Tjernet (side 7)

Her er en litt skarpere killi-ungdom. Driver og prøver ut det nye kameraet, en Nikon D610. Moro!
...og her er et par av dagens bilder fra karet med Nanochromis transvestitus - den voksne hannen i huleåpningen, og en av ungene hans på taket av kokosnøtta. Ungene har blitt store og selvstendige, og foreldrene prøver å jage dem unna så godt de kan.

Det er hunnfiskene som er flottest hos denne arten, men jeg har ikke fått til noe bilde jeg er fornøyd med som viser fargeprakten til den voksne hunnen ennå.
Nanochromis tranvestitus - endelig ville mor også posere...

Tror hun har et nytt kull underveis inne i kokosnøtta.
Nydelig bilde av Nanochromis tranvestitus hunnen.

Ikke mye informasjon å finne om denne Cikliden, kan du fortelle litt om hvilke forhold du har i akvariet for å holde den?

Hilsen
RHD
Jeg sjekket nettopp, og joda, det er egg i hulen.

Fart66
Ikke mye informasjon å finne om denne Cikliden, kan du fortelle litt om hvilke forhold du har i akvariet for å holde den?


Jeg har helt bløtt vann i springen og holder dem i det ubehandlet. PH i karet ligger omkring 5,5.

Jeg har et par i et 128-liters akvarium med fin sand (de liker å grave etter mat). Trerøtter, kokosnøttskall og et digert buskas av javamose til gjemmester. De går nå i et rent artsakvarium - de ble temmelig kranglete mot alle andre fisker da det begynte å komme småtasser. Ikke at de greide å skade noen, men det var konstant konflikt. Kan godt hende det fungerer bedre med en annen artskombinasjon enn jeg har prøvd.

Paret kunne fint klart seg i et mindre akvarium. Det første kullet har gått sammen med foreldrene en god stund etter at de ble selvstendige, og det hadde muligens blitt vanskeligere i et mindre kar. Det har vært en del jaging. Nå skal jeg flytte ungdommene, for det er nok ikke helt uten grunn at foreldreparet virker bekymret for at småsøsknene skal bli spist...



Nanochromis tranvestitus er en utrolig stilig fisk, aldri sett sånne før.
De er fine, ja! Det litt pussige navnet transvestitus viser forresten til at hunnen har flottere drakt enn hannen, motsatt av det vanlige hos ciklider.

Takk for svaret, virkelig en spennende Ciklide.


Her er en av mine to Betta rutilans - det vil si, jeg tror det er snakk om typen som kalles Betta sp. cf. rutilans "Green" eller "Fire Green Betta". Mange akvarister antar det er snakk om en egen art, men den er ikke vitenskapelig beskrevet ennå. Uansett er det en nydelig liten betta fra Borneo. Jeg har ikke klart å bli klok på kjønnet på disse to - aner derfor ikke om jeg har et par. Det er i hvert fall litt størrelsesforskjell.
Her er noen barber av slekten Oreichthys som jeg har hatt siden i høst. Jeg mener det er Oreichthys parvus (fra Thailand) eller eventuelt en nært beslektet art - det skal være noen ubeskrevne arter i slekten.

Dessverre har jeg ingen pålitelig info om fangststedet. De var merket som Oreichthys crenuchoides fra India, men det er åpenbart ikke riktig.

De begynner å komme i form og vise litt mer farger, og da er kjønnsforskjellen ganske tydelig. Hunnen (øverst) har mindre farger og en tydelig svart flekk øverst på ryggfinnen. Hannene har en kraftigere svart flekk på gattfinnen, og rød ryggfinne uten noe svart, røde bukfinner (særlig når de er opphisset) og gulaktig halefinne og hode. Men veldig sterke farger har de ikke.

Skal snart prøve å se om jeg kan få yngel fra dem.

Nytt kull med Nanochromis transvestitus på vei - her er det moren som passer på.
I går flyttet jeg tre av Oreichthys-barbene over i et 30-liters akvarium for å gjøre et første forsøk på oppdrett. Har dekket bunnen med et nett for å beskytte egg som faller, og satt i en stor javabregne så de kan velge mellom brede blader og buskete røtter (har lest at noen Oreichthys-arter fester eggene under blader).

I dag tidlig, like etter at lyset kom på, ble jeg i hvert fall belønnet med en skikkelig oppvisning av de to hannene - de ble mye flottere og livligere enn jeg har sett dem i 128-literen som de deler med med et par corydoras-arter. Etter hvert ga den ene hannen opp og falmet betraktelig. Vinneren var deretter sjefen og jagde bort taperen så snart han så han. Men taperen fortsatte å prøve å snike seg med...

Jeg har ikke sjekket om det ble noen egg, men hunnen og sjefshannen virket i hvert fall interessert i hverandre. De hadde en merkelig adferd jeg ikke har sett før: Hannen stilte seg under hunnen med hodet pekende skrått oppover, slik at munnene deres møttes. Det så nesten ut som en slags kyssing. Men de så så rolige ut når de gjorde det at jeg tror neppe det kom noen egg akkurat da.

Tenkte jeg skulle ha oppi en hunnfisk til og la dem prøve seg en morgen til før jeg fjerner de voksne. Har lest at noen Oreichthys-arter legger veldig få egg om gangen.




Har fått hjelp med å identifisere Oreichthys-barbene (bilde høyere opp) på et utenlandsk nettforum. Se tråden hos Seriously Fish her. Anbefaler forresten det forumet som supplement til Akvaforum, spesielt når det gjelder asiatiske fisker.

Da er jeg sikker på at det er Oreichthys parvus jeg har.

Dessverre har jeg ikke hatt noe hell med oppdrettsforsøk ennå. Men fortsetter å prøve.



Rettelse - der fant jeg yngel i leksakvariet hvor jeg hadde tre av Oreichthysene fra lørdag til søndag! Stas. I hvert fall 4-5 frittsvømmende og en som fortsatt vrikker på bunnen.

Hadde i to hunner og en hann, og en stor javabregne med buskete røtter over et gitter for å beskytte egg. Temperaturen 28 grader, et par grader over temperaturen de ellers går i. Ph. ca 7,6 (tilsvarende det de ellers går i).

Nye fisker: Et par indianergoby fra New Guinea, og to Betta-arter.

Indianergobyene har jeg hatt i en ukes tid. Fantastisk flotte og rare fisker. Nå er de i full gang med lek. Forspillet skjedde foran i akvariet og det var imponerende, men nå har de slått seg til på et sted hvor jeg bare kan skimte dem. Plastrøret jeg har i akvariet har de ikke vist noen interesse for (det har kanskje for stor diameter) og i stedet har de valgt seg en sugekopp som henger igjen fra et tidligere varmekolbefeste. Der har de holdt på i mange timer... Tror ikke det har kommet noen egg ennå, men det er ingen tvil om at de har noe på gang.

For et par dager siden fikk jeg overta noen flotte munnrugende bettaer også som var til overs i forbindelse med oppussing av et akvaristhjem utenfor Oslo...

Det er en viltfanget hann av Betta albamarginata, og en ung F1 hunn. Hannen hadde faktisk nyklekkede egg (yngel med stor plommesekk) i munnen viste det seg, men hadde spyttet dem ut i posen og ville ikke ta dem til seg igjen.

Dessuten er det to Betta channoides - dessverre mistenker jeg at det er to av samme kjønn, antakelig hanner.

Disse bettaene (de to artene ligner og er nært beslektet) er veldig nysgjerrige og morsomme dyr, de kommer stadig og kikker på meg selv om de fortsatt er litt sky.

Yngel av Oreichthys parvus - med magen full av artemia...
Full fart i karet til indianergobyene! De har holdt på i over et døgn, det veksler mellom at de spiller for hverandre med risting og utstrakte finner, at de gjemmer seg inne seg inne i hulen (et lite plastrør) sammen, og at han jager henne voldsomt rundt i akvariet. Sist jeg så hunnen hadde hun ganske stor mage fortsatt, så jeg tror egentlig ikke de har fått lagt noen egg ennå.

Plussmedlem
Andreas Tjernshaugen
en stor javabregne med buskete røtter over et gitter for å beskytte egg.


Hva slags gitter bruker du? Noen tips til hvor jeg lettest får tak i tilsvarende... Er jo mange arter hvor dette er en fordel å bruke....
Jeg brukte bare en slags pose av myk netting med kanskje 2-3 mm maskestørrelse. (husker ikke hvor djeg har den fra...) Puttet noe stiv plastemballasje inni den for å holde den oppe, og la dette på bunnen som eggbeskyttelse... Ikke noen spesielt genial patent, men det fungerte.

Tror idet enkleste å se etter noe slags plastnetting og så feste det til en eller annen slags plastramme i passe størrelse. - f eks en tilsagd plastbpks i passe størrelse Ta mål av akvariet og stikk på Clas Ohlsson eller en lignende butikk og se deg rundt etter noe du kan bruke
Plussmedlem


Tenkte kanskje prøve denne jeg. Montere den på en form for ramme som du sier.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap