Inger Annes akvarieprosjekt (side 71)

Jeg er visst skrekkelig opptatt av kampfisk for tiden. Jeg går og kikker på dem hele tiden, og prater med dem. Og, kampfisk, slik som kulefisk, svarer tilbake. Jeg blir bare mer og mer glad i Eirik Raude, min røde CT. Etter at den HM-fisken med ubestemt kjønn hoppet uti til han, har han vært mer fyrrig og "våken" på en måte. Det hender til og med at han flekker gjeller mot meg, når jeg står og prater med han. Tøff type! Og jeg kjenner at jeg bare ha en CT til...

Jeg har grublet litt på Kong Sverre i det siste. Han har vært mye borte, for så plutselig poppe fram igjen. Jeg har lurt på hva han har holdt på med. I dag fant jeg endelig svaret: han har blitt huleboer! Han har laget seg en liten hule i en meget tett javamose, og der bor han visst inni. I hvert fall har jeg flere ganger sett hodet hans titte ut derfra, uten at han nødvendigvis kommer ut. Så har jeg altså en huleboer av en kampfisk. :-P

Erling er nå bare en sterk og frisk og normal kampfisk, som jager på damen og tigger mat hos eieren. Han trenger fortsatt å fetes litt opp, men det er det eneste som viser at han har vært syk. Ellers er han 100 % frisk og 100 % kampfisk. En smart fisk som liker å vise andre hvem som er konge! Eller erkebiskop i denne sammenhengen.

Den triste beskjeden denne gangen er at jeg nok må regne Sjarmøren som tapt. Jeg har ikke sett noe til han etter at jeg begynte opprydningen av alger. Sjarmøren bruker ikke å gjemme seg, så det er helt uhørt at det skal gå et helt døgn uten at jeg får se han. Det har aldri skjedd før. Dermed må jeg regne med at jeg heller ikke får se han flere ganger. Fillern! Jeg blir litt usikker på hva jeg vil gjøre nå. Jeg trenger noe som kan spise alger, og jeg har jo lyst på en ny salarias. Men samtidig har jeg jo nå sjansen til å anskaffe en sitrongoby, som jeg har ønsket meg. Jeg vet jammen ikke hva jeg skal gjøre... Vel, aller først må jeg fullføre opprenskningen i saltvannskaret, for den er ikke ferdig ennå.
Uff da så trist med Salarisen ,vet jo hvor glad du var i den.

Når det gjelder sitrongoby ,regner med at du da kanskje mener Yellow Watchman gobi ,så er de jo utrolig fine og ganske spesiell med det "sure" trynet sitt. Men hos meg holder den seg mest i hulen sin og tror dette er ganske vanlig for disse gobiene. Ser den når det fores ,men det er stort sett det hele ,den beveger seg ikke langt fra boligen sin
Stakkars Erling Skakke skal visst ha et hardt liv. For å glede han, anskaffet jeg en kjekk dame til han. I begynnelsen gikk det bra, og han jaget litt rundt på damen. Nå har damen plutselig funnet ut at hun er sjef, og har skrellet av hele halen til Erling. Han ser så stusselig ut. Jeg tenkte først å putte han i et fødenett igjen, men så kom jeg på at det jo ikke var han som hadde gjort noe galt. Det var selvsagt forbryteren som måtte settes i fengsel! Jeg blir nok nødt til å flytte litt rundt på damene, til jeg finner en som er kjekk og grei med Erling.
Jeg har aldri somlet meg til å poste et bilde av Erling Skakke. Akkurat nå er han et trist syn - han fikk visst en solid porsjon juling av dama. Han har merker på kroppen også, i tillegg til at halen er flerret vekk. Kona er i fengsel for tiden, og jeg tror jeg skal bytte henne med en av hunnene som går sammen med Kong Magnus. Det går en veldig liten hunn der. Hun er betydelig mindre enn Erling, men hun er egentlig en tøffing, hun også. Jeg må rett og slett prøve meg litt fram. Men, tilbake til bilde av Erling. Her er et bilde jeg tok før han ble skadet. Som dere ser, er han en helt normal kampfisk.
[External Image]
Plussmedlem
Erling høres ut som et snilt navn. Er han en usedvanlig snill kampfisk også, som lett lar seg sjefe over?

Syntes det er så utrolig artig med personlighetsforskjeller på disse fiskene, jeg!
Erlings fulle navn er Erling Skakke. Jeg hadde lenge ønsket å kalle en kampfisk det, men da måtte det være en kampfisk som ikke var helt i vater. Og nettopp slik var jo Erling da jeg kjøpte han. Det var han som jeg mot alle mine prinsipper kjøpte fordi han var syk, for å gi han en sjanse til å overleve. Han fløt opp, uansett hvor mye han forsøkte å svømme nedover i vannet, og han fløt over på siden. Dermed passet det å kalle han Erling Skakke. Erling Skakke var forøvrig en biskop (eller erkebiskop - jeg husker ikke helt) som Kong Sverre i sin tid slåss mot, og som han slo på Kalvskinnet i Trondheim. Erling Skakke var ingen snill mann, tror jeg. Tidligere har alle mine kampfisker hett Kong Sverre. Men nå har jeg jo flere kampfisker, så bare en kunne få det navnet. Videre har jeg også Kong Magnus, som var en konge som Kong Sverre slåss mot, og som han slo på Fimreite i Sogn. Erling Skakke støttet opp om Kong Magnus. Kong Sverre fascinerer meg, delvis fordi han er knyttet til steder som jeg er delvis knyttet til, og fordi han var en utradisjonell kar. Fimreite ligger ikke langt fra Sogndal, hvor min far er født og oppvokst (og hvor vi har vært mye). Kalvskinnet i Trondheim var like ved der jeg bodde i Trondheim. Kong Sverre var en av de få kongene som døde i sotteseng, og ikke for sverd. Han var utradisjonell i måten han kriget på (og den gang utskjelt for det), og han satte seg opp mot kirken - noe som medførte at han ble bannlyst. Dette var dagens leksjon i Norgeshistorie. De to andre kampfiskhannene mine heter Eirik Raude og Kong Valemon, og det har ingenting å gjøre med Kong Sverre. Navnene passet bare veldig godt på dem, pga. fargen deres. Den siste, som jeg fortsatt ikke er 100% sikker på kjønnet på, har ikke fått navn, og de har ikke damene fått heller.

Så, nei, Erling er ikke spesielt snill. En ganske vanlig kampfisk, rett og slett. Jeg er enig i at det er veldig forskjell på temperamentet på kampfisker, og det er en av grunnene til at jeg elsker dem. De ligner på kulefisker på den måten.
Tro om det er regnvær på gang igjen? Superne har sin vanlige har-null-bakkekontakt-seanse. De stresser opp langs glasset, hele gjengen, og det finnes ikke en fisk som ligger på bunnen. Skulle bare ønske at det ble lek av slikt! *Sukk!*
Man oppdager mye rart når man går fôringsrunden om kvelden. Da jeg skulle fôre Erling, sjekket jeg som vanlig også fruen hans, som står i fengsel (les:fødenett) i karet hans. Og jeg skvatt til! Det der lignet da mistenkelig på et skumrede! I så fall er det ikke rart at Erling fikk juling, hvis kona egentlig er en hann. Sukk! Hvor skal jeg gjøre av denne, da? Jeg hadde planer om å bytte henne ut med en av hunnene til Kong Magnus, men det kan jeg jo ikke gjøre hvis fisken er en hann. Er det rart jeg sliter med oppdrett på disse, når det stort sett er "hunnene" som lager skumrede?
Finnes nok ,mange "skjulte" hanner ja ,det har jeg selv erfart med en som tok knekken på en annen før jeg oppdaget at det var to hanner. Skal ikke være enkelt med disse kampfiskene nei.
Noe sier meg at jeg har en sulten kulefisk i kveld. Tiger forsøker å angripe meg gjennom glasset hver gang jeg går forbi akvariet. Nå nettopp smalt han i glasset pga. et ivrig angrep.

En dag skal jeg også ha kulefisk...
I så fall vil jeg anbefale Monotrete turgidus. De er ikke så vakre å se på, men har en utrolig sjarmerende personlighet. Tiger er en sånn en. Hufflepuff var også det. Han var en utrolig sosial sak, som danset ved glasset hver gang jeg passerte akvariet hans (noe som var ofte, siden karet står i gangen). "Snakk med meg, snakk med meg, snakk med meg!" var det som om han sa hver gang. Det var også han som la seg ned og furtet i to timer da han fikk mat han ikke likte (frysetørret krill - det var helt klart ingen suksess). Han snudde halen til meg, og ville altså ikke snakke med meg på to timer. Hufflepuff er den eneste fisken jeg faktisk har begravet. Han fortjente det. I den samme fôringssekvensen fikk Tiger den samme maten, og han ble så rasende at han startet å angripe en eller annen refleks i glasset. De er forøvrig ikke så veldig aktive disse. Men, de har et morsomt ansikt. Meget uttrykksfullt! Herlige fisker! Persolig skulle jeg veldig gjerne ha hatt en fahaka, men den krever betydelig større akvarium enn jeg kan ha. De er svært aggressive, men har massevis av personlighet. Vakre er de også (bildene i fiskebasen her yter på ingen måte rettferdighet). Jeg liker som kjent aggressive fisker, og hadde fått det jeg liker med en sånn en. En av mentorene har sagt om fahakaen: "Fahakas don't have tankmates. They may have swimming food reserves." Fahakaene graver seg også ned i sanden, og det kan være skikkelig sjarmerende å se på *drømme*:
Nedgravd fahaka.
(dessverre fant jeg ikke bildet jeg egentlig ville vise fram).
Tro det eller ei: allerede før jeg hadde rukket å nå Bergen sentrum, hadde jeg kjøpt fisk i dag. Det er friskt når man starter på en vestlandsferie. Den er faktisk kjøpt og betalt, men skal få gå i butikken til jeg reiser igjen. I tillegg hadde de dragefinner, noe som jeg også siklet etter. Jeg har siklet etter dem de gangene jeg har vært hos Sissimor, og nå var det altså en fin flokk tilgjengelig. Dessverre var det bare hanner, ut fra det jeg kunne se. Butikken var forresten en som jeg har hatt lyst til å besøke lenge: Midtun zoo i Åsane. Den var stor, den! Og et flott utvalg på fisk, til fine priser. Jeg skulle gjerne ha hatt en sånn butikk i Indre Østfold... ;-D

Jeg hadde egentlig tenkt meg innom en butikk til mens jeg er her, men den visste seg å være lagt ned: Drotningvik zoo. Det var riktig så trist, for den var blitt skikkelig bra sist jeg var her (i fjor sommer). De hadde da startet med saltvann, og hadde faktisk ei saltvannskule inne. Den butikken lå i gangavstand fra der jeg bor når jeg er i Bergen. Men det skal visst være en dyrebutikk både på Sartorsenteret og på Vestkanten, så jeg må se å få sjekket ut minst en av dem. Jeg har ikke vært på noen av dem før, hvis jeg husker riktig. Jeg er jo på jakt etter en CT kampfiskhann til, samt HM og CT kampfiskhunner. De hadde noen få CT-hanner hos Midtun, men ingen av dem var en sånn at jeg bare måtte ha den. For sånn må det være når jeg finner en CT-hann. Det må være en som jeg straks forelsker meg i. Når det gjaldt damer, hadde de bare den vanlige VT, og det har jeg faktisk allerede nok av.

Jeg er altså langt inne i kampfiskland for tiden. Jeg tenkte på det før jeg dro på ferie også: jeg kjenner hvor utrolig glad jeg er i hannene jeg har gående på soverommet: Kong Sverre (HM - helt praktfull), Kong Valemon (Dumbo Ear - like praktfull på sin måte) og Eirik Raude (en rød CT), som jeg bare blir mer og mer glad i også. Jeg kan bare ikke se meg mett på Kong Valemon. Jeg har ikke angret et sekund på at han fikk bli med på teltur tilbake fra Trondheim i sommer. Det ser jo forresten ut til å bli en tradisjon dette: at fisk får bli med meg på teltur. Jeg skal nemlig telte på veien hjem fra Bergen også.

Jeg glemte forresten å skrive om fisken jeg allerede har kjøpt og betalt. Jeg vet ikke arten, men det er en som ligner på [URL=http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?species=pseudohemiodon_sp`marbled`&image_id=14279]denne[/URL] (jeg tror ikke det er den). Det er en utrolig artig kar, og ganske stor! Jeg anslår han til å være nærmere 20 cm, så det passer jo heller ikke med arten jeg har linket til. Det blir en fisk som ikke hører hjemme i Rio Iriri, men som skal få flytte inn der likevel. Siden han er såpass stor, og at han trenger sandbunn, så han bo der, rett og slett. Jeg har ikke noe annet alternativ. Det nest største akvariet mitt er nemlig ett av de to jeg har med grusbunn, og det er forresten overbefolket nok fra før. Jeg skulle jo gjerne ha hatt en partner til han, men han var den eneste i butikken, og jeg vet jo heller ikke kjønn, igrunnen. Det er bare automatisk at jeg kaller han for han. Jeg gleder meg til å se han flytte inn hjemme hos meg! De har forresten en utrolig sjarmerende form for barter: et vedheng til sugemunnen sin, og vedhenget er fjærformet. Det har sjarmert meg lenge, når jeg har sett på bilder av den typen fisker, og nå har jeg altså kjøpt en med en slik munn, så nå kan jeg glo på den så mye jeg vil!
Du får prøve å ta deg en tur på Sentrum Zoo på Galleriet i Bergen sentrum, de fikk en del ny fisk før helgen og det kommer nok enda litt til torsdag/fredag denne uken også...
Typisk deg å kjøpe fisk på tur ja, legge av og greier ;D

Tenkte det kanskje var en kampfisk jeg da, siden du "glemte" å si hva det var med en gang. Men den mallen er nok skikkelig kul den også...

Foreløpig går det forresten fint med den hvit dumboear-damen. Eller, hun blir mer og mer lilla. Fortsatt hvite finner da. Hun har veldig utstående øyne, så det er ikke alt med denne avlen jeg liker. Håper hun holder seg frisk og fin, slik at Valomon kan få seg dame
Sissimor
Foreløpig går det forresten fint med den hvit dumboear-damen. Eller, hun blir mer og mer lilla. Fortsatt hvite finner da. Hun har veldig utstående øyne, så det er ikke alt med denne avlen jeg liker. Håper hun holder seg frisk og fin, slik at Valomon kan få seg dame ;)

Jeg håper også det går fint. Om hun blir lilla, så gjør ikke det så mye, så lenge hun bevarer litt av det hvite. Det kan bli pene barn av de to der. Det som blir spennende er om Kong Valemon er snill med damen, for han er en fyrrig kar. Han er Kongen i karet, og patruljerer sitt kongerike med stor stolthet. Jeg mistenker at han nok kommer til å bøsse seg opp, også mot damer. Men den tid, den sorg. Det var forresten artig å se kampfiskene hos Midtun. De bodde såvisst ikke i små kampfiskkar, men i karene til andre fisker. Og de som bodde i nabokar, så hverandre gjennom glass, og du verden som de tøffet seg og flekket gjeller mot hverandre. Og du verden så flotte de er når de gjør det! Det er nok stressende i lengden å skulle bruke sin ledige tid til å krangle med naboen, men jeg tror faktisk de har litt godt av det innimellom, hvis det bare er innimellom. Det gir nok selvtillit når man kan vise seg, uten å få bank. Jeg kan forresten ikke si at Kong Valemon har utstående øyne. Det er noe jeg aldri har lagt merke til, i så fall.

Lars, jeg har hatt lyst til å stikke innom dyrebutikken på Galleriet 2-3 år, minst, og en gang dro jeg inn til sentrum for å faktisk gjøre det. Men, jeg havnet på ville veier (som jeg alltid gjør når jeg skal begi meg ut på ukjent territorium i Bergen med bil), og plutselig var jeg havnet helt oppe ved Haukeland! Og så fant jeg ikke parkering da jeg gjorde et nytt forsøk på å finne parkering i nærheten av Galleriet. Det endte med at jeg til slutt ga opp, etter å ha kjørt rundt noen ganger. Jeg kjenner jo ikke veiene rundt der, så det er vanskelig å finne tilbake til utgangspunktet, for å gjøre et nytt forsøk på å finne noe sted å sette bilen. Bergen må være den byen i Norge med mest enveiskjørte veier... Denne gangen blir det neppe noen tur inn til sentrum (jeg tviler på at jeg greier å dra med meg svigerinna mi dit når vi er på butikkutflukt), men det frister fortsatt veldig å titte innom der, ja. Jeg har hørt mye om den butikken. Det blir jo også vanskelig å avhente fisk der når jeg reiser på lørdag, og jeg har ikke noe å oppbevare fisk i fram til jeg reiser. Alt jeg har med meg av "utstyr" er ei isoporeske. Jeg kunne jo også ha sjekket ut Midtun ute på Nestun. Der har jeg faktisk vært en gang, like etter at de flyttet. De var så nyinnflyttet at veldig mye ikke var på plass. Jeg tror det var mer enn halvparten av karene som ikke var satt opp ennå. Dere har faktisk en del bra dyrebutikker i Bergen!
Argh! Jeg lider valgets kval! Skal jeg kjøpe dragefinner, eller Rineloricaria eigenmanni? Jeg har absolutt ikke råd til å si: "Ja takk, begge deler!" Jeg har egentlig forlengst bestemt meg for at jeg skal ha begge deler en gang, men jeg kan ikke kjøpe det her og nå. Hvis jeg kjøper dragefinner, hvor mange bør jeg ha (det er bare hanner tilgjengelig)? Hva er egentlig lettest å få tak i av de to artene?
Ser at Glaser har dragefinne-par på lista nå. Dahls kan ta inn derifra sant?
Det kan jo hende. Og jeg tror at grenmallene er de som best vil tåle en natt i telt sammen med meg. De er 5-7 cm store, så jeg vil tro at de da er over den sårbare fasen. Sugemaller kan jo ta opp oksygen fra lufta, og det er en fordel når posen står i ro i isoporeska i teltet. Har jeg rett i at dragefinner er skjørere enn sugemaller?
Kan ikke si det med sikkerhet, men det vil jeg tro...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap