Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 7)

Jaja, legg det så langt ned i filteret som du kan, da
Hei SilverShaded. Beklager - jeg skjønner at du syns jeg er vrang med deg nå. Har sendt deg en mail også, der jeg forklarer litt.

Det er viktig for meg når jeg får denne gaven at den blir godt tatt vare på. I bruksanvisningen til mitt filter står det (oversatt - du finner alt i lenken over)

1. Den hvite filterullen fungerer som et mekanisk første filter, som fjerner møkk og overskuddsmat og dermed sikrer at de andre svampene ikke tetter seg.

2. Den sorte kullsvampen kjemiske urenheter i vannet som ikke kan fjernes biologisk. Denne tar jeg bort i dag, etter råd fra deg.

3. Den grønne nitratsvampen inneholder mikroorganismer som, når de har utviklet seg, bor i svampene og vannet. De lever på nitrat og reduserer dette vesentlig.

4. Blå grov svamp er bosted for bakteriene, som vokser hurtig i denne svampen. Vannet er nå fritt for kjemiske urenheter og renses biologisk i svampen

5. blå finsvamper, og bakteriene som bor der, renser vannet for de minste urenhetene.

Dette er IKKE min opplevelse, men teksten fra bruksanvisningen.

Så forstår jeg deg slik at under de blå finporede svampene skal jeg legge Kuledrøms svampebit - og helt nederst - altså det siste vannet passerer - skal jeg legge biokulene?

Hva er egentlig en biokule? Man kan kjøpe bokser til å ha ting i til filteret mitt - det ser ut som om den boksen er tenkt plassert mellom den grove og de fine blå svampene. Men det er sikkert noe annet Juwel vil selge det da.
Den såkallte nitratsvampen er ikke annerledes enn andre svamper, egentlig, og ikke nødvendig. Men bruk den gjerne, ikke noe problem, annet enn at nitrat trengs i akvariet for plantenes skyld.

Grov blåsvamp er i første rekke et mekanisk filtermedium. Totaloverflaten i denne er ikke stor, så bakteriene er ikke så mange her. Den fine blåsvampen er bedre egnet for bakteriene, og virker mer som et biologisk filtermedium. Kulene er et mye bedre og mer pålitelig biologisk filtermedium...her er det et svært overflateareal, med plass til masse bakterier.

Jeg ville lagt svampen fra Kuledrøm under den grove blå, og kulestrømpen under den. Hvis du er lur, tar du bort den svarte og den grønne svampen og kjøper i fremtiden en boks til å ha slike kuler i og setter helt nederst i filteret (gjerne med Eheim substratPro, som sagt).
Her ble det noe kluss - se neste.
Næmmen, holder dere på ennå?

Gjør som Silvershaded sier, du. Forsøkt illustrert her, for å dobbeltsjekke at det er riktig forstått.

Er det forresten vesentlig at det blir et tomrom over der den boksen skulle stått? Ser på en figur at det strømmer vann ut sidelengs der.
Etter å ha lest alt dette er jeg ganske forvirret.

Jeg har et av bioflow filterene. Er ikke sikker på hvilket...

Svampene plassert når det var nytt (øverst til nederst)
Filterfleece
Kullfilter
Nitratfilter (grønn)
Finmasket svamp (blå)

Jeg tok ut kullfilter og nitrat filter etter råd her
Nå (øverst til nederst)
Filterfleece
Strømpe med Eheim Subtrat Pro
Blåsvamp

Jeg har også litt ekstra plass. Skal jeg ta grønnsvampen inn igjen, bare jeg tar ut de tablettene som er inni (Regner med at det er de som fjerner nitraten), eller skal jeg fylle på med mer Eheim SubtratPro? Hvor skal jeg plassere det nye?

Filteret er jo nyinnkjørt, så vil ikke forstyrre bakteriene for mye, men hvis jeg må forstyrre dem etterhvert, burde jeg jo gjøre det nå som jeg ikke har fisker.

Unnskyld for å skrive det her i tråden din, men jeg ble litt forvirret av å lese det her, og tenkte jeg bare skulle skrive kort og spørre.

Kuledrøm : Ja, det ser riktig ut. Det burde jo bli et tomrom der uansett.

Vannlilje : Tror du godt kan bytte om på boksen og blåsvampen, slik at boksen står nederst. Hvis du har plass, legg inn en blåsvamp til enten over eller under den du allerede har. Hvis den du allerede har er 'fin', kjøp en grov og sett over den du har. Hvis den du har er grov, sett en 'fin' under den. Ble det forståelig ?
Ja, takk, SilverShaded

Fullt forståelig. Den blåsvampen jeg har er beskrevet som finmasket i manualen, så kan kjøpe en grov.
TUSEN TAKK. Da gjør jeg som kuledrøm og Silvershaded er enige om, og legger inn kuler og svamp over de finporede svampene mine, med svampen øverst.

Tar ut sort svamp og grønn svamp, siden jeg forstår at jeg ikke trenger dem. Kan evt. kjøpe ny grønn svamp om plantene stryker med... Eller skal jeg la grønn svamp bli en stund, siden det tross alt er god plass til den?

Er biokuler det samme som Juwel kaller Cirax? For da kan jeg kjøpe et cirax kammer til å ha biokuler i i fremtiden.

Tusen takk for hjelpen igjen - dette blir spennende. Snart på vei til Kuledrøm nå.
Jeg har vært uklar, eller rotet her ...kulene skal ligge helt nederst under alle svampene, hvis det er plass. Jeg sa vel faktisk det også, at boksen med kuler skal stå nederst. Hvis du skal kjøpe boks, så legg Eheim SubstratPro i den, ikke Cirax.

Går i surr snart, med to personer og to filter...*skjerpings*
Cirax er et biologisk filtermeide ja. Ligner litt på Eheim Ehfisubstrat. Hvis du får tak i en slik boks, kan du fylle den med Eheim SubstratPro.
Kulene nederst også hos Sissan? Ok! Men blåsvampen oppå den/de andre svampene? Nååå ble jeg forvirret igjen...

Like før Sissan ankommer Kuldedrøms hjem nå.

Da er filtermediene på vei til Drøbak. Tvi-tvi!!

Ovenfra og nedover : grov blåsvamp, fin blåsvamp, bio-medier.
SilverShaded
Ovenfra og nedover : grov blåsvamp, fin blåsvamp, bio-medier.

Done.
Tusen takk!
Tusen takk til Kuledrøm, og de søte små kulefiskene og kule rekene. For at du stiller opp og tar deg bryet, for en hyggelig prat, og for god kaffe

Tusen takk til SilverShaded for gode beskrivelser, råd, og tålmodighet med en nybegynner som ikke forstår, og for gode ord på mail i dag - jeg tar dem med meg videre.

Filter og biokuler var "ute av drift" totalt 1 time i dag, fra de ble tatt ut av akvariet hos Kuledrøm til de ble satt i drift her. 40-45 minutter var bilkjøring, temperaturen i vannet sank fra 26 til 23 grader på turen (kjørte med termostat på 26 grader i bilen - så JEG ble kokt). Siste 15 minuttene satt de på plass i filteret, men måtte vente på gjennomstrømming mens jeg gjennomførte dagens 30+ liters vannskift.

Føler meg litt roligere med tanke på at jeg har gjort ALT som er mulig - og litt til. Og litt urolig fordi Platy Bob er stiv i ryggen, ligger veldig stille (men kommer frem til mat) og sturer litt. Kanskje er skadene allerede for store. Det som er litt rart er at han ikke er den med røde gjeller - ser ikke hans, har aldri gjort det.
Ammoium måling
Tenkte å måle nh3/nh4 igjen i dag for å ha en referanseverdi, og se om nye medier gir endring. Glemte selvsagt å teste før vannbytte, så tok det midt i, noe som forstyrrer resultatet selvsagt. Det må uansett være feil. Har bare tetra tester foreløpig (ikke fått pakken min fra Aquamanias ), det er tre ulike flasker. Da jeg dryppet i første ble vannet ROSA - og det skal vel ikke være mulig?

Antar jeg byttet om prøveglassene til nh3/4 med det jeg bruker til pH?
Etter alle dråper og 20 minutter så testen ut som på bildet. Og d r jo verken fugl eller fisk...
Fargen minner om tetra sin nitritt test. NO2
Ammonium referanseverdi - nytt gammelt filter
Sharanu
Fargen minner om tetra sin nitritt test. NO2

Det syns jeg også Sharanu. Og jeg hadde den, så først tenkte jeg at jeg hadde forbyttet prøveglass. men så kom jeg på at prøveglasset til NO2-testen (som jeg har levert tilbake) var rundt - ikke firkantet - så jeg kan ikke ha tatt feil glass heller...

Testet på nytt nå, venter på svar - ble i hvert fall ikke rosa... Men nå er jo 30 liter vann byttet da
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap