Leifs verden, del 2 (side 73)

Ops var ikke meningen,selvsagt ingen som kan erstatte en annen men kanskje du får deg et nytt favoritpar iallefall.
Får litt lyst til å prøve barlowi jeg og,men vet veldig lite om dem.Er det ok med 110 liter feks?
Uansett lykke til med de du har
Abboren
Ops var ikke meningen,selvsagt ingen som kan erstatte en annen men kanskje du får deg et nytt favoritpar iallefall. Får litt lyst til å prøve barlowi jeg og,men vet veldig lite om dem.Er det ok med 110 liter feks? Uansett lykke til med de du har :-)

Skjønte det Abboren =) En 110L er nok til dem. Her går det paret jeg har i en ca 70L, men disse er ikke fullvoksne enda, selv om di er kjønnsmodne. Disse blir etter min erfaring blandt di større apistoene og bør få et større kar etterhvert. Vil nok anbefale minimum en 85L. Om du tar en titt på apistogramma barlowi i basen ser du en del bilder av et par jeg hadde tidligere. Disse hadde lokasjon "Oran". På denne linken
finner du litt mer om Barlowi og noen utrolig flotte bilder.

Barlowi er ikke blandt di letteste apistoer å få tak i, kanskje derfor jeg har forelsket meg så i mine. Selv har jeg aldri sett disse til salgs i butikker. Siste 2-3 mnd har jeg selv solgt unna 4-5 par. Skulle nok holdt igjen et par, men men har da det ene her og en del hanner. 5-6 stk tror jeg det er.

Litt usikker på den ene om det kan være ei hue, men det vil tiden vise. Ettersom jeg har så mange hanner jeg ikke får "bruk for", blir dem vel tatt med på auksjon i Drammen 26.februar. Håp om at andre vil få gleden av dem, selv om huer ville gjort gleden enda større.

Fleste apistoer liker lav pH og jeg er heldig i forhold til Apistogramma at jeg har pH på 5 tallet, brønnvann.
bra. Leste litt på basen,men det står litt lite om de så jeg får søke ellers. Synd de er vanskelige å få tak i da,Blir noen par hos deg etterhvert tenker jeg.Fint 110 liter er nok for det blir nok det karet som er aktuelt.Fullt ellers gitt. Cacatuoidesbarna mine har det fortsatt fint
Om en sier til en IKKE- akvarist at en startet med vannbytter klokka halv tre på natt til søndag, ville nok vekommende bett meg å få sjekket hode hos en spesialist antar jeg. tenkte å ta vannbyttene i kveld, men som bort en god del av kvelden på sofaen. Så etter et par timer med snuing frem og tilbake i senga, sto jeg like godt opp igjen.

Andre kullet med egg/yngel hos nijsseni apistohua er borte, og håper alle gode ting er tre. Samme har skjedd hos trioen med baenschi. Trodde hun ville klare det denne gangen, men nei.

Baenschi PARET har fortsatt ynglene sine og dett skal nok gå bra. Di er kjøpt som VF leikspar, så det ville skuffe meg om det også skulle gå galt. Trioen er F1 etter dette paret..

70L som jeg slet med grått vann i (alger?) er like grått igjen. Synes barlowi paret mitt fortjener en bedre plass enn i et tåkehav. Noe må gjøres, og et kar nede må nok gjøres om. I dette karet her oppe får jeg ta ut alt av planter og sand igjen, å rense opp atter en gang.

Skal straks på jobb (05.30) så får vel ordne meg kaffe før jeg reiser. Koffein og nikotin må til for å få kroppen min i gang om morran, før den våkner.

Ha fortsatt en god dag alle sammen =)
Ser som uhellene skal ta tak i meg og prøve å knekke meg. Fisker som dør, yngler som ikke overlever, litt trådt psykisk og føler meg gjennom sliten for tiden.

I dag fikk jeg tlf fra politiet om at det hadde vært innbrudd i bilen min, som for øvrig har stått i Sande et par dager. Begge rutene på sjåfør siden smadret inn, høytalere i bakruta stjålet, mitt herlige pioneer stereo anlegg stjålet, masse glass, rot og snø inne i bilen. Etter dagen i dag med snø og kraftig vind, kunne en nær ha snøball krig inne i bilen.

Orker snart ikke holde meg på beina, ting sliter på en stakkars liten Leifegutt. Fikk ikke et smil om munn eller et jippy en gang når jeg fikk se nye egg i et av karene i dag. Er nok inne i en down periode. Overskuddet er ikke tilstede.

SJURA (var vel deg?)
Om du er innom her, er det noen blå i et kar nede som venter på deg. Har satt til side 10-15 stk til deg, så får du ta det du vil i antall av det.
Huffameg Leif, kjempeergelig! Nå somler du deg til sengs og fanger litt søvn og henter krefter! Uflaksen kan komme likevel, men man tåler den mye bedre. Når ikke du hopper i taket over egg bør alarmklokkene kime litt...
Plussmedlem
Føler med deg! Har hatt en slik periode selv nå, og det er slettes ikke godt.

Måtte du komme deg tilbake i form og humør snart! Du har jo hatt stor uflaks i det siste, krysser fingrene for at det snur
Takk for sympati

Ja er det ikke rart at JEG ikke jubler for nylagte egg? Er vel kjent for mine utbrudd når herlige ting skjer i mine kar. Mine intense og lange uttalelser om hvor herlig det er og gleden det gir meg. At det leikes og legges egg er for meg ingen selvfølge, og den dagen håper jeg heller ikke kommer. En kan vente og ønske seg ja, men ingen selvfølge at det skal komme.

Har ordnet med penger til ny bil, men rekker nok ikke å se på bil før neste uke. Har overhaling i produksjonen om dagene nå, og en del overtid. Maskiner, baner etc taes fra hverandre, og slite deler byttes og repareres. Dette skjer hvert år i uke 6. En slitsom uke. Tærer på rygg, armer og kroppen ellers, men biter tennene sammen og tar di 30-40timene med overtid den ene uka hvert år. Så jobbet sent fredag, hele lørdagen samt søndag.

Har ikke vært i kjellern i dag, men skal selvfølgelig ned før kvelden er omme. Forøvrig var det Acara egg som hadde kommet. kanskje ikke det mest spennende men egg er egg for meg. Noen litt mer spesielle enn andre, men....

Ble helt redd jeg! Nå skal jeg jo snart bli Apistomamma og da kan man ikke ha Apistofanatikere i sykeseng, tar det nemlig for gitt at jeg vil trenge hjelp ;o)
Linda W
Ble helt redd jeg! Nå skal jeg jo snart bli Apistomamma og da kan man ikke ha Apistofanatikere i sykeseng, tar det nemlig for gitt at jeg vil trenge hjelp ;o)

Skal nok til en viss grad holde meg unna senga. For mye å gjøre på jobben til at sengen kan benyttes i tide og utide. Skal holde meg på beina og kjøle ned hodet ;0)

Får tenke litt mindre og ta litt mer vare på meg selv. Derfor skal det bli godt å kunne tre av med alle tillitsverv jeg pr i dag har på jobben ved årsmøte den 23. denne mnd.

2 års tid som sekretær, 2 år som nestleder og siste 12 år som klubbleder gjør at jeg føler jeg har gjort min del av jobben for å vedlikeholde klubben på jobben. Selvfølgelig vil jeg savne dette, men en tung byrde vil falle fra mine skuldre. Er ikke alltid like lett å være klubbleder i en bedrift med godt over 100 ansatte. Til tider kan det være nokså tøft.

Kan tenke mer på fisker, hehe, fremover. Slippe tanker om oppsigelser, omstruktureringer, lønnsforhandlinger og alskens ting en kommer oppi.

Håper "folket" finner en ny leder som kan overta dette ansvaret, selv om det akkurat nå ser litt mørkt ut. Kanskje jeg skulle utlove et par med Apistogramma til den som vil ta over.....? Kall det gjerne frynsegoder som følger vervet......
Det er oppturer å spore i akvariekjelleren i kveld, men det er det negative som setter seg på minnet for tiden. Baenschi hannen i paret er død. Har egentlig ventet på dette etter at han fikk såret i munn. Han har vel vært så såret at han ikke har fått i seg maten i karet. Stakkars søte lille gutten.... Ynglene hans vokser iallefall fort og er allerede 4x så store som borellii ynglene som er flere uker eldre. Borellii gruppen er jo lenge siden jeg solgte.

Acara eggene var ikke å se på skifer steinsplata, så trodde di var borte allerede. Men nei da, di var flyttet til kokos nøtthula som ligger opp ned i karet. En bataljon ble sett med lys og lupe. En drøss med småtasser med flotte plommer ;0)

Hos Baenshiene i trioen er det leik på gang igjen i den midtre hula. Fersket di, men trakk meg fort tilbake for ikke å forstyrre. Hvem vil vel bli fersket på soverommet av han far? Hehe.

Ettersom jeg har prob med å legge inn bilder har jeg heller ikke tatt noen. Men legger nok noen ut på facebook etterhvert. Yngelbilder er alltid spennende.
Titter innom og sier hei.

Håper det går bra med fisker og deg m/fam.

Hos meg skjer det ting om dagen
B. Andresen
Titter innom og sier hei. Håper det går bra med fisker og deg m/fam. Hos meg skjer det ting om dagen :-)

Hei B.A
Jo da det er liv laga her, hehe. Ikke vært så aktiv siste dagene, men har iallefall fått kjøpt meg ny bil etter innbruddet i volvoen som nevnt tidligere. Denne gangen ble det Ford Mondeo, en stasjonsvogn med automat gir. Jaggu flott til å frakte større akvarier i bak der....

Har mistet ei apistohue siden sist. Det er den litt utstøtte hua i trioen av baenschi. Så det tynnes ut i rekkene der desverre.

Ynglene derimot vokser og er et syn for øyet, herlig. Ellers svømmer det rundt et nytt kull med blå acara

Legger inn et bilde for å se om surret fra tidligere er ordnet etter at jeg har tilbakestilt maskinen[External Image]
Plussmedlem
Titter innom jeg også, i en lite aktiv periode for meg også

Gratulerer med ny bil! Merk den men LOFFA's akvariekjeller A/S (Kanskje ikke A/S) på, så alle skjønner hvem det er som kommer til auksjoner og treff

Den er sikkert flott til å frakte akvarier den bilen din. Onkelen min har en Mondeo, og jeg tror den har veldig god plass.
Anders K
Titter innom jeg også, i en lite aktiv periode for meg også :) Gratulerer med ny bil! Merk den men LOFFA's akvariekjeller A/S (Kanskje ikke A/S) på, så alle skjønner hvem det er som kommer til auksjoner og treff ;-) Den er sikkert flott til å frakte akvarier den bilen din. Onkelen min har en Mondeo, og jeg tror den har veldig god plass.

Takk Anders. Ja er inne i en litt rolig periode på akvarie fronten akkurat nå. Har vært veldig mye jobbing og av den grunn sliten. Har fri fra jobb i morgen så da skal jeg ta etterslepet på karene her. Det ser ut som det trengs. Baenschiene er ikke akkurat di apistoene jeg har vært heldigst med. Vet ikke om disse er noe mer ømtålige for svakheter eller om det kun er meg som har uflaks. Har kun ei hue igjen nå i hvert kar. Den ene hua har yngel og det er faktisk egg i det andre karet. Noen få og veldig små egg. Tror ikke det er mer enn ca 20 i tallet. Vokser ellers godt di andre ynglene og det er på tide å bli kvitt noen blå acara og tilapia mariae yngler. Di vokser veldig fort. A cf borellii ynglene vokser veeeeldig sakte og kan vel kalles dverger nå i forhold til baenschi ynglene. Rart egentlig. I morgen blir det vannbytter, slamsuging og en del pumper som må renses. Blir en herlig avslappende dag....

Ettersom jeg ikke har noen nye bilder, blir det Apistogramma bilder fra tidligere.....
Da har alle kar fått vannbytter, og litt slamsuging ble det også. Kunne nok tatt det bedre, men får heller ta mer neste helg. Ble et 80% vannbytte hos barlowiparet på røykerommet. Tok først vannbytte på 250L og brukte da vann derifra.

Ser jeg har vært litt sløv siste tiden, men har lovet meg selv å følge opp bedre fremover i karene her. Neste helg er det auksjon i Drammen og det er en selvfølge at en skal dit. Blir å ta med litt småtteri til auksjon, men blir nok noe ny kjøp også.

Legger ved 3 bilder av 3 forskjellige apistogramma barlowi. Tror desverre det er 3 hanner
Noen flere bilder fra i dag tidlig

1. acara yngel
2. apistogramma cf borelli f1 eget oppdrett
3. apistogramma baenschi hue med egg i hula
og til slutt for denne gang

1. paletthanne
2. paletthue
3. A. Baenschi yngel i åpningen
gøy å se så mye flott fisk hos deg Leif.
Gratulerer med "ny" bil.

Ha ei god helg.

Espen
God helg Leif
Følger tråden din selv om jeg ikke legger igjen så mange spor her for tiden...
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap