- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 74)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 74)
Postet 12.08.10 kl 22:26
Ja den var det ,men dessverre mistet jeg den etter en stund.Den spiste godt, men likevel ble den bare tynnere og tynnere og døde til slutt. Dette har jeg opplevd på flere saltvannsfisker og har blitt forklart at dette skyldes at de er blitt fanget med cyanid og dermed blitt ødelagt innvendig. Utrolig trist at dette gjøres, men det er visst ikke uvanlig .
Det blir dessuten mange penger som går rett ut vinduet.
Nå har jeg bestilt og forhåpentligvis får noen nye fisker. Her har jeg fått beskjed av leverandør at de kun fanger fisk med nett.
Så da må en jo bare stole på det.
Ellers så har leksgruppen med de orange lasenbe (CW23) flyttet hjemmenifra i dag .Litt trasig å selge de, men de gikk til en erfaren akvarist og det hjelper jo litt på. Har jo ellers en leksgruppe til med de så jeg har jo arten fremdeles
Betta Albimarginata-hannen som gikk og tygde ble satt i et eget kar i håp om å få drette opp noen yngel av disse.
Han spyttet ja, men jammen spiste han de ikke også
Fanget han ganske så kjapt, men så bare en yngel igjen. Om den er der fremdeles vet jeg ikke.Det er masse planter,eikeløv og røtter så får ikke skikkelig oversikten. Føler meg derfor passe dum når jeg slipper litt nyklekket artemia oppi et kar jeg ikke aner om det er noe i he he.
Det blir dessuten mange penger som går rett ut vinduet.
Nå har jeg bestilt og forhåpentligvis får noen nye fisker. Her har jeg fått beskjed av leverandør at de kun fanger fisk med nett.
Så da må en jo bare stole på det.
Ellers så har leksgruppen med de orange lasenbe (CW23) flyttet hjemmenifra i dag .Litt trasig å selge de, men de gikk til en erfaren akvarist og det hjelper jo litt på. Har jo ellers en leksgruppe til med de så jeg har jo arten fremdeles
Betta Albimarginata-hannen som gikk og tygde ble satt i et eget kar i håp om å få drette opp noen yngel av disse.
Han spyttet ja, men jammen spiste han de ikke også
Fanget han ganske så kjapt, men så bare en yngel igjen. Om den er der fremdeles vet jeg ikke.Det er masse planter,eikeløv og røtter så får ikke skikkelig oversikten. Føler meg derfor passe dum når jeg slipper litt nyklekket artemia oppi et kar jeg ikke aner om det er noe i he he.
Postet 13.08.10 kl 14:37
Postet 15.08.10 kl 12:41
Postet 15.08.10 kl 19:22
I går fikk jeg meg en lite hyggelig opplevelse da jeg skiftet vann i karet med Adolfoi ogvenezuelanus. Sto å holdt på å tømme ut vann med en slik pumpe de har på Claes Ohlson da jeg plutelig synes det rant så tregt ut.Ved nærmere ettersyn så jeg til min forskrekkelse at en fisk (venezuelanus ) satt fast helt oppe med "håndtaket" .Den hadde altså gått igjennom åpningen i røret ogg satt bom fast.
Førsøkte å pumpe den videre,ristet og styrte på til ingen nytte.Panikken holdt på å ta meg fullstendig ,stakkars fisk. Fant en saks og klippet over slangen i et forsøk på å riste den ut men ikke tal om ,den satt noe styggelig fast i vinkel.
Så jeg klippet og klippet så jeg nærmest kom inntil fisken ,prøvde å dra den ut etter halen uten hell.Det eneste som det resulterte i var at jeg rev av den litt av halen ,stakkars ,jeg ble helt dårlig og skjelven av alt dette. Til slutt klarte jeg å lirke den ut ved hjelp av en pipette og fisken svømte som et uvær rundt i bøtta. Heldigvis overlevde den alle disse strabasene, håper bare halen vokser fort ut igjen.
Hadde og vannbytte i karet til hestenesene og de var visst veldig fornøyd med det ,fikk også hevet ph litt da den har vært litt lav i det siste.
Resultatet et par timer senere var en tyggende hun
Bildet viser hannen sist han tygget,disse går jo å tygger 14 dager hver ,så det er jo litt artig.
De største ungfiskene begynner å bli ganske store(6 mnd) nå så vet ikke helt hva jeg ska gjøre med de når neste kull slippes ut.De er fremdeles såpass små at de klarer å komme seg inn i steinrøysene til de små.Og da er jeg redd for at yngelen kan bli spist opp.
Jeg vet jo at jeg selge de en dag men gruer meg til det og da ,de er så utrolig søte
I 222 literen med blandt annet 4 stk. sommerfugl-ciklider må jeg visst gjøre noe. For nå har den ene hannen og hunnen funnet hverandre ser det ut til og dermed kjeppjager de to andre.
Så jeg ser for meg at Weitzmaniene må dele hus med CW23 for at dette paret skal få et eget kar.
Holder jo på å redusere antall kar (prøver hardt) så noe annet alternativ har jeg ikke for øyeblikket.Får se hva jeg får til i løpet av helgen.
Førsøkte å pumpe den videre,ristet og styrte på til ingen nytte.Panikken holdt på å ta meg fullstendig ,stakkars fisk. Fant en saks og klippet over slangen i et forsøk på å riste den ut men ikke tal om ,den satt noe styggelig fast i vinkel.
Så jeg klippet og klippet så jeg nærmest kom inntil fisken ,prøvde å dra den ut etter halen uten hell.Det eneste som det resulterte i var at jeg rev av den litt av halen ,stakkars ,jeg ble helt dårlig og skjelven av alt dette. Til slutt klarte jeg å lirke den ut ved hjelp av en pipette og fisken svømte som et uvær rundt i bøtta. Heldigvis overlevde den alle disse strabasene, håper bare halen vokser fort ut igjen.
Hadde og vannbytte i karet til hestenesene og de var visst veldig fornøyd med det ,fikk også hevet ph litt da den har vært litt lav i det siste.
Resultatet et par timer senere var en tyggende hun
Bildet viser hannen sist han tygget,disse går jo å tygger 14 dager hver ,så det er jo litt artig.
De største ungfiskene begynner å bli ganske store(6 mnd) nå så vet ikke helt hva jeg ska gjøre med de når neste kull slippes ut.De er fremdeles såpass små at de klarer å komme seg inn i steinrøysene til de små.Og da er jeg redd for at yngelen kan bli spist opp.
Jeg vet jo at jeg selge de en dag men gruer meg til det og da ,de er så utrolig søte
I 222 literen med blandt annet 4 stk. sommerfugl-ciklider må jeg visst gjøre noe. For nå har den ene hannen og hunnen funnet hverandre ser det ut til og dermed kjeppjager de to andre.
Så jeg ser for meg at Weitzmaniene må dele hus med CW23 for at dette paret skal få et eget kar.
Holder jo på å redusere antall kar (prøver hardt) så noe annet alternativ har jeg ikke for øyeblikket.Får se hva jeg får til i løpet av helgen.
Postet 26.08.10 kl 13:05
Postet 26.08.10 kl 13:26
Ja jeg var veldig lettet over at det gikk bra tross alt.
Var forresten ikke en god akvariedag i går for da jeg skiftet vann på karet med de grønne laser-ungdommene så kjente jeg en merkelig lukt.
Det tyder jo aldri bra og ganske riktig,da jeg løftet på rota oppi der ,så fant jeg en fastklemt og død cory snufs,snufs
Har ikke bestemt meg om jeg skal kvitte meg med de enn å,foreløpig får de gå i hver sitt kar. Det er forresten en han og en hun.
Har nå flyttet Weitzmaniene over de de orange laserne ,byttet vann i dette karet og det som sommerfuglene skal få overta.
Så får jeg se om jeg får tid til å fange de før jeg går på jobb.
Var forresten ikke en god akvariedag i går for da jeg skiftet vann på karet med de grønne laser-ungdommene så kjente jeg en merkelig lukt.
Det tyder jo aldri bra og ganske riktig,da jeg løftet på rota oppi der ,så fant jeg en fastklemt og død cory snufs,snufs
Har ikke bestemt meg om jeg skal kvitte meg med de enn å,foreløpig får de gå i hver sitt kar. Det er forresten en han og en hun.
Har nå flyttet Weitzmaniene over de de orange laserne ,byttet vann i dette karet og det som sommerfuglene skal få overta.
Så får jeg se om jeg får tid til å fange de før jeg går på jobb.
Postet 26.08.10 kl 14:07
Postet 29.08.10 kl 22:33
Postet 30.08.10 kl 12:03
Endret: 30.08.10 kl 12:06
Postet 30.08.10 kl 15:32
Postet 30.08.10 kl 15:49
Da har jeg bestemt meg for å selge den nest siste gruppen med 6 stk.C. green laser ungdommer . Har 6 stk. til men de kan for vokse litt til før de selges.
Litt trist å ikke ha de lenger da ,men sånn er nå en gang livet. Kan ikke huse alle sammen.
De voksne fikk en skikkelig rengjøringsrunde i karet sitt i går ,ny rot og litt ommøblering. Så i morges var de ganske hyper, men har ikke skjedd noe mer.
Kanskje like greit da vi reiser på ferie på mandag og blir vekke i 8 dager. (Danmarkstur igjen ) og kan ikke forlange at hus/fiskepasser skal styre med yngel og.
Håper bare de som har spurt når jeg skal selge ,ser annonsen også.
Er litt kjekkt å selge til folk en vet ønsker seg disse skjønnhetene.
Bilde viser noe voksne fisker da jeg ikke har noen fine av de unge. Har visst slettet for mange bilder i albumene mine nå
Litt dumt at jeg bare har noen dager på meg å selge siden vi reiser men prøver samle litt fisk i færre kar.
Men ,skjer det ikke noe, så er det bare å vente til vi er tilbake.
Litt trist å ikke ha de lenger da ,men sånn er nå en gang livet. Kan ikke huse alle sammen.
De voksne fikk en skikkelig rengjøringsrunde i karet sitt i går ,ny rot og litt ommøblering. Så i morges var de ganske hyper, men har ikke skjedd noe mer.
Kanskje like greit da vi reiser på ferie på mandag og blir vekke i 8 dager. (Danmarkstur igjen ) og kan ikke forlange at hus/fiskepasser skal styre med yngel og.
Håper bare de som har spurt når jeg skal selge ,ser annonsen også.
Er litt kjekkt å selge til folk en vet ønsker seg disse skjønnhetene.
Bilde viser noe voksne fisker da jeg ikke har noen fine av de unge. Har visst slettet for mange bilder i albumene mine nå
Litt dumt at jeg bare har noen dager på meg å selge siden vi reiser men prøver samle litt fisk i færre kar.
Men ,skjer det ikke noe, så er det bare å vente til vi er tilbake.
Postet 01.09.10 kl 19:12
Endret: 01.09.10 kl 19:22
Utrolig flotte coryer.
Har lyst på, men ikke plass. hehe
Skal jo også hente dame til min barte ancistrus.
Hvordan ble det med sommerfuglciklidene dine?
Får besøk i helgen til å sette opp kjøkkenet hos oss.
Så får prøve å kjøre til Sotra i neste uke for litt fiskeprat og kaffe.
Hvis det passer for deg da Sølvi.
Espen
Har lyst på, men ikke plass. hehe
Skal jo også hente dame til min barte ancistrus.
Hvordan ble det med sommerfuglciklidene dine?
Får besøk i helgen til å sette opp kjøkkenet hos oss.
Så får prøve å kjøre til Sotra i neste uke for litt fiskeprat og kaffe.
Hvis det passer for deg da Sølvi.
Espen
Postet 02.09.10 kl 00:05
Ja de er utrolig flotte disse grønningene
De to sommerfuglene som har dannet par, har fått komme opp i stuen i et eget kar sammen med noen ildtetraer. Ser ut til at de trives godt der.
De to andre ser det ut til å gå greit med og ,ikke noe særlig jaging, men om de vil danne par er jeg ikke sikker på ennå.
Ang. neste uke Espen ,så ser du hvis du leser innlegget over ,at vi reiser til Danmark på mandag og blir vekke i 8 dager
Får ha det til gode til etter det
Lykke til med kjøkken-oppsettting i helgen ,hvilket kjøkken ble det forresten?
Postet 02.09.10 kl 09:01
Endret: 02.09.10 kl 09:01
Postet 02.09.10 kl 11:43
Postet 02.09.10 kl 11:54
Inaktiv bruker
ÅåÅåÅåÅ! Det var fine Sommerfuglciklider det! Elsker den fisken... Har alltid gått og ønsket meg denne, men har aldri liksom fått gjort det... Du må fortelle hvordan det går med paret. Blir sikkert egg, ganske snart.
Litt trist med Green Laserene dine, men de får sikkert et godt hjem der de kommer også! Skulle gjerne kjøpt de jeg også, meeen så var det den plassen da... Har moost (bokstavelig talt) 14 akvarier inn i huset så det kan bli litt vanskelig. MEN, man skal aldri si aldri! Hva gjør det vel om jeg bare kjøper eeettt akvarie til... Hehe! :p
-Erik
Litt trist med Green Laserene dine, men de får sikkert et godt hjem der de kommer også! Skulle gjerne kjøpt de jeg også, meeen så var det den plassen da... Har moost (bokstavelig talt) 14 akvarier inn i huset så det kan bli litt vanskelig. MEN, man skal aldri si aldri! Hva gjør det vel om jeg bare kjøper eeettt akvarie til... Hehe! :p
-Erik
Postet 03.09.10 kl 21:32
Ja ikke sant ,et kar til eller fra
Har en som vil ha de grønne når vi kommer hjem igjen hvis de ikke blir solgt i helgen.
Det er en som har kjøpt div. coryer fra meg før og som jeg føler meg trygg på tar godt vare på de .
Pleier ellers ikke være noe problem få solgt disse da, hadde bare lyst til redusere antall kar før vi reiser.
Regner forresten med å ha 2 stk. Cocoon-kar med meg hjem igjen fra Danmark . Noen som snakket om å redusere he he.
Planen min er å ta ned reolen i vaskekjelleren da det er så uhamselig for meg å ta vannbytter der.
Så de to nye karene skal plasseres på et stativ ( laget av hobbyplater og svartmalt)med plass til 3 kar .Ser ganske stilig ut etter min mening.
Skal hive ut bilde av det når karene kommer i hus.
Jeg har ogs hatt veldig lyst på sommerfugl-ciklider lenge ,de er utrolig flotte.
Har prøvd å kjøpe tidligere og men har mistet de litt etterhvert og aldri klart å få par av de heller.
Så nå håper jeg at det skal bli egglegging på disse her. Hadde vært gøy med oppdrett p annet enn coryer og da
Postet 03.09.10 kl 22:05
Postet 16.09.10 kl 17:47
Kjekkt med innlegg Espen
Jaja ,da vi vi tilbake fra ferie etter en forferdelig rotete tur .Fjordline er under enhver kritikk for tiden, så gleder meg til de to nye fergene kommer.
Fikk med meg de to cocoon-karene ,men de var litt mindre enn jeg hadde trodd så fr se hva som kommer oppi de.
Var ellers på besøk hos en veldig hyggelig akvarist der .Det var forresten henne jeg fikk med meg Beta Albimarginata sist vi var i Danmark.
Kom ikke tomhendt defra denne gangen heller he he . En god dusk med fersksvannstang og en skikelig artig mose som jeg ikke husker navnet på . Håper bare jeg klarer å få de til .
Hadde håpet å få spraylakket de to nye karene med svartmalig på bakveggen i dag .Men da dette må gjøres ute ble det ikke mulig i dag sånn som det bøtter ned
Kommer til å bli litt omrokkeringer i flere kar fremover ,litt høstarbeid er greit å ha
Jaja ,da vi vi tilbake fra ferie etter en forferdelig rotete tur .Fjordline er under enhver kritikk for tiden, så gleder meg til de to nye fergene kommer.
Fikk med meg de to cocoon-karene ,men de var litt mindre enn jeg hadde trodd så fr se hva som kommer oppi de.
Var ellers på besøk hos en veldig hyggelig akvarist der .Det var forresten henne jeg fikk med meg Beta Albimarginata sist vi var i Danmark.
Kom ikke tomhendt defra denne gangen heller he he . En god dusk med fersksvannstang og en skikelig artig mose som jeg ikke husker navnet på . Håper bare jeg klarer å få de til .
Hadde håpet å få spraylakket de to nye karene med svartmalig på bakveggen i dag .Men da dette må gjøres ute ble det ikke mulig i dag sånn som det bøtter ned
Kommer til å bli litt omrokkeringer i flere kar fremover ,litt høstarbeid er greit å ha
Postet 16.09.10 kl 20:58