Elins lille hjørne (side 74)

Ja, noen ganger bruker de ekstremt med tid

Ser ikke ut som om de andre jeg har gjør det, bortsett fra atroene. De andre svømmer rundt en liten stund, også klistrer de egget ganske fort.

Kanskje ikke så rart at atroene leker omtrent hele dagen når de først leker... siden de skal tenke og vurdere så mye :p

Henger etter på vannbytteregimet mitt i dag. Bare byttet 20 liter så langt (schultzeiene). Men, det er jo så moro å krabbe sakte rundt på soveromsgulvet for å se på atroene leker :p
ElinH
Men, det er jo så moro å krabbe sakte rundt på soveromsgulvet for å se på atroene leker :p

Hehe, spionasje på høyt nivå!

Gleder meg til å høre om totalantallet når du får telt opp eggene etterhvert
Åh det gleder jeg meg til også!

Bare ved å kaste et blikk inn i karet fra knestående ser jeg 21 egg. Siste så jeg 10 og plukket 45. Så dette kan bli interessant.

Skal ikke plukke et eneste egg før i morra, og skal prøve å få telt alle selv om jeg ikke skal plukke alle.

En sjekk nå, og begge hunnene har egg mellom finnene, så de holder faktisk på enda. De må da bli slitne

De skal få artemia i dag bare de blir ferdige. Det har de faktisk fått litt innimellom i det siste, og jeg lurer på om dette er en viktig del av triggingen. De fikk artemia i høst også før de lekte. Deretter sluttet jeg med artemia til de, og de lekte jo ikke på... 9-10 uker?!

Så begynte jeg med artemia igjen, og nå lekte de forrige lørdag, og i dag.

EDIT:

Jeg gjør om det til 37 egg som jeg enkelt kan se, pluss at de har et egg hver mellom finnene nå også. Jeg tror det er mange egg oppi der

Skal sette istand 6 literen med sortvannsekstrakt i kveld, slik at tanken er klar. Planen er å bruke helt nytt, rent vann fra krana. Ikke noe rusk får lov å være i vannet eller tanken som kan bidra til at eggene mugner.

EDIT2:
Hmm... ser nok enda flere egg nå, og de holder fortsatt på, begge damene. Jeg ser hvert fall 4 - 5 egg som ligger på sanda også! De må ha falt af glasset. Eneste grunnen til at jeg ser dem er at de ser ut som en diger samling sand. Kan ikke tro at de eggene klekker, yngelen vil jo møte på sand med en gang den prøver å komme seg ut.

Usikker på hvordan jeg skal velge de eggene jeg skal plukke. Lurer på å la de som sitter på glasset, filteret og rota sitte til tirsdag og heller plukke de som sitter på eikeløv, planter og javamose. Disse kan jeg forhåpentligvis plukke uten å ta på de, siden jeg kan ta hele blader eller mosestrå og flytte til klekketanken. Så skjøre som disse eggene er, er det kanskje bra at jeg ikke trenger å pille på de før de er flere dager gamle.
Dette kan bli moro Eller en total katastrofe :p

Teller 97 egg bare ved å sitte foran karet og titte

Men de har plassert noen på ganske håpløse steder, som for eksempel under rota. Kommer til å måtte løfte opp rota for å få plukket de eggene.

Også skal jeg bort tirsdag kveld... hmm. Kan bli ganske lite tid hjemme i våken tilstand akkurat den dagen. Og med 24 grader i akvariet vet jeg faktisk ikke om jeg tør å vente til onsdag kveld med å plukke. Så det spørs om jeg må plukke resten på mandag.

Forøvrig holder de på enda, men jeg tror det nå kun er den største hunnen som fortsatt skviser ut egg. Den andre dama har ligget under et eikeløv og pustet og peset den siste halvtimen eller så.

Og nå må jeg få tatt et skikkelig vannbytte i 110 literen, samt renset filteret der!
Åh, noe så trist

Skulle begynne med 110 literen, men innså at 22 literen burde flyttes til den nederste hylla først. Både fordi jeg da får bedre plass til å jobbe med 110 literen (den trenger luking...) og fordi jeg jo snart får flere små tanker å plassere

Tappet ut 10 liter fra 22 literen så den ble litt enklere å flytte på. Flyttet den ned til den nederste hylla og skulle tørke av den øverste hylla før jeg begynner å sette opp klekketank til atroeggene.

Da ser jeg to små inntørkede coryyngler De må ha hoppet ut av 22 literen når de skal opp for å supe luft! Noe så trist. De var så inntørket at jeg klarte ikke se om det var weitzmaniyngel eller schultzei yngel. Men det finner jeg nok ut når jeg skal flytte weitzmaniene. Mangler det to, så har jeg svaret.

Huff, stakkars små. Nå har jeg senket vannstanden i 22 literen og håper at dette ikke skjer igjen. Burde kanskje finne et eller annet å legge over som et slags "lokk".

Atroene holder på enda....
Inaktiv bruker
nei noe så trist =;-C
Så kjipt med de to da, men gratulerer med bøttevis med atroegg Skal følge med i spenning hvor mange som klekker
Tusen takk

Jeg er så spent selv også Liv, at jeg nesten ikke tør å tenke på det. Om noen dager har vi svaret! Og jeg er litt (mye) pessimistisk anlagt... Når jeg ser hvor enkelt disse mugner vet jeg liksom at det kommer til å bli vanskelig.

Men med så mange egg, kanskje det blir nye 11 yngel denne gangen da...

Når det er sagt.. med de enorme plassproblemene jeg har her, så trenger jeg egentlig ikke 100 atroyngel. Men- når de klistrer så mange egg over alt så kan jeg jo ikke ignorere det heller!

Må bare krysse fingre og tær og håpe at en god del klekker.
Åh tenk deg 30-40 små atroer svømmende rundt da. Sukk!
Kuhlii invasjon!
Wow.

Når Inger Anne var her så pekte jeg på det utvendige filteret til det gamle Asiakaret og sa at nå MÅ jeg bare få renset dette snart. Det har gått siden mai uten å vært åpnet. Sa også at der kom det til å være mange kuhliier, for alle mine bortsett fra en er borte.

Nå er filteret renset, og gjett hva! De var i filteret!!

Fangsten ble 8 kuhlii! Syltynne stakkars, så disse må få god behandling fremover

Jeg kjøpte 10, en døde, og en har vært i akvariet hele tiden. Nå har de siste 8 faktisk dukket opp igjen. Helt utrolig.

Nå må jeg tenke på hvor jeg skal ha de... de kunne bli puttet tilbake til det karet de kom fra, spørsmålet er bare om de vil få nok mat der, i konkurranse med såpass mange voksne cory.

De to andre 110 literne er uaktuelle pga innvendige bakgrunner som ikke er tette.

Kanskje 54 literen hvor macmasteriene går? Disse har jeg planer om å flytte til en 110 liter litt etter hvert uansett. Hmm, nei nå må jeg tenke litt.

Ikke lett når det er trangt om plassen... :s
utrolig hvordan de kan overleve inni der egentlig o.o;
Ja, helt utrolig

Det jeg sa til Inger Anne var jo mest på tull. jeg håpte kanskje at en eller to ville dukke opp, men at alle 8 hadde overlevd - nei det hadde jeg aldri trodd. Men fy så tynne de er stakkars

Og ikke vet jeg hvor jeg burde putte de heller.

Kanskje sammen med c. black og crs rekene? Der går det bare reker og 4 stykk c. black så det er vel der det er best plass tror jeg. Der vil jeg kunne gi de god behandling og masse mat.

Ja, det tror jeg faktisk er det lureste
Da er de (kuhliiene) sluppet ut hos black og CRS. De har også fått en halv rute mygglarver, de er jo helt utsultet! Klarte til og med å fange den kuhliien som har gått alene i 110 literen så lenge. Tror den vil sette pris på selskap

Også satte jeg ned en kokosnøtthule så de kan gjemme seg om de vil.

Håper de lar rekeyngelen være i fred forresten, så en liten nyklekket CRS sitte i mosen i dag...

Også har jeg tatt et 40% vannbytte på 110 literen og renset filteret.

Til slutt har jeg skurt den ene 6 literen fra topp til bunn i glohett vann, og fylt den opp med iskaldt vann. Satte i en varmekolbe så blir vannet så fint og temperert til eggplukkingen i morra.

Satte ned TO slike luftesteiner som følger med eheim luftpumpene (slik som står på bunnen. Det skal ikke stå på sirkulasjonen! I tillegg har jeg hatt i sortvannsekstrakt. Tror vel at jeg skal ha i litt mer i morra.
Usikker på hvor brunt vannet bør bli, så jeg ville hvert fall ikke ha i for mye.

Nå skal jeg bare fóre alle fiskene, fylle baljer og bøtter med tanke på morgendagen, også er jeg ferdig
Grattis med maaange egg ,du får litt å styre med nå Håper mange vokser opp. Rart dette med plassen ,selv om en vet at en gjerne ikke burde ta opp så mange egg ,så klarer en jo bare ikke la være heller
Lenge leve corygalskapen.

Utrolig hvordan lenge fisker kan leve i en pumpe ,har selv erfart det med en Goby.
En bit blåsvamp på innsuget kan kanskje være en fordel. Bruker det i begge karene mine med bøttefilter nå. En kjempefin tilleggsfordel er at vannet blir grovfiltrert før det havner i bøtten. De siste gangene utstrømmingen har vært redusert så har jeg bare renset blåsvampen på innsuget, filtermediet i bøttene har nesten vært rene. Går mye lenger tid mellom hver gang det er behov for rens i det hele tatt. Har alle mine 15 kuhlii i behold og yngelsikkert blir det også. Anbefales
Jepp Astrid Jeg har hatt dette på begge innsugene, men jeg tok den av for å skylle den, også ble den aldri satt på igjen hehe. Siden det var et kar uten hverken planer eller håp om yngel tok jeg det ikke så nøye. Men så var de vel så små og tynne at de klarte å skvise seg gjennom de rillene.

Skulle hatt tatt opp filteret for lenge siden, men det har liksom kokt helt bort i andre ting hele høsten. Og egentlig trodde jeg ikke at de ville leve inni der heller. Asia var ganske overgronn og uoversiktlig, så egentlig trodde jeg at jeg hadde mistet flesteparten av dem.

Men nå er de i et sikkert kar, uten muligheter for å rote seg inn i et bøttefilter. De skal få mye god mat fremover så kanskje de legger på seg. Håper bare ikke de har hatt så lite å spise at hele systemet deres har stengt av og de ikke vil klare å ta til seg mat. Jeg har i hvert fall sett de spise mygglarver i kveld

Takk, Sølvi! Ja, det er rart med det når eggene henger der og roper på å bli plukket

Trøsten er at om en del skulle klekke så ligger innredet oppvekstkar 8 uker frem i tid. Jeg kan i hvert fall ha fått solgt en del av ynglene innen den tid, selv om jeg helst skulle ha ventet med å selge til sommeren. Så helt krise tror jeg ikke det blir.
Tankevekkende at de kan overleve så lenge i et filter og vi som stresser og har dårlig samvittighet om vi ikke rekker å fore en dag Ikke for å snakke om hvis vi er borte en hel lang uke
Ja, du sier noe der. Disse må ha vært inni der i mange måneder!

Ikke alle, for det har liksom minket sakte med sikkert helt siden jeg kjøpte de i sommer (juni tror jeg). Men i hvert fall siden november (kanskje lengre også) har det bare vært en kuhlii oppi der. Så minst to måneder, kanskje 6 har de vært inni det filteret. Vil tro de fikk sjokk av lyset...!

Åh, jeg er så spent på eggene i morra! Og de neste dagene fremover. Jeg har så lyst til å få frem et bra kull, men jeg tør ikke håpe en gang...

En liten del av meg har også lyst til å tilsette bare en liten dråpe esha 2000... det skal jo liksom forebygge mugg, da! Men vet da søren om jeg tør.

Det som er sikkert er at jeg kommer til å plukke de eggene som sitter på eikeblader, mose og planter. De som sitter på glasset, filter og rota får bli der de er. De er også enkle å følge med på (de som sitter på glasset).

Mulig det blir skjevfordeling i hva jeg plukker, mosen så rimelig full ut. Så det er godt mulig jeg plukker langt flere egg enn det blir sittende igjen. Men alle disse jeg skal plukke, kan plukkes uten at jeg må ta i de, og det tror jeg er veldig positivt
Sølvi Gullaksen
Lenge leve corygalskapen.

Denne fikk meg til å glise, Sølvi!
Kanskje jeg burde adoptere den og bruke den som signatur. Tror det hadde passet meg midt i blinken!
Jeg tror jammen den der passer på meg også jeg!

Herlig setning

Åhhh, jeg ser endelig crs rekebarn!! Så hvertfall 4-5 i går kveld etter at lyset ble slukket (lyste med lommelykt). Da må jeg jo håpe at det er flere langt inni mosedotten. Håper inderlig de klarer seg! Det har jo vært så og si null tilvekst av reker siden i sommer, så nå håper jeg at ting skal endres.

Har faktisk vurdert å sette opp den ene 20 literen med litt mose, svampefilter og sand, og flytte gravide reker dit. Da kan jo rekeyngelen vokse opp i 100% trygge omgivelser. Men enn så lenge har jeg egentlig ikke plass til et sånt stunt.

Nå skrus lyset på hos atroene. Skal få sjekket at alle eggene sitter der de skal sitte, og ikke har blitt mat
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap