Leifs verden (side 70)

Gratulerer med dagen til dere begge

Nummeret jeg sier til de i kassa på Biltema er 175425. Har lagret det på telefonen så jeg er sikker på å få riktig..
De jogger ut på lageret og henter sekkene. No problem !
frosken
Kanskje jeg kjøpte den siste sekken fra Biltema forrige uke ;-)


Tror de har sluttet med den sanden. Ikke funnet den i den nye katalogen. Bare den som er for tidlig 2009. Faen sier nå jeg...
Sende biltema en epost å kreve å få den tilbake.
Har selv jobbet der i mange år 1998-2006 tror jeg det var). hehe
Jeg fikk lettere panikk da jeg leste dette, og sendte mannen sporenstreks til Biltema for å hamstre sand i går. Han spurte om det var riktig at den skulle utgå, men det hadde de ikke hørt noe om der, iallefall. Såvidt de visste var ikke det tilfelle. Mannen min kjøpte sekkene uansett.

Nå har jeg iallefall 8 (!) sekker Biltema-sand på lur!
Dette var Biltemas varehus på Sofiemyr (Follo).

Black_Flys
Tror de har sluttet med den sanden. Ikke funnet den i den nye katalogen. Bare den som er for tidlig 2009. Faen sier nå jeg... Sende biltema en epost å kreve å få den tilbake. ;) Har selv jobbet der i mange år 1998-2006 tror jeg det var). hehe
mona o
Jeg fikk lettere panikk da jeg leste dette, og sendte mannen sporenstreks til Biltema for å hamstre sand i går. Han spurte om det var riktig at den skulle utgå, men det hadde de ikke hørt noe om der, iallefall. Såvidt de visste var ikke det tilfelle. Mannen min kjøpte sekkene uansett. Nå har jeg iallefall 8 (!) sekker Biltema-sand på lur! :-) Dette var Biltemas varehus på Sofiemyr (Follo). [QUOTE=Black_Flys]Tror de har sluttet med den sanden. Ikke funnet den i den nye katalogen. Bare den som er for tidlig 2009. Faen sier nå jeg... Sende biltema en epost å kreve å få den tilbake. ;) Har selv jobbet der i mange år 1998-2006 tror jeg det var). hehe



Ja som jeg nevner, og som Espen også nevner her er sanden fjernet fra den nye katalogen, av en eller annen grunn. Har kun et par kar stående nå som jeg skal ha sand til. Disse har jeg sand stående til.... fra Lågen i Kongsberg. Må bare vaske den først. Gleder meg til å hente Panda gruppa hos deg i morgen Mona. Karet står klart og bare "hungrer" etter en gruppe Cory. Panda var faktisk en av de første typene jeg hadde av cory, faktisk nr 2, og hadde et oppdrett på dem. De er noe mindre i str enn de "vanlige" coryene, men ikke mindre søte og flotte av den grunn. Ønsker meg enda en gruppe cory når en del yngel jeg har, har funnet nye hjem. Sees i morgen Mona....
Ettersom det kommer en ny Corydoras gruppe i hus i morgen har det blitt litt jobbing i karene her i dag. Har også hatt vann bytter på 9 av karene i dag og matet godt med røde mygglarver. Håper på litt action i løpet av kort tid i cory og aspidoras karene. Har satt inn rot i karet som får coryer i morgen. En rot med javabregner. Så da "mistet" gruppa med Apistogramma F1 rota si, men skal sette inn noe annet der som de kan skjule seg bak

Bilde 1. Her skal Pandaene inn
Bilde 2. Litt endringer også i sverddragerkaret. Alle er nå samlet i et kar
Bilde 3. Reolene

Leste litt i tråden til Mona angående luftfuktighet. Tja her sitter jeg og skulle omtrent jeg skulle ha løpt et maratonløp. Det er fuktig her inne og skal etterhvert sette inn ei elektrisk avtreksvifte på veggen. Må nok ha et vanlig avtrekk også slik at det er luft både inn og ut. Akvarierommet er kun på ca 12 kvadrat meter og med 10 kar og med rundt 1000Liter akvarievann boblende må en nok regne med høy fuktighet selv om vinduet står på gløtt 24/7
Ellers er som nevnt sverddragerne samlet igjen i et kar og de 2 kongoene som tok seg av pestsneglene i corydoras aeneus karet også tilbake til sine egne. Da er keg tilbake til bare artskar, om en ser bort fra ancistrus ynglene i sverddrager karet. Har hatt litt brunalger i startfasen i karene mine, men ser ut til at det har stabilisert seg nå. Har hatt 12/12 lys og har nå senket lyset til 11 timer på og 13 av.
Synes det var en flott samling av aeneusene mine i karet så fikk et par blink skudd. Bildene er dårlig som vanlig, men synes det var et herlig syn jeg ville dele med dere

Samlet til andakt?
Bilde 1
Uff, det er noen raringer der som ligner på oss og enda en til på utsiden som tar bilde av oss!! Hjelp..... Hvor har Mona blitt av? (mine nye C. Panda)

Bilde 2
Huffamei. Nå er han etter meg igjen. Ser han ikke at jeg har fått nok eller? Typisk mannfolk.... får aldri nok.... (snart fødende sverdrager)

Bilde 3
Se!!!! Jeg kan blunke, akkurat som corydorasene kan ;- = ) (blinkskudd)



Vil samtidig takke Mona O for flott fisk. Takk for plantene og rota jeg fikk med på kjøpet. Mulig jeg deler den store rota i 2 deler da den er så høy. Om du er innom Mona, noe jeg regner med at du er i løpet av helgen...... Husker du vi snakket om å ta vann fra et kar hvor det var lek, over til et annet for å se om det trigget en annen gruppe? Regner med det. Aeneusene har lekt og lagt egg i dag etter at jeg hadde vannbytter og foring med mygglarver samtidig i går. Forventet egg enten hos disse eller hos C125 ene. Det kom egg som sagt hos coryene. Jeg venter til i morgen for å se om det har kommet egg hos aspidorasene for så å se om det funket i begge karene. Neste egg legging hos der det skjer først, så vil jeg bytte en del vann for å teste ut. Det er så mange aeneuser i det karet at om du ikke tar eggene i løpet av 10 sekunder, er de spist. Ventet et par ganger til huene hadde lagt fra seg eggene på rutene før jeg knakket med en finger og fikk tatt ut noen. Men disse eggene var jaggu bløte. Flere av dem sprakk, akkurat som et vanlig rått egg faller på gulvet. Men fikk da noen hele egg ut ;- =)

Pandaene er på plass etter å ha fått seg en luftetur fra Langhus tidligere i ettermiddag. De trive med/ved roten jeg la ned i det karet i går. Kunne tenke meg noen flere. Er ikke lengre vant med små grupper (8). Aeneus gruppen er vel på rundt 23 og C125 ene er 15. Å jo flere dem blir, flottere stimer dem, trives dem og tryggere føler dem seg.


høres flott ut Leif.
Pandaene er nydelige.

Og litt fotball.

C O Y S
LOFFA
Vil samtidig takke Mona O for flott fisk. Takk for plantene og rota jeg fikk med på kjøpet. Mulig jeg deler den store rota i 2 deler da den er så høy. Om du er innom Mona, noe jeg regner med at du er i løpet av helgen...... Husker du vi snakket om å ta vann fra et kar hvor det var lek, over til et annet for å se om det trigget en annen gruppe?


Ja, jeg husker det godt. Tester du det ut, blir det spennende å se om det funker! Du holder oss oppdatert her i tråden?
Jeg har bare prøvd det to ganger, og det fungerte i det ene tilfellet, men ikke det andre. 50% suksessrate altså, hehe
Så flotte pandaer :3 *yndlingscory*
Ja Pandaene er flotte. De er enda litt skye og trives bak sin nye rot. Skal prøve å ta noe nye bilder når helgen kommer. Er på et par dagers konferanse i Oslo i forbindelse med mine tillitsverv på jobben. Må stille opp når nye ting kan læres, utvikles og benyttes i bedriften. Denne konferansen tar for seg Lean, HMS og IA avtalen om det sier noe noen ting. Regner med at det ikke bare er meg som medlem på AF som er klubbleder/tillitsvalgt for sin bedrift
jo.
hehe nei sikkert ikke.

Jeg trenger litt HMS hjelp mot hjerteklappet som kommer til å øke utoverkvelden. Rosenborg og Tottenham i CL kvalikk. HUff....

Skål. hehe
Black_Flys
jo. hehe nei sikkert ikke. Jeg trenger litt HMS hjelp mot hjerteklappet som kommer til å øke utoverkvelden. Rosenborg og Tottenham i CL kvalikk. HUff.... Skål. hehe



Espen, du skal få HMS hjelp av meg nå før kampene begynner. Hjelpen består i resultater: FCK slår RBK 3-1 samt at Spurs vinner 2-0. Tenker du etter mine tips trenger enda mer enn bare HMS hjelp. Jeg HATER RBK. Nok om det

Har vært borte et par dager og kom hjem i ettermiddag. Fant ca 10 C125 egg, men disse var mindre enn dem pleier å være. Så jeg antar at det er den 15. av dem som jeg hadde oppi sist. Mao den ene yngelen jeg har hatt oppi til dem som allerede har blitt kjønnsmoden. Det er nok bare den ene som har lekt, da de i snitt legger 10 egg hver seg. Er ikke lett å få tatt noen gode bilder av mine nye Pandaer, men et greit et ble det da. F1 Apistoene vokser og blir bare flottere og flottere for hver dag som går, og må være enig med Tom K at disse er finere enn oppdrettsvarianten
Det er lekstendenser i 3 kar her i kveld etter at jeg byttet ut litt vann når jeg kom hjem i dag. Byttet kun ca 20L i de 3 karene, men det piffet dem opp litt. Aeneus karet, Panda karet og C125 karet. Tok noen bilder av Pandaene når de holdt på
C125 egg
Som jeg skrev forrige kvelden var det lekstendenser i tre av karene her på en gang. Og det endte med egg hos mine herlige C125. Noenn færre enn vanlig tror jeg uten at jeg har telt dem. Ca 40 tenker jeg. Og med de 10 som ble lagt dagen før var det vel... så er det som "normalt". Gruppen legger ca 50 egg samtidig. Har ellers i dag fått kjøpt 10 kokkosnøtter som jeg skal lage huler av. Dvs at jeg har laget 3 og skal vel ha et par til. Resten får være i "reserve". Kjøpte likegodt 10 med en gang da de er så vanskelige å få tak i, i butikkene. Da er det å håpe at det snart kommer litt Apisto egg i hulene også etterhvert. Om de ikke er kjønnsmodne enda, er det ikke lenge før. Hadde vært gøy å fått egg/yngel på de F1 jeg har. Som jeg har skrevet tidligere, flere ganger, lar jeg meg aldri overraske av disse C125 når de legger egg. De legger egg der alle andre IKKE gjør det. Denne gangen, som dere ser av bildene la de dem ved "innsuget" til det innvendige filteret. De forrige 10 la de i på utblåser røret på pumpa. Ja det er lett å la seg fasinere.....
Flere c125 egg....
Tittet akkurat bort mot C125 karet og fikk se enda flere egg, 12 stk. Så det er nok slik denne gangen, som sist at det er ei hue som har lagt egg. Er ikke helt sikker på antallet egg de legger hver seg, men det er som regel runde tall av en eller annen grunn. Enten legger de 5 eller så legger de 10 hver seg i snitt, og alle eggene ligger samlet, ikke spredte omkring slik som med Corydoras. De sprer dem gjerne rundt på alle glassene, pumpe, varmekolbe, termometer og planter. Til tider er det et ork å plukke egg, slik som hos gruppen min med rundt 25 Corydoras Aeneus. Aspidorasene (C125) er da "vennlige" og samler alle sine egg på et veldig lite område, gjerne ved pumpa i karet. Jeg har satt min innvendige pumpe i høyre front hjørne, med tuten mot front glasset. De trives godt i god strøm og legger gjerne eggene sine i den forbindelse. Har veldig lyst til å lage en artikkel om disse C125, og har tenkt på det lenge. Kjenner disse en del nå og vet litt om oppførsel, adferd, lek, egg og yngel. Men vet ikke helt hvordan jeg skal bygge opp artikkelen. Trenger nok litt inspirasjon, for å få fart i baken til å begynne på noe slikt. Dette er den fisken som inspirer meg mest, gleder meg mest, som gjør tunge stunder og til tider litt laber intresse likevel verdt å beholde gleden. Hvem skulle vel tro at en gruppe på 15 Aspidoras C125 skulle gi meg så mye glede og energi..... Jeg bare rett og slett elsker disse små "mallene".....
utrolig aktiv og kåt gjeng du har. hehe
Ser at artskar sikkert er det lureste og ikke selskapskar, men har ikke plass enda.
Black_Flys
utrolig aktiv og kåt gjeng du har. hehe Ser at artskar sikkert er det lureste og ikke selskapskar, men har ikke plass enda.



Ja de er "litt" mer aktive på den fronten enn meg for å si det slik. Skulle jeg holdt på som dem hadde jeg ikke blitt gml, hehe. De er hyper nær 24/7 og har aldri sett en så aktiv fisk som disse C125. Og en kan vel si jeg har hatt en del typer fisk. Slik jeg ser det er de nok enklest å få til i artskar. Han jeg kjøpte mine av tror jeg har de i artskar, slik som meg. Vet Frosken har en mindre gruppe som hun kjøpte samtidig som jeg kjøpte den siste "delen" av den gruppen jeg kjøpte. Dvs si jeg kjøpte først 7 tror jeg det var og på neste medlemsmøte kjøpte jeg (på auksjon) 2 poser til med ca samme antallet. Frosken kjøpte da den ene posen jeg hadde kjøpt. Hun har ikke sine i artskar, (iallefall ikke sist vi snakket om disse) og har heller ikke fått egg. De er kjønnsmodne da de er fra samme kullene jeg har. Egentlig foretrekker jeg å ha alle mine fisker i artskar, men startet ikke med det før jeg fikk Corydoras. En får frem den "normale" adferden deres, de føler seg tryggere, og formerer seg lettere uten trussler fra andre. Selv om det skulle være samme type fisk, dog ikke samme art. C125 ene har jeg hatt i artskar siden jeg kjøpte dem. Så du har nok sett det samme som meg Espen, artskar er å foretrekke. Fant forøvrig 4 egg til i det karet etter at jeg skrev i går kveld og det var nok at jeg forstyrret dem litt i leiken og at de ikke var helt ferdig. Espen du får kose deg videre i oppussingen og ta det pent i trafikken med nye råskinnet ditt, hehe. Ser tråden nå runder 1400 innlegg og det er gøy å registrere at det er snart 4700 forskjellige brukere som har vært innom tråden i løpet av tiden. Det gjør denne tråden til en av de lengste og mest leste. Om den forrige tråden ikke hadde blitt stengt hadde den forlengst rundet 2000 innlegg. Men er fornøyd slik det er. Ingen klarer vel å følge opp hverken tråder, info, å dele med seg slik som t.ek Mona O. Hun er et, etter min mening, unikum med stor kunnskap og lang erfaring. Det flotteste av alt, ja det er at hun deler med oss andre. Gir svar med forklaringer vi forstår, gjerne med tegninger og bilder. Etter min menig skulle alle hatt slike som henne i sine forum. Etter at en har vært på et forum over en periode vet en å finne ut av ressursene den innehar. Det være seg maller, apistogramma, ciklider, corydoras/aspidoras, planter eller snegler..... Har egentlig ikke spesialisert meg i noen retning, men har fått litt erfarin på flere fiske typer. Av og til har jeg kapasitet til å hjelpe andre og føler det som noe positivt.
Ettersom jeg fikk satt inn nye kokkoshuler i apistokarene fikk jeg en halv kokkos hule til overs. Denne satte jeg i venstre front hjørne i Corydoras Panda karet. Det ville dekke både fiskenes behov, og mine..... Pandaene fikk enda et sted og finne ro og jeg kunne se de litt mer. De ligger nemlig veldig mye bak rota og er lite fremme egentlig. Fikk derfor noen bedre bilder etter at nøtta ble lagt ned i godt planlagt sted.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap