- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Kampen mot nitrit (side 7)
Kampen mot nitrit (side 7)
Postet 25.10.12 kl 10:08
Postet 25.10.12 kl 12:38
Postet 25.10.12 kl 12:40
Fy svarte, etter ca 40% vannbytte er nitriten fortsatt på 0,2
Nå renset jeg hovedfilteret forsiktig i akvarievann, var en del planteavfall, har jo også tatt opp to planter og kastet siden de var blitt stygge... Tok opp den rota jeg har kjøp hvor jeg har surret fast plantegress, og den luktet det faktisk litt råttent av, så lurer på om jeg rett og slett skal ta den opp og koke den, enda ho i den gamle butikken jeg brukte før, sa at det behøvde jeg ikke ...
Noe må i allefall gjøres!!!!
Nå renset jeg hovedfilteret forsiktig i akvarievann, var en del planteavfall, har jo også tatt opp to planter og kastet siden de var blitt stygge... Tok opp den rota jeg har kjøp hvor jeg har surret fast plantegress, og den luktet det faktisk litt råttent av, så lurer på om jeg rett og slett skal ta den opp og koke den, enda ho i den gamle butikken jeg brukte før, sa at det behøvde jeg ikke ...
Noe må i allefall gjøres!!!!
Postet 26.10.12 kl 12:20
Postet 26.10.12 kl 12:23
Hege nybegynnerSer sånn ut ja... Var det sånn at mannen din jobbet i Fr.stad? Kunne jo kanskje ha møtt han et sted på vei til eller hjem fra jobb...
Jupp. Er i Fr.stad rundt 07-08 en plass. Og av og til så sent som 0830, kommer an på om jeg må kjøre han til Halden og hvem dag. Men kan du ikke sende meg en mail med nr ditt så kan jeg pipe. Vet ikke om jeg må mot særp i morgen. Skulle hatt et par såler som de ikke har i Halden, men mulig jeg kan få dem på Nordby i stede så da er det lettere å dra den veien. Må bare ta en tlf eller to først å finne ut hvem vei Og ikke minst når for inni morgendagen har jeg lovet ungen tur med gampen også
Postet 26.10.12 kl 17:11
Hjelp!!!!! Stakkars fisken min.. Da vi var borte i hele går fikk jeg ikke byttet vann, og nå etter jeg byttet 40 liter viser nitriten hele 0,8 og nitrat 5, amoniakk er fortsatt stabil..
Nå skal jeg få vann/guffe av tvillingmamma i kveld, og da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det.. Skal jeg bare helle alt ut i vannet(skal ta et 50% vannbytte til litt utover dagen) eller skal jeg helle det oppi begge filtra mine??
Trenger råd for å gjøre dette riktig...
Nå skal jeg få vann/guffe av tvillingmamma i kveld, og da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det.. Skal jeg bare helle alt ut i vannet(skal ta et 50% vannbytte til litt utover dagen) eller skal jeg helle det oppi begge filtra mine??
Trenger råd for å gjøre dette riktig...
Postet 29.10.12 kl 10:09
Postet 29.10.12 kl 10:28
Postet 29.10.12 kl 10:44
Postet 29.10.12 kl 13:05
Ja da ville jeg helt oppi bare. Jeg liker å temperere alt, bortsett fra om jeg tar kaldtvannsbytter da Men det er jo for å trigge Og da er det skikkelig kaldt. Er ikke sikkert mitt er så kaldt. Det er pakka og stablet i ispoporkasse og plasert i en varm lastebil (22 grader inne i den) så kjennes det greit ut kan du jo bare ha det rett oppi. Føles det kaldt så ville jeg temperert det litt. Uansett ingen krise, bare jeg som er så glad i å temperere
Postet 29.10.12 kl 13:16
Hei!
Jeg trigger til lek, som Tvillingmamma sier. Jeg har lest på forumet at dette etterligner regntid, og når man da serverer godis-for etterpå skal dette stimulere til lek.
I går fikk de et 50% vannbytte (pga snev av NO2), og det var med temperert vann. Til sist helte jeg ei halv bøtte kaldvann oppi, og satte på en ganske kraftig brusestein. I dag var det lek, men bare 10-15 egg. Leken ble avbrutt da lyset slo seg på (via timeren)
Nitritten er forresten borte idag, men det blir et 50% vannbytte likevel, for å være på den helt sikre siden.
Filteret er godt innkjørt i et halvt år, så det er nok litt i meste laget sjenerøs foring som har laga litt krøll. Det er SÅ vanskelig å være kjip med disse vakre bartefjesene som "flørter" med blinkinga si!
Jeg trigger til lek, som Tvillingmamma sier. Jeg har lest på forumet at dette etterligner regntid, og når man da serverer godis-for etterpå skal dette stimulere til lek.
I går fikk de et 50% vannbytte (pga snev av NO2), og det var med temperert vann. Til sist helte jeg ei halv bøtte kaldvann oppi, og satte på en ganske kraftig brusestein. I dag var det lek, men bare 10-15 egg. Leken ble avbrutt da lyset slo seg på (via timeren)
Nitritten er forresten borte idag, men det blir et 50% vannbytte likevel, for å være på den helt sikre siden.
Filteret er godt innkjørt i et halvt år, så det er nok litt i meste laget sjenerøs foring som har laga litt krøll. Det er SÅ vanskelig å være kjip med disse vakre bartefjesene som "flørter" med blinkinga si!
Postet 29.10.12 kl 14:40
Må bare få si TUUUSEN TAKK til tvillingmamma og mannen for alt det vannet m filtergugge jeg fikk levert i dag
Jeg helte det meste i en bøtte og satte oppi filteret så det fikk gått en god time, så helte jeg resten av vannet igjennom filteret som står fastmontert på karet, ble litt uklart vann, men nå etter ca 4 timer så er det nesten helt klart igjen..
Var gør spent på nitrit målingen, men den var jo selvfølgelig tom, og tar jo litt tid å få det tilsendt fra webzoo, så da dro jeg ned til nærmeste zoobutikk(og jeg har jo lovet meg selv at jeg aldri skulle handle der noe mere) ba om nitrit-test, og ho plukke ned fra hylla det jeg skulle ha( 298,-) og jeg drar hjem, følger instuksjonen, og mens jeg står og ser om det skjer noe så leser jeg på pakka, da har ho dærsken døtte gitt meg niTRAT test((
Gir opp de folka der nede, skal forresten ned i morra og si hva jeg mener ja!!!!
Så da satser jeg på at filtergugga fra tvillingmamma ordner opp, og så får jeg bare fore minimalt.. men, skal jeg drive å bytte vann nå, eller skal jeg vente på testen jeg får tilsendt??
Jeg helte det meste i en bøtte og satte oppi filteret så det fikk gått en god time, så helte jeg resten av vannet igjennom filteret som står fastmontert på karet, ble litt uklart vann, men nå etter ca 4 timer så er det nesten helt klart igjen..
Var gør spent på nitrit målingen, men den var jo selvfølgelig tom, og tar jo litt tid å få det tilsendt fra webzoo, så da dro jeg ned til nærmeste zoobutikk(og jeg har jo lovet meg selv at jeg aldri skulle handle der noe mere) ba om nitrit-test, og ho plukke ned fra hylla det jeg skulle ha( 298,-) og jeg drar hjem, følger instuksjonen, og mens jeg står og ser om det skjer noe så leser jeg på pakka, da har ho dærsken døtte gitt meg niTRAT test((
Gir opp de folka der nede, skal forresten ned i morra og si hva jeg mener ja!!!!
Så da satser jeg på at filtergugga fra tvillingmamma ordner opp, og så får jeg bare fore minimalt.. men, skal jeg drive å bytte vann nå, eller skal jeg vente på testen jeg får tilsendt??
Postet 29.10.12 kl 20:28
Postet 29.10.12 kl 20:51
Dahls dyrerike tuller ikke med tester Kan anbefalles selv om det er litt kjøring. Og Richard i Østfoldhallen er også ok å handle av (dog ikke billig, litt opp og ned på fiskepriser). Arilds zoo har jeg hørt mye bra om, men de hadde ikke det jeg skulle ha. Det ligger en nettbutikk i Larkollen som man kan hente direkte fra. Har ikke tid til å sjekke om de har test inne nå, men du kan jo høre med dem http://zoonet.no/
Håper dette fikser seg for deg. *løper til sykehuset nå*
Håper dette fikser seg for deg. *løper til sykehuset nå*
Postet 30.10.12 kl 07:31
Det blir spennede å se om filtergrumset fra Tvillingmamma har hjulpet fiskene dine! Håper det. Hos oss er det nå null Nitritt etter grumsdonasjon fra Cathy - så det er virksomt når det virker!
Jeg fikk også en niTRAT-test oppe på Akvariemagasinet første gangen jeg skulle kjøpe no2-test. Utrolig innkompetent spør du meg... Men selv på den dyre butikken der kostet den ikke mer en halvparten av den prisen de loppet deg for. Håper du får pengene igjen med en unnskylding på kjøpet...
Men viktigst av alt - Lykke til med nitritt-måligen - håper du får "null" på testen!
Jeg fikk også en niTRAT-test oppe på Akvariemagasinet første gangen jeg skulle kjøpe no2-test. Utrolig innkompetent spør du meg... Men selv på den dyre butikken der kostet den ikke mer en halvparten av den prisen de loppet deg for. Håper du får pengene igjen med en unnskylding på kjøpet...
Men viktigst av alt - Lykke til med nitritt-måligen - håper du får "null" på testen!
Postet 30.10.12 kl 17:15
Åssen går det? fått deg test? Hadde jeg tenkt langt nok kunne jeg tatt med min i dag da jeg dro på sykehuset. Men så langt tenkte jeg ikke og jeg sloss med dette føret her i tillegg.
Håper virkelig det funker for deg nå. Var denne jeg tenkte på. Ikke prøvd den sjøl da jeg bestilte fra webzoo.
Håper virkelig det funker for deg nå. Var denne jeg tenkte på. Ikke prøvd den sjøl da jeg bestilte fra webzoo.
Postet 30.10.12 kl 18:10
Hei hei.. Har ikke fått tak i ny test, men den jeg bestilte fra webzoo er allerede på vei..
I dag var vannet klart, og når jeg byttet vann( for sikkerhets skyld) så kikket jeg opp i filtra og der var det masse gugge))
Fiskene er aktive og virker i kjempeform, så er skikkelig spent på nitritmålingen..
Har ikke hjerte til å ikke gi de noe mat, men det er minimalt de får da )
I dag var vannet klart, og når jeg byttet vann( for sikkerhets skyld) så kikket jeg opp i filtra og der var det masse gugge))
Fiskene er aktive og virker i kjempeform, så er skikkelig spent på nitritmålingen..
Har ikke hjerte til å ikke gi de noe mat, men det er minimalt de får da )
Postet 30.10.12 kl 20:48
HVA ER DET MED MEG OG NITRIT???
Ble skikkelig skuffa når jeg nå fikk tatt ny måling, og det etter at jeg byttet 50 % vann.. Nitriten lå nå på 0,4, og jeg som fikk så masse filterguffe av tvillingmamma
sjekket pånytt filtra, ikke noe planterester, bare brun guffe..
Så i dag blir det ikke noe mat på de, og ser ut til at jeg må ta 50 % bytte 2 g daglig, vet ikke om noe annen måte, har jo prøvd alt... Fiskene ser i allefall friske og raske ut..
Ble skikkelig skuffa når jeg nå fikk tatt ny måling, og det etter at jeg byttet 50 % vann.. Nitriten lå nå på 0,4, og jeg som fikk så masse filterguffe av tvillingmamma
sjekket pånytt filtra, ikke noe planterester, bare brun guffe..
Så i dag blir det ikke noe mat på de, og ser ut til at jeg må ta 50 % bytte 2 g daglig, vet ikke om noe annen måte, har jo prøvd alt... Fiskene ser i allefall friske og raske ut..
Postet 31.10.12 kl 17:31
Postet 31.10.12 kl 22:15