Leifs verden (side 72)

Før i dag når jeg tok bilder av eggene i C125 karet fikk jeg virkelig se hvor ille det var med alger. Så nå holder jeg på å vaske vekk noe av det i div kar her. En del planter vil også bli kastet. Er jo flaut å legge ut slike bilder på nettet når det blomstrer av alger. Har også flyttet etter resten av dvergmunnrugerne til sekskant karet. Derfor er et kar ledig og nå fritt for alger!! Jippy, plass til ny fisk, hehe.
la meg gjette.
Cory kar? hehe

Ja alger kommer i bølgedaler til meg.
Må ta meg en opprensking i de mindre karene mine også.
Black_Flys
la meg gjette. Cory kar? hehe Ja alger kommer i bølgedaler til meg. Må ta meg en opprensking i de mindre karene mine også.




Om en eller to av gruppene med cory går ut på lørdag, har du nok rett i at det blir et nytt corykar. Aller mest kunne jeg tenke meg en gruppe til med Aspidoras. Men det er vanskelig å vite hva som kommer på auksjonen og hva prisene blir.

Satt oppe til 05.00 i dag tidlig å leste omtrent det jeg kom over av C125. Ikke veldig mye nytt i forhold til hva jeg hadde av kunnskap egentlig. Men fant ut en tig iallefall, at ei hue kan legge opptil 23 egg iallefall. Han hadde kjøpt to yngel og når de ble kjønnsmodne viste det seg at det var en av hvert hjønn. Han fikk 23 egg! Han byttet også 5% vann hver dag i klekkekaret og på den åttende dagen byttet han 30%. En grei rutine det, som kanskje jeg skal prøve. Kanskje det reduserer litt på frafallet? Er også en video på you tube av disse C125, som viser hvor aktive disse er. For dere som har litt intresse for disse er den å anbefale å se. Søk bare på aspidoras C125 så ser dere i søkeresultatet. Jeg har litt problemer med maskin min, og videoer blir bare hakkete, og går et par sekunder før videoen må "lades". Ganske irriterende. Nå begynner kongo dvergmunnrugerne å bli så store at de må bli solgt eller gitt bort. Hannene begygynner å få den flotte fargen og er ganske så elegante.

Bilde 1 Kongen på haugen (kloreke
bilde 2 Hannene skiller seg ut med sine flotte farger (kongo dvergmunnruger
Bilde 3 Mange fremtidige mødre (kongoer
Ser ut til at jeg har fått ny giv her. Etter artikkel skriving, algerens og vannbytter har jeg i kveld tatt ut karet som er på ca 100L og vasket det. Det har stått tomt (uten fisk) etter at jeg tok ut aeneus yngelen derifra. Har også skuret en stor rot jeg har og hentet inn sanden jeg har hatt stående i garasjen. Den er forøvrig hentet i Lågen i Kongsberg. Er stort sett der jeg har sanden min fra, sammen med litt Biltema sand. Får sette opp karet i morgen.

Ringte min lokale zoo i dag og fikk dem til å ta i mot resten av Kongoene i morgen. Får da byttet til meg noen planter som jeg er i mangel av her. Kommer til å sette ned 54L et trinn i reol nr 2, slik at jeg får inn 100L i midtsiktet i reolen.

Har også laget i stand to kokkosnøtter. Har noen til liggende i garasjen som jeg må få laget hull i og renset og kokt. Blir de liggende for lenge er de bare å kaste. Har egentlig ikke bruk for flere akkurat nå, men får ha de liggende så lenge. Noen kan få bruk for dem senere en gang. Så noen bilder:
1 Karet med rota i
2 Rota
3 Sanda
Så bilder av C125 karet etter at jeg fikk renset opp i litt alger. Kan vel trygt si at det ble penere ja
Innlegg nr ett tusen ni hundrede (1900) for meg som medlem på AF. Mange innlegg, med mye gøy, lærdom, glede, deling, læring... ja det meste, også nedturer.

Hadde ikke ro på meg til å vente med 100Literen til i morgen. Har satt det inn på plass, med rota og med et tykt lag med sand (selvfølgelig) 7 cm tykt ble det og er ikke i nærheten av den tykklsen i noe annet kar her ;- =)

Legger her ved noen nye bilder av 100L. Et kar som ser ut som det har vært i krig, og som jeg fikk gratis for en tid tilbake. Ramma er malt hvit, men tydelig ikke av en maler..... Men det var gratis ;- =)

Leif
Stilige røtter i det nyoppsatte karet! Lurer alltid på hvorfor "alle andre" får det til så mye finere enn meg selv. Har du tilpasset dem spesielt til dette karet?
Anna U.
Stilige røtter i det nyoppsatte karet! Lurer alltid på hvorfor "alle andre" får det til så mye finere enn meg selv. Har du tilpasset dem spesielt til dette karet?



Hei Anna

MÅ BARE si at nå er artikkelen min publisert!!!!

http://akvaforum.no/text.cfm?id=2376

Gjett om jeg er stolt. 3 ting.... Tråd, bilder i basen og nå artikkel. Har tenkt på denne artkkelen en tid, og nå er det realitet, gøy.

Rota, det er kun en, er ikke tilpasset dette karet. Den er egentlig litt for høy, og hadde vel kanskje gjort seg bedre i stuekaret. Men vil prøve den der, så får det heller være at den stikker et par cm over vannflaten. Rota fikk jeg med på kjøpet av Corydoras Panda gruppen jeg kjøpte for en liten stund tilbake. 2 åringen i huset ville at pappa skulle ha det jeg kaller rakkel i et par kar her, så nå har han fått det som han vil. Slott og andre gjenstander er ikke det jeg foretrekker i oppdrettskar, men men. Han roper stadig på mat og bebbier han poden og må til tider le av han. Skal få tatt noen nye bilder av karene som er litt endret her og legge ut.

Apistogramma Cacaouidesene mine (oppdrettsvarianten) opptrer stadig mer og mer sammen. De er stadig inni kokkoshula sammen og gjør seg til for hverandre. Så her håper jeg og tror at det snart kommer noen småttinger
Så flott at du har fått den publisert Leif ,grattis ,veldig bra artikkel
Sølvi Gullaksen
Så flott at du har fått den publisert Leif ,grattis ,veldig bra artikkel :)



Tusen takk Sølvi. Ja det er litt artig dette at en skal "falle" så mye for en fisketype som disse C125. Jeg er jo litt rar jeg også da..... ;- =)
Gratulerer med publisert artikkel, artig!

Her er en aktiv lenke til artikkelen din.

Tusen takk Sølvi. Ja det er litt artig dette at en skal "falle" så mye for en fisketype som disse C125. Jeg er jo litt rar jeg også da..... ;- =)

Rar og rar he he ,var nylig på besøk hos en fiskevenn i Danmark og hun hadde også disse Aspidorasene .Skal si de var hyper og lite sky ,skikkelig artige fisker.Så skjønner deg godt jeg
Flott bilde av det rensa karet ditt. Den rota var flott.

Og GRATULERER med artikkel og cupfinale?
Ble ikke noe cupfinale på meg i år..... Nok om det nå. hehe
Sølvi Gullaksen
Tusen takk Sølvi. Ja det er litt artig dette at en skal "falle" så mye for en fisketype som disse C125. Jeg er jo litt rar jeg også da..... ;- =)


Rar og rar he he ,var nylig på besøk hos en fiskevenn i Danmark og hun hadde også disse Aspidorasene .Skal si de var hyper og lite sky ,skikkelig artige fisker.Så skjønner deg godt jeg


Ja da skjønner iallefall du Sølvi hvordan jeg har blitt bitt av basillen. Tusen takk alle sammen. Ja må si det var kjempe gøy å få en artikkel på trykk. Har egentlig alltid sett opp til alle andre som har laget artikkler om fisk de "brenner" for. Da har jeg levert inn alle kongoene og klorekene i bytte for noen planter, for og foliebakgrunn til 100L. Har også satt inn 2 kokkosnøtter i 100L. Egentlig har jeg ingen pumpe som er stor nok til det karet liggende, så jeg venter med å fylle det.
Gratulerer med interessant og lærerik artikkel! Akkurat etter min smak med saklig info, egne erfaringer og bilder Fikk jommen lyst på Aspidoras nå jeg og
MVH Pål
Plussmedlem
Jeg vil også gratulere deg med artikkel! Har lest den. Veldig lærerik! Har jo også lest litt i tråden din her, så virker som artige fisker
Pål sine fisker
Gratulerer med interessant og lærerik artikkel! Akkurat etter min smak med saklig info, egne erfaringer og bilder :) Fikk jommen lyst på Aspidoras nå jeg og :) MVH Pål



Hei Pål og takk for hyggelige ord fra deg.
Om jeg skal fore alle som har lyst på C125 må nok gruppen min få lagt inn turbo, twin cam, doble webere, 4 wd og spise masse masse egg for potens forbedring ;- =)
Dette har virkelig tatt av.

Jeg sitter å prøver å se hva dette egentlig gjør med meg selv, og hva det betyr for andre, og vil uten å blunke sammenligne meg med Mona O. Dog er jeg langt bak henne, hennes erfaring og hennes kunnskap. Hun har fremmet Corydoras som fiske art for alle kanaler til Nordmenn i en årrekke. Jeg vil på samme måte fremme Aspidoras på hennes måte, om jeg noen gang kommer til å klare det. Dog har jeg kun erfaring med C125. Aspidoraser er ganske lik i oppførsel og oppdrett, men C125 skiller seg litt ut. Kanskje vi nordmenn får opp øynene for en minst like fin pansermalle, Aspidoras. Senest i dag spurte jeg om min lokale zoo hadde Aspidoras på listene sine, men ble like skuffet som jeg pleier. Slik er det i nær alle butikker antar jeg. Er det noen som vet om butikker i mitt nærområde dvs mellom Tønsberg-Drammen som virkelig har Aspidoras, vil jeg vite om dem. Jeg gir meg ikke med dette!!!!!!!!


Anders Kaste
Jeg vil også gratulere deg med artikkel! Har lest den. Veldig lærerik! Har jo også lest litt i tråden din her, så virker som artige fisker :)




Takk Anders. Ja de er artige, flotte, virile og hyperaktive, akkurat som ...
Føler meg som en C125 nerd akkurat nå, hehe.

Har vært inne på tanken å ta en tur til Sverige for å se om det er et uvalg der. Men aner ikke om det er noen avgifter eller om en må innom tollen for noen fisk for eget "bruk", ikke videresalg. Har noen som leser tråden noen erfaring med dette? Antar at utvalget av både Corydoras og Aspidoras er bedre der enn her i Norge
Plussmedlem
LOFFA
[QUOTE=Anders Kaste]Jeg vil også gratulere deg med artikkel! Har lest den. Veldig lærerik! Har jo også lest litt i tråden din her, så virker som artige fisker :)




Takk Anders. Ja de er artige, flotte, virile og hyperaktive, akkurat som ...
Føler meg som en C125 nerd akkurat nå, hehe.

Har vært inne på tanken å ta en tur til Sverige for å se om det er et uvalg der. Men aner ikke om det er noen avgifter eller om en må innom tollen for noen fisk for eget "bruk", ikke videresalg. Har noen som leser tråden noen erfaring med dette? Antar at utvalget av både Corydoras og Aspidoras er bedre der enn her i Norge

Tenkte bare jeg skulle spørre deg om en liten ting. Er en stund siden jeg var på Nordbysenteret, men er det slik, at det har blitt nye fiske/dyrebutikk der? Når jeg var der sist, skulle de snart åpne "Nordby fisk". Går ut ifra at dette er akvariefiskforretning, eller? :P
Kjenner ikke noe til noen dyrebutikk der Anders. Er sikkert 2 år siden sist jeg var i Sverige. Og har heller ingen anelse om dyrebutikker nær grensen til Svinesund eller Strømstad. Må derfor sjekke opp butikker som finnes før jeg evnt tar turen over
Tilfeldig bekjentskap
© Mia Silkoset
Reklame for plussmedlemskap