Tante Astrid´s undervannsverden (side 70)

Det var et viktig poeng, Inger Anne! Jeg tenker jo ikke på slikt siden jeg ikke driver noe særlig med oppdrett.

Jeg har forresten en modig liten stjernedanioyngel svømmende rundt i asia for tiden. Ser ut til å at den vil overleve i samme kar som to kampfisk, men hvor mange egg og yngel som er spist undeveis tør jeg ikke si. Stjernene leker nemlig mer eller mindre konstant og dette er den første yngelen som har dukket opp
Tror nok klovnkilliene er litt som stjernene der, var først da jeg flytta dem til nytt kar at det dukket opp yngel i "gamlekaret" Blir nok bare noen få modige som vil klare seg sammen med foreldrene.
Det passer meg i grunnen bra. De kan gjerne få fram en og annen yngel så jeg slipper å kjøpe nye fisk for å holde en bra stim. Liker derimot ikke å få altfor mange fisk i karet.

Ut fra det jeg har lest om klovnkilli så skal visst ikke de voksne være så sultne på egne egg og yngel, men halvvoksne yngel spiser gjerne de yngre søsknene. Nå er det jo ikke sikkert at dine klovner har fått med seg den opplysningen
Hei Astrid og Liv,
Jeg har lurt på om jeg skal jobbe litt mer konkret mot å få action i klovene mine. Og har foreløpig tenkt at jeg før få mer og tettere og så småbladete flyteplanter som mulig. Samtidig bør jeg kanskje teppelegge bunnen for evt. egg som ikke havner i flytebuskaset.
Har jeg tenkt i riktig rettning, og hva tror dere kan være den optimale flyteplanten og evt. flyteplantemiksen?
Er usikker på om de foretrekker å legge eggene høyt eller lavt i karet, men jeg ville ha forsøkt med riccia som flyteplante. Har hatt den tidligere og den danner raskt en tettvokst moseball. Skulle tro den er perfekt for yngel å stikke seg bort i. Litt javamose på bunnen så har du vel fått dekket alle eventualiteter. Setter inn et bilde fra den, nå tomme, 35 literen da den sto med riccia som flyteplante. Nederst nærbilde av riccia (gaffelmose).
Tror nok ikke de har lest den boka nei, opplever vel ofte at fisk ikke har helt skjønt hvordan de skal oppføre seg

Ut fra min lille erfaring så langt så holder yngelen seg utelukkende helt i vannskorpa. Jeg har cornuta i det karet hvor de går og de gjemmer seg tett under bladene. Virker som det er en plante som passer fint siden den har bladverk nedover i vannet og derfor gir utmerkede gjemmemuligheter.

Får se hvordan erfaringene blir i karet de er nå, der har jeg kombinasjon av javmose som er festet i en gren så den er litt under vannskorpa. Ser i alle fall ut som de voksne liker å farte inn og ut der. I tillegg har jeg litt cornuta flyteplanter.

Tror ikke hva du har i bunnen har noe å si. Ennå ikke sett yngelen min vike fra vannskorpa. Ikke de voksne heller for den saks skyld. De er sjelden lavere enn midt i karet selv i en liten 28 liter.
Yngelen vokser usannsynlig fort, ikke vanskelig å artsbestemme disse lenger Har to på denne størrelsen og en litt mindre som er gjennomsiktig fortsatt. Tror den klekket litt etter de andre.
Ja, det er en stor fordel at det er lett å artsbestemme både voksne hunner og ungfisk hos klovnkilli. Hos mange killi-arter så synes jeg det er vanskelig å se hvilken art hunnene tilhører. Det er liksom ikke så mange andre fisker man kan forveksle denne med heller. Heldige du som sitter der med små-raketter til og med ;(
Fascinerende at de blir små miniatyrer så fort, de fleste andre yngel er fargeløse og ubestemmelige i ukesvis. Disse har jo fullt mønster etter en uke eller to

Superflaks med yngel, hadde de voksne blitt i karet så hadde de nok vært på menyen for lenge siden
Kan bli litt vanskelig å få frem yngel i samme karet da skjønner jeg. Får se hva jeg finner på når jeg får de (om jeg får de noen gang da!). Har jo et pyttelite kar som jeg kan sette opp til lekskar og så eventuelt overføre leksmoppen til det rekekaret som er planlagt. Smartere å la eggene klekke i mer nøytralt vann for å få en mer jevn kjønnsfordeling så det kan være en idè uansett, men først må jeg jo få kjøpt fiskene ;b
Hørt noe mer eller? De vet kanskje ikke noe mer på butikken før de bare dukker opp når bestillingen kommer.

Ja, det blir å prøve seg litt frem. Får se hvordan det går nå om det blir noe antydning til yngel i 28 literen deres, hvis ikke så får vi se om vi finner på noe kreativt.
De har ikke en gang vært på listene i det siste, men får bare være optimist og håpe
Huff, det må jo skikkelig begynne å tære på tålmodigheten. Har ikke sett de har fått inn igjen her i byn heller. Egentlig vært veldig lite killi å få tak i etter jul. Har lyst på noe mer fisk til 180-en min, men lite spennende fra Afrika om dagen.
Må innrømme at jeg kjenner dårlig til de afrikanske fiskene. Killi og riftsjøciklider er vel det som jeg har fått med meg, men det er sikkert masse annet spennende også.

Forresten så har vel du snakket om noen munnrugere. Begrenset kunnskap om de fleste av disse artene her hos meg. Blir til at man leser mest om de fiskene som man selv er mest interessert i
Har et par typer afrikanske ciklider, Thomasi og egyptisk munnruger. Flotte fisk begge to. Er på jakt etter killi og en stimfisk, har en favoritt - men ennå til gode å se den på listene. Av killi står Aphyosemion bivittatum høyt, har den halvvoksne som jeg tror er hun så jeg skulle gjerne hatt en han og en eller to hunner til.
Hei Astrid

Jeg bare lurte på en ting, noe jeg hadde tenkt å spørre deg om første gang jeg så bildet men glemte det bort.
I dette akvariet ditt har du mose festet oppover grenene på røttene, og jeg lurte på hvordan du hadde festet den? Brukte du noen lure triks, eller var det med fiskesene e.l.?
Mosen ble holdt fast ved hjelp av strikk. Hadde hørt for mange skrekkhistorier til å ta sjansen på fiskesene. Fjernet strikkene da de begynte å morkne, tok vel litt over en måned synes jeg å huske. Fjernet samtidig all mose som ikke hadde festet seg. Tar en rassia av og til nå også og river av når den begynner å bli for kompakt. Det underste laget visner jo om det ikke kommer lys til.

Her er et bilde fra oktober 2007, da jeg nesten var ferdig å ominnrede karet, og her er det strikk på alle røttene som du ser

[External Image]
Liv H
Har et par typer afrikanske ciklider, Thomasi og egyptisk munnruger. Flotte fisk begge to. Er på jakt etter killi og en stimfisk, har en [URLBLOCK1] - men ennå til gode å se den på listene. Av killi står Aphyosemion bivittatum høyt, har den halvvoksne som jeg tror er hun så jeg skulle gjerne hatt en han og en eller to hunner til.

Nei, grønntetra kan jeg ikke si at jeg noengang har sett i butikkene. Bivittatumen har jeg siklet litt på, men har bare ett kar til killi så jeg valgte klovnene. Ser det av og til er egg til salgs av den. Nydelig fisk!

Er forresten to andre afrikanske stimfisk som jeg liker, Arnolds tetra og Angolabarbe. Arnolds tetra har jeg sett og bildene i basen yter den så absolutt ikke rettferdighet. Her er noen flere bilder så du får en liten anelse ihvertfall. Sjekk ut bilde to. Dessverre så blir den for stor til å holdes her hos meg. Dessuten så ser det ut til at begge to er like sjeldne som grønntetra om man går ut fra hvor mange som har registrert at de holder den.
Den første var nydelig, har sett på den før, men syns 9 cm blir i overkant på stimfisk - blir ikke plass til så mye annet i en 180 liter da.

Den andre har jeg som 2. valg på ønskelista

Alternativt så kan det vel være jeg havner opp med lampeøyekilli igjen hvis disse aldri kommer i salg.

Har vurdert å bestille egg og teste ut en gang, hadde vært litt spennende
Tante Astrid
Må innrømme at jeg kjenner dårlig til de afrikanske fiskene. Killi og riftsjøciklider er vel det som jeg har fått med meg, men det er sikkert masse annet spennende også.

[URL=http://www.fishbase.org/identification/specieslist.cfm?famcode=426&areacode=]
Afrikanske labyrintfisker[/URL]

Jeg har ikke kommet lengre enn å lese om disse og så vidt ha sett noen Ctenopoma acutirostre, men de blir litt store for mitt oppsett. Det er lett å kjøpe dem når de er på størrelse med en Dverggurami, men det blir verre når de har CD-størrelse og spiser alle mindre tankkamerater fordi det er helt naturlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap