Leifs verden, del 2 (side 72)

530
Det kan hun godt ha gjort Leif. En Apistomamma er totalt uredd og fyker på det det skal være av andre innbyggere hun synes er for nærgående. Som Tom C. sa om en hunn av dvergcikliden Nannacara aureocephalus som gikk med egg og deretter yngel sammen med en hann i en 160 liter: "Det er den mest sinna kjerringa jeg har sett!Hadde det ikke vært så mange skjulesteder i karet, hadde hun drept ham. Noen uker senere fikk han imidlertid lov til å ta del i yngelpleien."

Tusen takk for svar 530. Bør jeg flytte hannen eller skal jeg friste med å la di gå sammen? Har aldri lagt merke til slossing hos mine apistoer, ikke i noen kar. Heller ikke sett slossmerker eller sår, så dette var evnt nytt for meg at par går mot hverandre.

Men en lærer og ser mer ettersom tiden går. Baenschiene er jo forholdsvis nye her hos meg og det tar litt tid å "lære" seg dem også.

Forøvrig har jeg sett mange sinna kjærringer i mi tid. Noen har flydd etter meg, noen har latt være..... Men det er en annen historie
LOFFA
Forøvrig har jeg sett mange sinna kjærringer i mi tid. Noen har flydd etter meg, noen har latt være..... Men det er en annen historie

Bedre enn sinte ektemenn.....
Det greieste er nok å holde seg unna ektemenns koner 530.... hehe

Har sett baenschi ynglene ute i dag også hos leiksparet og tok noen bilder. Legger et par ut på facebook etterhvert ettersom jeg sliter med å få dem ut her. Så også ynglene i karet med trioen med baenschi tidligere i dag. Har ikke sett dem på tur enda. Men kommer vel ut i løpet av helgen tenker jeg.

karet her på røykerommet begynner å få grått vann igjen etter at jeg byttet alt vannet. Antar at det må være kokos nøtta eller rota som ligger i. Vannbytter blir i helgen og da tar jeg ut di to, så får jeg se om det hjelper noe.

Acara hua har flydd rundt med eggleggern ute noen dager, men kan ennå ikke se noen egg.

Ene nijsseni hua er også klar for det meste med hannen. Ser ut som hun prøver å innvitere hannen når hun virrer rundt utenfor hula si. Ellers er det ikke noe nytt
A. baenschi yngel i hula til trioen
A. baenschi yngel hos leiksparet
Utrolig men sant. 2 unge A. Barlowi hanner. Sjeldent en ser barlowiene så mørke? Humørpåvirket?

[External Image]
Har hatt problemer med nett og det som er i dag. Holdt vel på 2-3 timer og nå ser det ut som jeg også får lagt inn bilder her igjen. Aner ikke hva som var feil her

Kommer vel flere bilder etterhvert da vel.....
Jeg synes Barlowien var veldig pen i mørk utgave har de farge etter hvor de står på rang-stigen i karet?
Har sett dette i et av karene med mange kjønnsmodne hanner. Tror nok det har å gjøre med intern "maktkamp", bortsett fra at jeg aldri har sett at de slåss, bare viser seg frem. Når de "tar av seg" den mørke fargen, kan jeg ikke se hvem som var mørk.

Har sett det også på hunner av A. sp. rositae, de blir kraftigere gule når de vil hevde territorie eller konkurrerer om samme hann. De spiler også ut gjellene når de står mot hverandre for å se større og farligere ut.

Apistogramma er i det hele tatt fascinerende fisk!
Marita Ekdahl
Jeg synes Barlowien var veldig pen i mørk utgave :) har de farge etter hvor de står på rang-stigen i karet?

For å være helt ærlig vet jeg ikke dette med sikkerhet Marita. Har tidligere ikke hatt grupper av barlowi, kun par. Kjøpte disse to siste lokasjonene med ungfisk på auksjon og har fulgt disse siden det. Disse begynner å bli kjønnsmodne og det er stort sett bare hanner (tror jeg) i 160L denne lokasjonen går i, 4-5 stk tror jeg det er. Lokasjonen i det andre karet ved siden av har ikke samme utfarging. Kan mulig ha noe med rang, humør og tilpassning å gjøre-

Kanskje 530 eller ohr f.ek har noen forklaring om disse er innom her. Iallefall føler jeg det er stor forskjell på oppførsel på disse to lokasjonene i disse to karene.

"Flekken" og dama hans har som dere vet fått et eget kar.

Sett antydninger på gulfarge hos dana til "Flekken" di siste dagene så forventningene er der... I Nijsseni karet er det også ei frøken som jagtet på mannebeinet i går, så det skjer da litt her for tiden.

En liten tur i butikken, og resten av ettermiddagen er satt av til vannbytter og kos i akvariekjellern. Holdt på å skrive annen kos, men det ville vel bli tolket et annet sted.... :- =)
530
Har sett dette i et av karene med mange kjønnsmodne hanner. Tror nok det har å gjøre med intern "maktkamp", bortsett fra at jeg aldri har sett at de slåss, bare viser seg frem. Når de "tar av seg" den mørke fargen, kan jeg ikke se hvem som var mørk. Har sett det også på hunner av A. sp. rositae, de blir kraftigere gule når de vil hevde territorie eller konkurrerer om samme hann. De spiler også ut gjellene når de står mot hverandre for å se større og farligere ut. Apistogramma er i det hele tatt fascinerende fisk!

Der kom det faktisk svar mens jeg skrev. Takk 530. Jeg har gjennom tiden min som akvarist hatt mye forskjellig fisk, men noen som har fasinert meg slik apistoene gjør, nei det har jeg ikke hatt. Synes jeg oppdager noe nytt og lærer stadig noe hver dag.

Barlowiene er vel den som fasinerer meg mest og som gir så mye tilbake. Jeg kan stirre inni karene deres i evigheter og bare forelske meg mer og mer

Og der leder LFC 2-1 mot United. Dette går veien......
Nåer vannbyttene nede unnagjort. Noe pumper ble renset og noen kar slamsuget. Er litt forsiktig med nevnte ting i di karene jeg har yngel. Flyttet også noen av di siste apistogramma cf borellii ynglene mine inn i gamle hoved karet deres, hvor det går et par yngler som ble igjen etter salget av den voksne gruppen, .

En nøye betraktning av barlowiene i dag fikk mitt smilt til å gå trill rundt. I karet med barlowiene fra Rio Yaguasiyocu får jeg se ei HUE. Jeg brukte sikkert en halv time for å forsikre meg selv om at jeg virkelig hadde ei hue til. Jeg er nå SIKKER.

Om jeg danner et par til eller om jeg selger dem og gjør en annen akvarist lykkelig, tja det vet jeg ikke enda. Paret jeg har med han "Flekken" er jo av samme lokasjon, så det er ikke noe jeg MÅ beholde selv. Skulle det være noen som er intr. i et barlowi par, kan en mail sendes meg via profilen min evnt.

Ellers var det herlig å se det vrimle av A. baenschi yngler i to kar, samt cf borellii ynglene. Tilapia ynglene i kjellern begynner å strekke seg, og er noen matvrak. På tide å kvitte seg med dem. Har jo karet her oppe også fult av dem. Noen her som vil ha noen? Jeg mener gratis.

Gleden er stor og ble enda større når kampen mellom Liverpool og Man. United ble blåst av. 2-1 til LFC og helgen er reddet
Da ble det kjapt tatt en avgjørelse. 30% vannbytte på det 70L karet på røykerommet og inn med et nytt par i karet der. Det ble barlowi hua og en han, begge fra Rio Yaguasiyacu. Det ble en tilfeldig hanne. En han er igjen da fra den lokasjonen nede i karet, sammen med en A. cf commbrae og noen ung ancistrus

Noen som har Apistogramma cf commbrae som vil ha den enslige jeg har, er det bare å hente den
Ser ut til at jeg plukket ut rett hanne til barlowi hua. Hun henger i rompa på han hvor enn han seiler gjennom karet. Han seiler like elegant gjennom karet som en delfin til sjøs =) Ikke rart en fasineres av disse fiskene innen denne arten.

Husker første gangen jeg så en Apistogramma. Det er mange år siden, et sted jeg skulle hente en drøss ancistrus hos en som skulle gi seg med dem.

Det var forøvrig i Oslo. Han viste meg rundt ellers i di karene han hadde. Forsto fort at det var mye dyr og eksklusiv fisk i karene der. Han viste meg noen apistoer som for meg var helt ukent, men husker di var fargerike og flotte. Antok at jeg aldri ville få hverken anledning eller råd til slike flotte fisk.

Det gikk mange år før jeg skulle få mine egne første Apistogramma. Tror det var cacatuoides. Når jeg fikk frem yngel på disse ble en flamme inni meg tent. Dette var noe jeg ville utvide. Det har siden blitt mange typer, og har også drettet en del av dem, med ydmykhet og stolthet. Noen typer jeg har og har hatt har gjort dypt inntrykk på meg, der i blandt barlowiene jeg har nå.

Det å oppleve apistoer i leik, legge egg, egg klekkes og yngel vokse opp, ja det er for meg noe helt spesielt. Mitt engasjemang trenger vel ikke noen videre forklaring antar jeg. Iallefall ikke ovenfor dere som føller tråden min fast....

Fikk sms fra en som ønsket seg en trio med cacatuoides før i dag. Venter på at han skal gi beskjed når han evnt kommer.
Dahar akvaristen og hans følge vært her for å få sine cacatuoides F1. Det ble ikke bare en trio, men dem fikk med seg 2+3 samt 5 ancistrus. jeg fikk et palettpar av han som skulle ha cacatuoidesene og jeg er vel for å være ærlig ikke veldig begeistret for paletter.

Men dette paret overrasket meg. Hua sjukk og egg stinn og hannen sterk rød i hele buken. Et flott par. Hua fant etter kort tid veien inn i ei hule, med hannen på utsiden. Hua rista værre enn hva jeg kjenner til av parkinson. ordentlig risting og hannen sto utenfor, dum som et brød, hehe. Virket som hun ville gå i gang med det samme.

Skal etter hvert ned å ta noen bilder og se om di har funnet seg til rette. Husker ikke om jeg tidligere har drettet palettciklider, men i så fall lenge siden
Jeg er er hodeløs og lite intelligent akvarist. Når en ikke passer på det en mest holder av, ender det skandaløst til tider. Hva er det kjæreste jeg har av fisker her hos meg? "Alle" vet det er han "Flekken" og dama hans. Mine aller kjæreste Apistogramma barlowi.

De har begge faktisk hoppet ut av karet begge to! Fant hannen, mens hua nok ligger under bunnen av reolen et eller annet sted. Tenke seg ikke å ha toppglass på karet med de fiskene en bryr seg mest om. Ja jeg er lite intilligent. Hadde senket vann -standen 15cm, men likevel har de klart det. Argh, så sint jeg er på meg selv nå. Vet ikke om jeg skal grine eller le av meg selv, men innrømmer gjerne at intelligent, nei det er jeg aldeles ikke.

Fant også tilapia hua på bunn i dag desverre. Har ei hue til i kjellern, så det blir nok å flytte hannen ned til henne og la ynglene ha 250L alene her på røykerommet.

En liten glede oppe i det hele er at jeg oppdaget nye egg hos trioen min med Apistogramma nijsseni. Flyttet hula med egg og hua til der hvor "Flekken" var, i håp om at også den andre hua skal komme i leik. Hun har virket alene siste tiden og litt grå i fargen. Håper hun kvikner til igjen nå som hun får hannen alene.

Ser ut til at det andre barlowi paret mitt trives sammen og di dilter i hop. Der er det heldekkende lystopp!!!

Palett paret er ganske så lettskremte, og jager en del på A. cacatuoidesene mine. tenkte jeg skulle ta di med til DAK auksjonen i februar, men mulig jeg bør flytte dem inntil det.

Alt i alt skjer det mye her, som alltid. Men i dag er det en veldig trist dag for meg, kanskje den dagen som kommer til å sitte lengst i meg så langt som akvarist. At en mister fisk som dør er en ting, men når en mister fisk av dumhet og egen idioti er noe helt annet....

Desverre er problemet med å legge ut bilder tilbake
Føler med deg Ikke moro
Kan jo informere om at jeg greide å få nitritt i yngelkaret mitt, og drepte 20-30 delfinyngler som følge av dette. Foret dem i en måned omtrent, og alt så bra ut. Jeg må innrømme at jeg måtte gå en tur rundt huset for meg selv når jeg oppdaget nitritt utslaget og alle døde ynglene. Begriper ikke hvordan i h... jeg kunne få til dette.
Til tross for dette er det nå nye delfin yngler i breeding boxen. Denne blemma gjør jeg ikke en gang til !!
Huff dette var leit.... Men du kommer deg nok opp igjen snart skal du se.
Har kommet meg litt til hektene etter episoden i går. Gledelig var det å se Apistogramma nijsseni hua hadde gravd ut hula si, klar for klekking av egg i dag. Palettciklide paret er fargerike, lett skremt og jager villig på di få Apistogramma Cacatuoidesene som er igjen av F1. Tror jeg skal ta ut en trio jeg kan drette videre på av disse

Er jo eget oppdrett dette så et kull på disse ville være gøy. Sjeldent at jeg beholder eget oppdrett så lenge at jeg dretter videre på dette.
Hei.Bra du har kommet deg etter igår Fint du skal driv mer med cacatouides.Kanskje du kan finne en ny "flekken"
Abboren
Hei.Bra du har kommet deg etter igår :-)Fint du skal driv mer med cacatouides.Kanskje du kan finne en ny "flekken" :-)

Tror nok ikke jeg finner en ny "Flekken" blandt disse cacatuoidesene. Han (Flekken) var en barlowi, og kan etter min mening ikke sammenlignes. Å ha i eie en barlowi kontra en cacatuoides er nok like spennende for en som er ny på Apistogramma, men cacatuoides er litt for vanlig og veldig enkel å drette. kanskje for lett?

Er vel derfor di fleste av oss startet med cacatuoides. Har flere hanner av barlowi nede med forskjellige flekker/markeringer, som kunne bli den nye "Flekken", men tror ikke det er flere huer. Så derfor får jeg glede meg over det siste barlowi paret jeg har igjen.

Apistogramma er en spennende og intr. art. Barlowiene er eneste kjente munnruger av disse, og derfor litt spesiell, iallefall for meg. Har hatt egg og yngel på disse tidligere, men yngelene har desverre ikke vokst opp. Det skal ikke være lett, og det er hva som gjør dette så spennede.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap