Revestrekenes akvarieverden (side 70)

[External Image]
Jeg lyste med lommelykt i boksen med Norsk Flaggtetrayngel og der kryr det med knøttsmå aliens Håper infusorieblandingen min fungerer, det er nemlig veldig rart å fóre med noe man ikke ser For sikkerhetsskyld har jeg "godt innkjørt" javamose og ferskvannstang i karet så finner de sikkert noen mikroorganismer å fylle magen med.

[External Image]
Green Laserynglene er ca 12 dager gamle og artemia'en går ned på høykant.

[External Image]
Condiscipulus'ene er 4 uker gamle i dag.

Corybarna dine spiser artemia, ser jeg. ;-D

Jeg må spørre: er green laser-yngelen litt orangeaktig? Det er litt vanskelig å se på bildet, siden bakgrunnen er av samme farge. Grunnen til at jeg spør, er at småtassene mine ser ut til å være litt orangeaktig. Jeg er ganske sikker på at det er grønne juveler, men jeg vil gjerne få det helt bekreftet.

Condiscipulusyngelen er bare nydelig!
Oj, Norsk flaggtetra yngel! Er det de første tetra-ynglene deres?
Tetraer får tenner tidlig, så det varer ikke så lenge før de kan spise nyklekte artemia.
Jeg har aldri fått til å lage infusorier, så det var flaks at mine zigzag-tetrayngel spiste artemia så fort etter klekking. De fikk først JBL Novo Tom, som er et rødt støv, ganske enkelt, som knipses utover overflaten på vannet. Jeg kunne se at de spiste det, for de tok sånne "dives" opp og ned fra overflatevannet.

Lykke til med tetraene
Inger Anne, green laseryngel er hvite på undersiden og har lys rødbrun overside, de har heller ikke så mye kamuflasjemønster som mange andre coryyngel har.

Mona, både ja og nei når det gjelder tetrayngel Vi fant Kerritetrayngel bak en innvendig bakgrunn for ett par år siden så det teller jo ikke helt, de fóret seg jo opp selv. Dette er det første bevisste oppdrettsforsøket men jeg satser på at det kan gå bra, jeg har fóret opp yngel av Nannostomus eques på bl.a slikt hjemmelaget infusorievann. Flaggtetraene er jo også så glupske så jeg regner med at de får glefset i seg noe spiselig, det er vel større fare for å ta livet av dem ved vannbytte. De må forresten ha vokst bra på to dager, da jeg oppdaget dem var de mikroskopisk små og helt gjennomsiktige, i går så jeg dem lett og de var gråhvite i fargen.
C. carlae i lek
[External Image]
Tidligere i kveld byttet jeg vann i alle kar og da oppdaget jeg at C. carlae var i full gang med lek Eggene er knøttsmå (jeg skal måle ett i morgen) og klistres ett og ett rundt i hele karet.
Ut fra din beskrivelse, er jeg enda mer sikker på at det er de skjønne grønne jeg nå har yngel på. De er orangeaktige, foreløpig uten særlig kamuflasjedrakt. Men de er knøttsmå ennå. Om de er lyse under, er de for små til å se ennå. De har riktignok orange mager, men det er av helt andre grunner.

Når det gjelder de knøttsmå eggene du nå har, kan jeg tenke meg at størrelsen er omtrent som på c. septentrionalis. De eggene var 1 mm i diameter (et eller annet sted i tråden min skal det være et bilde av et egg ved siden av en linjal - jeg tror det er i del 1 av tråden), og yngelen var jammen deretter. Det er de minste corybarna jeg har hatt i hus, og de vokste ikke særlig fort heller. Men du verden så søte de var!
Du verden som jeg måtte lete etter bildet. Slår de nye eggene dine denne størrelsen?
[External Image]
[External Image]
Carlae-eggene var nok større en dine fra septentrionalis, jeg syns nok de er små fordi de siste eggene jeg har sett er adolfoiens og de er jo "digre" i forhold til disse

[External Image]
At septentrionalis har like små egg som hastatus er jo helt vilt, hastatusen er jo bare en brøkdel av størrelsen på førstnevnte art.
[External Image]
Her er et dårlig bilde av en Indostomus paradoxus men det viser fiskens størrelse, kirsebærreken blir jo nesten stor i forhold. De siste dagene har jeg sett en hann inne i et av plastrørene så da er konstruksjonen ihvertfall godkjent som skjulested og for gjennomsvømming
Septentrionalis trenger virkelig små egg også, fordi de er rå til å spise eggene igjen. Det er en fordel at de er vanskelige å finne igjen. Dessverre betyr det også at de er klin umulig å finne for en stakkar som vil plukke ut eggene. De gjemmer eggene godt også. Tålmodighet kreves for en stakkars oppdretter.

Er ikke paradoxusen større? Stilig fisk!
Etter at jeg flyttet P. compta fra 240l til 160l i slutten av september har de ikke kommet i lek før i dag, nå har den ene hannen endelig damebesøk
Plussmedlem
Kule de egg-bildene der, og de minnet meg dessuten på at jeg mååå kjøpe meg et macro snart...
Macro er kjekt å ha når man skal ta akvariebilder, og nesten et must om man vil knipse egg og andre små detaljer

Jeg sitter her og venter på at Atle ringer og skal hentes nede på Dokka. Han er på vei fra Stavanger til Sandnessjøen og på vei forbi Flekkefjord hentet han Nannostomus red som de het på eksportørens liste i Peru. Jeg har sett flere bilder av fisken og kan ikke skjønne at det er noe annet enn N. mortenthaleri som jeg har ønsket meg lenge. Det blir spennende å se dem
milo
Kule de egg-bildene der, og de minnet meg dessuten på at jeg mååå kjøpe meg et macro snart...


Gjør som jeg... sett macrolinse øverst på ønskelista til jul! Hehe

PS!
Linken ble litt feil. Modellen er rett, men jeg har ikke den med "IS" på ønskelista, for den kostet nesten dobbelt så mye... :p
Plussmedlem
Må nok sette det på ønskelista Mona... Hadde pengene klare, men med 15 C. Eques bestilt så må jeg nok vente litt. Igjen...
Julegaveobjektiver er helt topp, jeg fikk denne macro'n av Atle i fjor og er kjempefornøyd med den. I år har jeg fått en Canon EFS 18-200 IS og den er super som reise- og hurtigobjektiv (tenk deg at du skal ta bilder av et valpekull på plenen, de er 10m borte men plutselig har du hele gjengen på fanget). Nå slipper jeg å dra på kamerahus, den gamle grå 70-200 (som ikke har IS men er et helt supert objektiv) og kitobjektivet når jeg skal på tur, ett kamera og ett objektiv å holde styr på såfremt man ikke skal ta macrobilder.

[External Image]
1. Jeg testet det nye objektivet i Edinburgh (tatt fra hotelldøren og håndholdt), oppløsningen er 5184x3456, og bildet er bare krympet ned til 500x333px i Adobe.

[External Image]
2. Full zoom (tror jeg) men krympet ned til 500x333px, samme oppløsning som bildet over.

[External Image]
3. Utsnitt av bildet over, limt inn i 500x333px.

[External Image]
4. Bilde nr.2 krympet ned til 50% i adobe (og det må da være bra på så lang avstand, håndholdt og uten redigering bortsett fra krymping).
[External Image]
Ett par bilder av de nye Nannostomus'ene, de er virkelig fargerike

[External Image]

Wow! De var fine de ;D

Disse må drettes Rita...
Savner mine korallrøde smykketetra.

Hvor store er dine L-134 når de begynner å bli kjønnsmodne?

Husk å gi beskjed om Atle skal til Bergen. Trenger noen damer til sverddragerne.

Espen
Jeg vet egentlig ikke hvor store de er før de blir kjønnsmodne, våre voksne er jo viltfangede og de var nok fullvoksne når vi fikk dem i hus. Vi har beholdt to stk fra første kull høsten 2009 og de er nesten like store som de voksne først nå, to år gamle. Jeg er ikke sikker på om de er kjønnsmodne men ser den ene ligger med bakenden ut av hulen (det gjør de voksne hannene også), den andre ligger på tvers i åpningen eller med hodet ut (som den voksne hunnen).

Vi sendte resten av sverddragerne med Atles bror forrige helg, han bor i Ytre Arna så jeg gir ham beskjed om at du må få noen hunner
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap