Anders' akvarierom [NR. 1] (side 70)

Gratulerer med flott art Anders, jeg krysser fingrene for den som ikke er helt i form!
Plussmedlem
Takk for det, Rita. Som du sikkert vet har jo jeg ønsket meg denne arten ganske lenge, og at den endelig er her er veldig gledelig

Legger ut et bilde til tatt i dag (dessverre riper på glasset akkurat der...). Dette er ikke C121, men Corydoras adolfoi


[External Image]
Plussmedlem
Jeg renset filteret hos Corydoras Green Laser før i dag, det var rimelig tett og det var dårlig sirkulasjon. Og når jeg kom inn på akvarierommet nå oppdaget jeg noe kult; fiskene var helt gale! Det ser ut som om det blir egglegging her nå, mulig de har "gjort det" allerede Utrolig lite som skal til, egentlig.

Det er veldig lenge siden de har lagt egg nå. De var helt ufattelig produktive lenge, men så stoppet de opp. Kanskje det er på'an igjen med en ny periode med egg i mengder? Jeg får se om jeg plukker noen egg, men jeg tviler. Dessverre har jeg liksom mistet litt gnisten når det gjelder å drette denne arten, for det var vel mer sorg enn glede når jeg holdt på med det.
Plussmedlem
Ganske riktig - egg allerede nå Full fart i nederste kar i reolen med de tre 98 literene. En hunn hadde egg i bukfinnepungen når jeg tok dette bildet.

Hvorfor er yngelboksen i bruk når jeg trenger den? :p Jeg føler en magnetisk tiltrekning som gjør at jeg nesten MÅ plukke de eggene...!

Får se og tenke litt, da. Kanskje det vokser opp noen uansett.

[External Image]
Grattis Anders ,misunner deg egg på de grønne
Nå har jeg prøvd alle mulige triks på mine ,men de nekter konsekvent


Når det gjelder den ene C121 som har litt mindre barter og ikke er helt i form, så kan det selvfølgelig være den har fått en skade i forbindelse med fangingen.
De blir jo jaget kraftig for å slippe ut giftstoffer i forkant av fanging,så det er selvfølgelig en mulighet .Har forresten ikke sett coryer med nedslitte barter hos meg noen gang . Håper det retter seg med den og at den er i full aktivitet snart.
Jammen har jeg gått glipp av denne tråden her. Det var helt til nå. Mange flotte coryer du har. Og spennende med egg. Det å miste gnisten kjenner jeg til. Etter at flekkene mine slutta å egge så mista jeg veldig gnist. Men da haraldene la noen egg så fikk jeg litt gnist (bortsett fra at de ble spis så bare vent). Håper du kan få kull igjennom og finne gleden igjen
Plussmedlem
Rart de nekter, Sølvi... her en lang periode er det hunnene som har nektet, hannene har prøvd seg i ny og ne.
Angående skader og sånt kan det minst like godt ha skjedd hos meg om det skulle være noe sånt... et lite "feilgrep" så kan vel sånt skje, sikkert.

Takk for hilsen Tvillingmamma Gnisten er litt mer tilbake nå enn den var for en stund siden (det går litt i bølger...), men om det blir like mange akvarier her og et fullt akvarierom i fremtiden vet jeg jo ikke. Det må magefølelsen få bestemme. Selger nok ikke noen akvarier iallefall, men det vil bli satt bort. Og SKULLE fristelsen plutselig falle for å sette opp noen fler akvarier, får jeg jo muligheten til det Men altså; vi får se Et antall som gjør at jeg kan kose meg er passe. Det er en del som skjer for tiden, så...

Det ble forresten ingen plukking av Green Laser egg i dag. Det kommer sikkert fler muligheter, da. De ser ikke egentlig ut til å spise eggene heller, så kanskje det vokser opp noen?





Plussmedlem
Et bilde av C121 Ikke noe særlig bra bilde fortsatt, mulig frontglasset trenger en liten puss

[External Image]
Jeg trodde jeg var ferdig med slike maskecoryer jeg, men denne var virkelig nydelig! Er de skye eller tørr de å vise seg?
Plussmedlem
For meg virker det som det er en art som tør å vise seg litt Nå har jo ikke jeg hatt de så lenge, da, og i starten er de jo alltid litt hyperaktive, men de virker ikke spesielt skvetne.
Det er en ganske sjelden art og ikke så mange i Norge har den, men etter hva jeg har forstått fra Rita, Mona, Sølvi og fler er den ganske aktiv og sosial, men dette kan variere mye fra akvarium til akvarium og gruppe til gruppe.

Jeg håper de fortsetter å være aktive, da De er jo så fine! Skulle jeg beholde noen få arter, ville dette vært en av dem. Definitivt!
Da er det morro og absolutt verdt det. Og et stort pluss at de er sjeldene da Men du skal vel prøve å drette litt på dem? Solgte to grupper nå som var ganske sky (melini og matea) og ble litt lei. Så dem jo aldri og det er jo ikke no morro da
Plussmedlem
Dretting må nok foregå her etterhvert, først og fremst må jeg ha en større gruppe selv! Disse er så flotte at det holder ikke med 8 Men når gruppen min er stor nok må det jo selges ja, og da kan det være noen som blir heldige eiere av denne nydelige arten

Skjønner godt at du ble lei skyhet og atter skyhet, det er jo ikke det som er moro. Men til senere bør du forsøke å for eksempel ta en ominnredning eller flytte litt rundt til andre akvarier, det kan hjelpe veldig på, faktisk. Har opplevd det selv, blant annet med C. adolfoi og C. Green Laser.



Takk for tips. De sier jo også at tetra som stimfisk er med på å gjøre dem tryggere. Vel, det funka ikke på melinin i alle fall. Ei heller reker. Så da følte jeg det var ganske greit å selge, heller satse på noe mer spennende som ikke var så "kjedelig". Er jo så mye der ute å velge i.
Plussmedlem
Jeg tok noen fler bilder av C121 i dag, og noen ble akseptable nok til å kunne legges ut. Jeg blir veldig glad av å se på dem, for de er så flotte! Gliser fra øre til øre...

Jeg har jo to arter med oransje felt på hodet nå, adolfoi og C121. Hadde jeg hatt èn til kunne jeg jo fyllt en reol med bare sånne arter...! Hehe :p Kanskje det måtte blitt en langsnutet da, isåfall, det hadde vært kult å hatt en langsnut fra Rio Negro også Eller så er jo den ekte burgessi flott, men veldig sjelden å se i handelen.

Det ser forresten ut til å gå greit med den som er litt "hanglete". Ser heller bedre enn verre ut, så heldigvis virker det til å gå rett vei Men jeg skal jo ikke si noe 100% sikkert før jeg VET det, da.











WHAT!? Is THAT true?
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Og et til...

[External Image]
Åhhh så søøøøte ,merker at jeg savner å ha en stor flokk av disse herlighetene ja.
Men, så glad for at noen av de har havnet hos deg da jeg vet de har fått et godt hjem.
Håper du får lek på de om ikke så altfor lenge.

Plussmedlem
Jeg skjønner godt at du savner å ha en stor flokk, Sølvi, for jeg se for meg at en stor flokk av denne arten er veldig flott.

Sølvi Gullaksen
Håper du får lek på de om ikke så altfor lenge.


Det håper jeg også Jeg får bare håpe at det ikke er så fryktelig lenge til iallefall noen av dem er kjønnsmodne sånn at det kan bli litt lek etterhvert

Når det gjelder adolfoieggene jeg hadde i Breeding Box er jeg ikke sikker på hvordan det har gått. Jeg tror mange klekket, men vet ikke hvordan det går med yngelen. Har ikke sett noen, men jeg har ikke ransaket boksen akkurat. Jeg får ta en liten runde med lommelykt og se om jeg kan se noen små kryp Det hadde vært utrolig morsomt med et ordentlig oppdrett på denne arten nå, iallefall. Også vil jeg gjerne ha en forstørret gruppe selv
Har fôret litt forsiktig med noen artemiaegg, har et par reker der også som fungerer som rengjørere.
Håper du har sikret utløpet på bredingboksen med blåfiltermatte eller noe. Min erfaring er ihvertfall at de klarer å komme seg gjennom de rillene


Oi! De C121'ene er utrolig kule! Selvom jeg syntest det er ganske vanskelig å se forskjellen på C121 og C.Adolfoi....
Plussmedlem
Sannsynligvis har de vel sneket seg ut der da, Sølvi... det var dumt jeg ikke tenkte på det, selv om jeg syntes de rillene så litt vel store ut. Håper de kan vokse opp likevel i hovedkaret, de har en del skjulesteder, blant annet eikeløv på bunnen.
Jeg får prøve igjen - de legger ofte egg, heldigvis! Men litt surt er det jo.

Ang. C121 likner veldig på adolfoi, Martin, så jeg skjønner at du syntes det er vanskelig å se forskjell Men legg merke til at de har en sånn brun flekk bak gjellelokkene (eller egentlig pigmentløs flekk, ser brun ut pga. det under). Dette trekket syntes jeg er svært så interessant Dessuten har de nok litt "renere" farge, ryggstripen er litt tynnere, svarte halefinner og flekken på hodet er ikke like intenst oransje som på adolfoi. Og adferden er sikkert litt annerledes også.

Så for meg som har begge arter ser jeg lett forskjell, men veldig like, DET er de.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap