Leifs verden, del 2 (side 71)

LindaB
mange fine fisker du har :) har ikke fått sett gjennom alt, men det jeg har sett, ser veldig bra ut :) Lykke til med all egg/yngel :) håper de vokser opp og at du deler oppveksten med oss :) morro å følge med på - samt lære :) MEN : auksjon i Drammen? hvor da? bor jo bare knapt 3 1/2 mil unna.. :)

Tuuusen takk Linda. Ja jeg er heldig som har den anledningen til å ha så mye flott fisk. Å drette fisk, avle dem opp og spre genene rundt forbi til andre akvarister er jo bare en glede og inspirasjon.

Auksjonen i DAK er i ungdommens hus i 2. etg. Husker ikke adressen, men det er under motorvei brua. Det kommer en tråd om auksjonen etterhvert tenker jeg. Bare å følle med =)

3 1/2 mil er jo bare et "par steinkast" for oss som bor litt utenfor bysentrumene, hehe.

Selv bor jeg utpå landet i Hof og jobber i Drammen. Det er kanskje fire steinkast?

Pleier å være mye folk og et godt spekter av fisk på DAK sine auksjoner. Muligheter til å få seg noen godbiter der. Av og til er det også en liten del med saltvann.
LOFFA
[QUOTE=LindaB]mange fine fisker du har :) har ikke fått sett gjennom alt, men det jeg har sett, ser veldig bra ut :) Lykke til med all egg/yngel :) håper de vokser opp og at du deler oppveksten med oss :) morro å følge med på - samt lære :) MEN : auksjon i Drammen? hvor da? bor jo bare knapt 3 1/2 mil unna.. :)

Tuuusen takk Linda. Ja jeg er heldig som har den anledningen til å ha så mye flott fisk. Å drette fisk, avle dem opp og spre genene rundt forbi til andre akvarister er jo bare en glede og inspirasjon.

Auksjonen i DAK er i ungdommens hus i 2. etg. Husker ikke adressen, men det er under motorvei brua. Det kommer en tråd om auksjonen etterhvert tenker jeg. Bare å følle med =)

3 1/2 mil er jo bare et "par steinkast" for oss som bor litt utenfor bysentrumene, hehe.

Selv bor jeg utpå landet i Hof og jobber i Drammen. Det er kanskje fire steinkast?

Pleier å være mye folk og et godt spekter av fisk på DAK sine auksjoner. Muligheter til å få seg noen godbiter der. Av og til er det også en liten del med saltvann.

Spennende og hvis det er på en søndag (26) har man jo all anledning til å være med å titte

Bor selv i modum - ganske så utpå landet det også.. *ler*

hadde vært utrolig morro å lært litt mer om saltvann.. en av drømmene er jo å ha et velfungerende saltvannskar.. *ler*

men først og fremst blir det vel å sette seg litt mer inn i ciklide - verdenen... kjøpt meg et par paletter og scalaremix idag, og acara hunnen er ikke særlig nådig mot dem..

er det kun fisk som blir solgt på slike auksjoner, eller også div utstyr/planter ? aldri vært på noe slikt tidligere.
Magnar Langeng
det blir sikkert bra i Drammen Leif! Hilsen Magnar

Alt er bra i Drammen Magnar, til og med ølet!!!

Gleder meg som en unge til auksjon. Sist auksjon kom jeg rett fra København, det ble litt tøft..... Men jeg holdt ut jeg, hehe
Fart66
Er vel like sultefora på apistogramma som her hoppe i trønderlagen de da. Apistogramma steindachneri er en av de største apistoene. En virkelig majestetisk apsitogramma det også. Utrolig mange fine A. agassizii varianter. Jeg hadde en liten stund en A. agassizii Broad Black Caudal Seam. Jeg håper jeg får meg en gruppe på 2-3 hanner og 4-6 huer av Apistogramma trifasciata til uka, venter spent på å høre om de kommer :) Hilsen RHD

Ja det virket slik RHD. Følte meg nesten som en syndebukk når jeg ikke hadde med noe apisto fra karene her.... Hadde nok gledet noen da om jeg hadde med noe. Men til Drammen tar jeg med litt "småtteri" antar jeg..

Prøve å bli kvitt noen Tilapia yngler der også. Det tusser av dem i 250L.
Har akkurat sendt en mail og spurt om en god pris på en trio av Apistogramma steindachneri og en trio med A. agassizii. Får jeg en god pris, får di ny bopel her.

Hadde en bare hatt ENDA flere kar.... En akvaholiker får jo aldri nok. Hadde jeg hatt 50 kar hadde jeg sikkert ønsket enda fler, så det får holde med disse 16 jeg har inntil videre tror jeg. Men med 50 ville det blitt et eldorado for apistogramma entusiasten Leif
LindaB
men først og fremst blir det vel å sette seg litt mer inn i ciklide - verdenen... kjøpt meg et par paletter og scalaremix idag, og acara hunnen er ikke særlig nådig mot dem.. er det kun fisk som blir solgt på slike auksjoner, eller også div utstyr/planter ? aldri vært på noe slikt tidligere.

Det er ciklider jeg for det meste har også, Linda. Dog Apistogramma. Av større ciklider har jeg et leikspar med Tilapia mariae (forholdsvis sjeldne i akvariehobbyen) og et leikspar med blå acara. Begge sistnevte yngler som fattige kaniner..... og får store kull med yngler (desverre). Vansklig å bli kvitt når det blir så mye.

Drev tidligere å drettet en del Corydoras typer, men er nå som di fleste skjønner helt hekta på Apistogramma. En del av disse apistoene er kun å få tak i stort sett på auksjoner, og sjelden i handelen. Larvik distriktet er et mekka på apistoer, takket være Tom C.

Cf commbrae, cf borellii, sp "Oregon" og barlowi er noen av di jeg har og har hatt som kommer fra det distriktet, og er meget sjelden i handel, om i det hele tatt å få tak i der.

På slike auksjoner får en tak i det meste; fisk, planter, pumper, varmekolber, substrat og akvarier. Tja egentlig alt som hører til. Noen auksjoner er selvfølgelig bedre enn andre, men det vet en sjelden på forhånd. Blir litt partisk da jeg er medlem i Drammen akvarie klubb, men synes det har vært meget bra auksjoner så lang. Litt av hvert for en hver smak.

Om du tidligere ikke har vært på en slik auksjon, vil nok opplevelsen den dagen bli overveldende. Husker min første auksjon.... jeg var jo i himmelen........
LOFFA
Cf commbrae, cf borellii, sp "Oregon" og barlowi er noen av di jeg har og har hatt som kommer fra det distriktet, og er meget sjelden i handel, om i det hele tatt å få tak i der.

Nå har jeg vært så heldig å få tak i A. Barlowi av 530 her på forumet loffa, så nå er jeg glad jeg har fulgt tråden din lenge for her er det så mye nyttig info om disse fiskene
Gleder meg som et barn til de flytter inn neste mandag og skal bruke tiden til å tilrettelegge karet for disse
Marita Ekdahl
[QUOTE=LOFFA] Cf commbrae, cf borellii, sp "Oregon" og barlowi er noen av di jeg har og har hatt som kommer fra det distriktet, og er meget sjelden i handel, om i det hele tatt å få tak i der.

Nå har jeg vært så heldig å få tak i A. Barlowi av 530 her på forumet loffa, så nå er jeg glad jeg har fulgt tråden din lenge for her er det så mye nyttig info om disse fiskene
Gleder meg som et barn til de flytter inn neste mandag og skal bruke tiden til å tilrettelegge karet for disse

Da må jeg ønske deg hjertelig velkommen til den heldige gjengen av barlowi eiere =)
En ny apistofrelst akvaholiker!! Jippi... Barlowi paret (har flere individer) jeg har er jeg bare så opphengt i. "Flekken" han er jo så flott og majestetisk selv om han ikke er blandt di som først synes sånn fargemessig. Men for MEG er han kongen i apistosamlingen her. Ingen over eller ved siden av.

Om du føler du får info her og kan bruke det, er ingenting bedre enn det. Føler ikke at jeg bidrar med så veldig mye, men bidrar iallefall med mine erfaringer, hold av dem og "litt" bilder. Er det noen enkelt individer som er avbildet på AF mer enn min barlowi "Flekken"? Hm, han er poppis her iallefall.

Får du barlowiene som ungfisk er nok dette en større opplevelse enn å få dem fullvoksne. Disse vokser enormt fort synes jeg og er en opplevelse og reise å følle dem opp til kjønnsmoden alder, og di begynner å leike.

Til slutt et spørsmål; virker jeg engasjert.....? Jeg bare lurer, hehe

På denne linken finner du mer om auksjon i Drammen, Linda =) Sett av denne dagen..
Det blir bra i Drammen,begynner å få tilbakemeldinger som tyder på det
Håper snart jeg får tildelt en tråd om auksjonen i Drammen,så blir det mer synlig hva klubbens planer for aukskpnen erog ikke minst hva som det er planer om å ha med den 26.februar.
Håper å se mange nye akvarister der også,det er jo en helt topp hobby dette her !
Ser jo bare hvor mye Leif koser seg med alle innbyggerne i waterworld
Siste døynet har vært både oppturer og nedturer. Fra overhøvling i en tråd, til vannbytter på alle 16 karene her, nyte synet av egg og yngler i karene her, til måking av enorme snømengder for i det hele tatt komme ned i kjellern til karene og til slutt i gledesrus i akvariekjellern få et budskap fra min sjef på jobben om at vi har mistet en arbeidskollega i dag. Som klubbleder får jeg tlf til tider om slike triste hendelser.

Jeg er uten ord. Fra personhets til akvarie vedlikeholds glede for så å føle sorg. Å miste en som en har jobbet med et par tiår, blir nærmest som å miste et familie medlem.

At mennesker forlater verden grunnet alder er en ting, men å miste dem i forbindelse med sykdom er noe annet. Får meg til å tenke på at vi bør behandle hverandre på best mulig måte, mens vi har hverandre. Når den ene parten er borte, er det for sent å angre på ting en kanskje skulle gjort, eller ikke gjort. Nok om det.

Som sagt ble det vannbytter i alle karene i dag og noen trengte slamsuging og pumperens. Etter en periode med grått vann i 70L her på røykerommet bestemte jeg meg for å flytte ned paret med apistogramma nijsseni til di to andre huene, og tømme karet helt.

Tømte karet for alt, vasket/renset alt innventar og fylte det opp igjen med vann fra 250L og etterfylte ca 40% med brønnvann. Nå skal det få stå en dag eller to, så får jeg se hva jeg tar oppi der fra kjelleren. Skal jobbe kveldsskift denne uken som kommer, så det er ingen hast. Er som regel ikke hjemme fra jobben får nær 23.45

Ta vare på hverandre og ha fortsatt en fin og rolig kveld

Trine; Takk for din PM og tilbakemelding. Du er rett beskrevet der... =)
Jeg kondolerer virkelig!
Det er utrolig trist å miste noen

Idag er det et halvt år siden jeg mast flere gode kamerater på Utøya, sorgen er så stor!

føler med deg i sorgen over tapet av en kollega Du har fått gjennomgått litt forskjellig det siste døgnet...

kan du ikke prøve å få tatt noen nye bilder av egg/yngler m/foreldre? synes det ser så spennende ut med yngel får jo håpe at de ciklideparene jeg har her idet minste vil prøve å legge egg - om det blir yngel ut av det er kanskje verre, siden det finnes andre fisk i akvariet...

kaaaanskje jeg må prøve å få tak i et mindre kar etterhvert... må ta det gradvis isåfall, sambo er ikke helt overbevist enda.. *ler*

LindaB
føler med deg i sorgen over tapet av en kollega :( Du har fått gjennomgått litt forskjellig det siste døgnet... kan du ikke prøve å få tatt noen nye bilder av egg/yngler m/foreldre? synes det ser så spennende ut med yngel :) får jo håpe at de ciklideparene jeg har her idet minste vil prøve å legge egg - om det blir yngel ut av det er kanskje verre, siden det finnes andre fisk i akvariet... kaaaanskje jeg må prøve å få tak i et mindre kar etterhvert... :) må ta det gradvis isåfall, sambo er ikke helt overbevist enda.. *ler*

Ja jeg har vel "fått det" som en sier det, det siste døgnet kan en si. Men en får stå med rak rygg og kjempe i mot så godt en kan. Jeg har problemer med å få lagt ut bilder her, og det samme problemet har jeg på fjesboka i dag. hadde ikke det problemet der i går. La ut noen bilder der i går uten problemer.

Skriver innlegget og trykker på send etter å ha satt inn bilder. Da forsvinner teksten hvor bildefilen i bilde 1: står og det blir bare stående uten å bli sendt. Har hatt det samme problemet tidligere en gang også. Ganske så irriterende da jeg liker å legge inn bilder fra karene mine. jeg trenger ekspert hjelp fra noen.....

tester med bilde nå. Om bildet vises... er det en apistogramma cf borellii F1 av eget oppdrett som dukket opp så søtt i hula ved vannbyttet tidligere i dag =) Gikk desverre ikke nå heller... svarte....

jeg pleier å laste opp bilder på photobucket, for så å legge de inn her bare se i min personlige tråd, la ut masse bilder igår/natt av de nye beboerne + noen av de gamle

liker at bildene kommer frem i innlegget slik at man ikke trenger å klikke på de - samt at man får lastet opp flere enn 3 bilder pr innlegg

( www.photobucket.com veldig lett å registrere seg og bruke)
Når en jobber kvelds skift og ikke er hjemme før nærmere 24.00 så er det begrenset hva en får av kos på akvarierommet.... Men litt foring ble det etter jobb. Lommelykta viste at også det har gått fra egg til yngel hos trioen med Apistogramma baenschi. Lucky me, yngler i 2 baenschi kar...

Har vel ikke nevnt di siste ynglene jeg fikk på A. cf borellii så mye, men det er en grei gjeng av dem også, i tillegg til et par stk som er en del større i det "gamle" hovedkaret.

Har ikke fått noen tilbakemelding på apisto forespørselen min, men kommer vel i løpet av uka- Et par nye apisto typer er alltids velkomne her i kjellern. Har jo solgt et par så greit å få inn noe nytt.

En av barlowiene, tror det var i gruppen fra Ampiyacu (lokasjon) har også et merke på hale delen. Ikke lik han "Flekken" som har den på halen, men på bakre del av kroppen.

Merkene eller plettene om en vil er kun på den ene siden. Har vært antydninger til dette hele tiden, men nå har han vokst så mye at det er kommet tydelig frem. For meg er ingen Apistogramma barlowi lik noen andre. Enten er det mønster, farge eller flekker som skiller dem. Har ikke alt for mange igjen av disse, 10 kanskje totalt, men tror jeg skal kunne skille dem fra hverandre med litt godvilje. En er ganske så mørk, en mørk bare i ansiktet, nevnte flekkete hanne og "Flekken" osv.

Er inne i en tid hvor jeg sliter litt.... Har i perioder vært på nippet til å gi opp det meste. Ting føles veldig tungt til tider, og trenger å få et "normalt" liv uten så mye stress. Har derfor bestemt meg for å trekke meg fra alle tillitsvervene jeg har på jobben nå i år. Klubbleder, studietillitsvalgt, SU utvalget, bedriftsstyret, fylkeskoordinator og resten av utvalg jeg sitter i lokalt og sentralt. Jeg trenger en pause fra verv hvor så mange er avhengig av akkurat meg og di utvalg/verv jeg har, selv om jeg ikke er alene i utvalgene.

Å være klubbleder i en etter forholdene stor industribedrift som i løpet av et par år er blitt ganske så anderledes med nye ledere som ikke har spesiell kompetanse på lover og regler kan slite på en hvilken som helst tillitsvalgt. Men håper at mine etterkommere har litt større giv og pågangsmot enn hva akkurat jeg har for tiden. Jeg tror en pause fra dette vil gjøre meg godt. Kan vel si jeg har gjort plikt-tjenesten min som tillitsvalgt for klubben når en har holdt på i 16 år.

Det er derfor veldig godt å ha en hobby en trives med, som gjør stress om til glede, gjør at en kan få tankene vekk fra det som måtte være av tunge stunder.

Når jeg kom hjem fra jobb i går kveld (23.45) gikk jeg ned i akvariekjellern, slo på lysene og satte meg ned for å slappe av, puste ut, og betrakte fiskene. Ser acara paret små flørter og leiker litt og hannen pusser vekk sanden fra skifer platen. Han gjør alt han kan for å gjøre seg flott og gjøre klar plata slik at hun kan legge egg når tiden er inne.

Fikk meg til å tenke på mine første damebesøk (uten sammenligning) hvor jeg dusjet, dynket kroppen i di beste lukter, støvsuget og gjore det fint, og ikke minst reide opp senga som ikke akkurat på den tiden var noen vane.

Vi skal jo flotte oss så godt vi kan for det motsatte kjønn, akkurat som hos di fleste dyr.

For første gang på lenge fant jeg en apistogramma død i et kar nede i går kveld. Trist, men slik er verden. Tror jeg da har igjen en trio med en hann og to huer. En grei fordeling.

Brukte veldig mye tid i "natt" på å studere mine barlowi. Di vokser så enormt fort og utvikler seg til å bli utrolig flotte individer. Men en ting som forundrer meg er farge forskjellen på fiskene i samme karet og med samme lokasjon. Fra lys grå/hvit til nesten helt svart! En svart barlowi! Kan nok ha noe med humør og rang i karet å gjøre, men maken til forskjell har jeg aldri sett.

De største hannene er forlengst kjønnsmodne, har fått flotte farger og er noen elegante seilere gjennom karene her. Har et håp om at det finnes ei hue blandt dem, slik at jeg kan danne et par til, men er noe usikker på det.

Kan desverre så langt ikke se yngler hos det barlowi paret som la egg, men går ofte slik første gangen. Di går i eget kar og koser seg. Barlowi er av di større apistoene, men likevel etter mine erfaringer en veldig fredelig og elegant apisto.

Når jeg matet Tilapiaene i dag, fikk jeg meg litt av en latter. Røde mygglarver ble kastet oppi til dem og hua fikk tak i en stor bit. Ynglene oppdaget også denne store biten og satte i mot henne. Et artig syn med hua som tygger av matbiten i ene enden og 20-30 yngler som tygger i andre enden. Det er slike øyeblikk som får meg til å glemme omverdenen og tenke at jaggu har jeg det flott selv om en til tider kanskje sliter litt med andre ting.....

Ha en virkelig flott dag og kos deg med opplevelsene i dine kar
Ha en flott dag du også Loffa, det høres ut som en god ide å stresse ned litt og kose seg med de positive tingene i hverdagen
Det går opp og ned i perioder, Marita. Til tider er akvariehobbyen et ork og andre ting en er opptatt av hjelper på tilværelsen. Andre ganger er andre ting tungt og akvariene blir til hjelp og inspirasjon.

Leser i tråder at det er flere med meg som har det slik i bølger. Inspirasjonen nå om dagene er å se det legges egg og at knøttsmå apistoer kommer til verden. Gledelig er det å se at begge karene med Apistogramma baenschi har yngler, etter så kort tid. Tydelig at di trives i mitt brønnvann som ligger rundt 5 i pH.

Håper barlowiene setter i gang igjen med egglegging. Har lyst til å ta paret opp til det karet jeg har renset helt opp i, her på røykerommet mitt. Da får jeg enda mer tid til å se dem og følge med deres fremferd.

Har vurdert vannseng for å ha di med meg hele tiden.... haha. Dem er jo bare så herlig.

Har litt sommerfugler i magen ettersom jeg skal i møte med adm. dir i dag på jobb. Dette etter at jeg har gitt beskjed at jeg trekker meg som klubbleder i februar. Vi har hatt et tett samarbeid gjennom disse årene og litt rart å tenke på at jeg fremover kun skal ha min daglige jobb å tenke på. Surialistisk, er det det det heter? Ble mange det der... 16 år som tillitsvalgt og plutselig hoppe av, jaja.

Blir en liten tur ned i kjellern for å fore gjengen før jeg reiser på jobben. Ettersom det er kveldsskift har jeg fri i morgen. Langhelg, hvor mye tid og energi skal brukes på fisk og akvarier. Gleden er stor........... Ha en fortreffelig kveld alle sammen
Turen ned i kjellern og foring før jobb i dag fikk smilet til å gå trill rundt... rart ikke hodet falt av. Leiks paret med Apistogramma baenschi var på tur for (min) første gang med yngel. En liten delegasjon småttisser dilteti rompa etter mor.

Fikk ganske så raskt også en liten bekymring når jeg fikk se hannen forfra. Et sår på underleppa som for meg ikke var noe hyggelig syn. Virket som han hadde sittet fast i noe evnt sloss med hua. Men hua ser ikke ut til å ha noen skavanker av noe slag.

Får bytte vann hyppigere i karet der å håpe på det bedrer seg raskt. Vil nødig miste han. Kan ikke tro at hua har banket han, pleier vel å være omvendt i tilfelle? Kan hun ha gjort dette for å forsvare sine små?

Ettersom jeg ikke har rare erfaringen med denne apistoen blir det for meg bare spørsmål uten noen svar
Det kan hun godt ha gjort Leif. En Apistomamma er totalt uredd og fyker på det det skal være av andre innbyggere hun synes er for nærgående.

Som Tom C. sa om en hunn av dvergcikliden Nannacara aureocephalus som gikk med egg og deretter yngel sammen med en hann i en 160 liter: "Det er den mest sinna kjerringa jeg har sett!Hadde det ikke vært så mange skjulesteder i karet, hadde hun drept ham. Noen uker senere fikk han imidlertid lov til å ta del i yngelpleien."

Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap