Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 72)

Fotorunden fortsetter.
Noen av de utrolig søte, nye Corydoras atropersonatus. Mistet en i løpet av de første par dagene etter innkjøp, men de andre 9 spiser med hjertelig appetitt og ser ut til å klare seg fint. En runde Flubenol, samt eSHa-2000, har de vært gjennom. Det var eSHa-kuren som så ut til å virkelig pigge dem opp, de virket ikke helt i form før det. Mistenker at de hadde noe bakterielt.

De har en pussig vane. De svømmer alltid rundt oppe i røttene til flyteplantene etter fòring, for liksom å virkelig få med seg hver smitt og smule av matpartikler

Litt vrient å få gode bilder av dem, for det er en del løv i akvariet som de blir halvveis skjult i. Når de svømmer ut på sanden, må jeg stå klar og knipse

Her er en som smatter i vei på røttene til flyteplantene.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Litt misunnelig på de "smykkene" der! Har selv "vanlig" smykketetra, men er jo veldig fornøyd med de også! Men, de smykkene du har der er jo utrolig flotte
Dette er en 19 liter, som har stått gjemt og glemt under en benk bak døra i månedsvis. Da jeg flyttet de Røde krystallrekene derfra, ble akvariet stående i drift, men jeg puttet noen eplesnegler oppi for å holde filteret i gang ("mate" filteret med avfall). Men månedene har gått, og i helgen kom jeg til å bøye meg ned og se litt på det. Vannstanden hadde sunket til det halve Ingen vannbytter er jo gjort heller på månedsvis.

Så jeg fyllte opp med vann, satte nedi en kvast av en stilkplante i tillegg, og tok et par bilder

Planten på bunnen Echinodorus tenellus. Jeg har aldri fått til den planten i noe annet kar. Men her, hvor ingen pusler rundt den eller gjødsler den, så vokser den sakte men sikkert utover bunnen helt av seg selv Og akkurat den planten her, som er "moderplanten" til alle de avleggerne man ser på bildet, hadde også en spesiell historie Den stod nemlig i potten sin, i et gjennomsiktig glass med vann (med skrulokk på) i en vinduskarm i mange, mange måneder. Den dauet ikke, men den ble litt sjaber, og den vokste heller ikke.

Så plantet jeg altså den puslingen her da jeg startet reke-karet, og dette er resultatet. Det har tatt lang tid, men den vokser iallefall
Belysningen er et 8 watts Arcadia lysrør (kjøpt i tysk nettbutikk).

Jeg måtte sjekke bakover i tråden for å finne datoen jeg plantet den her, og det var 10. desember 2006. Ett år siden! Bilde av karet kan ses på side 21 i tråden her.

1. desember 2007 Bilde fra sideglasset:
[External Image]

Bilde forfra:
[External Image]

Startdatoen, 10. desember 2006:
[External Image]

[External Image]
Et bilde til innlegget ovenfor.
Inaktiv bruker
Det var flotte stener,hva er set for slag?kjøpt i butikk?
molle
Det var flotte stener,hva er set for slag?kjøpt i butikk?

Ja, kjøpt hos Webzoo. Du finner dem her, de kalles "forstenet tre".
Det går veldig bra med Super-Arcuatus'ene mine, heldigvis De har vært gjennom diverse kurer med både det ene og det andre pga de er viltfanget og samt den fæle parasittsaken som ble sett, men nå er vi snart i mål

De spiser grådig og ser veldig fine og friske ut, alle sammen, de nesten skinner i lyset

[External Image]
Så flotte denne typen Corydoras var Mona,

Er fortsatt på jakt etter den neste Corydorasen eg skal ha meg,
Har vært i kontakt med Aquamanias om han kan skaffe, så eg håper de kommer
på listen snart.

Arten er Corydoras Pulcher (kalles Corydoras Pretty).

Veldig artig å følge med trådene dine som er meget lærerike for oss andre som også har en kjærlighet til Corydoras!

Veldig morsomt å følge med på din kompetanse utvikling til Corydoras, føler nesten at du er min "mester" når det gjelder å lære det eg kan om Corydoras..
Vidar Alfei
Veldig morsomt å følge med på din kompetanse utvikling til Corydoras, føler nesten at du er min "mester" når det gjelder å lære det eg kan om Corydoras.. :)

Hehe, takk for den. Litt hyggeligere å høre det, enn f.eks. det syv år gamle sønnen min presterte å kalle meg i går (han ville ikke gjøre lekser, og jeg sa han måtte likevel ...)
Da var jeg en "MONSTER-MAMMA!"

Litt hyggeligere å bli kalt mentor-Mona istedet, kan man si

Det var en gang en eplesnegle som skulle ut på tur fra høyre til venstre side der han bodde. Han krøp bare avgårde på sneglers vis, og passet i grunnen sine egne saker og var ikke i veien for noen.

[External Image]

Men... det var før DISSE to kom susende! Egg hadde de også med seg!
[External Image]

Han ble regelrett stoppet på veien, utsatt for upassende skallbeføling, noe som resulterte i at han avvisende trakk seg inn i skallet sitt. Dette aktet han ikke finne seg i.
[External Image]

Etter en stund var heldigvis plageåndene lei av leken, og dro avgårde til andre plasser. Heldigvis tok de med seg egget sitt. En stund der var det farlig nære å bli kastet på skallet hans!
Inne i skallet sitt kunne eplesneglen kjenne at dunkingen opphørte og han våget seg ut igjen etter litt.
Endelig kunne eplesnegla krype videre, og nå sitt mål:
venstre hjørne i akvariet.
[External Image]

Siste bilde til innlegget ovenfor.
Hehe morsomt, men litt plagsomt for den stakkars sneglen hi hi. De lilla er etter min mening de peneste sneglene.
Jeg holder et spent øye med Corydoras oiapoquensis-gruppen min for tiden

Som nevnt tidligere var det lekstendenser på gang, og selv om det ikke har resultert i noen egglegging enda, så er de hannene temmelig "hissige på grøten" og gir seg ikke! De fyker rundt og beføler alle hunnene de kan finne med bartene sine, og i opphisselsen så hender det de tar feil og prøver seg plutselig på en C. atropersonatus istedet Tabben oppdages som regel raskt, og de kaster seg rundt og drar for å finne en dame av riktig type istedet. Stakkars de små C. atropersonatusene, de beføles både titt og ofte og ser helt forvirret ut av det, stakkar

Akvarielysene er ikke slått på enda, men jeg slo på taklyset på akvarierommet nettopp nå for å ordne noe der inne, og da kikket jeg litt på 85 literen C. oiapoquensis og C. atropersonatus deler. Det var full fart der, og hannene var travelt opptatte med å suse rundt og beføle damer. Fascinerende! Det hadde vært skikkelig moro om det ble alvor av dette og de presterer egg av det
mona o
Det var full fart der, og hannene var travelt opptatte med å suse rundt og beføle damer.

Andre som skal ut i helga?
I ettermiddag så jeg at C121-eggene har begynt å klekke
Foreløbig er to stykker kommet ut. Den ene tror jeg har kommet seg ut gjennom nettet i håven jeg samlet eggene i, og er vel et sted på bunnen av plasttanken. Den andre ligger fremdeles i håven, og jeg fikk tatt et bilde av den
Bare noen timer gammel... Utrolig at dette lille kreket skal bli en flott og fargerik pansermalle etterhvert

Det lille yngelet er gjennomsiktig og blank, men man ser den hvis man ser godt etter på bildet

[External Image]
Har funnet ut at det er lettere å klistre eggene i nettet når jeg holder på å samle dem inn, enn å klistre dem på sidene i klekketanken (lettere å la være og mose noen...)

Dessuten er det enkelt å fjerne alle tomme eggeskall etter klekking. Jeg bare lar yngelen svømme ut av håven på egenhånd, så tar jeg ut håven med de tomme eggeskallene.

PS!
Yngel nr to befant seg visst i håven fremdeles, så jeg nettopp, så den er nok ikke for grovmasket enda. Men når de har brukt opp plommesekken får de muligens ålet seg gjennom og det er forsåvidt ok, de skal ut uansett
Heeeerlige barter

(Super-Arcuatus)

[External Image]
Jeg har masser av bilder liggende på pc'en, og spesielt av mine grønne edelstener

[External Image]

Få et kyss!
[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap