Elins lille hjørne (side 70)

Så trist med eggene Elin! Men de leker nok snart igjen skal du se
Sølvi Gullaksen
Alt i orden Mona :)

Puh... lettelse Flott

liv_65
Så trist med eggene Elin! Men de leker nok snart igjen skal du se :-)

Vel hjemme (en liten tur før jeg må bort igjen) og jeg kan faktisk se noen helt få fine egg enda. Tror klekkeprosenten blir omtrent som sist; dvs ca 5 yngel ut av 45 egg. Herlighet. Ikke mye å slå i bordet med! Har ikke fintelt, men bare ved å titte raskt så jeg masse mugg - og tre mørkebrune fine egg. Så da kan jeg vel anta at det kanskje er to fine gg til nedi tanken et sted. Det er så mye eikeløv der at jeg må ta de ut for å få helt oversikt og det har jeg ikke tid til nå.

Jaja, jeg har vel egentlig nok plasskrevende yngel her, så det får stå sin prøve. Jeg kan alltids plukke egg igjen utpå våren (eller til høsten) når jeg har bedre plass
Da har det vært en ny sjekk av eggene, pluss vannbytte.

Jeg har et egg med hale, muligens to. Og et tredje (som sitter på et leucocephalablad, er perfekt mørkt uten et hår.

Skal jeg være nøktern, sier jeg tre yngel, skal jeg være forsiktig optimist sier jeg 8, og skal jeg være i overkant optimist sier jeg 15.

Men, jeg har ikke tatt ut et eneste egg av de 31, selv om de er helt hvite med hår og mugg. Synes nemlig jeg kan skimte en hale fra et egg med mugg, så jeg tør ikke kaste brune/gyldne egg enda selv om de har mugg på seg. Det kan jo (veldig optimistisk sett) komme en yngel eller to ut av haugen med mugg :p

Men egentlig har jeg mest tro på at 8 egg klekker. Av 45. En klekkeprosent på 17,78%. Wow :p
bedre enn ingenting da men synd for de som ikke greide seg selvsagt
Akkurat som mine green lasere,kun en brøkdel blir befrutet.Met noen egg her og noen egg der så blir det litt til slutt likevel :
Gjør som deg jeg og ,tar ikke ut eggene før jeg er 100% sikker på at de ikke klekker, har blitt lurt før
Jeg lurer på om jeg ble lurt ved det forrige atrokullet... jeg kastet muggete egg før de eggene som ikke hadde mugg hadde klekket. Har jo lest om yngel som "spruter" ut av hauger med mugg, så det er mulig jeg forhastet meg den gangen. var redd muggen skulle smitte. Jeg skulle ha lagt de muggete eggene i en egen boks i så fall. Jeg gjorde vel det en dag eller så, men ga opp når jeg så mengden mugg. Får jo aldri vite om det kunne ha blitt fler

Men nå skal jeg altså vente til det ikke er håp lengre. Og sånn sett, med plassprobleme mine nå om dagen så trenger jeg vel egentlig ikke et kjempekull. Sånn etterhvert når jeg har fått solgt en del av ungfisken så skal jeg heller prøve å få frem et større kull - ved å la eggene sitte der de er, og heller flytte foreldrene.
Jeg husker da jeg drev og fjernet store muggklumper med egg fra klekketanken til C140... der fikk jeg meg noen reale overraskelser! Jeg hadde satt en bøtte på gulvet ettersom jeg hadde byttet noe av klekkevannet, og så brukte jeg bøtta til å sprøyte mugne egg fra klekketanken i (brukte pipette å suge opp mugne egg med). Men bøtta ble ikke tømt, den stod der i et par dager... Jeg vet ikke hvor mange yngel jeg måtte suge opp igjen fra mugghaugene i bøtta, som hadde klekket der. Men det var noen...

Året etter, da jeg skulle klekke nye C140 egg, hadde jeg lært og lot dem sitte til tross for at det klødde i fingrene etter å fjerne muggen. Og ut poppet det yngel i bøtter og spann, selv om det selvsagt ikke kom yngel ut av alle de mugne akkurat
Sånne tilfeller forekommer, men skjer selvsagt ikke bestandig. Overraskelser kan skje når vi minst venter det, det er helt klart
Huff

Nå ble jeg lei meg altså. Det har klekket 4 yngel, og alle er døde! Ser ut som rene massakren har skjedd oppi der. De er helt krøllete, som en O, og helt hvite.

Og veldig veldig små.

Ser en hale som rører på seg, men dette tror jeg går dit høna sparker

Skjønner ingenting, jeg.

Men - jeg gir neimen ikke opp. Jeg SKAL ha frem et kull av god størrelse en dag. Jeg gir meg ikke før det skjer.

Hittil har jeg altså prøvd å ta ut eggene og bruke eikeblader, og ta ut eggene og bruke esha 2000 pluss eikeblader.

Neste gang skal jeg ta ut foreldrene og la eggene sitte, og heller fiske opp yngel etter at eggene har klekket. Før eller senere skal jeg finne måten å klekke atroegg på!!
Veit hvordan du har det nå ja

Men kom igjen til å tenke på dette med eikeblader, ,kanskje dette er en art som det ikke bør brukes eikebladet til ?

Kan jo være tilfeldigheter,men selv er jeg begynt å tenke litt mer på dette etter å ha mistet en haug mad sp.black-yngel.

Hans Georg Evers skriver dette på CW. Sitat: "oak leaves obviously are containing some ingredients that are not really good for some baby Corys. I have had bad experiences with all the snouty ones, e.g. amapaensis, solox, C 115, C 116 and others. All the time I added oak leaves to growing tanks and even parents tanks I had trouble with the barbles and fins developments. Sometimes even sudden deaths of very tiny ones. Since I stopped using oak leaves and only use Terminalia cattapa and beech tree leaves I do not have this sort of trouble anymore. Maybe there is someone who can explain this?" Sitat slutt

Det var forresten Birger som tipset meg om dette

Det var trist å høre, kjip nedtur. Godt du fikk noen fra første kullet som trøst inntil det kommer flere kull
Neste kull: ingen eikeløv!!

Det er jo verdt forsøket Takk for tipset Sølvi!

Og takk begge for trøstende ord!

Skulle egentlig legge meg, men kastet et blikk bort på "dødstanken". Egget på leucocephalaen (som ser veldig bra ut) har ikke begynt å klekke enda, så der er det håp. Dessuten har jeg to yngel som har klekket - og lever!

Ytterligere noen få egg ser lovende ut, så jeg håper jeg får noen få som resultat. Men, prosjektet med å få en bedre klekkeprosent står fortsatt ved lag

Og nå må jeg bare legge meg. bruker en halv evighet på å sovne (minst 45 minutter, kan være opp til halvannen time), og alarmen ringer nådeløst klokka 6 i morra tidlig... sukk.
Slemme klokka! Du får telle deg i søvn - fisk som svømmer
Har sluttet med eikeblad i yngeltanker jeg og ,tar ingen sjanser .

Forresten ikke dum den der med å telle fisker som svømmer eller tele yngel som vi gjør så mange ganger
*gjesp* denne uka er knalltøff!

De to som klekte i går henger fortsatt med i dag. Også et nytt egg med hale, og det fine egget henger på bladet enda. Så da kan det bli hvert fall 4 yngel :p

Jeg har jo ikke hatt problemer med eikeløv i yngeltanker (som jeg vet om, dødsfall har jeg jo hatt som jeg ikke kan forklare, men ikke massedød). Men atroer er jo litt "spesielle", siden de virker ganske skjøre.

Det koster jo ikke noe å prøve uten eikeløv en gang
Kom hjem til 3 levende atroyngel. Ikke akkurat mye å hverken hoppe i taket for - eller klekke artemia for :p men, jeg kan jo klekke til de yngste weitzmaniene samt macmasteri yngelen, så det går seg vel til. Om de klarer seg. Det siste gode egget har ikke klekket enda, så jeg håper det i hvert fall blir 4 yngel. Av 45 egg.

rett og slett deprimerende statistikk...!
Nå har jeg også blitt medlem av FAMBAI
så, du er ikke med i AMR lenger? :p

(forresten, hvis du vil prøve med catappa blader en gang, så har jeg en drøss av dem )
Huff jo... jeg er jo medlem av AMR fortsatt! Reolen blir der den er

Men må jo nesten reklamere med det nyeste medlemsskapet hehe

Aner ikke hva dette er for slags blader jeg? Har sett de nevnt noen steder, men hva de "gjør" eller er ment for har jeg ikke helt fått med meg. Reker og mat??

Mulig disse har de egenskapene man mener at eikeblader har og at det er verdt forsøket? Skal i hvert fall fortsette å prøve forskjellige løsninger. En vakker dag må jeg da finne den beste måten for god klekkeprosent
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap