Sissis våte drømmer (side 73)

Etter nærmere studering, så ser jeg at en til av nanusene har kort spore. Men på denne ser det ut som om den driver å vokser ut igjen. Denne er heldigvis frisk og livlig, og virrer rundt sammen med resten av gjengen. Sliter veldig med å telle dem, men tror det er tolv virrere. Krysser virkelig fingrene for at den bare er denne ene det er noe galt med, og at det ikke er noe smittsomt.

Følger ihvertfall veldig med, og Furanolen ligger klar om jeg skulle misstenke spredning...
Plussmedlem
Krysser fingre og tær - og ellers det som er
Furanol er ikke nødvendigvis det beste du kan bruke. Det er en sterk medisin, og den kverker filterbakteriene big time - med mindre du bare bruker den til medisinbad.
Snufs...
Vet det Inger Anne, men er dette noe lignende det som var i Godteskåla, så er det bare å kjøre på. Der var det prøvd alt mulig annet først...

Tok livet av den haleløse nanusen istad, for den kom seilende sidelengs mot meg, og lot seg lett plukke opp med handa. Dette er virkelig ikke arti...

Ny dag, nye muligheter.
Da jeg kom ut på kjøkkenet i dag, ble jeg møtt av 12 nauser som danset bortover glasset i samlet flokk. De satte nok pris på kaldt-vannsbytte og røde myggisser i går kveld. Gav også esha-coctail (optima, exit og 2000) for sikkerhetsskyld. To av de minste mangler jo også litt av sporen, så tørr ikke la være...

Habrosusene virker litt overveldet av alt det nye selskapet, og spesielt de to minste. De andre 4 virrer gjerne etter den store gruppen med "store" coryer

Dragefinnene blir ber vakrere og vakrere syns jeg. De har blitt skikkelig gyldengrønne, og hannene viser seg så godt de kan for damene. Stilig...
Ser desverre ut som Inger Platy synger på siste verset. Kjøpte henne jo som fullvoksen (stooor) i august i fjor, og hun har poppet ut småbarn gjevnt og trutt, så det er ikke akkurat noen overraskelse... Men trist er det... Bare Babs igjen av de originale da...
Gamle damer; en helserisiko?
Nevnte jo i går at Inger platy ikke er helt på nett. Virker veldig slite rett og slett, ligger mest på bunnen og støtter seg på noe. Men mat vil hun ha!

Ser at Babs også virker litt kuren, og etter nærmere studering ser jeg at hun har snev av hvitprikk!!! Hvordan skjedde det???

Så da lurer jeg; kan gamle platy-damer være en helserisiko for resten innbyggerne? Hvis de på sine gamle dager pådrar seg alt mulig rart?
Fra poteten til lekegrinda.
Fikk en hyggelig mail fra Wargtass for noen dager siden, med spørsmål om jeg trengte noen flere akvarier. Hm, tenkte jeg da, Poteten er vel egentlig klar for utbytting. Det har ikke egnet lokk, og det er en skade i det ene hjørnet. Så da slo jeg til på det minste karet (47 l viste det seg).

Mens jeg ventet på at han skulle komme med karet i dag, så tok jeg meg en tur på kjøkkenet. Tittet bort på Poteten, og hva fikk jeg se? En vanndråpe ved det skadede hjørnet!!! Så da ble Lekegrinda (det nye karet) satt opp tvert kan en si.

Bittesmå guramier var ikke enkle å fange, så jeg bestemte meg brått for at karantenetiden var over, for jeg orker ikke åjakte disse en gang til. Så nå er 5 pygmèer på vei over i Godteskåla, men 7 lakriser er i EB-boxen som henger på Kjøkkenøya. Det skulle vært 8 lakriser egentlig, men har nok mistet en. Ikke overraskende egentlig, for de var sykelig tynne da de kom...

Ellers har jeg tatt den tunge avgjørelsen om å sende Inger og Babs til fiskehimmelen i dag. Begge virket shabby, og hadde fått hvitprikk, så av hensyn til de andre fiskene skred jeg til verket. Ikke morro, men tydelig at disse var veldig mottagelige for sykdom nå.

Ser ikke antydning til hvite prikker på noen av de andre fiskene, ikke en gang neontatraene, men begynte kur med exit i går kveld for sikkerhets skyld. Wargtass ble ganske sjokkert over hvor store disse neonene mine er, for de er faktisk max størrelse når en ser i basen. Mikrofisk var imponert han også da han var innom...
Så bra skjebnen ga deg nytt kar akkurat i tide da! Levendeføderdamene blir veldig sjabby her også sånn rett etter aller siste fødsel i livet, så beslutningen din var nok helt riktig. Behandling mot hvitprikk også, for det jo være parasitter i vannet for at de skal få dem! Har lest at fisk kan bli immune mot angrep, så da har nok de andre det veldig bra!

Her går det i eSHa 2000, to av milleridamene som var godt voksne da de kom har gjort sitt, og ble passelig lodne. Så da må det jo nødvendigvis være noe guff i vannet her også, som overhode ikke biter på frisk og rask fisk...

Signalfisk! Det kan kanskje være bra, i tilfelle man skal sette inn nye litt stressa beboere? Kos deg med nykaret!
Man kan vel si den nye karet kom akkurat i tide ja! Hadde ikke vært gøy med baljer og bøtter og styr! Puh...

Har tatt noen bilder i dag, først lakriser (og noen dafnier) i EB-boxen:
[External Image]
Søte habrosuser...
[External Image]
Og ei nyoppsatt Lekegrind.
[External Image]
Og så noen bilder av nanusene, som virrer rundt ustanselig ;D
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Fiskene i Elegans gruppen er så fine!
Det ordner seg med hjelp fra hyggelige folk. Da ble det nanus på deg også
Trolig bilineatus
Måtte bare finne ut om nanusene mine faktisk er nanuser alikevel, og postet de siste bildene på CW. Ian tror de er bilineatus, og da er de nok det. Mistenkte det selv også, etter å ha studert bildene der tidligere i dag. Vet ikke helt om jeg er skuffa eller ikke, for de er da bare fantastisk søte uansett
Billineatus er jo sjeldnere tror jeg!
Flotte fisk uansett!
Sissimor
Måtte bare finne ut om nanusene mine faktisk er nanuser alikevel, og postet de siste bildene på CW. Ian tror de er [URLBLOCK1], og da er de nok det. Mistenkte det selv også, etter å ha studert bildene der tidligere i dag. Vet ikke helt om jeg er skuffa eller ikke, for de er da bare fantastisk søte uansett ;)


De er jo fortsatt like vakre uansett hvilken art det er
synes du skal få lagt inn noen bilder av disse i basen, det var litt stusselig med bare et bilde der, og ikke lignet det så veldig heller....men det finnes vel variasjoner av disse som med andre.
De på cw ser jo helt ut som dine

Og forresten...gratulerer med nytt kar, så moro
Sitter her i sofa'n og vet ikke helt hvilken vei jeg skal se! Forran meg danser 3 c121, og bak meg danser 5 skjønne grønne. Ser jo cory-viring ofte både på de svarte og atroene, og selvfølgelig nå bilineatusene, men har gitt opp å håpe på egg. Synet er fantastisk uansett ;D

Vil ikke forstyrre dem, så da får det bli et bilde av en svart en igjen da...
[External Image]
Å for et flott bilde! De er jo så skjønne, det er bare å bombardere tråden her med dem
Det er kjempekoselig når coryene danser i alle kar, man blir så glad av det
Det blir mye bilder av de svarte, for de er ikke redde hverken for meg eller kameraet.

Cory-dans er helt fantastisk å se på syns jeg, og de setter igang hver gang jeg hhar gjordt en liten endring i karet. Det er som om de lager en fest ut av hver lille ting; være seg vannbytte, luking, eller justering av filter. De er så søte atte! Og jeg tror jeg kunne falle for enhver cory-art; lett! ;D

Litt flere bilder nå. Først ei vakker posthornsnegle i Asylet:

[External Image]
Enkemann klovnekilli
[External Image]
Og stimfisker i Trollskogen (Danio marginatus og Microrasbora erythromicron)
[External Image]
Sissimor
Det blir mye bilder av de svarte, for de er ikke redde hverken for meg eller kameraet.


Det er dette jeg liker så godt med disse coryene, de er så mye mer rolige og avslappet i forhold til andre arter.
Bilde nr. 2 der var veldig fint
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap