Anders' akvarierom [NR. 1] (side 73)

Tror nok de vil stortrives nå ja

Mine grønne pleier å gå i 222 literen sammen med Sterbai , sp. black + div. annen fisk og er fremme og svinser hele tiden. Men nå som de går i 54 literen pga. at jeg så gjerne vil ha lek på de ,så er de sky og gjemmer seg bak en rot.
Skulle ønske de ville trykke ut noen befruktete egg så de kan komme over i 222 literen igjen. Savner å ha de fremme så jeg kan se mye til disse skjønnhetene.
Anders K
Tusen takk for infoen, Tom! Det var interessant å få vite det. Så får jeg se om jeg gidder å gjøre noe med det denne gangen. Hehe ;-)


Alle monner drar Anders, her har de jo til og med forringet kvaliteten på verket ditt, skal de tyvlåne får de i det minste gjøre det skikkelig! Ødelegge et flott bilde - ja,ja, du får jo på en måte æren, men jeg blir litt ergelig av det der!

Selv når jeg fotograferer på oppdrag for Scenario spør de før de bruker bildene mine i reklameøyemed, bildene er egentlig bare ment som dokumentasjon på kostymer og kulisser. Og at Tom C og andre ga meg tillatelse til å bruke bildene sine til planteforedraget vil ikke si det samme som at det er fritt fram hvis jeg skulle få det for meg å skrive en artikkel, det er en ny greie og ny tillatelse må innhentes. Sånn er det bare.

Utover å sette ned foten hardt og kraftig hvis vi oppdager opphavsrettsbrudd er det ikke all verden å få gjort kanskje, men en enkel ting er å merke bildene med navn i kameraet. Under en av de gule skiftenøkkelfanene på kameramenyen finner du opphavsrettsinformasjon, skriv inn navnet ditt under opphavsmann, det legger seg i Exif-fila på hvert bilde. Sikkert mer man kan gjøre også, men det er så fryktelig mye spennende å lese om i verden
Plussmedlem
Bilder av de skjønne, grønne kommer nok, men jeg har ikke vært så veldig flink gutt og pusset glasset akkurat nå, så derfor er det litt vanskelig...

Likevel fikk jeg et brukbart bilde av C. vittatus, en ungfisk. Nå med BILDETEKST! Hehe :p
[External Image]

Takk for infoen, Linda. Jeg forsøkte det du skrev om menyen i kameraet, men fant ikke ut av det nå med en gang, dessverre. Skal forske litt mer
Og ja, jeg er enig. Det ER litt ergerlig. Jeg syntes det er hyggelig at noen bruker bildene mine, jeg, men gjerne med tillatelse - og uten å ødelegge det

Sølvi, jeg krysser fingrene for grønningene dine. Litt vrange de grønningene dine iblandt
De derre C. vittatusene er utrolig fine ! Fikk meg endelig de fiskene jeg har lengtet etter lenge, Corydoras Trilineatus De er veldig kule, og aktive, så er veldig fornøyd med de Har du/har du hatt C.Trilineatus før? Lurer bare, fordi det kan være noen extra tips for denne arten for å få den i lek som jeg ikke har fått med meg
Plussmedlem
Grattis med ny Coryart C. trilineatus er en søt Cory, men jeg har aldri holdt den, nei. Men den skal være grei å drette, så det skal du nok få til om du forsøker litt, vil jeg tro Det er vel de vanlige Corydoras-triksene som gjelder. Husk at artskar kan være nødvendig!

Plussmedlem
Jeg vant faktisk fotokonken denne runden...! Det var litt kult, for jeg har ikke vunnet noen fotokonk her inne før.

Her er bildet jeg vant med;
[External Image]
All ære til kampfisken Roar

I går var det en hyggelig dame fra samme by innom og hentet restene fra Green Laser-oppdrettet mitt Notodden-folk er hyggelige, hehe, og jeg vet hun vil ta seg godt av dem. Da er det tomt for oppdrett som skal selges her i huset. På planen nå står å tømme et par akvarier og sette dem opp på nytt igjen, for de står helt tomme uten innredning, bare vann og filter (og det ene inneholder en kampfisk!). Må bare finne noen røtter jeg kunne tenke meg å bruke, for jeg har ikke noe veldig kult her nå. Kanskje jeg må sette meg på en buss til "et sted" i helga på en liten shoppingrunde alene for å se etter noe akvariestæsj De har dårlig med røtter på dyrebutikken her på byen nå, så jeg må nok utenbys.
Jeg føler meg litt fattig etter å ha kjøpt en ny mobiltelefon, da, men de pengene får jeg sette inn i banken igjen ved senere anledning - det vil si ved ukjent tidspunkt :p

Ingen egglegging fra Green Laser i sitt ny hjem enda... tenk hvis jeg har stoppet dem ved flytting? Kan jo hende, selv om det så lovende ut en periode!

Og en ting til jeg må fortelle er jo det at jeg så yngel fra Green Laser når akvariet deres ble tømt Vet ikke om det er èn eller fler, da, men kanskje jeg må prøve å fange de små tassene som måtte være der og putte de i eget akvarium. Må bare få satt opp et på nytt først! :p
Gratulerer til deg og Roar! Stemte på dere jeg
Vel fortjent Anders, gratulerer!
Vel fortjent førsteplass,stemte på ditt bilde
Gratulerer Anders, flott bilde av flott fisk
Plussmedlem
Tusen hjertelig takk, dere!
_________________________________

Nå skal jeg snart begynne å klargjøre meg for tur utenbys, tenker at jeg setter meg på bussen til Oslo om en times tid. Da får jeg sett etter litt akvarieting som et par røtter, også kan jeg jo håpe at de har noen interessante Corydoras inne på Dyrego på Oslo City nå Ledig plass har jeg jo, forsåvidt.

God tur og grattis med bildet

S
Plussmedlem
Takk til deg også, Simen

__________________

Jeg var i Oslo i går, og som vanlig hadde de mye fint inne på Dyrego. En del av de samme artene Corydoras siden sist jeg var der, og til alle som ønsker seg denne arten; de har fortsatt en god gruppe C. eques inne! Fine, friske eksemplarer. Løp og kjøp Prisen er litt stiv, men...

Det var mange fristelser i går. Det var også like før jeg endte opp med noen apistogramma...! Likevel fant jeg ut at jeg ikke turte denne gangen heller. Men jeg har noen sånne perioder der jeg føler at jeg skal kjøpe meg et par, og nå har jeg en sånn igjen. Nå tror jeg bare at jeg må gjøre det
Blant annet hadde de Macmasteri og Agassizii inne, men det var flere arter også som sikkert er mer spennende for apistoelskere. Men det vet jeg jo ikke, lite om apistogramma som jeg kan.

Jeg tror jeg må finne en art i en butikk, gå på mobilen og søke på AF. Er den enkel og grei og passer akvariene mine, kjøper jeg et par. Jeg er helt sikker på at apistogramma er noe jeg ville funnet interessant.

...det er bare litt skummelt, for jeg har jo ikke hatt noe annet enn Corydoras omtrent på flere år

Jeg kom ut av butikken uten noe som helst. Ikke en rot en gang hadde jeg med meg. Da får jeg jakte videre I dag har jeg tatt ned et akvarium, forresten, holder på å skrubbe det nå. For en drittjobb!
Plussmedlem
Holder på med å sette opp et akvarium igjen. Det er en 85 liter som jeg har tatt ned for at den skulle få en total "makeover"...
Har ikke ny Biltema-sand, så jeg må "resirkulere" den jeg har og vaske den. Kjedelig, men, må man så må man

Etter å ha vasket en bøtte på badet ved siden av akvarierommet, er jeg på vei inn igjen. Og i døråpningen slår en ubehagelig lukt imot meg; en lukt av... møkk? Det luktet fælt, råttent og ekkelt.

Litt lenger inn i rommet tråkker jeg i vann. Oy, det var jo DEN vanndammen der inne...
Jeg hadde satt det utvendige filteret til det akvariet ned på gulvet, nemlig, og slangen til innsuget hadde falt ned på gulvet fra bøtta den hang på, jeg må ha sparket borti. Dermed hadde filteret tømt seg for vann, siste rest omtrent rant ut når jeg kom inn

Så da var det bare å tørke, tørke og tørke. Daue pestsnegler fløt rundt fra under den doble reolen med 85 litere, for de klarer visst å kravle seg ut av karene her :p En særs ulykkelig spasertur, vil jeg tro!

Vannet hadde jammen spredd seg godt også. Under nesten hele den doble reolen, og en mye større dam ved 230 literen og mot midten av rommet derfra.
Nå har jeg hatt 2-3 sånne uhell på ganske kort tid, og jeg syntes at det vannet kan være litt snillere mot meg nå. Selvfølgelig hadde masse vann lagt seg ved listene i rommet, så det er vel aldri godt å vite hvordan det ser ut der den dagen det skal pusses opp...!


Sånn, nå får jeg fortsette arbeidet, og legge de illeluktende håndkledene ned i kjelleren for vask
Plussmedlem
Det skal sies at jeg er litt vannskadet. Natt til i går hadde jeg en artig drøm. Jeg har stadig drømmer om fisk og akvarier, og den natten drømte jeg at jeg lagde meg akvarierom i kjelleren, nemlig, og jammen ble det ganske bra til slutt også (tror jeg)...

Noen drømmer gir meg idèer. Hva om... hva hvis jeg faktisk HADDE flyttet fiskehobbyen ned i kjelleren en dag? Kanskje det er en praktisk løsning?
Det hadde ihvertfall åpnet seg muligeter for fler akvarier om det skulle bli interessant, for det er vel hovedgrunnen til at mine sære foreldre er litt redd for flere akvarier. De er for det første redd for vannskader, og for det andre at gulvet ikke tåler vekten.

Hvis jeg finner ut en dag at jeg egentlig kunne tenke meg å ha hobbyen i kjelleren, KAN det bli aktuelt. Da har jeg mulighet til fler akvarier, også, selv om det ikke er særlig aktuelt for min egen del for øyeblikket. Jeg skulle ihvertfall, om jeg "flyttet", realisert en drøm; en reol med et par-tre lange, lave akvarier til Coryer
Kanskje på tide å planlegge litt :p Det er mange uting ved å ha det i kjelleren også, da, på noen måter blir det upraktisk. Men vannbyttene bør fungere, for vi har sluk i gulvet i ett av rommene (vaskerom).
Takhøyden er også et problem; sikkert bare to meter eller rett under, og det er litt dumt med tanke på reolen(es) høyde.


ENDRET:
Takhøyden har jeg målt nå, og den er noen ytterst få cm. over to meter. Jeg får plass til reolen med de tre 98 literne, men ikke den doble med 85 literne. Da må porsarørene som er på toppen tas vekk, dvs. at jeg ikke har noen "hylle" over de øverste akvariene.
Høres ut som god løsning med akvarier i kjelleren da, om du kan tenke deg å bygge om litt på reolen og miste den topp plassen din ja. Man må jo vurdere litt om det er verdt det. Samtidig, hvor ofte ser du karene der i forhold til der du har dem i dag? Det betyr jo også litt da
Plussmedlem
Hvor ofte jeg ser dem... tja, nå ser jeg de når jeg går inn på det rommet, og sånn vil det jo fortsatt bli HVIS karene flyttes, bare at jeg må ned en trapp Det blir jo en viss forskjell, selvfølgelig, men ikke noe veldig.

Sannsynligvis får jeg ordnet alt av vannbytte-greier og sånt der nede, også, så jeg ikke trenger å løpe opp for å skru på kranen mellom hvert akvarium...
Det kan på mange vis bli bra, men jeg vet ikke helt. Det er mye å gjøre, også er jeg fornøyd med løsningen slik den er i dag, så derfor.

Men, det er ikke usannsynlig at det faktisk skjer. Jeg har flydd rundt med målestokk en del av dagen. Egentlig har jeg mange rom i kjelleren å velge mellom, men det er egentlig bare det ene som er ordentlig aktuelt. Det er nok noe større enn dagens akvarierom, så dette kan bli bra. Men, som sagt... en del må gjøres, for veggene har en fæl, lyseblå farge og gulvet smuldrer opp. Alt er betong...

Jeg tenker å legge et belegg på gulvet (noe ala det jeg har på akvarierommet nå), og male veggene. Om ikke jeg skulle sette på noen ferdigmalte plater eller noe, da. Men det koster vel kanskje mer enn det smaker. Det skal jo ikke være en stue uansett, men et rom med akvariene og fiskene i fokus
Greit kan det vel bli uansett, tenker jeg. Det er ikke så fryktelig store grep som skal til for at det skal se en del bedre ut.

En del andre ting må gjøres før en eventuell oppussing kan begynne. ALT av rot og skrot må fjernes, jeg må rive ned en reolhylle-dings i tre som dekker mye av den ene veggen, ++. Med andre ord vil det uansett ta sin tid Ikke minst må jeg få meg et parti med nye kontakter i rommet, det er vel lite av sånt!
Hvis du skulle få lyst til å kaste deg over smuldrete kjellergulv er epoksymaling fra Biltema en overaskende grei løsning. Finnes kun i garasjegulvgrått, men den er lys og nøytral, binder smuler ogs skjuler sår. Har tålt alt sølet på et vaskerom veldig bra, deilig å bare spyle gulvet og bruke nalen...
Plussmedlem
Takk for tipset, Linda, det skal vurderes

Kjenner akkurat nå at jeg er litt gira på å gyve løs, men... det må vurderes nøye først.
Plussmedlem
I dag har jeg målt og styret på ordentlig... skrev opp lengden på alt jeg har av akvarier og reoler og målte nede i det mest aktuelle kjellerrommet. Det blir plass! Og ikke minst; bedre plass. Dette rommet er mye bredere og helt firkantet, ikke noen vinkelform på det. Det betyr jo at jeg faktisk kan få plass til en STOL der nede!

Egentlig tror jeg at det rommet kan bli riktig så hyggelig, jeg, hvis jeg gjør det litt ordentlig. Vegger og tak blir jo ikke perfekt, men akvariene skal jo være i hovedfokus Gulvet er helt forferdelig, men det ordner jeg enkelt, som sagt før.

Jeg vil nok ha en ny reol hvis jeg setter i gang, så jeg må nok starte å planlegge litt og forhøre meg om priser. Jeg kunne tenke med en reol med 2-3 spesiallagde akvarier som er lave og lange. Men shit også, det kan bli dyrt!
Hadde jeg bare vunnet i Lotto... og det HADDE jeg gjort forrige helg, hadde jeg bare spilt!
Kjente nemlig den uken en voldsom følelse av vinnerlykke, og tenkte at jeg skulle kjøpe en kupong.
Det gjorde jeg aldri, og noen andre hadde visst fått tak i akkurat den kupongen jeg følte at jeg hadde vinnerlykke på. I går fikk jeg høre at en nabo hadde vunnet 2 millioner kroner den lørdagen... jeg følte meg ikke helt bra den kvelden.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap