Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 73)

Har jo nesten vært litt hengelepp her, leser om egg og yngler og her har det vært bortimot tørke. Venezuelanusen trives nok i enebolig, for nå er det påskeegg hos meg også! Av en eller annen grunn ødelegger Picasa oppløsningen, men skitt au - da synes ikke bakgrunnsrestene i blått så veldig heller...
[External Image]

En av gutta i klosteret
[External Image]

Plussmedlem
Gratulerer med påskeegg, du også! Dette var gøy

Snart avreiseklar, var ute med lang handleliste, av gammel vane tok jeg en runde forbi et plantekar og fant Echinodorus 'Reni'. Det er jo et innlysende innkjøp når man skal på påsketur og alle akvarier er absolutt helt stapp fulle fra før. Men en liten rød Echinodorus kan man jo ikke bare gå forbi, de fleste andre røde blir alt for store i de nye karene...

Damen så rart på meg da jeg pekte ut det stusseligste eksemplaret av dem alle, falkeblikket så nemlig at det var to planter i den potta, og at overvannsbladene er i ferd med å takke for følget gjør jo ingenting. Fikk stappet dem ned i 85-literen i kjelleren, der har algene hatt det helt festlig, og blærerota har blitt med ett eller annet ned.

Det får jeg rydde i en annen gang, i morgen skal jeg rekke en del, blant annet en tur ned til Dahls for å hente fisken til tante. Karene var ferdig trodde jeg, men i kveld tuslet det sandsnegler på glasset i pygmaeuskaret så jeg sitter med våte sokker, får det voldsomt travelt når de er på tur. Får sjekke nøyere i morgen, kan hende det rett og slett er for mange der nå. Håper det er forklaringen...
Hjem til kjeft fra kattene og akvarier med sultne beboere. Tantes fisk overlevde transporten heldigvis, da kan det eksperimentet erklæres for vellykket, og Østerdalsekspressen for åpnet. Påsken ellers var iskald, hytta er nokså skralt isolert, det gikk med en storsekk furuved! Godt å komme hjem og sove i vater...

Ikke mye kos i hytteveggen heller, men veldig mange gøyale motiver! Mange helt off topic, så jeg tar med nærbilder av hytteveien, bekken går vanligvis under den...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Ser da ut som fisk med trutmunn den isbiten der? Lengtet visst hjem...
[External Image]
Velkommen hjem. Flotte bilder men Brrrrrrr!
Plussmedlem
Kjempeflotte bilder! Elsker vann-bilder, jeg Håper jeg kan ta med meg drømme-speilrefleksen på fjellturer i sommer...
Borte bra men hjemme best - sånn er det bare. ;ø). Her lever fortsatt fiskene, og de virker som de trives. Tusen takk for hjelpa Linda! Farlig lettvint det der......
Ikke stort å takke for, ikke farlig med noe som er så lettvint tante! Nå har du jo lært hvor raskt man kan komme fra Elverum til Åkrestrømmen i grå bil også ;o)

Neste tur blir i juni engang, vi fyrte opp det som var igjen av ved, venter med å dra opp igjen til det er levelig med båttur på Isteren...

Fikk med meg en planteliste fra Dahls, på torsdag kommer det mye griselekkert, vet ikke om jeg klarer å holde labben unna. Husbonden er rastløs av ikke å stå på scenen og truer med reolbygging, sluttet å røyke har han også. Planter skal jo i karantene, går det som det skal vil butikken være full av ikke helt vanlige Cryptocoryner, Lagandandraer jeg ikke har sett før, en Hygrophila som hørtes spennende ut, Echinodorus, Blyxa og Aponogeton som ikke er å få tak i hver dag - jeg må lese meg opp og sjekke lommeboka en gang til. Ingen dør av å spise brødmat noen dager...
Og så trykket jeg ikke på "avbryt"-knappen. Igjen. At jeg ikke lærer! Har sikkert svart på noe jeg ikke skulle også, i et forum noen har eierskapsfølelser for, men når spørsmål står der med 0 svar og man har en anelse er det jammen ikke enkelt alltid.

Jaja. Skjer ikke stort før reolen er i gang, så det passer bra med en pause. Ergrer meg bare så veldig over at jeg blir så ergelig ;o)
Det er ingen som har enerett på å være ergerlig, ei heller på forumet, Linda, så jeg synes du kan tillate deg å lufte ergrelsen når den kommer.
Sigmund.
Trykket ikke "avbryt"-knappen jeg heller, selv om jeg vet jeg burde...
Så lang ble den pausen, måtte jo inn og sjekke hva du hadde skrevet Sissimor! Dessuten hadde jeg allerede forfattet et litt mer behersket innlegg, og har sagt unnskyld der jeg følte det berettiget utenfor forumet slik at jeg kan møte folk på auksjon uten å skjule ansiktet.

De unge har sagt det fornuftigste av alt i den tråden, og du Sissimor har sagt det jeg glemte. Nå var nok alt mye bedre før, og det er folk som har svart på "hjelp-fisken-min-dør"-innlegg lenge før vi startet og har gått videre til en del mer krevende ting og interesser. Disse får jo ikke stort av påfyll nå når forumene er som de er. Og det er fryktelig synd. Men det er ikke fjesbokas skyld!

Det kommer blant annet av at alt var bedre før, dengang de som hadde mye kunnskap og evnen til å formidle det fortsatt tok bryet med å svare på 1000 nybegynnerspørsmål mens de fant ut og dokumenterte interessante ting spesialistene engasjerte seg i fortsatt orket dette her...

Det er ikke alt for lenge siden jeg heller ville gått ned bak komposten og tatt meg selv av dage enn å registrere meg på Facebook, og mange av gruppene man slenges innom bekrefter at det kanskje hadde vært like bra, men jammen er det perler og gullkorn der også. Og særlig hvis man beveger seg utenfor det forholdsvis smale akvaristmiljøet, selv om jeg må tilstå at jeg ikke har lett veldig fordi engler har lagt meg til mange nok grupper som engasjerer såpass at nett-kvoten fylles og vel så det.

Dessuten står man helt fritt til å velge der også, og den yngre garde som har vokst opp med dette bekrefter jo at den gir et hav av muligheter en gammel dame ikke finner ut selv fordi hun så på Romlingane i sorthvitt kun på lørdager som ikke var fridag da hun var liten...

Det som er så synd er at forumet tappes for folk med mye kunnskap og evner til å formidle den fortere enn nybegynnerne klarer å lese seg opp. Engasjerte veteraner har lagt igjen mye jeg i alle fall både leser og henviser til hele tiden etterhvert som spørsmålene dukker opp, men hva hvis det ikke kommer noe nytt? Fordi forumene dør av mangel på aktivitet? Noe jeg tror kan hende fordi de engasjerte som hadde ett bein i hver leir ikke er her lenger? Jeg orker i alle fall ikke kopiere flere tusen interessante innlegg over i Word for å forsikre meg om at informasjon jeg gjerne vil ha til jeg kan nok forblir tilgjengelig.

Nå må mitraljøsen skrus av så Ole Lukkøye ikke blir redd og flyr forbi Hobøl i natt igjen. I morgen skal jeg til Bauhaus! Og så må jeg ikke til Dahls og se på planter, jeg må ikke til Dahls og se på planter, jeg ikke til Dahls og se på planter...
Plussmedlem
Du Linda??
Vet du at Dahls får masse spennende planter?? Planter som du garantert vil like....
Terje ga meg lista milo, jeg må ikke til Dahls og se på planter, jeg må ikke til Dahls og se på planter, jeg ikke til Dahls og se på planter - det er fullt her!!!
Plussmedlem
De har litt fisk i plantekarene også, du kan jo stikke og ta en titt på de. Og hvis du ikke ser de så godt så kan du jo plukke noen planter og putte i poser så de stakkars fiskene får bedre plass i plantekaret..
Hysj, det er fullt her! Måtte lage hull i planteveksten med tommelen for å få klemt nedi de milleriene som ikke flyttet til trøndelag...
Nå har jeg fått utskjellingsmail, så skulle helt klart trykket "avbryt"...
Jeg gir helt opp Sissimor, see you on FaceBook...
Jeg gjør det enkelt og leser kun tråder jeg finner interesante, slik som denne. Nye tråder fra nybegynnere og *hjelp fisken min dør* tråder, holder jeg meg unna.
Egentlig synd, men jeg håper noen med mer erfaring enn meg skriver istedet, eller at de som har denne fisken som dør leser litt i de mange trådene som allerede finns om emnet.

Det er lov å bli både forbannet og frustrert.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap