Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 72)

Takk for svar! Kanskje jeg kan spørre litt til? Har et par plantearter som visner for tiden. Og jeg som har fått plantene mine bra til i alle år frem til nå! Tror du denne Carbo-tilsetningen er riktig vei å gå for å få liv i plantene og samtidig håpe på å gjøre det vanskelig for penselalgene? Har redusert sirkulasjonen veldig i dette karet så er ikke mer sirkulasjon enn det må være til mallene. Vil det holde å handle Carbo eller bør jeg gå for vanlig plantegjødsel også?
Tror jeg ville startet med plantenæring og jern også Anna U, bare carbo blir å si "tut og kjør" og sette dem på fastekur liksom! Er det rosettplanter du sliter med må de få gjødsel fra bunnlaget, men du presser dem jo på en måte til vekst, så de trenger litt i vannet også.

Carboen skal jo tilsettes hver dag, har blandet ut flytende gjødning og tilsetter det samtidig. Veldig økonomisk, har delt ukedosen på fire før jeg delte på syv, i kar med mindre sultne planter bruker jeg ikke såpass engang. Har målt meg til jernforbruket (døgndose borte dagen etter omtrent), og det ser ut til å virke her.

Og husk at plantene må tilvennes det nye regimet, de bruker noen dager på å forstå at det er mat å få. Start med bittelitegranne, og øk forsiktig, ellers blir det algeparty!

En annen ting med Carbo, jeg går jo hjemme så jeg tilsetter det en stund etter at lyset er slått på for fullt, har en tanke om at det er nok CO2 i karet på morgenkvisten. Skulle jeg glemme meg eller ikke være hjemme før på ettermiddagen minsker jeg dosen kraftig, eller hopper over den dagen. Som jeg sa, kraftige saker, better safe than sorry!
Tusen takk for svaret, settes stor pris på!
Hallo Linda - går det bra med dere?
Alt i orden Sigmund, bare litt off topic alt sammen. Moderen inn for tredje hjerneoperasjon som forhåpentlig er mer vellykket, hun kunne i det minste gjøre rede for seg nå, ny generalprøve på Musketerene med cast 2 og 700 bilder til som skal redigeres, sønnen i huset har premiere på Pippi i morgen, og så er det vår! Har herjet såpass at hele kroppen skriker, helt herlig er det. At jeg kan kjøre på en hel dag eller tre og bli lemster, ikke sengeliggende altså. Ettersom det ikke ble gjort stort i fjor sommer synes oppryddingen virkelig. Og så kan man rake og luke og gjødsle og rydde uten jakke og lue - i mars!!!!

Gleder meg veldig til litt roligere dager, skulle bare ta en rask rydd i en 54-liter, det tok knekken på alle tidskjemaer. Sønnen ringte fordi ingen kom og hentet ham og husbonden pep noe om oppvarming før kveldens forestilling og krager og ting mens det forbaskede innvendige filteret ikke ville igang igjen og reservefilteret lå et sted i kjelleren og ble yngelsikret mens kragen ble strøket og barnet begynte å gå hjem fra Knapstad. Gleder meg veldig til roligere dager ;o)
Leit med din mor, men håper som du at denne gangen går det mye bedre.

Er litt usikker på om du og rolige dager er helt kompatible? Men er enig i at den omtalte i et hvert fall ikke var det. Gå inn for en langsom glideflukt til mindre stress og mer kikking på vårblomster, snusing av vårluft og kanskje nennsom pleie av hormoner som ofte dukker opp på denne tiden.
Håper alt går opp snart Linda, slik at du kan kose deg med nye prosjekter... (Reol?)

Håper jeg også Sissimor, man blir fort skjev i ryggen på de skrå bredder ;o)

Rakk ikke klubbmøte i dag, Ove har spille- og øvefri, valgte å delta på familiens første (og eneste) måltid sammen i mars...

Kan ikke poste noe særlig av bildene fra forestillingen, men disse er publisert så jeg tar sjansen her inne. Det er fortsatt mulig å få med seg forestillingen, den går i morgen og onsdag 19:30, billetter fåes på Scenarios side.

Svart som om natten, en bitteliten dame som spiller galleonsfigur, da er det gøy med 100 mm f2.8...
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Akershus Amtstidende, VGs sak var om tre blad Ousdal som musketerer med tyve års mellomrom, de måtte ha lik oppstilling på alle tre bildene.
[External Image]

skal jeg redigere akvariebilder, resten av forestillingsbildene får bare vente med seg!!!

Fest i rødt. Så ikke hverken guppy eller caudimaculatus, ble vel litt for mange øyne på stilk for dem...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Til slutt det lille rare fragmentet fra Uruguay. Det slet seg løs fra underlaget og ser veldig flyteplantete ut må jeg si...
[External Image]
Flotte bilder, og jeg er enig at den rariteten ser ut til å funke som flyteplante
Har vært en tur og snakket med Thor om rariteten, vi ble enige op at det er en Ceratopteris av noe slag, antagelig cornuta. Ikke så veldig eksotisk, men den vokser og trives og det er jo gøy. Fikk bekreftet at tantes bestilling er i orden, kjeftet litt på han som solgte så hardt, og sjekket åpningstid. De har ikke tenkt å stenge tidlig, og da går det bra.

Har også oppdaget at palmehelgen er førstkommende og fått avgårde en melding til Inger Anne. Fange og sortere milleri tar jo litt tid, håper jeg ikke har somlet for lenge nå!

Må finne igjen akvarierytmen min, for ett eller annet er ikke helt på stell her. Har mistet fire pygmaeus på to dager, ikke noe feil å finne, helt uforståelig. Og trist. Intet mystisk i de andre karene heldigvis, bortsett fra at samtlige filtre virker skranglete helt putselig. I 160-literen gikk det tett fordi javamosen på utblåset gror oppover i slangen, legg til et par sandsnegler av alle ting i verden og så blir det stusselig med strøm. Fest da jeg tok proppen, masse nammenam som tåkela hele karet. Vil ikke styre for mye med filtre sånn like før vi blir bortreist, typisk at sånt skjer akkurat da. Nitritt i plantekarene, har sikkert glemt Salmidosen, blir sikkert litt utafor når jeg holder på med foto. Så nå er Salmi lagt til morgenstellet, av en eller annen uforståelig grunn har jeg plaget meg selv helt unødvendig med å skulle huske det på kveldstid, kan ikke tro at det er noen fornuftig årsak til det? Eller har jeg glemt hvorfor? Nei, det tror jeg ikke...

Ser også at Najas ikke på noen som helst måte har tenkt å klare seg i noe jeg kan tilby, de blir sytråder uten "nåler", og dekket av laaaange trådalger. Det har jeg ikke hatt før. Håper algene ikke tar kverken på det andre som ser ut til å trives i karene. Den vakre myriophyllum mattogrossensen for eksempel, har knepet og delt og det vokser som bare det. Kjøpte jo flere Echinodorus parviflorus samtidig, de har nå fått undervannsform og formerer seg som bare det. Åh, som jeg gleder meg til å sette opp nykarene! Nå er det så mye midlertidig rundt her at jeg blir helt sprø, og har glemt hva som er satt hvor! Påsken nå, så er det bare å gyve løs :o)
Det er så typisk at ting begynner å skrangle rett før en skal bort! Er selv veldig spent på å få flotte, nye fisk i hus rett før jeg drar...

Najas er ei pussig plante syns jeg. Noen steder fyller den hele karet på et blunk, mens andre steder blir de stygge brune pinner en aldri blir kvitt. Lurer på om myriophyllum og najas ikke trives sammen? Det er endten eller her ihvertfall, men jeg vet ikke hva som avgjør om det er den ene eller den andre som overlever.

Milleridamen min eser fortsatt ut, så jeg håper det blir fødsel snart, og at hun klarer seg. Hun er jo så yndig, at hun nesten er til å spise opp
Sissimor
Najas er ei pussig plante syns jeg. Noen steder fyller den hele karet på et blunk, mens andre steder blir de stygge brune pinner en aldri blir kvitt. Lurer på om myriophyllum og najas ikke trives sammen? Det er endten eller her ihvertfall, men jeg vet ikke hva som avgjør om det er den ene eller den andre som overlever. Milleridamen min eser fortsatt ut, så jeg håper det blir fødsel snart, og at hun klarer seg. Hun er jo så yndig, at hun nesten er til å spise opp :)


Nå puttet jeg Najas i flere kar, gjør jo det fordi jeg øver på å ha forskjellige vannverdier, og i to av dem er det ikke myriophyllum, men det kan jo være andre planter den også taper for. De andre plantene vokser og koser seg, og Hydrocotylen fra første sending er helt rørende flott!

Når det gjelder milleri er planen klar, pakker dem i spann med litt grønt så de har noe å sove i, Inger Anne har isoporkasse og luftpumpe, akvarister er skøyeraktige overnattingsgjester! Trønderekspressen har flere stopp forstår jeg, så da bekymrer jeg meg ikke for langtidsreisen. Herren som solgte dem på auksjon i sin tid kom fra Sverige og hadde nok ikke pakket dem samme morgen så de tåler sikkert såpass. De får jo luksusforhold natterstid ;o)
Herlig syn med de rekene!! For en farge!
Av alle strålende ideer i verden er ikke foring med avocadoskall blant de ypperste for vannkvaliteten. Det var liksom ancistrusene som skulle få litt snacks da, men det ble de snytt for. Pandabanden kastet seg over det og grumset til vannet så det ikke er mulig å skimte bakgrunnen. Sultne salvatoris ble vippet unna, for det er nemlig flest pandaer i karet og dette var smaskens! Jaja. Da blir det vel nok mat i mosen til å vare over påske...

[External Image]

Slenger med litt brennende kveldssol. Den var i hvertfall brennende før jeg skalerte ned...
[External Image]
Storsortering, milleri flyttet.
Puh. Da er Kjøkkentrøsten fri for milleri, en gruppe ungdommer som skal gjøre trøndere av seg står i spann med litt buskas klar for avreise etter et vannskift i morgen grytidlig, og fødeklare madammer med herrer og nyfødte i en 12-liter. For jeg fanger ikke mer i det karet før alt skal over i reol, helt ramponert er det. Den flotte osirisen fra Sissimor kunne jeg jo ikke godt dra opp, og det vet kjeltringene så inderlig godt...

Det er bare mysteriekammeret som fortsatt har nitrittutslag av de tre med minihjørnefilter, flyttet derfor like godt guppyhannene over i den andre, så holder det filteret også uten Salmi i ferien. Har to hanner med superlangt undersverd og flott ryggfinne, de skal få være igjen alene. Må få ut en del småfruer, for selv om hannene jeg tok ut såvidt har fått farge er det ikke sikkert de har skutt blankt...

Og så fant jeg selvfølgelig venezuelanusegg på et Hydrocotyleblad. De liker å lage vakre rosetter på undersiden av dem. Usj. Jeg liker ikke påskeferie. Fant blåveis i dag, og så skal vi pakke bilen full av vinterting og dra til fjells! Kan ikke fiske engang!

Nå flimrer det små grå skygger med øyne på for øynene her, sofakroken neste :o)
Utvendig filter unnagjort
Full rulle i dag, måtte jo opp i otta for å få avgårde milleri-bøtta til Sissimor, og ettersom avreisen ble litt utsatt fikk jeg veldig god tid. Selvfølgelig gikk samtlige filtre så tregt nå at det ikke lot seg gjøre å utsette svampeklem til etter ferien. Sånn er det jo bare. Så nå ser det ikke ut i noen av dem egentlig, blir uggent i bunnen, kan jo ikke kaste grumset. Noe skal fisken leve av når man blir borte sikkert hele to netter :o)

Men hva gjør jeg når alt er klart? Tar feil av HappyLife-flaskene og pøser på med Algin Regular! Tanken med ikke å skrape glass og slamsuge var jo at det skulle bli litt algevekst, det kan jeg vel bare glemme nå. Ikke rare dosen riktignok, men altså...

Skiftevannet blir brukt i stiklingsbokser og mugger og rør som pynter opp på kjøkkenbenken (synes jeg, Ove er ikke overbegeistret). Der står en Fissidens fontanus, kjøpte den på auksjon i fjor og den tok nesten kvelden for meg. Men i røret i sola har den det bra, nytt liv på tørre stilker. Normale mennesker ville sikkert kastet den forlengst...
[External Image]

[External Image]

Pelliaen fra Sissimor koser seg mens den venter på et sted å bo...
[External Image]

Og oppi der fant jeg noe rart. Påsto jo at det var Najasen som hadde takket for følget og blitt til tynne tråder, men så mye Najas var det ikke i Pelliadotten, dro opp "Najas" fra 12-literen og fant - Najas. Da er dette noe annet. Men hva?
[External Image]

[External Image]

Tynne tråder, dette er tatt ovenfra i et lite plastkrus...
[External Image]

Ovenfra i detalj. Vakker da, men vokser som ugress, så da er det nok det...
[External Image]

Til slutt Lykkelandet slik det er nå
[External Image]

Fra siden
[External Image]

Barntung frue
[External Image]
Vakre bilder som alltid Linda, og jeg gleder meg til å motta bøtta ;D

Det "ugresset" lurer jeg også veldig på hva er. Det må ha kommet inn til meg også med tangen. Vakkert, men det kan bli litt mye av det gode; spesielt når den blandet seg med Cardamine lyrata...
Michael Niesar ilte til med løsningen i identifikasjonstråden, en kjøttetende plante ved navn Utricularia gibba. Den har jo klokker. Må lese artikkelen før jeg bestemmer meg for å leke Askepott med minst to sett briller på...

Beskrivelse fra Tropica. Itt'no tett teppe å spore her hos meg, kanskje jeg skulle prøve å dytte dem ned et sted?
Tre timer i heimen alene - hurrraaa! Koste meg med å finne en liten guppygutt til, flyttet ham over i tolvliteren der det var en kamp å få ham nedi, og tilbragte resten av tiden med stø hånd, godt lys og sterke briller. Utriculariaen er helt garantert ikke borte (den gror mellom glasslister og blåsvamp i filterhjørnet!!!), men gutta kan svømme en ukes tid i allefall. Disse trådene foretrekker visst å etterligne flyterøtter, startet med Hydrocotylen fordi den har seigest stengel, gikk over til Cardaminakladasen som måtte deles fordi den tar helt av (hurraaa!) og var totalt innsurret i blærerot, via Rotala til Najas. Fjerne sytråd fra Najas er en tålmodighetsprøve jeg ikke er sikker på at jeg egentlig er skapt for....

Fillefilteret i pygmaeuskaret blåser full storm, og de forb*#$$$de sugekoppene er helt håpløse så sanda har blåst over i et hjørne med plantene i en klump oppå, stapp full av forskremte innbyggere. Stakkars, de har fått kjørt seg i natt! Nå er elendigheten surret godt fast og festet med fire digre Eheimkopper, utblåset er plassert rett opp og lager fontene, vil ikke bli mye plantevekst der men de finner ly i steinrøsa i alle fall. Skulle sikkert hatt dem over i et av HMF-karene, men de er litt mange sånn rett etter 0-verdier...

Plastkruset er nå godt over halvfullt med lysegrønn sytråd, lar det stå sammen med resten av glassvasene og ser om jeg kan finne noe som tar knekken på den. For selv om den er fin har den litt irriterende vekstform ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap