Tvillingmammas akvarieveks og lidenskap (side 7)

Er ikke bestandig så lett å finne balansen mellom akvaholismen og helsa nei...
Plussmedlem
Akvarier kan jo hjelpe på helsa også, da, det er jo det flotte! Ikke mye er vel så avslappende som å sitte og se inn i et akvarium Rett og slett alternativ medisin, hehe
Må begynne å sette alle mine alternative medisiner i kategorier nå tror jeg Men ja, akvariene er også brukt i den verdenen, men dessverre hører leddene mineså dårlig på det, men migrena blir litt satt ut så den må vike litt

Alternativ:
Inne: Akvarier
Inne/ute: Bikkja (som nå mener bestemt at han har fått fast plass i soffaen kremt)
Ute: hest

Tror det får være det :P

Da blir det å hente 10 flekker til i dag, setter dem sammen med dem jeg alt har så får vi se om ikke det blir litt liv :P Gleder meg, er en meget pen cory art det der. En av mine favoritter.

Vurderer å selge gruppa med venezuelaene mine, synes liksom ikke de klarer å finne roen uten å gå sammen med albinoene og jeg har jo egen tanke for albinoene og det passer ikke inn i venez. sine tanker skjønner jeg.

Blæ, finne en tannlege og se om vi kan rotfylle litt nå. Jeg nekter å gå før han starter med det. Har hatt enormt med tannverk de siste dagene og etter det er det å kjøre så mye jeg har lov til for å rekke hovslageren. Phu, godt jeg har møkka alt :P Og i kveld hentes flekkene
Da har jeg fått 10 C.Paleatus i hus. Ene av dem er albino og ellers str fra liten til STOR. Den største der er nok som min største ja. Så dette skal bli en fin økning i gruppa mi. Ligger nå til avklimatisering etter en lang reise. Men tross lang reise er de veldig rolige. Men mine som jeg hadde fra før av har alt fanget intr for den der blanke posten og skjønner ikke at de ikke kan hoilse. Så det sveves mer høyt der oppe enn lavt der nede.

Ringte akvariekjelleren i stad og joda, pakka mi er sendt. Men datatrøbbel gjør at de ikke har sendt meg sporingsnr. Så jeg puster litt lettere nå og regner med at det er her i morgen eller fredag.
Plussmedlem
Tvillingmamma80
Men datatrøbbel gjør at de ikke har sendt meg sporingsnr. Så jeg puster litt lettere nå og regner med at det er her i morgen eller fredag.

Oooh, kanskje DERFOR jeg ikke har fått svar på mailen min, da! Jeg satser på det - inntil videre
Anders K
[QUOTE=Tvillingmamma80]Men datatrøbbel gjør at de ikke har sendt meg sporingsnr. Så jeg puster litt lettere nå og regner med at det er her i morgen eller fredag.

Oooh, kanskje DERFOR jeg ikke har fått svar på mailen min, da! Jeg satser på det - inntil videre

Ja de har ikke kommet inn på maskinene en gang i det hele tatt mens de trøbblet. De håpet å få det opp å gå i dag, men man vet aldri med datatrøbbel. Av erfaring kan det enten løse seg raskt eller ta ille lang tid. Har sotti mye med det der ja da jeg jobba og hadde hoveansvaret for pc, drift og opplæring. Så misunner dem det ikke nei.
DA har jeg fått hentemelding, men tror ikke jeg klarer å kjøre opp før i ettermiddag. Det er alt for lenge for en utålmodig smertefull dame å vente Men jeg vet i alle fall at jeg har litt å pusle med i kveld i det minste da. Gleder meg til å avklimatisere, tilvenne og ikke minst beplante. Og stakkars den katten som forsøker å tenke på å lekemed plantene mine! Da blir jeg ikke veldig blid.

Er det nå man bør sette opp 112 literen også tro? Trenger bare å fikse lyset på den egentlig. Og har pumpe klarfor bruk. Sukk. Vannskelig valg, men da må jeg ha en mann som hjelper meg bitte litt. Øh, må tenke litt, men bare sove litt først. Og i morgen blir det sykehus på snuppa og meg så da har jeg jo ikke noe ekstra å gå på. Strek i regninga. Og jeg som håpet å kose med meg dette i formiddag
Hentet, avklimatisert og plasert rundt omkring med planter. Dog, ikke alle plantene mine har fonni veien til meg så det er liksom ikke ferdig her i det minste da. MEN, det som har kommet og blitt gjort noe av:

Limnophila aromatica - 63 literen
Javabregne smalbladet - 60 literen og 180 literen
Ludwigia bevipes - 72 literen
Windeløv - to bunter plassert på rota i 180 literen
Echinodorus amazonicus - 2 stykker i 180 literen
Ammannia Senegalensis - 128 literen

Ble veldig fornøyd så langt faktisk. Så nå skal jeg sitte å nyte litt i kveld. Om ikke hodet har helt andre meninger da.
Da har eggene som albinoene la i lek/klekkekaret bare blitt borte! Finner ikke noe yngel etter dem. Er jo beplantet der, men har nok ikke troa på det dessverre.

I går redda vi 6-8 egg fra haraldene. Er litt mer usikker på om det har noe for seg. Senker litt ph i karet og kanskje det er det som skal til? Ser sannelig uttil at Haraldene mine er i lek igjen, og det etterat lekte i går også. En til med en liten skade, men den eri alle fall minimal, har nokk godt litthardt for seg under lek ja.

Veldig fornøyd med beplantinga av karene mine. Venter jo enda på restordren min da, men dette ser jo kjempe fint ut pr nå.

Gikk til innkjøpt av en Sewallia lineolata på mandag. Den fikk plass i 128 literen min. Og jammen må jeg si den var utrolig effektiv. Der var det nemlig mye alger og drit og den har gjort en fantastisk jobb. Dog har jeg hjulpet den litt der det sitter som hardest da. Men den kosta egentlig ganske mye i mine øyne. 160 kr betalte jeg på TAM! Tok meg en fin mailrunde og Arken Zoo i Töcksfors har den til 79 s.kr! Så det er nok ingen som gjetter at jeg har et ærend i den rettningen? :P Håper en liten tur denne uka, men får se litt. Kroppen og jeg er fremdeles ikke venner og ergo er ikke bilen og kroppen min heller venner. Så jeg vil helst ikke kjøre om dagen pga sikkerheten. Og mannen, ja han vet jeg jo aldri når er hjemme. I dag kan dagen bli veldig lang siden han tar over kjøring på en bil som har stått siden mandag pga sykdom både på bilen og sjåføren. Så får bare se hvor dette bærer hen. Men de har dem inne og det haster jo ikke, de hadde mange
I dag kom restordren fra akvariekjelleren. Flott pakket og god str på plantene. Det kom:
- vallisneria gigantea 6 stk
- Hygrophilia rosanervig
- Echinodorus amazonicus 2 stk
- Echinodorus martii

Det ble veldig så fint. Karene som fikk nye planter er 180 literen, 60literen, 128 literen og 72 literen. Verken 90 literen (der er det sannelig ikke plass til mer) eller 63 literen fikk noe nytt. 63 literen vet jeg ikke helt hvordan jeg skal beplante. Jeg har aldri hatt så mye planter som jeg har nå. Så håper at dette holder seg. OG at jeg klarer å holde dem.
Mye fint du har fått nå ja ,venter på bilder av karene med nye planter
Ja jeg satt å tenkte på det. Men vil helst ha kabelen så jeg slipper å sende det via mail. Det tar så inni hampen lang tid. Les sånn ca en kvart dag pr bilde! Må bare få mannen hjemme lenge nok. Trudde på det i dag, men endte med pipebrann her så det står liksom litt på hue egentlig.

Sitter å har lyst på noe fisk i 180 literen, sammen med haraldene. Kanskje noe cherrybarbe uten å ha lest nok om dem, men er mange jeg kunne tenke meg, så får se. Det blir evt langt frem i tid. Har jo et par kar til som skal opp så kan jo evt satse på det da også egentlig.
Da var det påskevannbytte :P Og så var det masse mat da. Frossentfor etter vannbytte.

Fremdeles lar det vente på seg å få opp bakgrunn, men jeg håper vi kan få det opp i kveld da. Om ikke annet i alle fall. Men det er liksom ikke det jeg stresser med.

Senket en del temp i flere kar. Regner med at sterbaiene er for små til å leke så det blir noe ut av det, men de kan nå få prøve seg litt da Det skader ikke å la de få følelsen av å leke litt

Vi har også tatt en ny ph runde huset rundt. Så ubestemmelig som kranvannet er her så er det greit å se an hvor vi ligger hen. Og ja, jeg har fått meg noen aha opplevelser. Kranvannsjekk er også nødvendig. Det ligger alt fra 4,5 - 6,5! Ja jeg må henge på.

Det ligger sånn her nå:
60 liter, klekke/yngel kar om jeg får til noe etter hvert, bør ligge på 5,5 - 6,5, ligger nå på 6,5
63 literen, rent cory kar, ideelt på 6,0-7,5 lå på 6,5.
72 literen, diverse og to grupper coryer, ideelt på 6,0-7,0 ligger på 6,5
90 literen, reker, coryer og grønn neontetra, ideelt på 6,3 - 7.0 ligger på 6,3
128 literen, platy, noen få guppy og en malle ideelt på 7,0-7,5 og ligger på 7,0
180 literen, haraldene mine, ideelt på 5,5 - 7,2 ligger på 6,5
Springvannet ligger i dag på 6,0

Har jo mått tilsette buffer for å øke ph'n så den henger nok i fra forrige gang på noen av karene. Slipper dermed å gjøre noe denne gangen.

Mange fornøyde fisker, rene og pene kar så nå kan vi nyte påska.
Var en veldig ustsbil ph i kranvannet da. Hva bruker du for å øke ph'n og er du fornøyd med det?

Deilig da man bare kan slenge seg på sofaen og bare nyte, for å ikke å snakke om å vite at det er rent og pent i karene.
Ja jeg har mista så utrolig mye fisk pga den ph'n + mye tull rundt pumpehuset i bygda. Så jeg har lært meg å heller teste ofte så jeg henger med. Var innom Dahls og fikk dems egen buffer faktisk for å øke ph'n. Det er det beste jeg har brukt noen gang. Den øker ikke for fort. og det holder gjerne minst et vannbytte. MEn med de variablene vi har tar jeg jo ingen sjanser så klart

Ja det var veldig koselig å komme hjem til rene og pene kar igjen. Vært ute noen timer og det glder når man ser de barter/svømmer rundt og koser seg. Så det blir nok kveldens hobby ja
Da skal jeg sjekke innom Dahls. Må jo øke Ph'n med minst 1.5 i ene karet så jeg er ute etter noe effektivt, stabilt og som ikke øker den for fort.
Ja jeg har vært veldig fornøyd. Var litt skeptisk da det var umerka boks. Men det funka

I går så fikk jeg meg en stor overraskelse. Rekene mine har jo stryki med de fleste for en god stund siden Men i går telte jeg ene babyen etter andre. Og noen halvvoksne. MEn derimot så har alle mine deep blue tigerreker blitt borte! De var der for et par dager siden og nå helt borte vekk.

Observerer også flere regnbuereker med egg ganske langt ned nå så det er vel ikke så lenge før vi øker bestanden der heller. Så vi kan slå fast, grønn neontetra tar ikke rekebabyer, corydoras lar rekene mine være (ja det viste jeg jo) og rekene yngler. Så nå ønsker jeg meg flere kirsebær eller sakura reker. Kjenner litt av gnisten kom tilbake ja.
At ting tar tid i heimen er ikke noe tvil. Har oppdaget sopp på en av coryene mine og karet er under behandling. Ser stor forbedring og det gleder meg.

Storkaret har nå fått sort plastikksekk bakgrunn og det ble veldig flott. Men det er mye mørketid der akkurat nå pga medisinene. Lest det var bedre effekt og det ser jeg faktisk så da får de nyte det natyrlige lyset og bare noen få timer med lys. Men det gjør ikke noe det da

63 literen min med de flekkete pansermallene har fått selskap av Sewellia lineolata og jammen har denne en god jobb for seg. Bakveggen ble raskt mye bedre. Denne gangen kjøpt på Arilds Zoo på selebakk. 40 kr billigere enn på TAM, men ennå 40 kr dyrere enn i Sverige. Men pytt. Orker ikke dra over grensa den veien. ER så sjeldent i den rettningen. Men det kommer nok.

63 literen har også fått seg ny bakgrunn. Sort så klart. Men den er helt glatt sort papp da. Skulle vært krølla litt på, men men.

Alle har fått røde mygglarver i dag og det falt i god smak ja. Koselig.

Jeg er helt sikker på at jeg SER flere av plantene mine skyter fart i karene. Det er morro å endelig få til planter. Det har liksom vært skikkelig vannskelig før. Men løsnet vel sakte og sikkert og ser at flere og flere av karene går samme veien.

Sitter å leker med tanken om flere reker. Har så sykt lyst på! Og ser jo flere reke yngler så ja takk, jeg vil ha

Her ei natt fikk jeg noen rare drømmer med nye oppsett, flytting av fisk, akvarieoppsett, sammensettninger og penger ang fisk. Så bare vi er kvitt soppen som er på ene coryen så blir det forandringer. Men vil helst vente til den er over så jeg kan friskemelde karet før jeg flytter dem ut og andre inn dvs bytte av kar eller bytte fisk fra det ene til den andre og motsatt. Noen skal få større kar, andre mindre.

Leste litt på å lage for sjøl, og veldig lyst til å prøve. Men får se an litt. Må få formen litt bedre enn nå og litt mindre sykehus/lege på huset her. Dvs er det ikke meg er jeg sjåfør (med et par unntak) og det sliter meg såpass ut at vi trenger ro og orden en stund først
Godt at coryen ser bedre ut, kjedelig da man får sykdom i karene.
Er du også sånn som kverker planter?
Nei plantene holder seg fine. Heldigvis. Men de vil nok snart trenge litt mer lys for jeg har vist mørklagt litt mye, men er jo naturlig lys i rommet i alle fall og det hjelper litt. Men jeg håper at noen dager til så er vi over dette her og helt ajour. Har holdt på en stund da de sitter hardt da. Og ser faktisk bedring hver dag nå
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap