Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 71)

Hm, vet ikke om jeg har postet akkurat dette bildet tidligere, men det ble en av mine favoritter Ikke bare siden det viser bilde av en av mine favoritter (hehe) men pga situasjonen som ble avbildet. Så jeg poster det (igjen)
Overivrige beilere under lek, har gått glipp av hvor den eggleggingsvillige hunnen hadde stukket hen, og de spant rundt i karet på jakt etter henne. Hunnen på sin side var på jakt etter et sted å lime eggene sine, og kunne ikke brydd seg mindre om flokken med gentlemen. Hun vet vel instinktivt at de på sin side setter alle kluter til for å finne henne igjen, koste hva det koste vil. Så hun kan bare konsentrere seg om sine saker, og trygt regne med at de følger etter, samme hva, så leken vil fortsette inntil hun sier stopp.

C-121 (Corydoras cf. burgessi)

[External Image]




ser i øynene hvor innbitte de hannene er ja. hehe
Er galskap i orange laser karet mitt også.
De har holdt på med undervannsdans i 2 dager nå, men ingen egg enda.
Opp og ned ruta i flott symfoni så litt borti vannstrømmen og bli blåst bortover før de svømmer motstrøms.
Ser ut som om de har det jævli gøy. hehe

Espen

Hva med en liten redigeringsjobb på det bildet og send det deretter inn til fiskebasen?

Geir Kristiansen
Hva med en liten redigeringsjobb på det bildet og send det deretter inn til fiskebasen?


Det var det da... jeg har ikke helt dreisen på det der med å fjerne blitz-øyne. Nå fikk ikke fiskene på det aktuelle bildet røde øyne, som vi vanligvis forbinder blitzøyne med, men hvit/grå pga blitzen. De har jo ikke det i virkeligheten, men får det kun på blitzbilder.
Pga det syns jeg ikke bildet holder helt mål, og de gangene jeg har prøvd å fjerne blitzøyne på bilder blir resultatet kunstig og ekkelt: stive, unaturlige øyne som ble verre enn utgangspunktet :-p

Hva mer trengs evt å få ordnet med bildet i redigeringen? Vet det trengs litt beskjæring (ta bort mer av omgivelsene så fiskene kommer mer i fokus)...?
Jeg bruker det eldgamle trikset med å jukse. En ac coryene har et øyse som kan brukes og det kopierer jeg til de andre. Her har man ogsp problemstillingen med en hale fremfor øyet og dette kan man også jukse til med layer teknikk.




[External Image]


Jeg ville også ha klippet bildet slik at kun de tre som er samlet har blitt med.
Blir bedre resultat når man har orginalbildet å gå ut fra.
Geir K
Kan jeg få lov å sende bildet til deg på email for bearbeiding? Jeg greier ikke å få til det med øynene fint. Har beskåret det, så tenkte å sende over den versjonen....?
Hei
Veldig fine bilder du har lagt ut her i boken din.

Tusen takk for hjelpen i julen når det var krise her med nitritt.
Jeg satt og fotograferte Otocinclusene mine her om dagen i en av 98 literne.
De flyttet jo litt på seg innimellom og jeg bare fulgte dem med kameralinsa der de hoppet rundt i akvariet. Plutselig finner den ene ut at det er nok bildeknipsing (fiskene blir irritable av det røde fokuseringslyset kameraet sender ut) og kastet seg ut i fritt vann midt i karet.
Den hadde visst litt for bråhast, for midt i vannet kom en Corydoras i like stor fart, og da sa det kræsj. De to kræsjet faktisk, ottoen kræsjet fjeset sitt rett i siden på Corydorasen! Coryen på sin side bøyde akkurat unna. Og flaks som jeg hadde, fikk jeg tatt et bilde av situasjonen siden jeg allerede var "på jakt" etter Ottoen, men uflaksen var at det ble litt ute av fokus på de viktigste plassene; hodet på Ottoen ble uskarpt. Halen ble skarp og fin, men det viktigste var jo fronten på fisken. Det var synd, men jeg poster det likevel

Det er uansett første gang jeg har sett to fisk kræsje slik som dette, midt i vannet. Hverken Corydoras eller Otocinclus er noen arter som er særlig kjent for å ferdes høyt oppe i vannet i karet heller, men tilfeldighetene ville det altså slik at disse to hadde samme ærend på samme plass i samme sekund denne dagen

[External Image]
Inaktiv bruker
Morsomt!
Tellebilde øverst
Flytter C121 gjengen over i annet kar, minus 6 stk som skal selges og blir hentet i dag.
31 stk (det var inkl et bittelite yngel) kom jeg frem til. Minus de 6 som er avtalt solgt, så har jeg 25 igjen. Akkurat passe - jeg ville nemlig ha en større gruppe av disse. De er jo en av de tre artene jeg har igjen nå.

[External Image]

[External Image]
De er utrolig flotte Mona, skjønner godt at du beholder en stor gruppe med disse
Ja, de er mine yndlinger, disse
Er utrolig glad for at jeg fikk kjøpe en god gjeng av deg Mona ,de er bare nydelige
Corydoras cf. burgessi
Sølvi Gullaksen
Er utrolig glad for at jeg fikk kjøpe en god gjeng av deg Mona ,de er bare nydelige :)


Ja, og jeg gleder meg forresten til du begynner å poste innlegg om at "Nå legger C121 egg igjen!" Det er en stund til de er gamle nok enda, men jeg tviler ikke på at de vil komme igang når tiden er moden.

De er ikke vanskelige av seg på noe vis egentlig, bortsett fra at eggene trenger ganske surt vann for å klekke. Ph 6 fungerer her. Men alle eggene deres mugner ved ph 7 f.eks. Nå har jeg hatt gjengen min i ph 6 en god stund (ikke bare klekkevannet altså) og da har eggene faktisk klekket i akvariet. Det gjorde de aldri før, da jeg hadde dem på ph mellom 6.5 - 7.0. Da mugnet de alltid i akvariet.

Nå er den lille gjengen på 6 "utflyttere" reist avgårde til Dokka! Med på lasset fulgte faktisk noen never vått eikeløv fra karet de gikk i, fordi den voksne gjengen min med C121 hadde pyntet eikeløvet med egg De liker best å legge eggene sine på undersiden av eikeløvet i karet, av en eller annen grunn. Mange Corydoras bruker jo glasset, men det gjør ikke disse. Uansett, eikeløvet ble medsendt så de skal få klekke på Dokka
En reol til forsvant ut av huset i kveld... Reolen med 2 x 160 litere. Nå har jeg bare en reol igjen; 2x98 liter + 1x45 liter i den.

Resten av gjengen med Corydoras cf. burgessi, 25 stk (både voksne og halvvoksne) står og akklimatiserer seg litt til det nye karet de skal flytte inn i. Ikke "nytt" som i "nykjøpt", men nytt for dem altså

Ja de får nok eggene til å klekke de på dokka ,heldig de og som har fått fatt i disse skjønnhetene

Gleder meg og til de blir leksmodne en gang i fremtiden .Husker du forresten når de ble født?

Surt vann er ellers ikke noe problem her i huset,kan til tider bli vel surt he he.

Dette med eikeløv opplevde jeg den gang jeg hadde C. Kanei ,de begynte ikke å legge egg før jeg tok masse eikeløv i karet og da ble de også lagt under bladene.
Så det var jo bare å snu hvert eneste blad for å plukke egg. Ikke alltid like hyggelig da det også var masse pestsnegler i karet og selvfølgelig på bladene. Men hva gjør man ikke i denne fiskeverdenen
Sølvi Gullaksen
Gleder meg og til de blir leksmodne en gang i fremtiden .Husker du forresten når de ble født?


Husker dessverre ikke sånn i forbifarten, men det står garantert notert ned et sted bakover i tråden. I fjor våres var det, april tror jeg. Men har ikke eksakt dato akkurat her og nå
De voksne er strikte sesong-eggleggere, og slutter vanligvis i april. Så begynner de på nytt i oktober/november igjen
Eggene som dine klekket fra, må derfor være fra sannsynligvis en av de siste eggleggingene den sesongen. Skal bla litt og se etter bakover i tråden.
OK ,så da er de nærmere 10 mnd.omtrent da , begynner å bli voksne etterhvert skjønner jeg selv om de ikke er så store .Men de har vokst endel siden de kom hit og det lover jo bra
Ja, de er små for alderen. De vokste kjempetregt siden de gikk i samme oppvekstkar som Green Laser og C. condiscipulus. Hadde ikke plass noe annet sted, så alle var stua inn i en 160 liter. Sistnevnte art var noen grådige beist som spiste opp alt som ble gitt av mat!
Men etter at C121 ungfiskene ble alene som art, har veksten heldigvis tatt seg opp betraktelig! Lesson learned; de konkurrerer ikke særlig godt i matfatet med andre arter. Bør vokse opp i artskar.

Jeg fant forresten et innlegg om C121 egg fra i fjor våres. Det er sannsynligvis derfra de kommer, for de var 58 yngel som vokste opp. En stor pulje til å være C121. Men det kan også være en senere egglegging... jeg bladde ikke videre etter det innlegget, men du kan kanskje se etter om det nevnes noen andre større kull av C121 utover den våren
OK ,skal bla litt i morgen og se hva jeg finner ut
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap