- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 72)
Tropheus Bilder (side 72)
Vidar AlfeiVar rimelig lik den vanlige moorii "ilangi" , men syns din er mer gul hele veien fra gjellene og bak på halen, mens den vanlige har et skille ved halen der halen blir mer blå aktig og den er gul/oransje fra gjellene og bak til skillet... Stemmer ikke dette Badat?
Jo mer gul den har jo mer REAL Yellow er den og dermed høyere i prisen. I hovedsak så finnes det 2 fargevarianter av Ilangi: den gule og den røde. Siste nevnt har et rødkjær bak sidefiner som du beskrevet Vidar. Det er bare noe oppfinsomme selgere som finner på navnet Real Yellow for å øke prisen. Men en ting er korrekt. De skal være av den beste kvalitet av Gul Ilangi. Ellers så er det ikke mye som skiller mellom gul og rød Ilangi heller. Ilangi er klart mitt første valg.
Postet 19.07.08 kl 00:10
Postet 19.07.08 kl 00:24
Postet 19.07.08 kl 00:59
VibsiLivua er vårt "1." valg. Hverfall av de vi har hatt og sett. Alle de andre vi har og har hatt deler en 2 plass hehe ;) men det er mange flotte tropheus ute i den store verden! En tropheus vi har veldig lyst å prøve en gang er tropheus kapampa, eller kapampa lime spot. De ser dødsfine ut! [URLBLOCK1]
Denne var meget flott Vibeke!
Denne gjekk rett inn på min topp10 liste...
Postet 19.07.08 kl 12:10
Postet 19.07.08 kl 12:37
Endret: 19.07.08 kl 12:45
Postet 19.07.08 kl 14:43
badatJa... Limespot er en fin fisk. Og fisken vil se flott ut i karene dine Vibeke siden dere skal bare ha halogen lys. Da kommer "spoten" til syne. Hos meg vil ikke de bli synlig engang grunnet dårlig lys.
Foreløpig har vi bare hqi lys i ett kar. Men skal ha det i alle kar etterhvert. Bare synd det er så dyrt.
Men ble virkelig imponert over lyset. Det ble så mye mer levende. Ser ut som solen skinner over akvariet. Masse lys-spill i vannet. Vanskelig å få det med på bildet men håper du skjønner hva jeg mener hehe... er ikke så god til å forklare.
Postet 19.07.08 kl 15:39
Postet 19.07.08 kl 17:31
Postet 19.07.08 kl 18:15
Endret: 19.07.08 kl 18:15
Kenneth ØstbyHva slags medisiner bør jeg ha til tropheus? Og hvor får jeg kjøpt det.. Veit dette egentlig bare en bildetråd men alle som har peil. på troph. er jo her =) Mvh Kenneth
Medisiner med virkestoffet Metronidazol (Flagyl har dette virkestoffet i seg, men krever resept fra dyrlege), Nifurpirinol (Denne er god mot innvendige og utvendige bakterier, fungal, protozal infeksjoner).
Dukker det opp sykdommer hos dere så bare ta kontakt, jeg har kjøpt inn en GOD del medisiner, så jeg har nok en stund... :P
Her er det bare å spørre i vei Kenneth... Tror at uansett hvor bra kunnskap en sitter med, så vil en stort sett lære noe nytt hver dag!
Postet 19.07.08 kl 19:23
Postet 19.07.08 kl 21:39
Jeg syns det er lite nødvendig med masse medisiner liggende. Vi har en pakke med bactopur direct og en til som er fra utlandet.(husker ikke navnet i farten)
Blir tropheus syk er det som regel bukvannsott de får.
Men med regelmessige vannbytter og godt fôr er man langt på vei.
Den medisinen fra utlandet har vi fått i posten av Kristian og bactopur kjøper vi på dyrebutikken. Aquamor fås også på dyrebutikker.
Blir tropheus syk er det som regel bukvannsott de får.
Men med regelmessige vannbytter og godt fôr er man langt på vei.
Den medisinen fra utlandet har vi fått i posten av Kristian og bactopur kjøper vi på dyrebutikken. Aquamor fås også på dyrebutikker.
Postet 19.07.08 kl 21:46
Postet 19.07.08 kl 23:04
Vidar AlfeiNå er det ikke lenge før jeg skal ha 2 kiriza grupper sammen, hvilken medisin ville dere brukt?
Du kan bare putte dem sammen uten å bruke medisin. For ingen av dem er syke vel!? Og medisin bruker vi bare ved sykdom. Hvis du er nøye så kan du ha litt salt i karet med tanken på desinfeksjon av små urenhet. Dosering hadde du fra før. Du trenger å gjøre det bare en gang. Det viktigste er å putte dem inn samtidlig. Og foreløpig ingen revir for å unngå bråk. Så kan du lage huler og revir senere hvis du vil.
Postet 19.07.08 kl 23:30
Vidar AlfeiNå er det ikke lenge før jeg skal ha 2 kiriza grupper sammen, hvilken medisin ville dere brukt?
Jeg ville ikke satt sammen gruppene uten å medisinere. Jeg har erfart at man alltid må medisinere når man setter sammen grupper. Det er ikke fordi fiskene er syke, for det har ingen ting med saken å gjøre, men at de har forskjellige bakteriekulturer i tarmen. Medisinerer man, "nullstiller" man disse kulturene, og fiskene bygger opp en felles kultur..
Jeg gir fiskene rundt 10 dager uten medisin, med mye rent vann, godt med salt og lite mat. Så tar jeg et 50-60% vannskifte og medisinerer med en medisin som har nifurpurinol som virkemiddel i tre dager. Fiskene får meget lite knust flakfor i den perioden. Etter denne kuren øker jeg formengden over et par uker, så skal det meste være i boks!
Jeg har droppet denne medisineringen et par ganger, og ved begge gangene har jeg fått spisevegring hos fiskene. Begge gangene gikk det greit, men etter mye sykestell og bekymringer.
Med såpass mange fisk i begge gruppene ville jeg ikke vært særlig bekymret for problemer med aggresjon... Men blir det for ille kan det være lurt å dempe belysningen og tempraturen i akvariet de første dagene..
Jeg er tilhenger av å ha litt steiner i akvariet når man får ny fisk. Dette fordi jeg ser at fiskene er mindre stresset når de har noe de kan gjemme seg bak og under.. Litt krangling blir det uansett..
Men, jeg vil bare si at siden jeg gjør ting ganske forskjellig fra Badat, så betyr ikke det at jeg ikke tror at han sine metoder fungerer, for det gjør de sikkert, men har hatt endel grupper i hus nå, og har erfart at det er alltid best å være på den sikre siden, for jeg blir i et så forferdelig dårlig humør av syk fisk..
Dette var en av 100 forskjellige måter å sette sammen grupper på En av de tingene som jeg liker med troffehold. Ingen fasit og mange måter som fungerer!
Postet 21.07.08 kl 18:28
Kristian HennigMen, jeg vil bare si at siden jeg gjør ting ganske forskjellig fra Badat, så betyr ikke det at jeg ikke tror at han sine metoder fungerer, for det gjør de sikkert, men har hatt endel grupper i hus nå, og har erfart at det er alltid best å være på den sikre siden, for jeg blir i et så forferdelig dårlig humør av syk fisk.. Dette var en av 100 forskjellige måter å sette sammen grupper på;) En av de tingene som jeg liker med troffehold. Ingen fasit og mange måter som fungerer!
"Hver menn sin fisk! He...he..
Du behøver ikke å være redd for å tale meg midt i mot, Kristian. Derimot, det er mer fare for at du taler i mot deg selv. For veldig ofte så hender det at: "en møter seg selv i døra".
Postet 21.07.08 kl 19:00
Postet 21.07.08 kl 21:38
Takk for gode svar som hjelper meg til å ta de riktige avgjørselene for at fiskene skal få det 100%...
Når det gjelder medisin, så har jeg tidligere spurt om dette i denne tråden, så for å "pirke" litt mer. Du nevner virkestoffet "nifurpurinol", kjøpte AquaFuran i dag hos lokal dyrebutikk (FY den var dyr, 150,- ca for 1 pakke). Denne har dette virkestoffet, men tenkte å kjøpe en del av JBL Furanol som også har dette virkestoffet... Men er ganske ny på området som gjelder disse medisinene så det blir å stille en del spørsmål for å danne seg en oversikt som en føler at en har kontroll på!
Medisinerer dere i små kar, eller direkte i feks et 530 liters hovedkar?
Bruker du Kristian 200-300 gram salt pr 100 liter vann i medisinkarene?
Vart en del spørsmål dette, men føler jeg trenger svar på dette for å ha kontroll!
Når det gjelder medisin, så har jeg tidligere spurt om dette i denne tråden, så for å "pirke" litt mer. Du nevner virkestoffet "nifurpurinol", kjøpte AquaFuran i dag hos lokal dyrebutikk (FY den var dyr, 150,- ca for 1 pakke). Denne har dette virkestoffet, men tenkte å kjøpe en del av JBL Furanol som også har dette virkestoffet... Men er ganske ny på området som gjelder disse medisinene så det blir å stille en del spørsmål for å danne seg en oversikt som en føler at en har kontroll på!
Medisinerer dere i små kar, eller direkte i feks et 530 liters hovedkar?
Bruker du Kristian 200-300 gram salt pr 100 liter vann i medisinkarene?
Vart en del spørsmål dette, men føler jeg trenger svar på dette for å ha kontroll!
Postet 21.07.08 kl 23:02
Postet 22.07.08 kl 14:09
Postet 22.07.08 kl 14:42