- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 70)
Tropheus Bilder (side 70)
Postet 15.07.08 kl 19:29
KPLECOHvilke Tropheuser har du tenkt på da? Har sett litt på moori, brichardi,red og en type som heter bulu (hvis jeg ikke er på dypt vann nå) Har hørt at duboisi er en lett fisk for nybegynner?
Moorii har en del forskjellige typer, du nevner Bulu og da rekner jeg med du mener Bulu Point eller Kirsebær.
Denne er meget fin, Vibsi og Evolution har kjøpt den gruppen som Kristian hadde... Meget pene, men det er en dyr Tropheus!
Jeg har også hørt at Duboisi er en lett fisk som en kan begynne med! Men for all del så er det klart at dersom en er en erfaren akvarist, så er det stort sett det samme hva en satser på, en takler det meste på en eller annen måte....!
Postet 15.07.08 kl 19:33
Postet 15.07.08 kl 19:35
Postet 15.07.08 kl 19:37
liten krise på gang i huset.
jentungen har fått tak i osi foret som vi har/hadde da. og det var vel ikke spesiellt mye igjen der for og si det slik da. og har nytt for på gang i danmark men trenger noe for til den tid. noen som har noen gode iderer om typer for som man kan få kjøpt i dyrebutikker som kan egne seg for en liten periode?
jentungen har fått tak i osi foret som vi har/hadde da. og det var vel ikke spesiellt mye igjen der for og si det slik da. og har nytt for på gang i danmark men trenger noe for til den tid. noen som har noen gode iderer om typer for som man kan få kjøpt i dyrebutikker som kan egne seg for en liten periode?
Postet 15.07.08 kl 19:49
Postet 15.07.08 kl 19:51
KPLECOJepp det er sant det.. Sett at Vibsi og Evo, har lagt ut noen for salg men er så veeeeldig langt å reise=(
Hei KPLECO og velkomme i klubben!
Hvor i Oppland holder du til? Jeg har nylig sørget for 43 Tropheus Brichardi til Oppland, nærmere Elverum. Det stemmer at Duboisi er greieste å starte med. Forklaring ligger bak mange års popularitet blant verdens akvarister som gjør arten til å bli "tam". Og fisken er fortsatt popular i dag. Eller så er det også riktig som Vidar nevnte her. Kan man "faget" så er dem like greie å holde alle sammen. Lurer du enda mer om "faget" så er det bare å slenge ut spørsmål her. Så får du garantert svar. Jeg har VF Ikola, Moliro og en del yngel så tar kontakt når du har bestemt deg.
Postet 15.07.08 kl 19:52
saffenliten krise på gang i huset. jentungen har fått tak i osi foret som vi har/hadde da. og det var vel ikke spesiellt mye igjen der for og si det slik da. og har nytt for på gang i danmark men trenger noe for til den tid. noen som har noen gode iderer om typer for som man kan få kjøpt i dyrebutikker som kan egne seg for en liten periode?
Tetra Pro Crisp Veg. er en god erstatning. Jeg mater fiskene mine med både OSI og Tetra Veg.
Tetra for selges i alle akvariebutikker i Norge.
Postet 15.07.08 kl 19:55
At en gruppe duboisier er lettere å holde enn andre tropheuser
kan jeg avkrefte med en gang.
En tropheus er en tropheus uannsett.
En dominant dubbehanne kan faktisk være noe av det mest agressive du kan tenke deg.
En bekjent av meg selger ungfisk av black kiriza om du er interessert.
De er av god kvalitet.
Mvh Roger
kan jeg avkrefte med en gang.
En tropheus er en tropheus uannsett.
En dominant dubbehanne kan faktisk være noe av det mest agressive du kan tenke deg.
En bekjent av meg selger ungfisk av black kiriza om du er interessert.
De er av god kvalitet.
Mvh Roger
Postet 15.07.08 kl 19:58
Postet 15.07.08 kl 20:02
Postet 15.07.08 kl 20:03
Postet 15.07.08 kl 20:05
Postet 15.07.08 kl 20:06
KPLECOHvor mange er en gruppe normalt på da? Og kan man ha flere typer troffer i karet?
Antall i en gruppe kan variere fra art til art. Med Duboisi kan du faktisk gå ned til 10 individer men med Brichardi må du maksimere antall i gruppen. De andre Moorii og Sp'ene ligger et sted midt i mellom disse to. Normalt anbefaler vi 30 stk. i en ny startegruppe.
Med 530 literen din kan du ha opp til 40 voksner eller 50/60 yngel. Det viktigste i et tropheuskar er oksigen og god sirkulasjon. Deretter kommer vannparameter og sist innredning. Så du bør først og fremt tenk funksjonalitet fremfor alt.
Man kan holde flere arter sammen med jeg foretrekker rene artskar. Fare for uheldig krysning er veldig stor.
Postet 15.07.08 kl 20:24
Endret: 15.07.08 kl 20:26
Vel pr dags dato så er det en Eheim 2028 (tror jeg) og en JBL Cristal Profi 250 som rensker opp.
Brude jeg kjøpe meg en powerhead i tilegg til disse? Har også en luftpumpe som står å blåser bobbler! =)
Hvor mye yngler har du av dine badat? Kunne vært intr. i noen.
Og jeg har ikke snøring på priser så jeg må bare stole på dere.
Bakgrunn kan igrunn la seg vente med.
Brude jeg kjøpe meg en powerhead i tilegg til disse? Har også en luftpumpe som står å blåser bobbler! =)
Hvor mye yngler har du av dine badat? Kunne vært intr. i noen.
Og jeg har ikke snøring på priser så jeg må bare stole på dere.
Bakgrunn kan igrunn la seg vente med.
Postet 15.07.08 kl 20:33
KPLECOVel pr dags dato så er det en Eheim 2028 (tror jeg) og en JBL Cristal Profi 250 som rensker opp. Brude jeg kjøpe meg en powerhead i tilegg til disse? Har også en luftpumpe som står å blåser bobbler! =) Hvor mye yngler har du av dine badat? Kunne vært intr. i noen. Og jeg har ikke snøring på priser så jeg må bare stole på dere.
Begge pumpene dine utgjør en kapasitet på tilsammen 1000 liter i timen. Det er 2 ganger kars volum. De fleste her inne har en sirkulasjonsmengde på 4 til 7 ganger karsvolum. Luftpumpe er OK men ikke det første valget. Luft diffusor er å foretrekke. Jeg har den billigste løsning ved å kople en luftslange til utblåser fra sirkulasjonspumpen. Det blir tusen bobler i vannet. Hvis du kan komme til meg så skal du få se verdens billigste løsning på filtrering og tilførsel av surstoff (oksigen). Yngel har jeg fra forskjellige fisker fra 20 til 40 og kanskje snart 100. Ellers så kan jeg skaffe det meste innen Tropheus og Tanganyika. Jeg får da sende deg en privat mail.
Postet 15.07.08 kl 20:45
saffenliten krise på gang i huset. jentungen har fått tak i osi foret som vi har/hadde da. og det var vel ikke spesiellt mye igjen der for og si det slik da. og har nytt for på gang i danmark men trenger noe for til den tid. noen som har noen gode iderer om typer for som man kan få kjøpt i dyrebutikker som kan egne seg for en liten periode?
Send meg en mail med adressen din du, så skal jeg sende noe OSI i posten til deg slik at du er hjelpen til du får fra utlandet!
Postet 15.07.08 kl 20:50
badat[QUOTE=KPLECO]Vel pr dags dato så er det en Eheim 2028 (tror jeg) og en JBL Cristal Profi 250 som rensker opp. Brude jeg kjøpe meg en powerhead i tilegg til disse? Har også en luftpumpe som står å blåser bobbler! =) Hvor mye yngler har du av dine badat? Kunne vært intr. i noen. Og jeg har ikke snøring på priser så jeg må bare stole på dere.
Begge pumpene dine utgjør en kapasitet på tilsammen 1000 liter i timen. Det er 2 ganger kars volum. De fleste her inne har en sirkulasjonsmengde på 4 til 7 ganger karsvolum. Luftpumpe er OK men ikke det første valget. Luft diffusor er å foretrekke. Jeg har den billigste løsning ved å kople en luftslange til utblåser fra sirkulasjonspumpen. Det blir tusen bobler i vannet. Hvis du kan komme til meg så skal du få se verdens billigste løsning på filtrering og tilførsel av surstoff (oksigen). Yngel har jeg fra forskjellige fisker fra 20 til 40 og kanskje snart 100. Ellers så kan jeg skaffe det meste innen Tropheus og Tanganyika. Jeg får da sende deg en privat mail.
Det skulle vel la seg gjøre det, men da jeg fikse bilen min først.(Eller lånt meg en)
Så med andre ord burde jeg fått ordnet med disse tingene du nevner for optimal trivsel for fiskene?
Man lærer så lenge man lever!!
Postet 15.07.08 kl 20:58
KPLECO..Så med andre ord burde jeg fått ordnet med disse tingene du nevner for optimal trivsel for fiskene? Man lærer så lenge man lever!!
Helst det. Surt å kaste mange tusen kroner rett ut av vindu.
Når det gjelder prisen så er det markedet som bestemmer. Jeg har solgt fisk fra 50 kroner til 280 pr, stk. Vanlig pris for yngel ligger rundt 70 til 100 pr. stk. Men prisen på voksen ligger rundt 150 til 300 kroner pr. stk. Også finnes det ekstremme tilfeller på begge sider av skala både på godt og vondt. F. eks. VF Yellow Ilangi koster 500 kroner stk.
Postet 15.07.08 kl 21:08
Postet 15.07.08 kl 21:21