Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 72)

Fant ut at noen klekket den 27/2 på side 530 ,Så da blir det vel en gang mellom 27 februar og 8 mars ,det vil si at de snart er et år gamle da .
Hmmm... jeg får ikke det til å stemme helt. De er ikke klekket så tidlig, for de var jo små sammen med de grønne som klekket i april.

Innlegg 530 var for tidlig og for få egg. Jeg husker/vet at de er fra et kull der 58 yngel vokste opp. En hel gjeng nydelige søte miniversjoner av de voksne
Jeg skal se om jeg får tid å lese litt nøyere gjennom tråden senere. Kommer tilbake med oppdatering i så fall da, Sølvi

________________

Jeg oppdaget i dag at hele banden med C121 hadde trøkket seg sammen helt urørlige i en tett bunt under trerota. Skjønte med den gang at de frøys og hadde det for kaldt, noe et blikk på termometeret bekreftet. Det er lett å se på dem, de ser stille og frosne ut. Oppdaget at jeg hadde glemt å sette inn varmekolbe da jeg flyttet dem til dette karet i går, så vannet var bare 22°C, noe som er altfor kaldt for denne varmekjære arten. Varmekolbe innstilt på 26°C ble satt inn i stad, så nå er det bare å vente på at vannet skal bli varmt nok. Da kommer de strømmende ut fra under trerota igjen i full aktivitet igjen, tenker jeg
Disse er alltid aktive og fremme, så når jeg finner dem hutlet sammen under noe på det viset, vet jeg at det er noe galt med temperaturen
Jeg har sittet og lest noen sider fra i fjor våres nå, og det ser ut til at jeg plukket C121 egg i hytt og pine da :p Det kan virke som gjengen på 58 yngel var et resultat av egg fra minst 3 ulike egglegginger i mars 2010.
Vi får si de er født våren 2010 iallefall. Jeg pleier å ha mere kontroll på datoene oppdrettet mitt er fra enn det, men....
Jaj det er nå sånn ca. da ,trenger ikke nøyaktig dato,bare litt kjekkt å vite sånn npenlunde hvor gammel de er
Tusen takk for nydelig fisk Mona, og kjempeartig å få egg i tillegg Coryene suser rundt som nyinnflyttede flest og eggene ligger i en klekkeboks, krysser fingrene for at vi får dem til å klekke Reolen er også på plass og bøttefilterne ble satt i gang i to andre kar med en gang Atle kom hjem, det resulterte i lek hos C134 og Weitzmani'ene svirrer noe voldsomt så det forundrer meg ikke om de setter i gang også ))
Hei Rita
Jeg er spent på hvor mange C121 det vokser opp av de eggene hehe Kan hende flokken deres blir ganske stor etterhvert Fikk du telt de eggene eller la du bare alt av eikeløv og planter til klekking? Jeg så det var en del på løvet. Eller, "en del", de legger jo ikke så mange egg pr gang, men leker til gjengjeld ofte.
Plussmedlem
Corydoras C-121 er på toppen av min ønskeliste, plutselig! Nesten utrolig at naturen har skapt noe så vakkert Morsomt å ha en art som er framme hele tiden da, mange ligger jo ofte og dormer under rota
Et bilde til av de jeg tok her om dagen av C121, da 6 stk ble hentet og hele gjengen flyttet på.

De har slått seg til ro i nye karet (98) nå, men jeg tror nok de likte forrige bedre - større plass (160) Men det er 98 liter det blir fra nå av, så da så.




[External Image]
Fantastisk nydelige coryer Mona
Plussmedlem
Det er noe eget med coryer i store grupper, det skal være sikkert og visst! Når Green laserne for eksempel svømmer i en stim over akvariet, blir jeg helt forelska jeg. Et helt utrolig vakkert syn! Grønningene her er i full fart nå etter vannbyttet. Glad for nytt vann!
Du har fortsatt Green laserne dine, eller?
Anders Kaste
Du har fortsatt Green laserne dine, eller?

De voksne, viltfangede har flyttet til Eggsentralen på Dokka Hehe!
De jeg har igjen er ca 20 småtasser. Foreløbig er de plassert i en 45 liter, men jeg må nok utvide etterhvert om de skal bli værende her hos meg. Denne 45 literen står i midten i en reol som har 98 liter øverst og nederst, så det er plass til et større kar enn 45 liter i midten. Kanskje det blir en 85 liter eller noe senere. Men de vokser sakte etter en viss alder, disse grønne, så jeg har god tid. Hvor sakte de vokser, ser man om man sammenlignet de voksne viltfangede (alder ukjent) med det to år gamle avkommet deres. De er ikke på langt nær så store som de viltfangede, til tross for at de er blitt hele to år gamle! Veldig rart, men maller er spesielle - de kan bli både veldig gamle og vokser saaaakte etter at de er blitt kjønnsmodne.
Jeg får aldri noe greie på coryene mine. Har hatt en gruppe på 10 panda, som nå er solgt, og en gruppe på nesten 20 Julii. Begge disse artene misstrivdes tydeligvis hos meg, da de var ekstremt innaktive, gjemte seg for det meste bort... Kjedelig, for jeg synes coryer er fine fisk, men veldig kjedelig når de ikke trives.
Det kan være mange grunner til at fisk ikke trives i et akvarium. Det kan være alt fra f.eks. feil vannverdier, feil innredning, ja til og med feil belysningsforhold, og/eller feil tank-samboere. Har man f.eks. ukritisk gått til innkjøp av fisk etter innfallsmetoden kan det være ganske upassende, og medføre at noen arter lever under konstant frykt og stress pga nærværet til en annen art.
Noen fisk avskyr skarpt lys og søker derfor dekning mens lyset over akvariet er på, dersom det ikke er nok planter i karet som vokser opp til overflaten og utover slik at det skaper skygge lenger nede. Særlig ser jeg dette på Corydoras - de liker ofte å ligge slik at de ikke kan bli sett ovenfra. Det er helt instinktivt, de vet jo ikke at det ikke er noen fare i akvarium.
Jeg kom til ca 15 egg (noen er ubefruktede), de fleste var klistret på eikebladene, noen i ferskvannstangen og noen få i plantene. Førstemann klekket 23/2, og det blir kjempespennende å se hvor mange som klekker
Hei mona!
Drister meg frempå med et par spørsmål her i tråden din.

Som du sikkert husker, så hadde jeg en stim med C. Sterbai (som jeg klarte å ta livet av med eikebarkekstrakt) :o(( og nå har jeg bestemt meg for å ha et kar med C. Sterbai igjen. De er jo bare helt fantastiske, og jeg har savnet dem.

Jeg har nå bestillt 20stk. som skal gå i en 180L.

Karet er godt innkjørt og innredet med Rådasand 0.4 - 0,8mm., røtter, litt stein, og masse planter.

Jeg har et etablert par med Mikrogeophagus ramirezi som jeg tenkte kunne gå sammen med Sterbaien. Hva er din mening om det?
Andre arter?

Jeg kunne nok ha brukt fiskebasen på AF til å finne arter som kan gå sammen med dem, men ønsker heller å benytte meg av din ekspertise på området.

Takker!
AquaLife
Jeg har et etablert par med Mikrogeophagus ramirezi som jeg tenkte kunne gå sammen med Sterbaien. Hva er din mening om det? Andre arter?


Tror kanskje sommerfuglciklidene er såpass milde i temperamentet (i forhold til en del andre dvergciklider av Apistogramma slekten) at det burde gå fint med Corydoras og dvergcikldier sammen i et kar av såpass størrelse. Bare pass på å innrede akvariet med mye røtter med hulrom under, og forsyn ciklidene med flate steiner i skjermet område til egglegging. Sommerfuglciklidene legger eggene i det åpne, enten i en grop de lager i sanda eller på flate ting, som f.eks. en flat stein. Dette er motsatt av en del Apistogramma som vil ha små huler (f.eks.halve kokosnøtter) eller som graver seg ned blant eikeløvet på bunnen og gjemmer eggene der.
Det blir nok ikke mye oppdateringer i denne tråden i fremtiden

Jeg har i dag solgt de siste akvariene mine, og overlot absolutt alt av akvarieutstyr jeg hadde liggende til samme personer for en billig penge. Da ble jeg kvitt alt på èn og samme gang, og slapp det voldsomme styret med å lage inventarliste og annonsere alt. DET hadde blitt litt av et styr og mye jobb, å skulle selge litt hist og pist til en drøss ulike personer...! *urk* Så jeg er veldig glad jeg slapp det.

Jeg ga bort de siste fiskene til de som kjøpte reolen, for jeg vet de vil ta meget godt vare på dem (noe som var en absolutt nødvendighet for at jeg skulle orke å skille meg av med dem), og det er de to flinke akvaristene på Dokka
C. adolfoi, C121 flokken og ca 20 ungfisk av Green Laser ble med i varebilen i dag, sammen med den siste reolen og alt akvariestæsjet jeg hadde hatt liggende i hyller og skap her. Det var MYE!

Uansett, nå sitter jeg her og har ikke et eneste akvarie i hus lenger Og det føles helt greit og bare fint! Etter å ha drevet så intensivt med denne hobbyen i flere år, føler jeg for en real pause, og bare slippe alt ansvar og jobb. Det skal bli spesielt godt til den kommende årstiden; sommeren

Sannsynligvis vil jeg en eller annen gang skaffe meg akvarium igjen, for antageligvis blir savnet for stort til slutt Men det får bli en ny bok jeg åpner da, og begynner på første kapitel fra begynnelsen av

Dere vil nok se meg her inne på Akvaforum når jeg stikker innom for å slukke pratetrangen om fisk og akvarium, men det blir jo naturlig nok ikke i samme grad som før. Men at jeg vil bruke forumet i blant fremdeles er helt klart. Selv om jeg ikke har noen liter vann i hus lenger, så sitter jo fremdeles all kunnskapen i hodet mitt, så jeg har nok noe å bidra med likevel

Vi snakkes folkens
Inaktiv bruker
åh, det var synd mona. fikk tårer i øynene av dette, men tror nok kanskje du komer med et nytt akvarie om en stund. sjønnerd et kan vere veldig godt med en pause nå...
Åh, de var veldig heldige de som fikk fiskene. jeg ønsker meg både adolfoi og green laser. fikk kjøpt en gruppe av de grønne på 8 stk som kosta 1000 kr. så de som fikkd et er veldig heldig. ble jammen leit dette, men gleder meg om vi ser deg igjenn er om en stund... hehe.
Mvh Kristian.
Takker for svar Mona. Trist å høre at du gir deg, men skjønner deg vel også.

Jeg har innredet et hjørne med litt flate steiner som ser ut til å fungere fint for sommerfuglene.

Jeg har brukt veldig god tid til innredning, og det begynner å hjelpe på. Masse planter og røtter.

Jeg kom over noen Coryer som var helt svarte, faktisk noe mørkere enn dem du har avbildet i den ene artikkelen din. Er dette Corydoras sp. Black, tro?

Jeg klarte ikke motstå, så jeg kjøpte dem. ;o) Det er seks stk. Kan de gå sammen med Sterbaien?



AquaLife
Jeg kom over noen Coryer som var helt svarte, faktisk noe mørkere enn dem du har avbildet i den ene artikkelen din. Er dette Corydoras sp. Black, tro?

Ja, det må det være. Det er den eneste svarte Coryen som finnes i handelen Egentlig er de kategorisert som C. aeneus. Samme lettvindte stell og lette å oppdrette. De kalles mest for det navnet du nevner, Corydoras sp. Black, selv om det ikke er noe vitenskaplig godkjent navn. Men det gjør at da vet alle hvilken oppdrettsvariant av Corydoras det er snakk om.

AquaLife
Jeg klarte ikke motstå, så jeg kjøpte dem. ;o) Det er seks stk. Kan de gå sammen med Sterbaien?

Absolutt Det vil gå utmerket.



Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap