Anders' akvarierom [NR. 1] (side 71)

La ikke merke til det før nå jeg :P Takk får forklarelsen
Plussmedlem
Eggplukking fra Corydoras adolfoi igjen i dag! De har valgt å gjøre det lettvindt for meg denne gangen, for mange av eggene er lagt på eikeløvet på bunnen

Jeg ser tydelig forskjell på størrelsen på eggene i dag, så det er tydelig at flere hunner er med, ja...
Jeg får plukke flere egg senere. Jeg har sett fler, men vil ikke avbryte dem så alt for mye

Forhåpentlig har jeg tettet godt nok denne gangen...

Plussmedlem
Jeg har noen akvarie-planer for helga også, har man et dusin akvarier er det noe å gjøre om man tenker seg om, som regel

Corydoras eques går i den midterste 85 literen til venstre, og det akvariet har jeg aldri fått noe dreis på, for det ser ikke noe bra ut i det hele tatt. Tynt beplantet, rot som er fullstendig grønn av en type alge (forsåvidt relativt dekorativ, men når en hel rot er fullstendig dekket snur det synspunktet).
Selv om jeg hadde tenkt til å gi det en makeover og la Equesene flytte inn der på nytt, har jeg funnet ut at det er like greit om de flytter èn etasje opp i samme reol. Det akvariet er ledig og noe penere enn det under, så da kunne de få plassen der, tenkte jeg. Mye bedre. Da trenger jeg jo heller ikke i utgangspunktet sette det tømte og rengjorte akvariet opp med en gang, men vente til det trengs.

Det får nok bli i morgen jeg evt. gjør dette, begynner med litt vannbytter i kveld. Kan jo hende jeg flytter Equesene og tømmer karet, da.

Også må jeg huske på en ting; jeg trenger flere røtter! På tide å svi av en del hundrelapper igjen, tror jeg, for jeg har mangel på fôr, røtter og litt av hvert :p
Gratulerer med mange flotte egg. Spennende.

Og jammen høres helgen full ut. Her blir det hus hus og hus. Og et vannbytte i nyeste karet ja. Men ellers hus! Blæ. Men har hatt akvariedager for ikke lenge siden så det får veie opp

Er rart med det når en begynner på akvarier. Da fårjeg liksom ikkestoppet med det første igjen. Skal bare heter det vist det syndromet.
Plussmedlem
Heldigvis syntes jeg det er ganske moro å sysle inne på akvarierommet også, da, ellers hadde det jo vært praktisk umulig å ha såpass mange kar som jeg har for øyeblikket.

Det blir ganske kaotiske tilstander der inne på det lille rommet når jeg er i aksjon, da (og det er det gjerne ellers også...), så det er godt det er bare JEG som er der inne Å ha et sånt rom hvor bare jeg kan styre som jeg vil er gull verdt. Jeg husker jo hvor utrolig glad og ivrig jeg var da flyttingen av akvarier startet.

Tok noen få bilder for å vise de kaotiske tilstandene, bare for moro skyld Har tatt et par vannbytter, og nå skal jeg straks i gang med innfanging av Corydoras eques. Det skal vel alltids gå greit, jeg har tatt ut den store rota, også må vel plantene kastes, evt settes i andre akvarier.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
hehe, kanskje like greit å ikke ha eget rom når jeg ser dette :P Får i alle fall litt luft her
Det så litt trangt ut der inne Men en kan jo også se på den avstanden som er på bildene at alle karene er jo holdt flotte å fine akkurat slik som du pleier med dine elskede coryer gratulerer så mye med 121-ene! har jo vært å lest men har nok ikke lagt spor ifra meg før nå.

Håper de begynner med lek for deg snart da, det hadde jo værten trivelig bonus
Plussmedlem
Corydoras eques flyttet på fredag Nå bor de øverst til venstre i reolen med 85 litere. De ser da ut til å ha det greit der, og de har stor, fin rot med skygge under der de kan ligge og slappe av, samt romslig plass å lete etter mat på Alle taklet flyttingen fint så vidt jeg har kunnet se.

Hadde jo forsåvidt håpet på at det kunne føre til noe så lite som noen kule tendenser, da, men de ser ikke ut til å være så interessert i det
De er vrien sånn ja ,har flyttet på noen av mine og uten hell,merkelig at de skal være så vrang.

Plussmedlem
Ja, det er helt utrolig. Og SÅ mye som det prøves rundt omkring!

______________________________

I dag har jeg "reddet" hjem en kampfisk! Jeg måtte i dyrebutikken en tur på grunn av et annet ærend, og så så jeg den fantastiske kampfisken jeg bare ikke klarte å gå ifra. Den var aldeles nydelig! Den er oransjefarget, nesten som en appelsin. Utrolig delikat farge - nesten til å spise opp

Han er i et sånt litersmål til akklimatisering nå. Forsøkte å ta noen bilder, men det ble bare rødfarge av det, fikk ikke frem den flotte, oransje fargen, så jeg får ta bilder når han er på plass i et nytt hjem.

Nå blir han iallefall lykkeligere enn i en plastkopp...!
Ja den hørtes flott ut! Jammen godt å høre flere som har slike bare må ha kjøp :P
Plussmedlem
Det er nok mange som har må-ha kjøp, men denne var VIRKELIG sånn at jeg måtte ha...! Virkelig en farge jeg likte godt.

Tok noen bilder av han. Han MÅ jo ha et navn, da, kan jo ikke bare hete "han"! Noe som slo meg var Roar, men jeg må tenke litt Kanskje Roar Sigvard? Selvsagt må skjønnheten ha to navn. Ha-ha!

Mulig fargen på bildene ble litt feil, da, men... Uansett er han vakker i virkeligheten! Nesten så vakker at han må ha en vakker dame en dag...!



Noen andre enn meg som likte fargen, da? Tenker nok kampfiskelskende Sissimor har en formening! Hehe
[External Image]

[External Image]
Den var virkelig nydelig Anders
Kul Kampfisk! Den orange fargen var egentlig veldig kul, du var heldig der, haha
Jeg har en formening, og jeg elsker den! Nyyydelig er han
Plussmedlem
Så hyggelig å høre at flere var enige med meg - da var det ikke et bomkjøp! Han er virkelig en godtebit Også har jeg funnet navnet; Roar Sigfred von Multe! Han må jo ha et staselig navn siden han er så flott. Grunnen til at "Multe" er en del av hans navn er jo fordi han faktisk er litt farget som en multe (bær). Hehe

Ser ut til at det går fint med han. Håper han kommer til å være grei med Coryene mine! En av mine andre kampfisker, Oscar, er så gæren på Corydorasene at han egentlig ikke egner seg til å bo sammen med dem. Men Roar virker til å være en annen type, heldigvis

Nå har jeg tre kampfisker; Røde Ruben (hatt ganske lenge, godt over et år og er historisk her sånn sett), Oscar og Roar. Også må kanskje enkelte få seg en dame etterhvert
Kjempeflott navn, og klart han må få seg dame
Ah, dette var et nydelig eksemplar. Da må du nok finne en like nydelig dame (om det er mulig).

Staselig navn som passet en staselig fisk!
Plussmedlem
Ukens vannbytter unnagjort for en time eller to siden. PUH! Takk for det, for det ga meg hodepine :p Hadde nemlig et lite vann-uhell i dag...

Hadde skrudd på vannet for å fylle det øverste akvariet i 98 liters-reolen. Jeg han en sånn slangebøy-dings fra Eheim, slik at slangen kan henge på kanten av akvariet. Helt nødvendig, kan jo ikke holde slangen hele tiden, må jo skru på og av vannet, for eksempel... vannstrålen sprutet ikke helt dit jeg ville, så jeg skulle snu litt på slangebøydingsen. Men plutselig så løsnet slangen! Den var visst festet litt vel dårlig... "klakk" sa det, og på gulvet lå slangen mot veggen og spylte - med relativt høyt trykk...

Ingen tenketid, bare handling! Løp i Usain Bolt-fart inn på kjøkkenet og fikk skrudd av kranen. Tilbake til akvarierommet for å sjekke hvor mye av gulvet som var dekket av vann...
Skulle jeg løftet slangen og forsøkt å koble den på igjen ville det nok blitt mer tørkearbeid! Håndkledene ble brukt, og så hadde jeg en vaskebøtte slik at jeg kunne vri opp litt av vannet fra et håndkle i den.

Jeg var heldig, da, for skøyteledningene slapp billig unna og fikk ikke særlig mye vann i seg, bare den ene ble lagt til tørk litt Fikk tørket opp alt vannet, mesteparten var under bordet til 54 literen og bort mot reolen med 85 literene, pluss litt utover gulvet mot midten av rommet. Håper ikke det var så mye som gikk mellom lista og gulvet.
Noen ganger så er jeg glad jeg har et sånt "gummi"-belegg på gulvet. Ikke spesielt pent, men det er vanntett, veldig kjekt på et slikt rom. Men vannet kan komme seg ned ved gulvlista, da, selvsagt.

Fiskene er fornøyde med nytt vann, iallefall! Og Corydoras adolfoi leker og legger egg
Oi, nå ble mitt uhell lite. Det var jo bare en liten i ei ti liters bøtte som pusene tømte med vilje og syntes var dritkult. Snøft. Det syntes ikke jeg ned på nylagt gulv! Og de tror jeg pusene skjønte ja. Skjønner godt at slikt gir hodepine. Godt det er ei uke til neste gang

Morro med at de legger så villig egg igjen. Har hatt litt av det i det siste her også :P
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap