- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 71)
Tropheus Bilder (side 71)
Postet 15.07.08 kl 21:24
Vidar Alfei[QUOTE=KPLECO]Noen tips til hva jeg burde bruke penger på av utstyr?
Uten tvil Sirkulasjonspumper på rundt 5000 L.
Jeg bruker to utvendige pumper i min 325 liter (1 stk Eheim 2026 og 1stk Eheim 2028), og jeg har en sirkulasjonspumpe fra Sunsun som er på 5000L.
Dette er akkurat passelig syns jeg...
Vestlendinger liker visst "storm" i akvarium.
Postet 15.07.08 kl 21:35
badatVestlendinger liker visst "storm" i akvarium.
hehe... syns det er helt digg jeg! Tropheusene er helt i 100, de følger bølgene fra ene siden til den andre, så kappsvømmer de tilbake mot strømmen. Veldig artig å se!
Kanskje det hadde klart seg med mindre sirkulasjonspumpe, men det vart denne jeg bestilte, stod mellom denne på 5000 og den på 3000 L.
Postet 15.07.08 kl 21:45
Postet 15.07.08 kl 21:48
Postet 15.07.08 kl 21:52
KPLECOHvor mange er en gruppe normalt på da? Og kan man ha flere typer troffer i karet?
Det beste er å holde de for seg selv og ikke mikse, men kan jo prøve.
Det tar bare 6 timer fra deg til oss. vi henter som regel fisk i oslo, kjører tur retur på en liten dag.. sendt deg mail.
ANG sirk vi har 10 ganger volumet i karet!
Postet 15.07.08 kl 22:06
badat[QUOTE=KPLECO]Hvor mange er en gruppe normalt på da? Og kan man ha flere typer troffer i karet?
Antall i en gruppe kan variere fra art til art. Med Duboisi kan du faktisk gå ned til 10 individer men med Brichardi må du maksimere antall i gruppen. De andre Moorii og Sp'ene ligger et sted midt i mellom disse to. Normalt anbefaler vi 30 stk. i en ny startegruppe.
Med 530 literen din kan du ha opp til 40 voksner eller 50/60 yngel. Det viktigste i et tropheuskar er oksigen og god sirkulasjon. Deretter kommer vannparameter og sist innredning. Så du bør først og fremt tenk funksjonalitet fremfor alt.
Man kan holde flere arter sammen med jeg foretrekker rene artskar. Fare for uheldig krysning er veldig stor.
Med 10 duboisier i et akvarie får du ikke mye glede av fisken.
Jeg vil si at ved 80% sikkerhet vil du ha et akvarie med en dominant hanne som suser rundt ,mens resten av gruppen vil stå å trykke bak en pumpe eller sten.
Om du har 2 grupper i et akvarie der du har hanner og hunner av begge slag, er det ikke stor fare for krysning.
Det må være om du feks.kjører pemba sammen med kiriza eller lignende
Dette er min erfaring,
mvh Roger
Postet 15.07.08 kl 23:00
Roger KaasaMed 10 duboisier i et akvarie får du ikke mye glede av fisken. Jeg vil si at ved 80% sikkerhet vil du ha et akvarie med en dominant hanne som suser rundt ,mens resten av gruppen vil stå å trykke bak en pumpe eller sten. Om du har 2 grupper i et akvarie der du har hanner og hunner av begge slag, er det ikke stor fare for krysning. Det må være om du feks.kjører pemba sammen med kiriza eller lignende:) Dette er min erfaring, mvh Roger
Sant nok det du skrev Roger. Den situasjonen har jeg nå i min gruppe. Og det er 30 stk. ikke 10 og ikke Duboisi engang men Ikola. Alfapar dominerer hele karet. 5-6 hanner har fått stempel fra sjefen på hode. Så her i karet finnes det bare et revir. Resten samler seg i et hjørne som et slags byttemarked. Alfa par deler på å patruljere inn i mellom. Hvis situasjon ikke endrer seg vil jeg fjerne alfa hanen eller jernvasker ham på en eller annen måte. Men, det kan kommer en ny... og da må man fortsette med å fjerne hanner inntil alle bråkmakere er borte. Da har jeg gjort en sorteringsprosess som er velkjent i Tropheusholders litteratur.
Så det kan skje når som helst og hvor som helst der det finnes en for dominans han.
Min uttalelse baserer på 2 grunner:
1. Duboisi blir undertrykt av Moorii arten og må leve i dypere vann, der er det lite sol og dermed lite mat. De må vandre i lange avstand for å skaffe seg nok mat. Vandringen gjør at de blir mer toleranse overfor andre.
2. Duboisi er blant de første Tropheus som ble importert til Europa. Det blir opprett i stor stil for å tilfredstille forespørsel. Gjennom mange år med opprett blir arten nesten tam for menneske. De er fortsatt popular i dag og blir nå truet med utrydding.
Når det første er sagt så kan man si at Tropheus lever faktisk parvis eller i små grupper på 2-3 individer ute i naturen. De er ikke stimfisk som Kristian skrev herinne.
Postet 16.07.08 kl 20:30
Postet 16.07.08 kl 22:21
Postet 16.07.08 kl 22:42
En tropheus er en tropheus, noen er hissige som faen, mens andre er snille som noen lam. Noen grupper funger med femten individer, mens andre går rett vest med førti individer.. Det er jo det som kansje den største facinasjonen med akkurat det vi driver med? Hvis ikke man er forbredt, eller liker det, kan man holde på med guppy
KPLECO; Finn den fineste varianten gjennom dine øyne, og gå for den Spar ikke på antall individer, og ikke gjør noe som ikke vi ville gjort Da er tropheus en dans på roser!
Når det gjelder sirkulasjon så tror jeg det kan gå med det meste så lenge man sørger for at oksygentilførselen er tilstrekkelig..
KPLECO; Finn den fineste varianten gjennom dine øyne, og gå for den Spar ikke på antall individer, og ikke gjør noe som ikke vi ville gjort Da er tropheus en dans på roser!
Når det gjelder sirkulasjon så tror jeg det kan gå med det meste så lenge man sørger for at oksygentilførselen er tilstrekkelig..
Postet 17.07.08 kl 01:50
Da kom jeg hjem en liten tur etter en uke på ferie.. De nyankommende petrochromisene lever i beste velgående! Litt tynnere da den ene forautomaten hadde hengt seg opp, men det er en bagatell når man tenker på at dette var vilde fisk for tre uker siden.. Aggresjonen er grei, og har nok en gang fått bekreftet at en kur med medisiner(nifurpurinol) ikke skader filterbakteriene så mye at det blir et problem. Jeg satt igang kuren to-tre dager før avreise, og skiftet vann rett før jeg dro. 30 petrochromiser er en god utfordring for filterbakteriene! Dette er mange kilo fisk for å si det sånn!
Postet 17.07.08 kl 02:39
Postet 17.07.08 kl 18:09
Postet 17.07.08 kl 21:02
Postet 17.07.08 kl 21:18
Postet 18.07.08 kl 22:38
Postet 18.07.08 kl 23:20
Postet 18.07.08 kl 23:26
Postet 18.07.08 kl 23:46
badatBegge er på riktig spor at det er en Moorii. Men Vidar hadde korrekt svar at der er en Ilangi. Fisken på bilde er en Real Yellow Ilangi. Real Yellow er bare et navn som ble skapt av selgere og betyr Gul Ilangi av den beste kvalitet. De koster dobbelt så mye som en vanlig VF Tropheus.
Var rimelig lik den vanlige moorii "ilangi" , men syns din er mer gul hele veien fra gjellene og bak på halen, mens den vanlige har et skille ved halen der halen blir mer blå aktig og den er gul/oransje fra gjellene og bak til skillet... Stemmer ikke dette Badat?
Postet 18.07.08 kl 23:54