Staygold's logg for innkjøring med salmimetoden! (side 7)

Da er det sikkert kullfilteret som tuklet med innkjøringen! Da filk vi løst det. Som sagt, så tok jeg det ut i går for å bli kvitt det. Håper det ikke er noe mer i veien da!
Tror det skulle være løst nå, ja. Det vil ta noen dager for bakteriene å forøke seg igjen, siden de nå får mer næring. Etterpå burde det være klart.
Sier det igjen : ingen innkjøring er lik en annen...
Så sant, så sant! Da lar jeg karet stå i ro etter et vannbytte i dag.
Da har NO2 gått ned igjen, og jeg gjorde nettopp et 70% vannbytte.

Et par spørsmål!
-De som er kjent med Seachem Prime, hva er doseringen? Har hørt at du trenger relativt lite produkt per liter. Stemmer dette? Aquasafe svir på lommeboka, da den bruker mye produkt per liter. Så bil det bli lønnsomt å skaffe seg et par 500ml Prime fra nettet? (Også i og med at Prime senker ammoniakknivå, etter hva jeg har hørt)

-Hvor mye Substrat Pro og BioMech trenger jeg til eXperience 350? (Skal også ha litt Substrat Pro i BioFlow-filteret, men dette er ikke så mye).
Prime-doseringen er 1 ml per 40 liter. Så 4 ml er passe til ditt kar (du har ihvertfall ikke mer enn 160 liter oppi der). Aner ikke hvor mye Aquasafe det går med ? (Den er det så lenge siden jeg har brukt.)

Når det gjelder SubstratPro, holder det greit med en 2 liters pakke, vil jeg tro. Har alltid dette stående, så merker meg egentlig ikke hvor mye jeg bruker.
Høres bra ut! Aquasafe er vel 10 ml for 20 liter vann, så flaska går relativt fort!

Da satser jeg på 2 liter. Men siden du har det stående, vil det si at det er nødvendig å bytte ganske ofte? Eller holder det å bytte når det er så brukt at det nermest faller fra hverandre? Tror du nevnte noe om dette tidligere!
Jøje meg, 10 ml per 20 liter....da må jo Prime være billigere enn Aquasafe i bruk ! I tillegg fjerner den dosen eventuelt 1 ppm nitritt og 4-5 pmm med klor eller kloraminer, og tungmetaller.
Bytter ikke SubstratPro med mindre det går i oppløsning....og det har ikke skjedd enda, selv om jeg har vel brukt det omtrent siden det ble lansert. Har det stående som en slags "kjekt å ha", i tillegg til finfiltrene som er forbruksvare..
Ikke sant! Derfor vil jeg bytte til Prime. Ja, finfiltere har jeg plenty av som ekstra. Det kan hende jeg kjøper en 5-liter av SubstratPro bare for å ha ekstra også når jeg først kjøper det med tanke på shipping osv. Skal se hva som er lønnsomt.

Nå målte jeg vannverdier, og NO2 holder seg fortsatt nede etter vannbyttet! Strålende. Skal selvfølgelig dobbeltsjekke i morgen, men det ser ut som om karet er klart hvert øyeblikk. NO3 er nå på 40.
Fint...tenker det blir mer stabilt nå som du fikk bort det oppbrukte kullfilteret.

I tillegg til at Prime må være billigere i bruk, har den også bedre funksjonalitet...bedre blir det ikke.
Da har NO2 gått opp igjen... noen tips til hva jeg kan gjøre?
Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt! Snart tom for Salmi er jeg også, haha. Kanskje det er det at BioFlow-filteret har vært i bruk før? (1 år). At filterene er gamle? Skal jo ikke være det, de er i god stand. Og det er umulig å ikke få litt bevegelse i sanda når jeg bytter vann. Karet skal da vel tåle det? Skal jeg eventuelt skru av boblemaskinen? Kom på det nå.
Boblemaskinen, er det en brusestein ? Normalt trenger man ikke den, med mindre man bruker CO2 (da kan det være greit å kjøre bobler om natten mens CO2 er avstengt).

Nei, jeg fatter heller ikke hvorfor du stadig får nitritt-topper. Burde ikke være noe i veien med filteret, med mindre du har grønnsvamp (nitrax?) i Bioflow ?
Ja, brusestein er boblemaskin! Har den der for dekorasjon. Kan evt. skru den av for nå. Har nitrax-svamp, ja. Tar den ut nå hvis den er i veien!
Hvis den har sittet i siden starten, er det mulig dette er synderen. Få heller inn noe bra biologisk filtermateriale under svampene.
Da blir det SubstratPro som erstatning! Så da havner dette under alle svampene i BioFlowen?

Og da er vi igang igjen med lav NO2! Målte nå 2 ganger, og det ser ut til å gå fremover med innkjøringen! Kan ha vært vannbyttet som var årsaken. Det roet seg ned nå i kveld. Merket meg nå at jeg målte i går etter tilsetting av Salmi... kan det være årsaken til en plutselig økning? (Det var mer enn 30 min etter tilsetning). Nå er ammoniakk på 0, og skal tilsette nå snart. Får ikke målt mer i kveld, men sjekker i morgen tidlig om NO2 øker.
Da målte jeg NO2 til ute av skalaen igjen. Tilsatte Salmi og litt natron i går for å øke pH. Kan økningen av NO2 ha noe med dette å gjøre?
Blir ikke pH høy nok når du tilsetter Salmi hver dag ? Hva er pH før og etter du fyller på Salmi ? Mål NO2 midt mellom hver Salmi-tilsetning...her er det noe som ikke stemmer, noe med målingene, kanskje. Du måler med JBL, gjør du ikke ? Skulle nesten tro det er noe du gjør. Ikke mål rett etter Salmi, ihvertfall.
pH var så sur som under 5.0 i går, så derfor tilsatte jeg natron. Tok oppi litt i dag også etter jeg målte NO2 og en pH til 6.0. Bruker JBL, ja!

Skal måle pH før Salmi og etter Salmi i dag. Da måler jeg også NO2 litt senere på dagen i dag. Pleier å tilsette Salmi kl. 21
Ok, da kan det hende det blir litt for surt for bakteriene dine, slik at du stadig mister en god del. Bruk vannbytter og natron til å få opp pH. Ta ned Salmi-dosen til 3ppm.
Hvis du tilsetter Salmi rundt kl. 21, passer det med kjapp måling når du står opp.
Supert! Da tar jeg et vannbytte nå i dag. pH har ikke alltid vært så sur, da. Den varierer en del, men holder seg rundt 6.2 for det meste. Men målet er å ha den på 7.4-7.5. Skal jeg da fortsette med vannbytter hver dag?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap