- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Førstegangs akvarist (side 7)
Førstegangs akvarist (side 7)
Postet 18.05.12 kl 00:30
Heidi IngdalNydelige bilder Nina, husk fotokonkurransen neste gang.Jeg gikk glipp av den denne gangen da jeg var i syden men gleder meg til neste gang. Husk at de bildene du skal evt legge ut i fotokonken ikke kan være vist frem i forumet før. Du kommer til å gjøre det bra der..:-)
Det var derfor jeg ikke sendte inn bilder til konken denne gangen, jeg hadde lagt ut de bildene som passet i kategorien
Postet 18.05.12 kl 09:50
Vannbytter og nytt oppsett
I dag, (skal jeg egentlig lese til matte eksamen), har jeg bytter vann på alle tre karene. Ca 20% i hvert. Er under en uke siden sist, så byttet ikke så mye nå. Var mest for å få rengjort bunnen litt.
I kampfisk karet tok jeg ut roten, plukket ut alt av stein og skjell, for så å flytte rundt plantene og legge i roten på nytt, men litt annerledes. Karet ble som å se et helt annet. Nå har jeg flyttet alle planter og roten bak i karet, bygget opp en liten steinrøys og latt det være god svømmeplass foran og til høyre i karet. Kokoshulen er flyttet til venstre hjørne foran. Det ble veldig uklart vann av all flytting og litt påfylling av sand, så bilder kommer senere.
Flyttet javamosen over i 15 literen. Der gjorde jeg ikke noe annet enn det og vannbytte. Skal ha inn flere planter etterhvert der. Er kun to små planter der nå, men 3 røtter og en stor flat stein jeg har laget en slags hule av med røttene.
I soveromskaret gjorde jeg ikke noe annet enn å bytte vann. Når ynglene blir større, skal jeg nok gjøre om en hel del i det, og få mer planter dit, samt røtter og steiner.
Men nå er det nok på tide å starte med eksamenslesingen, 6,5 dag igjen...
I kampfisk karet tok jeg ut roten, plukket ut alt av stein og skjell, for så å flytte rundt plantene og legge i roten på nytt, men litt annerledes. Karet ble som å se et helt annet. Nå har jeg flyttet alle planter og roten bak i karet, bygget opp en liten steinrøys og latt det være god svømmeplass foran og til høyre i karet. Kokoshulen er flyttet til venstre hjørne foran. Det ble veldig uklart vann av all flytting og litt påfylling av sand, så bilder kommer senere.
Flyttet javamosen over i 15 literen. Der gjorde jeg ikke noe annet enn det og vannbytte. Skal ha inn flere planter etterhvert der. Er kun to små planter der nå, men 3 røtter og en stor flat stein jeg har laget en slags hule av med røttene.
I soveromskaret gjorde jeg ikke noe annet enn å bytte vann. Når ynglene blir større, skal jeg nok gjøre om en hel del i det, og få mer planter dit, samt røtter og steiner.
Men nå er det nok på tide å starte med eksamenslesingen, 6,5 dag igjen...
Postet 18.05.12 kl 13:59
Postet 18.05.12 kl 15:09
Heidi IngdalJeg kan sende deg masse hornblad gratis hvis du vil ha det , for det er veldig praktisk å ha til kampfisk kar. De kan du plante i sanden og du kan bruke se som flyteplanter og evt yngel har perfekte gjemmeplasser der. Skal ikke forstyrre deg meg før eksamen. lykke til.
Veldig gjerne! Det hadde vært helt supert!
Postet 18.05.12 kl 15:16
N-Broen[QUOTE=Heidi Ingdal]Jeg kan sende deg masse hornblad gratis hvis du vil ha det , for det er veldig praktisk å ha til kampfisk kar. De kan du plante i sanden og du kan bruke se som flyteplanter og evt yngel har perfekte gjemmeplasser der. Skal ikke forstyrre deg meg før eksamen. lykke til.
Veldig gjerne! Det hadde vært helt supert!
Jeg sender deg mail.
Postet 18.05.12 kl 15:58
I dag har jeg bestemt meg for å bytte ut klovnekillien min med noe annet. Jeg er helt forelsket i kampfisker blitt, så det spørs om det er en kampfisk som flytter inn i karet killien går i. Det blir i såfall kun en hann som skal gå der.
Det er jo egentlig litt for liten plass til kampfisk der. (15 literen).
Ellers er jo tanken å bare ha det som et reke-kar. Hvis ikke noen andre har noen gode forslag til annen fisk jeg kan ha der?
Bilde 1: Nytt oppsett i kampfisk-karet
Bilde 2: Mr. Blå og Frk. Rød
Bilde 3: Jeg har laget en "hule"/"tårn" av stein i dag. Festet med silikon. Den skal stå å tørke til i morgen, så skal den over i karet til kampfiskene.
Det er jo egentlig litt for liten plass til kampfisk der. (15 literen).
Ellers er jo tanken å bare ha det som et reke-kar. Hvis ikke noen andre har noen gode forslag til annen fisk jeg kan ha der?
Bilde 1: Nytt oppsett i kampfisk-karet
Bilde 2: Mr. Blå og Frk. Rød
Bilde 3: Jeg har laget en "hule"/"tårn" av stein i dag. Festet med silikon. Den skal stå å tørke til i morgen, så skal den over i karet til kampfiskene.
Postet 19.05.12 kl 21:13
Kjempefint
ble litt fasinert av oppbyggingen i akvariet ditt. likte veldig godt steinhula du har bygget med silikon og stein. tror jeg må prøve noe lignende jeg var fint akvarie du hadde der. jobber selv med oppbygging og fiksing i ett 112 liters akvarie som fiskene skal få flyte over i etterhvert fra 60 litern.
lykketil videre med valget av fisk og pyntinga
lykketil videre med valget av fisk og pyntinga
Postet 21.05.12 kl 06:08
I dag har jeg satt opp et "kar" (plast dunk) som kampfiskhannen min skal gå i å forhåpentligvis bygge skumrede. Den ene hunnen min er full av egg nå, så jeg håper han bygger fort og at de kommer i lek. DET hadde vært moro det!
I går fant jeg et tomt reke-skall i 15 literen og tenkte at nå er den død. Men neida, den var sprell levende og jeg fikk faktisk sett på den en stund før den forsvant inni mosen og hulen sin igjen.
Ellers fikk jeg mail fra Heidi om at snegler og hornblad er på vei, så det gleder jeg meg stort til å få i hus.
I går fant jeg et tomt reke-skall i 15 literen og tenkte at nå er den død. Men neida, den var sprell levende og jeg fikk faktisk sett på den en stund før den forsvant inni mosen og hulen sin igjen.
Ellers fikk jeg mail fra Heidi om at snegler og hornblad er på vei, så det gleder jeg meg stort til å få i hus.
Postet 21.05.12 kl 18:11
I går kom sneglene i hus. Jeg er fornøyd og de koser seg i akvariene. Kampfiskene var veldig nysgjerrige til å starte med, men etter en stund gikk det greit.
Snakket med de på Dahls Dyrerike i dag og det blir nok så jeg tar med en del fisker inn til de og leverer der og tar med meg noen andre hjem igjen. Har noen erfaringer med å levere inn fisk til dyrebutikker (eller dahls)?
Får man noe for fisken man leverer inn? Tenkte å levere inn klovnekilli-hannen, og alle guppyene (15 stk ca).
Jeg er rett og slett helt hekta på kampfisk, så det er nok det som kommer til å bli med hjem igjen også!
Snakket med de på Dahls Dyrerike i dag og det blir nok så jeg tar med en del fisker inn til de og leverer der og tar med meg noen andre hjem igjen. Har noen erfaringer med å levere inn fisk til dyrebutikker (eller dahls)?
Får man noe for fisken man leverer inn? Tenkte å levere inn klovnekilli-hannen, og alle guppyene (15 stk ca).
Jeg er rett og slett helt hekta på kampfisk, så det er nok det som kommer til å bli med hjem igjen også!
Postet 23.05.12 kl 17:35
Husk at det er mange familier i slekten Betta, så her kan du finne masse annet enn akkurat kampfisk.
Reka du trodde var død var nok bare et skallbytte. Det har skremt mang en akvarist, meg selv inkludert. ;D
Reka du trodde var død var nok bare et skallbytte. Det har skremt mang en akvarist, meg selv inkludert. ;D
Postet 23.05.12 kl 21:27
Tur til dahls dyrerike
I går tok jeg turen til Dahls dyrerike. Leverte inn alle guppyene, ca 20 stk, og klovnekilli-hannen. Ble gående å kikke på fisker lenge. De hadde inne ca 5 kampfiskhanner, men jeg ble ikke sånn kjempe imponert av noen av dem, vanlige blå og røde. Men – etter en liten stund fikk jeg øye på en flott herremann, som nå svømmer rundt i 15 literen her å koser seg gløgg ihjel, med masse gjemmesteder nede i karet. Han er sølv/grå i kroppen, og sløret er sølvfarget, men det skinner i grønn/blått etterhvert som den beveger seg.
Men, 60 literen oppe var jo så og si tom nå, etter guppyene ble borte. Så jeg måtte finne noe til den også. Siden det ikke var noen andre kampfisker der jeg likte, ble det med et par av palettciklider hjem. Så de svømmer rundt å utforsker 60 literen på soverommet nå. Kjøpte en redmoore rot der også, så nå synes jeg det er riktig så fint og flott der oppe. Samt et par store eplesnegler.
Kjøpte frossne blodlarver også.
Prismessig her, kostet:
Redmooreroten 199,-
Kampfisken 70,-
Eplesneglene 22,- pr stk
Palettciklidene 59,- pr stk
Larvene kostet 29,- pr pakke
Glasstermometer 29,-
For de 20 guppyene og klovnekillien fikk jeg 100 kr (5 som er salgbare ennå).
Bildene er tatt med iPhonen, så det er elendig kvalitet
Bilde 1: Nytt oppsett i 60 literen på soverommet
Bilde 2: Palettciklidene har ikke tid til å stå stille
Bilde 3: Kampfiskhannen
Men, 60 literen oppe var jo så og si tom nå, etter guppyene ble borte. Så jeg måtte finne noe til den også. Siden det ikke var noen andre kampfisker der jeg likte, ble det med et par av palettciklider hjem. Så de svømmer rundt å utforsker 60 literen på soverommet nå. Kjøpte en redmoore rot der også, så nå synes jeg det er riktig så fint og flott der oppe. Samt et par store eplesnegler.
Kjøpte frossne blodlarver også.
Prismessig her, kostet:
Redmooreroten 199,-
Kampfisken 70,-
Eplesneglene 22,- pr stk
Palettciklidene 59,- pr stk
Larvene kostet 29,- pr pakke
Glasstermometer 29,-
For de 20 guppyene og klovnekillien fikk jeg 100 kr (5 som er salgbare ennå).
Bildene er tatt med iPhonen, så det er elendig kvalitet
Bilde 1: Nytt oppsett i 60 literen på soverommet
Bilde 2: Palettciklidene har ikke tid til å stå stille
Bilde 3: Kampfiskhannen
Postet 27.05.12 kl 10:12
Postet 27.05.12 kl 10:55
Kortvarig glede
Jeg og samboeren har bestemt oss for å gå hvert til vårt og jeg må derfor selge akvariumene og fiskene. Det er leit å måtte selge det, for det er en flott hobby, men jeg kan ikke ha de med i flytting og rot. Vurderer å beholde 15 literen eller den ene 60 literen, men kommer det et bra bud, selger jeg alle 3 med alt av innhold.
Her er annonsen
Her er annonsen
Postet 30.05.12 kl 14:03
Postet 30.05.12 kl 14:20
Postet 30.05.12 kl 15:00
Postet 30.05.12 kl 20:49
Ja, jeg har fortsatt alle tre akvariene. Ser ut som om ei jente fra Drammen ender opp med å ta over kampfisk-karet. Men vet ikke 100 % sikkert om hun tar det. Hvis noen andre har lyst å ta over 60 literen med kampfisk, skrik ut! (som i ta over det gratis).
Palettene gjør det derimot veldig vanskelig å kvitte seg med akvariet, og det samme gjør kampfisken i 15 literen, så de blir med på flyttelasset...
Jeg har ikke sett palett-damen på flere dager nå, og ble i stad så bekymret at jeg plukket ut alt jeg fant inni akvariumet. Da jeg snudde den siste (ille) rota, fant jeg henne OG maaaange egg. Så den gikk fort i retur ned igjen, med en unnskyldning til damen og resten tilbake dit det var. Så det blir spennende å se om noen overlever!
Jeg flytter til Gomnes (Røyse) i Buskerud den 22. Juni. Så hvis noen vil ha kampfisk-karet må det hentes innen den 21. Juni her på Sofiemyr!
Palettene gjør det derimot veldig vanskelig å kvitte seg med akvariet, og det samme gjør kampfisken i 15 literen, så de blir med på flyttelasset...
Jeg har ikke sett palett-damen på flere dager nå, og ble i stad så bekymret at jeg plukket ut alt jeg fant inni akvariumet. Da jeg snudde den siste (ille) rota, fant jeg henne OG maaaange egg. Så den gikk fort i retur ned igjen, med en unnskyldning til damen og resten tilbake dit det var. Så det blir spennende å se om noen overlever!
Jeg flytter til Gomnes (Røyse) i Buskerud den 22. Juni. Så hvis noen vil ha kampfisk-karet må det hentes innen den 21. Juni her på Sofiemyr!
Postet 06.06.12 kl 23:43
Yngel!
I dag har palettene tatt med yngelen ut av hulen! Jeg trodde det bare var 2 som levde, men det er mellom 10-15 stk! De svømmer rundt sammen med foreldrene, som jeg forøvrig er MEGET stolt over! Makan til flinke foreldre har jeg ikke sett Hva skal jeg fôre disse med?
Postet 14.06.12 kl 18:41
N-BroenI dag har palettene tatt med yngelen ut av hulen! Jeg trodde det bare var 2 som levde, men det er mellom 10-15 stk! :D De svømmer rundt sammen med foreldrene, som jeg forøvrig er MEGET stolt over! Makan til flinke foreldre har jeg ikke sett :) Hva skal jeg fôre disse med?
Rettelse, etter å ha sett de i dagslys og langs glasset, så jeg at det er mellom 20-40 yngel :O Det kryr av dem! Håper det er noen som vil komme å hente noen etterhvert. For så mange paletter i et så lite kar, det går ikke. Nå flytter jeg jo langt unna folk også, så er litt spent på hvor lett det blir å gi de bort/selge de. Jeg vet heller ikke hvordan jeg sender dem.
Så hvis noen har tips ang sending av fisk/yngel, blir jeg glad for gode råd!
Ynglene er nå 2mm lange, så de er ikke store sakene, og selges/sendes ikke før de nærmer seg 1-2 cm. Det er veldig stas med yngel, det må jeg ærlig innrømme. Og foreldrene passer på de hele tiden. Ingen får nærme seg dem. Men jeg lurer på om de har spist noen av de selv. Er dette vanlig? Har sett en yngel forsvinne inn i munnen til far, uten å bli spyttet ut igjen...
Postet 15.06.12 kl 22:24