Apistogrammet (side 70)

Gleder meg med deg.
God påske apistoianer =)
Da lærte jeg meg akkurat noe nytt på mob'n! "Panoramabilde" med "filme-metode"...
Ser rart ut, men morsomt! Dere skulle vært der
Skikkelig breddeformat på dette. Artig.

Så på de forrige bildene av interiør i karet med Apistogramma paulmuelleri, du er veldig bra på å lage apisto-biotoper. Ikke rart det yngler hos deg.
Takk Sigmund! Med slike lave kar, ser det ut til jeg har hatt overraskende stort hell i to etasjer sålangt. Når det gjelder A. sp. "Kelleri" i 1.etg, så er det heller en gledelig utfordring som ligger foran meg. Dette setter jeg like stor pris på! Vurderte faktisk å sjekke ut muligheten for å ha dem sammen med enten Pyrrhulina eller Copella i en 160liter. Når det gjelder en evt forflytting; Dette krever sannsynligvis et samarbeid med hele den Norske marine. Men hva gjør man ikke i denne hobbyen
Da er toppen på plast-containeren skjært opp, og skrubbing/skylling er unnagjort. En liten bykamuflasje er lagt på i ytterkant. Så da er det bare å fylle opp med vann. Som tar tid. Lang tid. Og litt til. 1000liter vann er mye vann. Så får vannet stå å godgjøre seg til det er dafnie-vennlig. I mellomtiden er det bare å ikke la seg friste av en morgendukkert...
Da er det et kar mindre på rommet. 96literen som bare skulle benyttes i et par mnd, blei stående i ca halvannet år. Det betyr at den Apistofrie 250liter'n i veggreolen ble "frigjort" til en monsterøkt (tømming, slamming, spyling av røtter, sette opp blåfiltermatte-vegg og re-innrede karet). Da er det gjort foreløpige forberedelser til neste provisoriske kar skal bygges ned. Utrulig hvordan arbeid bare forplanter seg...
God jul & godt nytt år til alle!
S i m e n
God jul & godt nytt år til alle!



Godt nytt år Simen, til deg og dine =)
Vannforbedringsmidler kommer i mange snåle innpakninger Leif hehehe
Etter å ha fulgt Apistogramma sp. "Winkelfleck"-karet en god stund, var det en gedigen nedtur når jeg antok at det bare var hanner jeg hadde klart å drette. Denne arten vil sannsynligvis ikke dukke opp i hobbyen igjen, så dette var utrulig leit! Men for 3 dager siden var det som om det plutselig eksploderte i karet. Fargerike drakter, truende posisjoner og viftende haler. Og garantert begge kjønn representert... fantastisk!!

Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form (gammelt bilde)
[External Image]


Videre... fra Loffa's biotoper skal det nå komme Apistogramma rositae og et lite påfyll av Apistogramma allpahuayo. Dette er svært gledelig og hyggelig. Det er duket for en kanon sesong 2015... JADA!!

Apistogramma rositae
[External Image]

Apistogramma allpahuayo-hanne
[External Image]
Jeg har sagt til meg selv at 2015 er apistoenes år =) Litt usikker på hva jeg legger i det enda, men håper på et høyere antall drettede arter i 2015 enn i 2014 (14).

En ny auksjon i februar og håper da på en, kanskje to nye arter apistogramma.
Ivanacara adoketa har nettopp kommet i hus. og en kan vel leve i drømmeland og håpe på at en kan drette dem. Husk det Simen..... drømmer kan ingen ta i fra deg.

Skulle du ha noe overskudd av noe du vet jeg ikke har........

Antar jeg tar å leier tre kar på klubben for å gjøre litt mer plass her til nye arter. Gøy å ha litt på klubben også. Et riktig godt nytt apisto år =)
Apistoenes år 2015 høres bra ut Leif 8). Når artemia'n klekker, kan jeg garantere deg nye høyder på din kaviarfabrikk! Jeg får ha som mål å bidra til din samling, drette noen arter og være innom her litt oftere...

Bilde er av alfa-hannen i A sp. "Winkelfleck"-karet
Lenge siden Simen. Fine bilder av A sp. "Winkelfleck"
Ikke artig når man har bare hanner eller huer, og bestandig en gledelig overraskelse når man tar feil. Ikke lett med disse Apistogrammaene bestandig det men kjønn.

Satser på at det blir litt avkom av A sp. "Winkelfleck" ogse


Hei RHD!! Hyggelig å høre fra deg igjen. Satser på nye gode øyeblikk i tiden som kommer
Så hva skjedde med planene til 1000-liter'n & dafniene? Ingen ting. Dette er historien der to historier flettes. Tråden "Behandling av eikegreiner for bruk i akvarier" og mitt dafnie-prosjekt i en 1000-liters vanntank (på denne tråden) fikk en litt annerledes skjebne enn det jeg hadde planlagt. Noe så enkelt som en hyggelig kar, en malingsspøyte, flau vind, feil tidspunkt, mine "prosjekterte" eikegreiner og 160-literen med dafnie-kulturen ble plutselig komplisert.
Lang historie kort: en mild forbigående humørsvingning og ny innsamling av greiner måtte til. Eikegreiner (og noen greiner av einer) gikk nå i rett oppi 1000litern, da 160-literen inneholdt spor av maling. Da røyk også planen om å kultivere dafnier i 1000litern. Kan jo ikke stappe gjær-marinerte greiner oppi karene til mine Apistogramma...
Nå er der jo ikke slik at jeg går å sjekker greiner i vann hver dag. Men en titt en god beite seinere, ble til 14 dagers mygglarve-fest hos mine Apistoer. Greinene ligger nå i en 1000-liters isbit og gjør seg klare til vårens interiørarkitekt-prosjekt. Det bør foreløpig være trygt...
Noe annet som har ligget på is, er 250 liter'n som har stått neders til høyre på akvarieveggen. Der har jeg hatt et litt for høyt kar, der det er litt for trangt mellom toppen av karet og feilen over. Har en standard 160 liter som ligger klar, da det sannsynligvis ser best ut. Men så var det noe med det nydelige lave karet med 30cm's høyde jeg har ligganes. Kanskje ikke penest, men sånn blei det. Tror alltids noen Apistoer kan finne lykken der. Målene er 100l x 35d x 30h. Jeg fyller opp med noen planter og store røtter på baksiden av karet, for det ikke skal bli så tomt/rart. Så et bilde fra LAK der de hadde gjort no sånn mener jeg. Tøft
Da har Apistogramma sp. "Winkelfleck" (dark form) flyttet inn i det nye karet. Overflyttingen av Apistoene gikk knirkefritt, da det er første gangen de har sett en hov. Da kan endelig den frittstående 160litern bygges ned.
Er i gang med å slakte et par tanker der jeg skal brukes glassene til lavere kar. Det var faktisk moro helt jeg kom til tanken med aluminiumramme. Da gikk det over...
Utrolig uheldig med dafnie/gren prosjektet ditt Simen.

Fått sansen for lave kar ser jeg hvor lave liker du dem?

Utrolig fint det nye karet til dine Apistogramma sp. "Winkelfleck" (dark form)
Takk RHD! I reolen med de lave karene har jeg 25cm's høyde. Det er helt ypperlig! Da jeg hadde et kar med 30h, har jeg tenkt å følge den høyden i resten av den nederste høyda på veggreolen. De lever også i grunnere vann i sitt biotop, men 25-30 i synes jeg er greit. Det er også mye lettere med drifting av disse lave karene synes jeg. Så det er både drifting og biotopsdelen jeg setter pris på med disse lave karene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap