Leifs verden, del 2 (side 70)

Og til sutt, kongen over alle konger "Flekken" og hans dronning som passer på kommende prinser og prinsesser =)
Bildet med tilapia mariae med yngel var kjempefint, ordentlig sjarmerende! Og en veldig vakker fisk var det

Gratulerer med egg hos Barlowi!
Marita Ekdahl
Bildet med tilapia mariae med yngel var kjempefint, ordentlig sjarmerende! Og en veldig vakker fisk var det :) Gratulerer med egg hos Barlowi!

Takk for det Marita. Tilapiaene er ganske så hissige av seg, selv med sin sjarme. Iallefall nå som det går et par hundre yngel oppi der.... Om jeg reiser meg opp og går forbi 250L er paret rett i front glasset så det gviner etter.

Når jeg bruker algemagneten en sjelden gang kan en høre de setter TENNENE i den. For å si det slik putter jeg ikke fingrene oppi der når jeg forer ynglene med avskallet artemia egg. Har allerede en knust lillefinger som er amputert, og ønsker ikke flere korte fingrer.

Innen en til et par mnd vil nok dette leiksparet bli byttet ut med et annet. Oppdretts registrering vil skje på neste klubbmøte så da må noe nytt inn. Hva det blir byttet med får en se når tiden er inne, og hva jeg får byttet til meg.

Etter at jeg satte inn A. nijsseni hannen til hua her på røykerommet har det gått ikke akkurat rolig for seg. For å si det slik, om kona hadde behandlet meg slik hadde jeg tatt til motmæle og flytta.....! Til tider får han GRISEBANK og en skulle tro hua hadde yngel gjemt i karet. Jeg har saumfart karet før hannen kom inn og er 99% sikker på at det ikke er det etter eggleggingen. Trodde først det var leik på gang da hua slo med halerota slik di pleier ved lek. Men dette har utviklet seg til det motsatte av konebanking.

Fortsetter dette i tiden jeg sitter oppe må jeg flytte hannen tilbake, da jeg ikke ønsker en død han og tre enslige huer. Er også en drøm å kunne drette denne fargerike og vakre apistoen etterhvert.

Om en ser på begge individene samlet (nijsseni) er nok dette det vakreste, fargemessig jeg har for øyeblikket. Hua er vel det vakreste jeg har sett av apistogramma noen gang, og tror mange har samme mening. Tok et par bilder av disse, men med det livet som er oppi der var det ikke lett. Kjipe bilder, men her kommer de likevel....
Det gikk bra med Apistogramma nijsseni paret i går og freden har holdt i dag, og di dormet sammen når jeg slo på lyset til morran. Di har vel kommet til forsoning antar jeg. Har ellers vært på 2 akvarist besøk i dag. Først i Kongsberg hvor jeg leverte et Apistogramma cacatuoides par og så i Lier utenfor Drammen hos Magnar

har vel nevnt hans eldorado av kar og spesielt ciklider. I dag husket jeg kamera og tok noen bilder. En skulle tro at jo større fisken er, jo enklere er det å ta bilde, men neida!!!

Hadde noen runder på gulvene der for i det hele tatt få tatt noen bilder jeg kunne legge ut her i tråden. Ikke spør meg om navn på disse fiskene, da det er få av dem jeg kjenner til ved navn. Av kjente er det blandt annet apistogramma, selvfølgelig, tilapia, sjakkbrett ciklider, tropeus (sikkert feil skrevet), og en hel drøss jeg ikke aner en d.... om men legger likevel ut noen bilder i et par innlegg her.

Fotograf er meg
Kar/fiskeeier Magnar. Med tillatelse til å legge ut bilder her i tråden
Det er vanskelig å plukken noen få bilder i Magnars brede spekter av kar og fisk. Spesielt er det nok å høre om hans første gangs oppdrett på fisk i Norge. Selv i dag hadde han yngler han mente var første gangs oppdrett. Dette tyder på mange sjeldne arter, blandt annet Tilapia mariae som jeg arvet etter han. Ikke mange som har disse heller om en skal tolke nettet og søk på disse.

Om noen kunne tenke seg noen yngler av Tilapia mariae så har jeg en god del av disse, det er bare å si i fra. Legger ut tre bilder til slutt i en serie fra Magnars mange flotte kar med fisk.

Takker Magnar for atter et hyggelig besøk
Når en ikke er hjemme lurer en alltid på hvordan det går i ens kar. Er tre dager på tariffkonferanse. For dem som ikke helt hva dette er, kan det sies så enkelt at det er her rammene for krav til sentrale lønnsforhandlinger gjøres. For min del bryggerinæringen.

Hjemme er det både apistogramma baenschi egg og apistogramma barlowi egg som skal være klekket til jeg kommer hjem i morgen. Et håp er også at det har kommet nye apistogramma nijsseni egg. Svarene får jeg når jeg kommer hjem i morgen ettermiddag/kveld. Blir en spennende opplevelse å sjekke karene i morgen
Kom hjem i dag til nylagte egg hos leiksparet med Apistogramma baenschi. Hula er så utgravd at det ikke finnes innsyn. Trioen med samme type apisto skal nå ha yngel, nyklekket i hula. Men innsyn både der og i Apistogramma barlowi hula er ikke lett. Hadde håpet på å kunne få øye på noen yngel, spesielt i barlowi karet, men di kommer vel frem i løpet av noen dager, om dette har gått bra

Bilde 1+2 er fra paret og bilde tre fra karet med trioen
Hver dag i lang tid nå har det vært gleder å finne når jeg skal ned i akvariekjellern her. I dag ble det ikke noe unntak. Eggene til leiksparet med baenschi har klekket og små rosa dotter ligger innert i hula. Et spennende øyeblikk for meg, da dette er en ny apisto for meg. Bilde 1.

Bilde 2 viser Tilapia mariae ynglene "sove" nå i dag morres ved 05.00 tiden. En del av ynglene bare, men likevel så vakkert at jeg ville ta bilder. Er det ikke vakkert da?

Bilde 3 viser en F1 apistogramma cacatuoides han som har forsynt seg med ca 40 nylagte egg. Tatt på fersken og sikkert skamfull!!! Så ei rimelig gul hue så antok det var egg der. Tittet inn og som vanlig antall lå det 40-50 egg der. Etter ca 15 min etter matingen, tenkte jeg å ta et bilde..... da var det kun disse fem eggene igjen. Da er det iallefall et par der som jeg vet om. Mulig jeg flytter dem til eget kar

Egg kommer..... og egg forsvinner.

Skjønner ikke noe her, men sliter når innlegget skal sendes inn. Bilde linje 1 forsvinner og innlegget vil ikke sendes.... noen som vet hva dette er?
Jeg har problemer med innleggene innimellom jeg også, veldig ofte bare forsvinner de på mystisk vis når jeg poster dem, og da spesielt når jeg har skrevet et laaaangt innlegg. Det er irriterende det! :b

Den "hårete" kokosnøtta var skikkelig kul, ser ut som en god og varm vinterlue
Marita Ekdahl
Jeg har problemer med innleggene innimellom jeg også, veldig ofte bare forsvinner de på mystisk vis når jeg poster dem, og da spesielt når jeg har skrevet et laaaangt innlegg. Det er irriterende det! :b Den "hårete" kokosnøtta var skikkelig kul, ser ut som en god og varm vinterlue :)

Ja det er ganske så irriterende når dette skjer, så jeg har gjort til vane å kopiere teksten for å slippe å skrive en gang til.

"Håret" er trådalger og pleier som regel å fjerne dette, men senere tiden har jeg latt det være. Mye snacks for yngel i det.

Tilapiaene passer fortsatt like herlig på barna sine. Brukte alge skrapa på front glasset og hannen angrep så det virkelig krasa i tennene hans. Er nå enda tryggere på at jeg IKKE skal putte fingrene oppi der =)

Skal en tur ned i kjellern igjen nå snart. Hadde vært kjekt om jeg kunne få øye på noen av barlowi ynglene, om di har klart seg.
Ble en ufyselig tur til auksjonen i Porsgrunn i dag. Elendig brøyting eller ingen brøyting gjore at trafikken gikk deretter. Gikk etter andre pausen av auksjonen som etter min mening var like dårlig som sist jeg var der. Kvalitets auksjon har fått en ny betydning, iallefall for meg. Nok om det.

Kom meg hjem igjen etterhvert og vel hjemme måtte jeg måke meg vei ned til akvarierommet. Ikke rent lite som har ramlet ned fra himmelen i dag. En kjapp tur rundt i karene sørget for at oppturene fortsetter i dag også.

En liten "pytt" sand lå igjen utenfor hula i karet til trioen med Apistogramma baenschi. Denne gangen den minste hua. At den lille hua kan ha så mange egg, ja det er helt uforståelig. Det må være mellom 50 og 60 egg!!!

Ynglene til samme arten/typen, men leksparet, ser ut til å ha det greit i hula sammen med mor. Håper disse vokser opp, hadde vært gøy. Antall yngel antar jeg ligger på ca 20-25 av det jeg kan se. Ikke lett å se inn i den hula med sanden i front
Loffa var det noe spennende apistogramma på auksjonen da??

Hilsen
RHD
Fart66
Loffa var det noe spennende apistogramma på auksjonen da?? Hilsen RHD

Ikke en eneste apistogramma RDH, ikke en! Det ble nærmest lovet helt i starten på tråden deres til auksjon. Like skuffet som sist jeg over auksjonen. Fikk beskjed av en jeg snakket med der at området er sulteforet på apistogramma. Di skriker nærmest etter det. Jeg var sent ute og rakk ikke ta med noe selv. Været må nok ta deler av skylden, da det var et helvetes grise vær nedover til Porsgrunn. Dårlig eller ingen brøyting, vind og trafikk kaos.

Har ikke målt snø dybden som kom her hos meg i dag, men er vel ca halv metern tror jeg. Hatt hjelp av traktor to ganger i dag. Slik er det å bo på bygda og ha naboer med traktor. Forrige dagen hjalp dem til med motorsag her... Gode naboer.

Blir nok å ta med det som skal ut av karene her på auksjon i Drammen 26.februar. Der garanterer jeg flere typer apistogramma, fra flere enn meg. Regner med at Kjetil i klubben har med seg noen typer blant annet

Har forhørt meg om en trio med agassizii og et par eller trio med stendacneri eller hva det heter. Var et fryktelig vanskelig navn iallefall. Tror du vet hvem jeg tenker på.....hehe. Mulig jeg henter dette i løpet av neste uke, evnt neste helg.

Har hatt Agassizii før, men husker ikke om jeg har reg oppdrett på disse?
mange fine fisker du har har ikke fått sett gjennom alt, men det jeg har sett, ser veldig bra ut

Lykke til med all egg/yngel håper de vokser opp og at du deler oppveksten med oss morro å følge med på - samt lære

MEN : auksjon i Drammen? hvor da? bor jo bare knapt 3 1/2 mil unna..
Er vel like sultefora på apistogramma som her hoppe i trønderlagen de da.

Apistogramma steindachneri er en av de største apistoene. En virkelig majestetisk apsitogramma det også.

Utrolig mange fine A. agassizii varianter. Jeg hadde en liten stund en A. agassizii Broad Black Caudal Seam.

Jeg håper jeg får meg en gruppe på 2-3 hanner og 4-6 huer av Apistogramma trifasciata til uka, venter spent på å høre om de kommer

Hilsen
RHD
Som di av dere som fast føller tråden vet har jeg 250L med Tilapia mariae og 70L med Apistogramma nijsseni ved siden av hverandre her på røyke/tv rommet. Nå har hannene oppdaget hverandre og står å stanger i hver sin side av karene mot hverandre. Tilapia hannen skyter rygg og biter i glasset så det gviner og nijsseni hannen har jeg aldri sett i så mørk farge noen gang. Stadig nye opplevelser som akvaholiker

I morgen er det tid for vannbytter, slamsuging og pumperens igjen. En stund jeg nyter og koser meg i hver helg. Noen av pumpene er det på tide å rense. Forer en del med yngelfor som lett finner veien til pumpene.... Tar ikke sjansen på å stoppe pumpene ved foring, da det er lett å glemme å sette di i gang igjen
Morro med litt bresking =) artig lesing i tråden din her.. morro å følge med =)
det blir sikkert bra i Drammen Leif!

Hilsen Magnar

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap