Inger Annes akvarieprosjekt (side 73)

Tusen takk for god informasjon ang. vannkvalitet og vannbytter på atropersonatusene

Håper det skal komme godt med her.

Ellers finner jeg en viss trøst i at det ikke bare er meg som sliter litt med å overtale visse corydoras til å leke. Vet hvor frustrerende det er i hvert fall. Gjør alt "etter boka" for å trigge, og alt jeg ser er noe opphisset svømming :p Men nå er jo det blant annet atropersonatus, og de har da hvert fall lekt hos deg!

Vi får hoste opp et av Monas flotte bilder av T-stillingen og tape det fast til frontglasset med rød skrift: "SLIK!!!" Hehe
ElinH
Vi får hoste opp et av Monas flotte bilder av T-stillingen og tape det fast til frontglasset med rød skrift: "[I]SLIK!!![/I]"

Nå har i hvert fall super-arcuatushannene skjønt hva T-stillingen er. Jeg har nettopp sett minst to som har forsøkt å tilby sine tjenester til damene. Det hele endte i en vill jakt gjennom akvariet (dama forsøkte fortvilet å rømme fra plageånden), før dama klemte seg inn under ei rot for å forhindre hannen å komme foran seg. Og denne gangen stod jeg ganske nære, så jeg kunne se kjønnet på fiskene som var involverte. Så nå er det bare å få damene på glid. De har mer enn nok egg, så det er ikke det det står på. De snodige disse fiskene. De får noen hikk, hvor de har opphisset svømming. Så slapper de av en halv dag, før de setter igang igjen - og denne andre gangen er etter at lyset har blitt slukket om kvelden.

Jeg så nettopp en liten yngel i corysuppa. Dessverre stod jeg så langt unna (og den lille forsvant fort), at jeg ikke fikk sett hvordan den så ut. Sannsynligvis er det en schultzei (ettersom dette er svært hardføre yngel), men det kan også være en C-121. Hvis det er sistnevnte, så blir det jubel i stua. Så langt har jo alle eggene de har lagt mugnet for meg.

Den lille atropersonatusyngelen er fortsatt i live, og har fin og rød artemiamage. Det er et godt tegn.
Jeg får ikke noen resultater på de artene jeg driver og prøver å få i lek om dagen heller :p Men de artene jeg lar være i fred og ikke gjør noe spesielt for...ja, de leker! For eksempel C121 leker igjen i dag, og C. metae lekte i går. Synes jeg så noe hos C. panda i dag også.

Det er så typisk!
Hei Inger Anne!
Sjekket litt rundt 8-talls kulefisk, siden de er til salgs hos tropefisk, og når jeg sjekket profilen av 8-talls kulefisk står det at den ikke skal ha salt, men i ett tidligere innlegg sto det at den skal ha salt hele livet? Siden det er ett ferskvannskar jeg har så vil jeg ikke risikere ikke ha de riktige forholdene.

Håper det er greit at jeg spurte i tråden din...
8-tallskuler er brakkvannsfisk. De overlever i ferskvann, men vil da få dårligere helse og et kortere liv. Og vår oppgave som akvarister er å gi fiskene best mulig forhold, og i dette tilfellet er det brakkvann. Jeg har sett med egne øyne hvordan saltinnholdet i vannet påvirker helsa og humøret til fiskene. Jeg hadde et dropp i SG i begge brakkvannskarene. Da jeg fikk saltinnholdet opp til normale forhold igjen, fikk fiskene mye kraftigere farger, samt at de ble mer livlige. Det er ingen tvil om at de skal ha brakkvann. Saltinnholdet i vannet bør være på 1.005-1.008. De foretrekker altså svakt brakkvann, og skal leve i det hele livet. Og husk: brakkvann lager man med en saltvannsmiks - ikke akvariesalt eller vanlig salt! Hvis du leser engelsk greit, er det en fin artikkel om 8-tallskuler her.
Må innrømme at det er jeg som har endret i basen på denne, om det er den det dreier seg om da? Jeg har gått ut fra informasjonen om arten i FishBase og Riehl/Baensch Akvariets Lexikon. Begge poengterer at dette er en ren ferskvannsfisk og siden begge regnes for seriøse kilder som er til å stole på så endret jeg selvfølgelig informasjonen deretter.

Om noen mener at det heller bør tas hensyn til andre kilder så er det sikkert mulig å få endret dette tilbake.
Tante Astrid
Om noen mener at det heller bør tas hensyn til andre kilder så er det sikkert mulig å få endret dette tilbake.


Vil vel tro at kulefiskekspertene vet best.
Må vel innrømme at jeg lar meg imponere av FishBase også. Seriøse greier
Informasjonen som ligger i PufferPedia på the Puffer Forum er informasjon som delvis er hentet fra vitenskapen, og delvis fra erfaring. Hun som har skrevet artikkelen om 8-tallskula er forøvrig sjefen over alle sjefer på TPF - hun har tittelen Queen Admin. Hun har meget lang erfaring innen hold av kulefisk. Jeg skal søke ut litt hva mentorene våre sier om saken, da dette er mennesker som har vitenskapelig erfaring. Det jeg vet de sier, er at de fleste kulefisker kan bevege seg mellom de forskjellige typene vann: saltvannsfisk kan gå opp i brakkvann og ferskvann, ferskvannskuler kan gå ut i brakkvann og saltvann, og brakkvannsfisker kan gå i både saltvann og ferskvann. Grunnen til at de blir plassert i en helt bestemt gruppe, er at dette er de forholdene de har det best under.
Jeg vet av erfaring at 8-tallskule har det bedre i brakkvann enn i ferskvann, og denne erfaringen deles med de fleste andre eierne av 8-tallskuler. Jeg ville aldri ha holdt en i ferskvann, når jeg ser hvilken påvirkning saltinnholdet i vannet har på mine fisker.

Jeg skal likevel se om noen vet hvorfor de står oppført som ferskvannsfisk i Fishbase. Uansett svar, står jeg for det jeg (og svært mange andre) mener og har erfart: 8-tallskuler hører hjemme i brakkvann, og ikke i noe annet!
Merker jeg blir litt "fortvila" har jo 8-tallskule selv og har merket dette, at det er mye synsing rundt hvilket vann denne skal ha.
Jeg har surfet rundt om på endel siden, og halvparten sier ferskvann og halvparten brakkvann.
Så min går i vannkvalitet midt imellom.
Det er jo ikke verre, Inger Anne, enn at du kan foreslå at det føyes til i profilen at erfaring viser at den trives best i brakkvann på den-og-den verdien selv om den står oppført som ferskvannsart.
Man skal ikke ta alt Fish Base sier for god fisk, nei
Det stemmer ikke, mye av det som står der. De har for vane å måke inn en eller annen standardverdi som dekker to ytterligheter. Ta for eksempel ph-verdi. Svært mange arter står oppført i FishBase med ph 6.0 - 8.0!
Dette er hva de kan tåle eller holde ut en kort periode uten å dø for mange arter, og skal absolutt ikke tolkes som trivselsverdi eller optimal verdi!

Se bare Corydoras armatus for eksempel... de står oppført med ph 6 til 8, og en gh på helt ville nivåer...opptil 25!!! Det er riv ruskende galt, og de to verdiene fra Fishbase kan egentlig ikke brukes til noe.

Merkelig at ikke sjefen sjøl når det gjelder coryer har vært inne og endret på dette, Mona. Han har tydeligvis tilknytning til siden.

Dess mer man vet, dess mer vet man at man ikke vet
(...og for at ingen skal misforstå noe her, den siste kommentaren var til meg selv altså)
Så snart jeg har fått vite begrunnelsen for hvorfor Fishbase har lagt inn 8-tallskula som ferskvannsfisk, kommer jeg til å endre det i fiskebasen. Jeg vil bare ha en vitenskapelig begrunnelse fra mentorene på TPF, ettersom dette virkelig er folk som har studert og jobber med dette.

Ta det med ro, Ken. 8-tallskule er en brakkvannsfisk. Enhver som har forsøkt å ha dem i både ferskvann og brakkvann har erfart forskjellen hos fiskene når det gjelder helse og trivsel.
Jeg fikk et rimelig kjapt og greit svar på spørsmålet om hvorfor Fisbase oppgir 8-tallskule som ferskvannsfisk:
"Because they are basically caught by their catchers in FW. They do better in captivity in BW."
Jeg har noen fisker som er litt furtne i dag. Da jeg endelig fikk tak i kalibreringsvæske, fikk jeg også tak i lysrørsettet som jeg bestilte før sommeren. Det har nemlig vært to kar som har vært uten lys. Det har ikke vært noen krise at de har vært mørkt i karene. Det ene karet inneholder ei nattaktiv kule, så der er ikke lys altfor velkomment. Det andre karet inneholder noen høyst skvetne coryer, C-140. De fleste av disse coryene ble kjøpt av Mona for ikke så altfor lenge siden, og de var temmelig skrekkslagne etter flyttingen. Da var det greit at karet lå i mørke, slik at de kunne føle seg litt tryggere. Men nå er altså lyset endelig slått på.

Suvattiien min ligger nå bak pumpa og direkte furter. Han har tidligere vist at han ikke trives med forandringer. Hver gang det er forandringer i livet hans, tar det dagevis før han blir normal igjen. Og han var ikke veldig happy for at det ble lys igjen i tanken hans.
Jeg tror ikke C-140-ene var overlykkelige heller, men jeg har liksom ikke sett så altfor mye til dem (som vanlig). Jeg, derimot, er svært fornøyd. Endelig får jeg se akvariet der jeg i hvert fall vet at det skal oppholde seg en bøling svære coryer. Joda, jeg ser dem da innimellom. De er ikke så sky hos meg som de var hos Mona, heldigvis. Men sky, det er de.

Super-arcuatusene har nå fått et kaldtvannsbytte i kveld, samt en ørliten senkning av PH-en og en liten dose Esha Optima (bare påfyll i forhold til vannet jeg byttet ut). De har faktisk bare fått tørrfôr nå, men ikke noe hvilket som helst tørrfôr - Tetra Tips. Det er tabletter (som dessverre griser veldig) som inneholder bl.a. gammarusreker, noe coryer elsker. Jeg skal likevel slenge oppi ei rute myggiser før jeg legger meg, rett og slett fordi de skal vite at det også finnes "ferskvare" i vannet. Jeg forsøker jo liksom å få dem til å tro det er regntid, og da må jeg være konsekvent. Jeg håper denne lille innsatsen i kveld gir resultater, og ikke stanser dem i den opphisselsen de viste i dag. Jeg har erfaring med at vannbytter faktisk kan slå begge veier. Trillene, f.eks. foretrekker å leke like før vannbytte. Hvis jeg bytter vann mens de har tendenser til lek, så slutter de til vannet blir passelig "skittent" igjen.

Tetra-tablettene ble også vel mottatt i karet med CW-06 og C-140. Jeg var nettopp en tur inn på soverommet, og da var det en hel bøling framme (det er nesten ubehagelig å se hvor mange de er, for da virker plutselig karet litt for lite). Og utrolig nok føk ikke alle i skjul da jeg kom inn. Det er helt klart at mine gamle og litt mer avslappede C-140 har greid å påvirke de nye og langt mer nervøse kamerater, og heldigvis ikke omvendt. Jeg fikk et nytt bevis på det like etterpå, da jeg på nytt kom inn på soverommet, og begynte å jobbe med noe kun en meter unna akvariet. Og fortsatt var det mange som ikke stupte i skjul, men fortsatte å lete etter godsakene de hadde fått servert. De er forresten fortsatt like eggtunge som da de flyttet inn til meg, så jeg ser hva neste prosjekt blir, hvis jeg nå får igang super-arcuatusene (som selvsagt er førsteprioritet akkurat nå - det er oppdrett på disse som er den største corydrømmen min). Apropos cory-drøm: Det er ingen tvil om at jobbingen med å få super-arcuatusene til å leke opptar meg litt vel mye. I natt drømte jeg om dem. Jeg drømte at jeg fant én død, og at jeg da bare hadde 4 igjen. Hvorfor jeg drømte at jeg da bare hadde 4, aner jeg ikke, for de er da visselig en stim på 7 individer. Men drømmer er nå drømmer. Og av disse drømmene foretrekker jeg dagdrømmingen min: at de snart leker! Det ligger jo bra an i forhold til i morgen, for da har jeg mye jeg skal gjøre i huset... Jeg er i hvert fall veldig spent på hvordan de reagerer på kveldens behandling.
Jeg har hørt at de som har fått til oppdrett på vanlig C. arcuatus, har hatt ganske surt vann. Ph 6 eller enda lavere. Husker ikke nøyaktig hvor jeg leste det, dessverre. Kanskje det hadde vært nærliggende å anta at deres storebror super-Arcuatusen foretrekker det samme, eller lar seg trigge av lav ph, de også?
Hvilken ph har du?


Dette står på oppdrett på C. arcuatus på Scotcat:
"Not one of the easiest cory's to breed, but in one reported spawning a cold water change down to 60f (17c) induces spawning, with the eggs being laid in Java Moss."
Uthevelsen er gjort av meg.
17°C var temmelig lavt! Men kanskje disse store også trigges til lek av såpass drastiske temperaturfall? Jeg er pysete sånn, blir nervøs om tempen går for lavt ned mot 20 etter et vannbytte. 17 hadde gjort meg skikkelig stressa Men jeg vet at mange akvarister faktisk gjør det så drastisk.

Suvatti
Hei Inger-Anne!
I og med at du kan mye om kulefisk, drister jeg meg frempå med et spørsmål i tråden din.
Jeg har leeeeenge drømt om å skaffe meg T.Suvatti. Jeg var på TAM igår og de hadde et nydelig eksemplar med navnet "Vegard". (Simpelthen fordi den hadde en nydelig V-formasjon på hodet.) Jeg klarte ikke å dy meg, og slo til. (særlig når de kun skulle ha 180,- for den.) I og med at jeg ikke har noen ledige kar ble vi enige om at de skulle oppbevare den i 3 uker, frem til jeg fikk ryddet plass i et av karene mine. Kunne du være brydd med å gi meg noen lenker til denne spesifike arten? Jeg kjenner jo til puffer forum og der er det selvsagt bøtter med info, men om du vet om noen direkte linker hadde jeg satt pris på det. Jeg tenker primært på fòr, behov for tannsliping o.l. Jeg vil gjerne være så godt forberedt som mulig, når krabaten kommer i hus.

På forhånd; takk for evnt hjelp
PH-en er 6,8 (målt med nykalibrert PH-penn - endelig!). I forbindelse med kaldtvannsbyttet, dryppet jeg også noen få dråper eikebarkekstrakt nedi, for å kompensere for vannet jeg tappet direkte fra springen (som har altfor høy PH), og for å evt. få en svak nedgang i PH. Om det var tilstrekkelig, vet jeg ikke. Jeg turde ikke bruke for mye. Men hvis det fortsatt ikke løsner for dem, skal jeg forsiktig senke PH-en litt mer. Takk for tipset, Mona! Jeg får først og fremst følge med på følgene i morgen, på hvordan de reagerer på kveldens forsøk fra min side. Og så får jeg vurdere hva jeg skal gjøre videre for å sparke dem ytterligere i rumpa, om jeg skal senke PH mer, om jeg skal ta et større kaldtvannsbytte (jeg var temmelig forsiktig i kveld - jeg liker ikke altfor brå forandringer). Men uansett: økt sirkulasjon i vannet har virkelig hatt effekt på dem, så det skal jeg fortsette med. Dessverre er det litt slitsom for rekene, som av og til fyker forbi, tatt av vannstrømmen.
Tender, jeg skal svare deg, men ikke akkurat nå. Nå skal jeg ganske enkelt hoppe til sengs. Jeg skal se om jeg får gitt deg et litt mer skikkelig svar i morgen, når jeg ikke er lettere påvirket av sovetabletter, som jeg er nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap