- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Småkar i reol (side 7)
Småkar i reol (side 7)
Postet 20.02.13 kl 07:16
Endret: 20.02.13 kl 07:16
Postet 20.02.13 kl 07:19
Endret: 20.02.13 kl 07:19
Postet 20.02.13 kl 07:23
Endret: 20.02.13 kl 07:24
da har jeg begynt på prosjekt lys i reolen.
jeg har valgt en enkel vei for og få mye lys, så jeg har gått for disse fra biltema. det er t5 rør,og kan kobles sammen (max 12 stk rør på et stikk) utrolig genialt,da jeg vil ha minst mulig stikk/ledning og forholde meg til.
her ser dere alle 3 lysene koblet sammen i en sløyfe..
her ser dere samme sløyfen,med lysene på...
og det jeg likte med dette,er at jeg kan skru av og på alle lysene individuelt, da det er egen lysbryter på hver av armaturene,men bryteren stopper ikke strømmen som går videre til neste armatur..
jeg har valgt en enkel vei for og få mye lys, så jeg har gått for disse fra biltema. det er t5 rør,og kan kobles sammen (max 12 stk rør på et stikk) utrolig genialt,da jeg vil ha minst mulig stikk/ledning og forholde meg til.
her ser dere alle 3 lysene koblet sammen i en sløyfe..
her ser dere samme sløyfen,med lysene på...
og det jeg likte med dette,er at jeg kan skru av og på alle lysene individuelt, da det er egen lysbryter på hver av armaturene,men bryteren stopper ikke strømmen som går videre til neste armatur..
Postet 20.02.13 kl 13:00
Endret: 20.02.13 kl 13:02
Postet 20.02.13 kl 13:07
Endret: 20.02.13 kl 13:08
Inaktiv bruker
Ser veldig bra ut. Du får sette på en bryter i enden av hele spagettien. ;D
Postet 20.02.13 kl 13:10
Postet 20.02.13 kl 13:16
Postet 20.02.13 kl 13:32
Tvillingmamma80Utrolig effektiv du er mens en stakkar er borte en eneste dag ;) Dette blir jo bare mer og mer flott ettersom det tar form det. Tommel opp.
2 tomler opp til deg som er med og motiverer meg videre til og bli ferdig før helgen (lørdagskveld) side det er storauksjon på søndag,og jeg forhåpentligvis skal ha fått kikkstartet hele prosjektet og kunne kjøpe fisk/reker o.l. og ha i disse karene.
Postet 20.02.13 kl 13:35
Inaktiv bruker
Gjør samme selv. gleder meg til slutt resultater!
Postet 20.02.13 kl 13:36
Postet 20.02.13 kl 13:39
Har en del planter jeg kan ta avleggere fra. Men dukker det opp noen billige flott plantevekster,så skal du ikke se vekk i fra at det også havner i mine hender på søndag.
Har en stor pose med røtter stående klar til bruk,som det kommer litt mose på etterhvert.
Men heldigvis er ikke innrednigen den viktiste delen av prosjektet akkuratt nå. Innredningen kan jeg forandre på gjenom tidene.
Har en stor pose med røtter stående klar til bruk,som det kommer litt mose på etterhvert.
Men heldigvis er ikke innrednigen den viktiste delen av prosjektet akkuratt nå. Innredningen kan jeg forandre på gjenom tidene.
Postet 20.02.13 kl 14:28
her ser dere hensikten med festebrankettene jeg har laget til. di skal brukes til og henge opp lysarmaturet når jeg feks skal oppi karene og rengjør o.l.
for normalt skal armaturene stå nedpå dekkglassenen.
men fant ut at det var greit og bare lage et oppheng for og slippe og ta di ut hver gang. har prøve meg et bar ganger nå... og det ser ut til og fungere utmerket for meg.. garantert at jeg skal la disse geniale festene få stå. (egenoppfinnelse)
for normalt skal armaturene stå nedpå dekkglassenen.
men fant ut at det var greit og bare lage et oppheng for og slippe og ta di ut hver gang. har prøve meg et bar ganger nå... og det ser ut til og fungere utmerket for meg.. garantert at jeg skal la disse geniale festene få stå. (egenoppfinnelse)
Postet 20.02.13 kl 15:07
Endret: 20.02.13 kl 15:08
Postet 20.02.13 kl 15:08
Inaktiv bruker
GENIALT! ;D
Postet 20.02.13 kl 15:08
så kapper jeg noen ledninger her og der,forlenger di,og skrur di sammen igjen med disse fantastiske skjøtestykkeboksene/koblingsboks.
så festet jeg alle ledninger inn i hjørner og langs kanter (der di ikke vil bli synlige) men med nok klaring på toppen (inni reolen) til at det er nåkk ledning til at jeg kan flytte opp og ned på armaturene uten problem.
i alle fall et utrolig enkelt system... ingen problem og bytte lysrør eller andre komponenter her hvis det skulle klikke helt med disse lysarmaturene fra biltema. men fåreløpig ser det lovendes ut..
klipper det jeg ikke trenger rett av..
ledningsstuss som jeg skal bruke,med koblingsboksen på i andre enden...
her har jeg festet den ene ledningen...
så festet jeg alle ledninger inn i hjørner og langs kanter (der di ikke vil bli synlige) men med nok klaring på toppen (inni reolen) til at det er nåkk ledning til at jeg kan flytte opp og ned på armaturene uten problem.
i alle fall et utrolig enkelt system... ingen problem og bytte lysrør eller andre komponenter her hvis det skulle klikke helt med disse lysarmaturene fra biltema. men fåreløpig ser det lovendes ut..
klipper det jeg ikke trenger rett av..
ledningsstuss som jeg skal bruke,med koblingsboksen på i andre enden...
her har jeg festet den ene ledningen...
Postet 20.02.13 kl 15:14
Endret: 20.02.13 kl 15:17
her er koblinhsboksen skult inn i armaturet og stripset fast.
her har jeg skrudd på lys for første gang i reolen... jeg sa det skulle bli lys,og det ble det. er utrolig lettet nå ja..
(lysene henger på sine hvilebranketterher.)
VOLA!!! Her har jeg satt in karene, lagt ned armaturene og satt på dekkplatene... så her ser dere sånn ca hvordan det vil bli...
( vil bli litt bedre når det får kommet sand i bunn av karene,slik at lyset ikke skinner gjennom andre plassen en i akkuratt i karet.)
her har jeg skrudd på lys for første gang i reolen... jeg sa det skulle bli lys,og det ble det. er utrolig lettet nå ja..
(lysene henger på sine hvilebranketterher.)
VOLA!!! Her har jeg satt in karene, lagt ned armaturene og satt på dekkplatene... så her ser dere sånn ca hvordan det vil bli...
( vil bli litt bedre når det får kommet sand i bunn av karene,slik at lyset ikke skinner gjennom andre plassen en i akkuratt i karet.)
Postet 20.02.13 kl 15:20
Endret: 20.02.13 kl 15:24
Inaktiv bruker
Veldig bra. Blir det skapdører nederst?
Postet 20.02.13 kl 15:24
Postet 20.02.13 kl 15:27
Flink du er!
Hei! Nå har jeg fulgt med på tråden din en stund og jeg er MEGET imponert over oppfinnsomheten og ferdighetene dine! Får lyst til å få til noe lignende selv, og dette gir inspirasjon til flere, tenker jeg. Jeg innser dog min begrensning og nøyer meg med å lese
Jeg er spent på hvor varmt det vil bli i vannet med T5-rør som skal ligge på dekkglasset (hvis jeg har forstått deg riktig). Jeg kan tenke meg at det kan bli varmere enn du har regnet med..? Jeg har et kar på størrelse med ditt med et eldre, lite armatur med en liten 15W lyspære i, liggende på glasset. Varmt så det holder! Mulig den løsningen med brakettene kan komme til å bli benyttet til mer enn ved vannbytter ol. Kanskje du må lufte litt rundt glasset innimellom? Det kommer jo an på hvor varmt du vil det skal være i vannet, selvfølgelig. Følger spent med videre!
Lykke til!
Jeg er spent på hvor varmt det vil bli i vannet med T5-rør som skal ligge på dekkglasset (hvis jeg har forstått deg riktig). Jeg kan tenke meg at det kan bli varmere enn du har regnet med..? Jeg har et kar på størrelse med ditt med et eldre, lite armatur med en liten 15W lyspære i, liggende på glasset. Varmt så det holder! Mulig den løsningen med brakettene kan komme til å bli benyttet til mer enn ved vannbytter ol. Kanskje du må lufte litt rundt glasset innimellom? Det kommer jo an på hvor varmt du vil det skal være i vannet, selvfølgelig. Følger spent med videre!
Lykke til!
Postet 20.02.13 kl 17:50