Revestrekenes akvarieverden (side 72)

Jeg håper også jeg får dem til, de er litt skye men de individene jeg ser virker ihvertfall friske og raske
[External Image]
For noen dager siden kjørte jeg til Kløfta og Aquamanias for å hente fiskekassen fra Brasil Den inneholdt 10 Symphysodon aequifasciatus (discus) fanget i Nhamundá.
To av dem var dessverre døde ved ankomst men de resterende ser friske ut (bortsett fra slitte finner), de spiser både discusbits og mygglarver, og knuffer seg imellom som discus gjør. Flere bilder kommer når de har fått finnene i orden.

[External Image]
I kassen var også de fire coryene jeg bestilte når vi var i Brasil. Hugo mente de var C. griseus (cory er nok ikke hans største interesse) men jeg var helt sikker på at riktig ID var C071, og det er de enige i på Corydorasworld. Arten er veldig uvanlig i akvariehobbyen. Den stammer fra Øvre Rio Aruá som er en sideelv til Rio Arapiuns (det var der jeg ble satt av på stranden av motorsyklisten) som igjen er en sideelv til Rio Tapajos. Vannparametre fra fangststed: Ph 5.2, temp. 26.8, conduktivitet 6 µS/cm og vannet var tefarget, men ikke helt sortvann. I naturen lever den på sand/mudderbunn med løv. Bildet viser fisken knipset med blitz.

[External Image]
C071 i aklimatiseringsboksen.

[External Image]
De har en hesteskolignende tegning på skulderen, i forkant av ryggfinnen.
Jeg tror det er to av hvert kjønn. Den ene hadde litt innsunkne øyne når den kom og det er ikke noe godt tegn for en cory, men alle fire er heldigvis fortsatt i full vigør så jeg krysser fingrene for at alle klarer seg.

[External Image]
Knipset uten blitz, og her syns hesteskoen.

[External Image]
Plussmedlem
Det var flotte Corydoras! Håper alle overlever

Gratulerer med nye fisk!
Hvem skulle tro du ble discuseier, Rita!? ;D Gratulerer med nok en praktfull art. Det er visst uendelig hva dere anskaffer dere, og jeg er imponert over samlingen
Takker Janne og Anders Vi hadde faktisk fire discus en kort periode for ett par år siden, de fulgte med en 400l vi kjøpte og var langtfra noen flotte eksemplarer av arten De var mer avlange enn runde, og knall oransje med massevis av små sorte prikker, de ble levert på en dyrebutikk. Vi har alltid syns discus har vært en flott fisk, men da de naturlige variantene

Jeg er nok litt bortskjemt tror jeg, i og med at jeg er så mye hjemme alene pga av Atles jobb (og alle tre barna har flyttet hjemmefra) så syns han det er veldig greit at jeg har en hobby jeg trives med, og vi deler interessen for fisk Og så liker vi å reise og er ikke redd for noen mil i bil, og da er det jo enklere å komme over spennende fisk
Noen fargeklatter i en ellers gråhvit hverdag
[External Image]
Nannostomus mortenthaleri, hunn

[External Image]
Mortenthaleri'ene spiser godt, til og med grønne mallepiller går ned på høy kant.

[External Image]
Kulturguppy (multicolor/flerfarget på blond grunnfarge) kalles blond undersverd her i landet, og flotte er de

[External Image]
En ung C. eques

[External Image]
En som ikke er så fargerik er I. paradoxus, men de tar det igjen i kult utseende

[External Image]
Flere fargeklatter
[External Image]
Tanichthys micagemmae (dvergkardinalfisk), hann...

[External Image]
og hunn
Fy søren så misunnelig jeg er på de korallrøde smykketetraene dine. Hvor mange kjøpte dere? Jeg har et par selv, og planen er å prøve å få til oppdrett på dem i løpet av vinteren. Det blir spennende, og jeg krysser fingre og tær for sukess
Atle tok med seg 40 mortenthaleri fra Flekkefjord, men noen av dem skal videre til Trøndelag. Det er nok et stort flertall hanner i gjengen ser det ut til, men oppdrett skal prøves ut.
Rita Revestrek
Atle tok med seg 40 mortenthaleri fra Flekkefjord, men noen av dem skal videre til Trøndelag. Det er nok et stort flertall hanner i gjengen ser det ut til, men oppdrett skal prøves ut.


Det får dere garantert til! Setter meg på kjøpsliste allerede nå jeg ;D
Jeg skal huske på deg Sissimor, om vi får det til De skal ikke være de enkleste å drette men vi får prøve det samme med dem som vi gjorde med Nannostomus eques.

Hans Georg Evers har forresten bekreftet ID på C071, det er riktig fisk Han skriver også at de ikke er av de letteste å få i lek men det hadde jeg nesten regnet med. De lever i sortvann i naturen skriver han, og skal ikke ha røde mygglarver. Artskar med eikeløv, orrekongler og rent vann, 24-27 grader.
En cory som ikke skal har røde mygglarver? Eksisterer det?
Plussmedlem
IKKE skal ha røde mygglarver? Det hørtes da rart ut?
Jeg skrev nok litt fort i forrige innlegg, dette gjelder mygglarver generelt ser det ut til. Han skriver følgende: "Be careful with Blood worms feeding, better chose Grindal to condition the females". Jeg skal spørre ham om hvorfor de ikke skal ha det, det kan jo gjelde andre coryarter også
Jeg så at han skrev det jeg også, Rita, men jeg oppfattet det litt mer bokstavelig enn deg. Han sier jo ikke at de IKKE skal ha det overhodet, men at man bare skal være forsiktig med det du gir av det

Årsaken er så godt som garantert det vanlige; at røde mygglarver som har tint opp og vært dårlig oppbevart, kan gi opphav til bakterier (giftige) i mygglarvene. Men det gjelder jo all frossenmat til fiskene, ikke bare de røde. Jeg kjøpte svarte mygglarver en gang, som drepte nesten alle Adolfoi'ene mine...(de var helt nye)

Jeg leste advarsel om svarte mygglarver en gang også, at de var spesielt "nasty" hvis det først hadde blitt dårlig.

En god grunn til å grave litt langt ned i fryseren når man skal handle myggis, tar alltid de midt i pakkene/stablene, jeg...
Mona, jeg har spurt ham så får vi se hva han svarer
[External Image]
Condiscipulusynglene er 6 uker gamle i dag, sett med det blotte øye er de nå nesten helt lik sine foreldre i fargen, kamuflasjemønsteret er borte
[External Image]
Noen bilder av Nhamundá-discusene som ser ut til å klare seg bra i Norge

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Et herlig syn! Jeg misunner deg skikkelig! VF discus er noe av det flotteste som finnes.
Utrolig flotte discus !

Er de selvfanget? :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap