Sølvi sine coryer og litt til :) (side 71)

Hjeeeelpp, Sølvi jeg tror at min ene rødmund tetra er gravid!!!
Jeg kan se at du er den eneste der står som havende opdrett og jeg har virkelig brug for hjelp!
Hva gjør jeg nu? Setter jeg den i eget kar eller lader den gå i selskabskarret? Og hva med ph og gh,
skal jeg senke de eller er alm. kran vann godt nok? ph omkring de 7 og gh omkring hmmm 4 måske!
åhh altså det kunne være så gøj med yngel
argg kan se at du er pålogget nu, men vet ikke hvordan jeg "fanger" dig
men nu vil jeg iseng, godnat, sov godt, snakkes måske imorgen.
morro og lese at du får til hestenesene det er virkeli flotte fisker
Inge Poulsen
Hjeeeelpp, Sølvi jeg tror at min ene rødmund tetra er gravid!!! Jeg kan se at du er den eneste der står som havende opdrett og jeg har virkelig brug for hjelp! Hva gjør jeg nu? Setter jeg den i eget kar eller lader den gå i selskabskarret? Og hva med ph og gh, skal jeg senke de eller er alm. kran vann godt nok? ph omkring de 7 og gh omkring hmmm 4 måske! åhh altså det kunne være så gøj med yngel :-)

Hei Inge ,først vil jeg si at en tetra ikke blir gravid, men har egg i buken hvis hun er rund og god.
Hvis du vil prøve på oppdrett på de så må du ta henne og 2 hanner å plassere i eget lekskar.
Jeg brukte et lite kar (ca.20l) med lav vannstand og masse planter og mose.
Lot 2 hanner og en hun i karet et par dager før jeg tok de ut.Ante ikke om det var blitt noe egglegging da jeg ikke fikk sett leken.
Dekket til karet med en svart håndduk for at evt. egg ikke skulle mugne. og tok den ikke vekk før det hadde gått 3 dager.

Yngelen var bitte små og ble foret opp på nyklekket artemia. Burde sikkert hatt noe mindre for til de i starten,tror jeg mistet endel yngel pga. det.

Sjekket huskelisten min å så at ph. var på 7 og gh p 2 ,temp. var 26-27 grader.
Tror ellers at tetraene helst legger egg i lavere ph (under 6) men hos meg gikk det bra med 7 .

Men hvis du søker på Tetra i fiskebasen så står det ganske mye om oppdrett på de forskjellige typene.Så litt nyttig info kan du sikkert plukke opp der

Ellers når det gjelder pålogging,så er det ikke sikkert jeg sitter foran skjermen ,maskinen står stort sett på hele tiden når jeg er hjemme. Men jeg er bare av og til inne og sjekker om det har skjedd noe nytt.I går kveld var jeg på vei i seng, så da ble det ikke noe skriverier da

Ønsker deg lykke til hvis du prøver deg på oppdrett av disse flotte stimfiskene

malla100
morro og lese at du får til hestenesene det er virkeli flotte fisker

Ja de er virkelig noe for seg selv og nå er de endelig begynt bli litt mer husvant. Det vil si ,de fyker ikke lenger å gjemmer seg når jeg står foran karet, men kommer gjerne frem og kikker på meg

De største yngelene er blitt mye mer trygg også og er fremme veldig mye,ser ikke ut til at de frykter å bli spist lenger.
Men at de har temperament sees allerede nå enda så små de er, har sett de i munnhuggeri allerede.

Tok noen bilder av de i går så kanskje jeg får lagt ut noen i løpet av dagen.
Her kommer et par bilder av mammaen og et par av de største yngelene. Se de flotte blå prikkene de har
Overse algene please
Alger er jo veldig bra i et Tanganyika-kar selvfølgelig da de lever av dette.Men akkurat penselalgene kunne jeg vært foruten

[External Image]

[External Image]
Så de små

[External Image]

[External Image]
Kule fisker, disse Hestenesene Et artig fjes på dem.

Er dette fisk som lever kun i par, eller kan man ha dem i grupper også?
Hvis en har et enormt stort kar så går det med en gruppe.
Men vanligvis så har en kun et etablert par sammen i et kar .
Det er dessverre ikke så lett å få tak i etablerte par da de er veldig kresen på hvem de vil ha.Derfor er det best å kjøpe en gruppe og så la de pare seg ut selv. Når det er gjort må de andre taes ut av karet og selges videre. De er ekstremt aggressive mot egen art dessverre uansett kjønn. Men har en funnet et par som trives sammen ,så holder de sammen i tykt og tynt og er bare helt utrolig herlige
Dvs. akkurat i parringstiden kan det bli litt knuffing og jaging, men det gjelder jo for mange andre fisker også.
nusselige de små var.
Får prøve å kommet meg på besøk etter ferien.
Skal kjøpe meg bil når jeg kommer hjem. ca 1 uke til 4 ukers ferie.

Vi satser på finvær til helga også. Dette drittværet vi har hatt i dag og skal få i morgen har vi hatt nok av. Hehe
Velkommen skal du være Espen

Håper du får en fin ferie og lykke til med ny bil.
Hei Inge ,først vil jeg si at en tetra ikke blir gravid, men har egg i buken hvis hun er rund og god.

Hei Sølvi,

hehe ja det gik jo lidt hurtigt for mig den dag.

Desværre så gik det ikke så godt, da fisken blev mast og døde, da min mand ville fange den og sette den i eget kar.
Vi får se, måske en anden god gang.
Uff da ikke så godt ,får håpe du får en ny sjanse senere.

Kunne godt tenke meg å prøve en gang til ,men det får i så fall bli til høsten.Nå står det ferie for tur snart og da bør det være minst mulig arbeid med karene her hjemme.
Så Inge ,får du et par bilder av mitt nye kjøkken
Det står fremdeles igjen at alle hvitevarer er innbygget men det får komme litt etterhvert.
Du får kanskje et lite innblikk i hvordan det ser ut nå ,et lite kjøkkenkar hører selvfølgelig med

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hei Sølvi,

HVOR ER DET FLOT!!!
Det ser jo utrolig flott ud!
Ja og selvfølgelig så jeg med det samme kjøkken karret
Gid jeg kunne få så fint et kjøkken, men måske en dag, drømme er man jo lov at ha`.
Tak fordi du ville vise billederne.
og så er klokken jo halv tolv og jeg vil prøve at se om ikke jeg kan få sovet en smule, det er jo hverdag
igen imorgen og så er det tidligt op igen.
Takk skal du ha Inge ,er selv veldig fornøyd
Det var forresten noe som trengtes veldig til etter 26 år. Det var og godt å få ryddet opp og kastet en masse som bare lå der
Nå er det ryddigt og pent i skuffer og skap
Fnis, ja det kann jeg tænke mig. Selvom vi har gjort det hver gang vi er flyttet, så har vi stadig masser af "skrammel" som vi smider ud hver gang! Sådan er det når man er samler, det kunne jo være at det kunne bruges når............
Men ja, sådan trenger køkkener jo en gang imellem, men heldigvis er det sjelden for det er jo noget af det dyreste rum i huset. Køkken og badet, pew der skal man have den STORE pengepung op af lommen.
Går fort penger når man begynner på sånne rom ja

Ellers så har vi fått besøk av et søtt pinnsvin igjen. Vi pleier å få besøk neste hver sommer og det er deilig .De er så søte og så spiser de snegler
De var 2 stk. til å begynne med men nå er det bare ett.Håper det andre ikke er blitt påkjørt av en bil ,det er jo ikke helt uvanlig dessverre.

Denne som det er bilde av ble ikke noe redd da vi (hunden og jeg )kom bort til det ca. 1 meter i fra . Hunden ville svært gjerne bort å hilse men tror nok den hadde blitt forskrekket da ja

[External Image]
tøff i tryne den var da.
Kjekke dyr som rensker opp i insekt og sneglebestanden.

Trenger du flere eplesnegler er det bare å gi beskjed.
Foreløpig trenger jeg ikke flere, men takk for tilbudet Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap