ha noen flere adolfoi...
Har også planer om å starte noen kalde vannbytter snart, for det hører jo høsten til Skal forsøke å være raus med mygglarvene også. Kanskje vil jeg prøve å få tak i noe annet snadder også. Tubifex er sikkert tingen!
På dretteforsøk står Green Laser først. For det første har jeg lyst på en større gruppe av disse selv. 10 er noen, men vil ha en stor gruppe av denne fantastiske arten! Og for det andre, bare føøøler jeg for å drette denne.
Satser på mer bilder utover høsten - når jeg får lyst (satser også på egen PC i løpet av året, da kan jeg sitte på akvarierommet og trykke og overføre bilder!) Det er jo litt derfor jeg satt inn et skrivebord ved vinduet der!
Jeg har lyst på en auksjon eller to i høst, og vil gjerne på den i Drammen. Men med ganske fulle akvarier her er det ikke like lurt, for jeg vet at jeg går amok på auksjoner og at jeg nesten må teipe munnen for å holde kjeft på å gi bud på flotte Coryer. Sånn er jeg bare. Må ha det, bare må ha det! Og for det andre vet jeg ikke om det passer/om noen i huset gidder å være med meg. Vi får se litt. Men jeg vil ha noen flere adolfoi...
Har også planer om å starte noen kalde vannbytter snart, for det hører jo høsten til Skal forsøke å være raus med mygglarvene også. Kanskje vil jeg prøve å få tak i noe annet snadder også. Tubifex er sikkert tingen!
På dretteforsøk står Green Laser først. For det første har jeg lyst på en større gruppe av disse selv. 10 er noen, men vil ha en stor gruppe av denne fantastiske arten! Og for det andre, bare føøøler jeg for å drette denne.
Satser på mer bilder utover høsten - når jeg får lyst (satser også på egen PC i løpet av året, da kan jeg sitte på akvarierommet og trykke og overføre bilder!) Det er jo litt derfor jeg satt inn et skrivebord ved vinduet der!
Postet 06.09.11 kl 21:32
I dag har jeg tatt vannbytter i alle kar, bortsett fra et. Eques fikk også vannbytte i dag, og det så de ut til å reagere positivt på, egentlig. Jeg merker absolutt økt fart og spenning i karet dems iblandt! De skjønner nok at det er høst nå Skal være ekstra raus med foret nå, det er verdt et forsøk å få de i lek, selv om det sikkert er håpløst prosjekt Er litt bekymret for om det egentlig er hanner i flokken også, klarer ikke helt å bestemme hva jeg tror om det.
Ihvertfall har jeg tatt et kaldt og godt vannbytte i Green Laser-akvariet i dag. Har foreløpig ikke sett noen særlig reaksjon på det, men planen er å prøve å få til et lite kaldtvannsbytte hver dag hvis tiden strekker til.
Dårlig bilde av nedtappet akvarium. Så mye ble det tappet ned i dag. Fyllt med ganske kaldt vann.
Planlegger å dra på en auksjon - men jeg tror jeg vil ha 1 ledig kar hvis jeg skal det. Har planer om å "gjøre noe" med Corydoras adolfoi, men jeg har lite lyst til å selge dem! Dette er arten jeg ser minst til av alle jeg har, de ligger under rota og sturer hele tiden... det er tydelig at de trives bedre som en større gruppe, det var helt annerledes når de bodde med Orange Laser. Jeg har faktisk tenkt på å selge dem, noe som jeg egentlig ikke vil! Mitt andre alternativ er å plassere de i 230 literen, sammen med de andre som går der. Da er hvertfall det karet fullt - men jeg tror det skal gå bra.
Andre problemet med auksjonen er jo å komme seg dit, men jeg får vel muligens med en av mine kjære foreldre
Kommer muligens med flere fiskebilder i kveld, eller i morgen. Har blitt lite av det i det siste.
Ihvertfall har jeg tatt et kaldt og godt vannbytte i Green Laser-akvariet i dag. Har foreløpig ikke sett noen særlig reaksjon på det, men planen er å prøve å få til et lite kaldtvannsbytte hver dag hvis tiden strekker til.
Dårlig bilde av nedtappet akvarium. Så mye ble det tappet ned i dag. Fyllt med ganske kaldt vann.
Planlegger å dra på en auksjon - men jeg tror jeg vil ha 1 ledig kar hvis jeg skal det. Har planer om å "gjøre noe" med Corydoras adolfoi, men jeg har lite lyst til å selge dem! Dette er arten jeg ser minst til av alle jeg har, de ligger under rota og sturer hele tiden... det er tydelig at de trives bedre som en større gruppe, det var helt annerledes når de bodde med Orange Laser. Jeg har faktisk tenkt på å selge dem, noe som jeg egentlig ikke vil! Mitt andre alternativ er å plassere de i 230 literen, sammen med de andre som går der. Da er hvertfall det karet fullt - men jeg tror det skal gå bra.
Andre problemet med auksjonen er jo å komme seg dit, men jeg får vel muligens med en av mine kjære foreldre
Kommer muligens med flere fiskebilder i kveld, eller i morgen. Har blitt lite av det i det siste.
Postet 14.09.11 kl 21:01
Endret: 14.09.11 kl 21:02
Postet 14.09.11 kl 21:18
Ja, det hadde vært utrolig gøy å fått lek på dem. Men, som jeg har sagt før, tviler på at det blir meg, men jeg gir allikevel ikke helt opp håpet! Jeg var heldig som fikk tak i dem, det er jo klart, og er ekstremt glad for at jeg benyttet sjansen da jeg kunne. Så, det er bare å kikke godt i butikkakvariene rundt omkring, så kan man være heldig!
Oy, nå glemte jeg kameraet på akvarierommet... tok noen bilder av eques nettopp, har et håp om at noen kan være OK Kommer muligens i kveld.
Oy, nå glemte jeg kameraet på akvarierommet... tok noen bilder av eques nettopp, har et håp om at noen kan være OK Kommer muligens i kveld.
Postet 14.09.11 kl 21:30
Postet 14.09.11 kl 21:42
Endret: 14.09.11 kl 21:44
Anders KasteHar planer om å "gjøre noe" med Corydoras adolfoi, men jeg har lite lyst til å selge dem! Dette er arten jeg ser minst til av alle jeg har, de ligger under rota og sturer hele tiden...
En kan si at jeg hadde samme "problemene", Anders. Tror jeg hadde en gruppe på ca 10 stk i sin tid i Hvittingfoss- For meg har disse vært noen av di skyeste fiskene jeg noen gang har hatt, selv om dem gikk i artskar.
Har di senere år forsøkt å holde alle fisk i artskar og har til tider lykkes med det. Akkurat nå prøver jeg ut forskjellige måter å få frem Apistogramma cf borellii. Mistet to kull denne uken, men har fortsatt ett igjen, samt at et nytt kull egg er lagt.
Siste kullet og hula med egg er nå plassert i eget kar uten voksne fisk. På en eller annen måte SKAL jeg ha frem noen yngler av disse vakre apistoene....
Postet 14.09.11 kl 23:27
Postet 15.09.11 kl 06:26
Så du merket samme greia selv, altså... hmmm... min teori er om jeg hadde hatt større gruppe, ville det vært annerledes. Men det har jeg jo ikke Lurer på om jeg skal sette de sammen med "naboene" i 230 literen. Det blir vel 27 Corydoras det, da. For å si det sånn; da ER det fullt, men det går vel sikkert
Du har et voldsomt pågangsmot, Leif, så får virkelig håpe du klarer å få fram en del fisk av disse borelliiene!
Marita, takk for det, men jeg tror nok ikke det er bra nok for fiskebasen, altså I tillegg er det jo en del bilder på Corydoras eques fra før, og da blir det jo enda vanskligere.
Du har et voldsomt pågangsmot, Leif, så får virkelig håpe du klarer å få fram en del fisk av disse borelliiene!
Marita, takk for det, men jeg tror nok ikke det er bra nok for fiskebasen, altså I tillegg er det jo en del bilder på Corydoras eques fra før, og da blir det jo enda vanskligere.
Postet 15.09.11 kl 07:34
Flotte bilder Anders!
Hjemme holder jeg på nå å selge mye ut nå ettersom jeg skal prøve meg på Hypancistrus slekten.
Er dumt å selge elegansene men jeg får fine fisker i bytte.
De går dessverre ikke sammen.
Hypancistrus skal ha temperaturer på 28-30 grader mens mine elegans går i 21 hele tiden og ned i 19 i vannbyttene :P
Har et tips du sikkert kan prøve som funket hos meg..
Øk temperaturen i karet 2-3 grader i en uke og senk sakte igjen og for masse med mygglarver mens du senker tempen.
Så byttet jeg sirka 40 % vann sånn vannet sank fra 22-19 så foret jeg med masse mygglarver, lot de være i fred. Satt inn sirkulasjonspumpe og byttet noen timer senere 20-30 % av vannet og slo av lyset.
og neste dag voula! 150 egg
Mange var befruktet og!
Har masse yngel her nå.
Skal bare fore de opp før jeg selger de
Lykke til coryene dine!
Hjemme holder jeg på nå å selge mye ut nå ettersom jeg skal prøve meg på Hypancistrus slekten.
Er dumt å selge elegansene men jeg får fine fisker i bytte.
De går dessverre ikke sammen.
Hypancistrus skal ha temperaturer på 28-30 grader mens mine elegans går i 21 hele tiden og ned i 19 i vannbyttene :P
Har et tips du sikkert kan prøve som funket hos meg..
Øk temperaturen i karet 2-3 grader i en uke og senk sakte igjen og for masse med mygglarver mens du senker tempen.
Så byttet jeg sirka 40 % vann sånn vannet sank fra 22-19 så foret jeg med masse mygglarver, lot de være i fred. Satt inn sirkulasjonspumpe og byttet noen timer senere 20-30 % av vannet og slo av lyset.
og neste dag voula! 150 egg
Mange var befruktet og!
Har masse yngel her nå.
Skal bare fore de opp før jeg selger de
Lykke til coryene dine!
Postet 15.09.11 kl 13:23
Takk for hilsen fra deg, Emil Takk for tips også. Er svært mange ting man kan prøve for å få Corydras i lek Jeg kommer først og fremst til å prøve kaldvannsbytter og mye god kjøttmat (mygglarver), men hvis det ikke ser ut til å trigge de må jeg jo prøve andre triks!
Når det gjelder equesene ser jeg virkelig at det er hunner med egg der nå! Jeg tror at det er hvertfall en hanne inni bildet også, men er ikke sikker. Hadde vært virkelig leit om det ikke er hanner i flokken, det er jo så vanskelig å få tak i flere også.
Når det gjelder equesene ser jeg virkelig at det er hunner med egg der nå! Jeg tror at det er hvertfall en hanne inni bildet også, men er ikke sikker. Hadde vært virkelig leit om det ikke er hanner i flokken, det er jo så vanskelig å få tak i flere også.
Postet 15.09.11 kl 15:38
Postet 15.09.11 kl 16:00
Postet 15.09.11 kl 16:34
Postet 16.09.11 kl 21:09
Endret: 16.09.11 kl 21:12
Postet 16.09.11 kl 21:32
Endret: 16.09.11 kl 21:32
Postet 16.09.11 kl 21:46
Endret: 16.09.11 kl 21:46