Anders' akvarierom [NR. 1] (side 72)

Plussmedlem
C121 ser ut til å ha det fint i 98 literen sin, og de suser fortsatt rundt iblandt. Noen ganger er det opp og ned i ett sett... merkelig, men veldig morsom adferd

De er litt skvetne her, for det skal ikke så veldig store bevegelser til før de rømmer vekk. Men de er ganske aktive, så jeg ser dem stadig. Heldigvis! Det er mye kjedeligere å se på fisk som bare sturer under en mørk rot...
De fôres ganske bra om dagen med diverse ting. Kjøpte noe nytt tablettfôr her om dagen. Støver ganske mye, men fiskene ser ut til å være svært så begeistret. Det lukter ganske sterkt, også Ellers så får de diskusgranulat og mygglarver, men mygglarvene er jo ikke proppfulle av proteiner akkurat. Dessuten pleier de jo å være like store som fisken! Mygglarvene fra "Fina Fisken" som jeg helst kjøpte før, har blitt ufattelig store og tjukke. Irriterende.

Nå lades kamerabatteriet som var tomt, så skal jeg prøve å ta noen flere bilder her snart. Har forsåvidt 2 kamerabatterier, men BEGGE var tomme :p

Og forresten; grattis til alle mødre i dag! Det er jo både morsdag og fastelaven i dag, så det ble Morsdag-marsipankake og boller med krem og syltetøy her på en gang Men nå er det skjerpings igjen. Jeg har jo tross alt begynt på et sunnere liv.
Plussmedlem
Tvillingmamma80
Oi, nå ble mitt uhell lite. Det var jo bare en liten i ei ti liters bøtte som pusene tømte med vilje og syntes var dritkult. Snøft.


Ditt uhell ble IKKE lite! For mitt uhell kan nok IKKE ha vært på så mye som 10 liter! *Grøss*
hehe, morsdag og fastelaven har vi brukt på omgangssyke så vennligst ikke snak om søtsakspising :P

Egging er og blir fasinerende, har jo plukka en del i dag.
Plussmedlem
Min nyeste kampfisk, Mr. von Multe ser ut til å være en kampfisk av akkurat den typen jeg liker Han er en ganske bedagelig fyr, undersøker akvariet og gjør ikke Corydorasene noe, jeg har ikke sett han har brydd seg noe om dem heller. PUH! Akkurat som jeg håpet, og han er heldigvis ikke sånn som håpløse Oscar, den blå kampfisken min. Han er virkelig en hissigpropp av de sjeldne, og virker til å patruljere rundt og sjekke om det er noen inntrengere av noe slag hele tiden. En merkelig fyr med et rart og raskt/brått bevegelsesmønster

C121 er ikke så altfor ofte framme i akvariet alle på en gang, men i dag var de det så jeg fikk sett at iallefall alle er i godt hold, så det ut til. Veldig hyggelig å se!
Plussmedlem
Tragisk dødsfall
I dag oppdaget jeg noe som jeg mildt sagt syntes var fryktelig tragisk. Moren til gjengen med vittatus-unger og min eneste C. vittatus-hunn har brått dødd, så nå er videre muligheter for oppdrett av denne arten borte, ihvertfall inntil videre.

Skrudde på lyset nå akkurat, for jeg har ikke vært hjemme i dag. Borte ved frontglasset i 230 literen så jeg en fisk som lå på ryggen, og det var jo ikke hvem som helst Jeg kan ikke skjønne hvorfor den svære, flotte og viltfangede hunnen så plutselig har strøket med, merkelig. Jeg har jo ikke sett noe spesielt heller, egentlig, så det kom utrolig brått.

*Sukk*. Nå må jeg bare håpe på at noen av de unge er en hunn. Dette var en av de fiskene jeg likte best i alle akvariene mine, jeg ble liksom litt tilknyttet denne fisken
Har hatt andre dødsfall i akvariene mine også nå som jeg gremmes stort over, så jeg kan vel ikke si jeg er veldig fornøyd nå.







Noen bilder av henne. En flott fisk som jeg gremmes over å ha mistet. Men... hun kan jo ha vært eldgammel, hun var jo viltfanget.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Huff, så leit, kondolerer :o/

Uff så leit Anders ,håper du klarer å få tak i en ny hunne eller at det er hunner blandt ungfiskene dine.
Plussmedlem
Det var liksom så surt at det skulle være akkurat denne fisken, da. Hadde det vært en hann hadde jeg jo forsåvidt forstått det, for de slåss jo så fillene fyker... men hvem vet? Kanskje hunnen var helt utslitt av 5 innpåslitne hanner etter seg støtt og stadig. Forundrer meg ikke stort

Uansett, død fisk er død fisk, ikke noe å surmule for

______________________________

Corydoras eques har sett nokså lystige ut om dagen, og i dag bestemte jeg meg for å prøve å gi de et større vannbytte. Tappet ut 60-70% av vannet, og har begynt å fylle det, litt etter litt. Tar litt kjøligere vann, for vi vet jo at Coryer er glad i det Også skal de få myggiser i dag, da. Masse! :p
Det er vel "dødt forsøk" antar jeg, men... det er jo noen få som har klart det, så hvorfor ikke prøve

Har ikke vært den beste dagen i dag... var på trening (jepp, JEG har begynt å trene på Spenst og er litt sunnere en før, hehe!), og når jeg kom i garderoben når jeg var ferdig og skulle ringe fatter'n for at han skulle hente meg hadde søren meg noen nappa mobilen min. Forbanna irriterende, for å si det rett ut! Nå må jeg fa*n meg snart legge penger i ny mobil. Det hadde jeg ikke forberedt meg på! Lesson learned - ting MÅ låses inn, for visse idiothoder kan ikke motstå å skape kvalm for andre! Hadde jeg bare sett det eller visst hvem det var...!

Men det verste er jo at nå kan jo vedkommende se på alle mine personlige ting, så i morgen skal jeg ut på politistasjonen og anmelde, da kan også alt på mobilen stenges så ingen får brukt noe.
Fader til kjeltringer... at det er mulig. Off topic, bare MÅTTE få ut litt irritasjon akkurat nå!
Surt å bli frastjålet ting altså! Ring og sperr abonnementet ditt i dag, ikke vent til du har politianmeldt...! Ellers kan de ringe masse på din regning og belaste abonnementet med diverse kjøp av ting osv.

Ellers var det leit med den hunnfisken som døde. Vet hvordan det er når noen av de spesielle fiskene dør, fisk vi av en eller annen grunn måtte ha et ekstra godt øye til. Krysser fingrene for at en av dine yngre er en (eller flere) hunn(er)!
Plussmedlem
Det ble sperret så fort jeg kom hjem i går, og nå i dag er anmeldelses-skjema levert, så da blir mobilen fullstendig ubrukelig for den frekke tyven. Heldigvis! Da gjør jeg tyveriet LITT mindre kult for vedkommende... :p

Ellers så brukte jeg faktisk bare kontantkort, da, så store tap sånn sett hadde jeg jo ikke fått uansett. Største tapet er alt som ligger inne på telefonen, pluss at jeg må legge tusenlapper i en ny... heldigvis hadde jeg ingen iPhone eller liknende til mange tusenlapper (jada, jada, jeg vet at jeg ikke er 100% "moteriktig"), det hadde jo vært enda verre.

______________________________

I dag har jeg vært ende utenbys en tur på et senter (Bø i Telemark), og på det senteret er det en zoobutikk. Så jo selvsagt etter Corydoras, og i et akvarium der "Corydoras sterbai" stod merket så jeg noe som overhodet ikke var sterbai. Huff, de skulle jeg nok kjøpt, for jeg vet ikke hvilken art det var. Kan jo ha vært noe sjeldent snadder... men jeg har vel strengt talt andre ting å bruke penger på nå Men så glemte jeg jo å sjekke etter det jeg egentlig skulle; røtter... det har jeg dårlig med. Vel, vel, jeg får ta det senere, det er ikke noe hastverk.

Kanskje du får erstattet telefonen gjennom reiseforsikringen, om familien har det?

Forferdelig synd at folk ikke kan la andres eiendom i fred...
Plussmedlem
Tok noen bilder av Corydoras eques nå nettopp som jeg tenkte jeg skulle legge ut. De ser ut til å trives veldig godt i akvariet de flyttet inn i for en stund siden, og det er bra












Akkurat tatt av. Legg merke til sandkornene den slipper ut av gjellene som "faller" ned
[External Image]

Deilig sand er et must for en Corydoras...
[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Sissimor
Kanskje du får erstattet telefonen gjennom reiseforsikringen, om familien har det? Forferdelig synd at folk ikke kan la andres eiendom i fred... :(


Takk for tipset, Sissimor, jeg har snakket med fatter'n om det, så får vi se hva som kan gjøres sånn sett...

Og ja, det er håpløst, og utrolig irriterende!
Plussmedlem
Jeg har noen små planer her for tiden, og i dag kom jeg til å tenke på noe. Hadde det ikke vært utrolig kult å hatt Green Laser-gruppen min i 230 literen min, tro...? Definitivt! De bor jo i en 98 liter nå, men jeg kunne godt tenke meg å gi de litt større plass, egentlig, for det er en ganske stor gruppe på 16, 17 eller 18 stk.

Saken er bare at hvis jeg umiddelbart flytter dem dit, blir det ikke artskar lenger. Da kommer de til å bo sammen med Vittatus-gjengen. De skal kunne gå fint sammen, og karet er stort nok, men jeg kunne jo på en måte tenke meg å ha Green Laser i artskar, da. Dessuten er vel filterkapasiteten i det akvariet så som så... det er et Eheim utvendig filter der + et lite innvendig for litt ekstra sirkulasjon, men det er egentlig litt for lite, syntes jeg. Kanskje jeg må kjøpe et nytt filter, eventuelt se om jeg har et utvendig ledig. Eller, jeg VET at jeg har ett, men tror ikke jeg har lange nok slanger.

Men det hadde jo blitt flott, da... den store, flotte Green Laser-gjengen i et større kar Men det kan nok hende jeg må ommøblere litt før jeg evt. gjør det, for jeg kunne tenke meg litt mer ledig bunnflate. Mye er dekket av røtter og stein.

I dag har jeg tømt oppvekstkaret for Green Laser, forresten! 10 stk. hentes snart, vet ikke helt når. Skal bli greit å få de ut nå, få litt mer ledig plass selv om det er litt trist
Plussmedlem
Jeg satt og søkte litt rundt på Corydoras vittatus, hender jo at jeg leter etter litt mer informasjon om fiskene jeg holder. Og når jeg titter innom DENNE siden, blir jeg ganske overrasket. På den siden ligger plutselig et bilde jeg har tatt! Og det fullstendig uten at jeg aner det, jeg har ikke engang sett nettsiden "aquaportail.com", så vidt jeg kan huske.

Og bildet er sikkert bare kopiert fra et annet nettsted, og ligger i en dårligere versjon enn den jeg har lagt ut.
Har de egentlig lov til å gjøre sånt helt uten å spørre, tro...? Jeg er usikker på akkurat det, men jeg trodde nok at det ikke var lov, ja. Stod riktignok "A. Kaste" på bildet, men jeg lurer litt på det der
De har ingen rett til å publisere dine bilder ( ditt "åndsverk") uten din tillatelse.
Dette iflg. regler om Copyright i Bernkonvensjonen, EU-lovverk osv.

"Som hovedregel kan det sies at der verket i prinsippet gjøres tilgjengelig for en ubegrenset krets mennesker vil grensen være overskredet slik at man er innenfor opphavsmannens enerett."

Be dem fjerne det hvis de vil unngå krav om forfølgelse...
Jeg har gitt tillatelse til en del bruk av mine bilder, men er stadig utsatt for det samme som deg; at folk bare stjeler og publiserer mine bilder. For å oppdra folk sier jeg alltid fra om ulovligheten i deres praksis, der det er mulig. Men en del østlige land gir dessverre blaffen likevel...



Plussmedlem
Tusen takk for infoen, Tom! Det var interessant å få vite det. Så får jeg se om jeg gidder å gjøre noe med det denne gangen. Hehe
Plussmedlem
Jeg slo til og gjennomførte min lille fiskeflyttings-plan. Green Laser har nå fått noen fler liter å boltre seg på, for de har flyttet til 230 literen De er i full fres allerede, og ser ut til å stortrives med større bunnareal.

Dessuten må jeg jo selvfølgelig nevne at de viser lekstendenser allerede Hvis de pøser ut med egg... kanskje jeg skulle forsøkt meg på et oppdrett igjen?

De er forresten ganske flotte sammen, de artene her (Vittatus og Green Laser). De unge Green Laser og Vittatus-ungdommene ser ut til å ha blitt kamerater allerede...

Her må du komme med bilder Anders
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap