Revestrekenes akvarieverden (side 74)

Ingenting er så gøy som å få uventet yngel, Rita. Disse er virkelig flotte. Er en del som har fått oppdrett på disse siste halve året. Finnes vel flere typer av denne arten tror jeg også? Kom selv hjem fra juleferie til ca 250 yngel av Tilapia mariae og et nytt egg kull hos mine apistogramma cf borellii.

Artig med hyggelige overraskelser. Fortsatt god jul Rita : =)
Mange takk Loffa, ja det er gøy med slike overraskelser, og spesielt på arter man ikke har hatt oppdrett på før Lykke til med de nye kullene dine
Vakre bilder av gøyale overraskelser Rita!
Takk Linda, disse "småpinnene" ble en ekstra julegave
C. condiscipulus, 8 uker
[External Image]
I går var de fire C. condiscipulus-ynglene 8 uker gamle og oppdrettet er registrert

[External Image]
Skulle det bli for mange småpinner...
så flyter de gjerne sørøst ))
[External Image]
Apistogramma'ene (som Tom C. mener er sp. "Roca Eterna") trives tydeligvis godt i brønnvannet vårt, nå har begge hunnene frittsvømmende yngel

[External Image]
Disse to er fra det eldste kullet (se innlegg 1451).
Apistogramma er virkelig fasinerende fisk, men siden coryene har førsteplassen i mitt akvariehjerte, så må flotte siklider vente...

Men de pinnene, de er hjertelig velkomne her også, om det blir alt for mange av dem. Vidunderlig flotte! ;D
Du må ha flere kar Sissimor, så du får plass til alt du har lyst på ))
Det er nok ikke så mange vittata-yngel, jeg har bare sett seks stk, men blir det flere kull skal jeg gi deg beskjed
Dagens overraskelse, nomorhampus ebrardtii yngel
[External Image]
I kveld begynte jeg å forberede 375l for discus og startet med å håve ut andemat og andre flyteplanter. Midt i innhåvingen oppdaget jeg noen smale små fisker og måtte bøye meg ned for å se dem fra siden, og der svømte det noen små halvnebb De er ca 1 1/2 cm lange og sikkert ganske ferske ettersom de ikke allerede var spist opp. Individene jeg kjøpte på Dahls består av bare hunner så jeg har krysset fingrene for at en eller flere av dem var drektige fra før av (de går nemlig 2 mnd har jeg lest ett eller annet sted, fra befruktning til yngelen er fødeklar) ellers måtte jeg fått tak i noen hanner. Nå er ynglene fanget inn og puttet i en breedingbox som henger innvendig i 357l så discusene må pent være der de er inntil videre

[External Image]
Dårlige bilder av de små halvnebbene gjennom en ripete plastboks, men det er vel ikke noen tvil om hvilke art de er

[External Image]
Hodet på en fullvoksen til sammenligning, jeg regner med at "nebbet" kommer med alderen
Oi, det der var jo skikkelig arti ;D
Trur dere må ha mirakelvann jeg, alt dere får oppi leker jo At Equesene deres ikke har lekt må jo bare være en missforståelse!
Pål
Mirakelvann er nok å ta i litt, halvnebben/e var nok som jeg skrev drektige allerede ved ankomst Dokka Men jeg hadde nok skikkelig flaks som begynte med andematfjerningen på riktig tidspunkt, hadde jeg gjort det i dag hadde nok all yngel vært oppspist for lenge siden. Halvnebbene har den uvanen at de glefser i seg alt som kan passe i "nebbet", og det blir ganske stort når de åpner det. Jeg leste også på nettet at de er som haien hvor yngel kan spise andre yngel allerede før de er født. Skal man ha noe håp om å redde yngel må hunnen gå i et skikkelig tettbeplantet kar, eller så må man flytte henne til et kar med minimal vannstand og lage en fordypning til henne så yngelen kan svømme opp på grunnen så hun ikke får tak i dem.

I dag har jeg fóret yngelen med nyklekket artemia og da våknet jaktinstinktene hos de små

Jeg har enda ikke fått somlet meg til å starte tørketidssesong for equesene og jeg tror det må til for å kanskje få dem i lek.
[External Image]
I kveld har jeg funnet fire halvnebbyngel til, de er innfanget og puttet i breedingboxen
Kjekkt med yngel som plutselig dukker opp,snodige /artige fisker forresten
Kjempeartig med slike overraskelser Halvnebbene er skikkelig artige, sosiale og uredde. Eneste bakdel er at de er glupske (men det er det jo mange arter som er) og så er de gode hoppere, uten dekkglass/heldekkende topp blir de tørrfisk på et øyeblikk.
[External Image]
Og så noen bilder av grønningene, de er skikkelig i farta om dagen og leker stadig vekk Her er en rund hunn med nye og gamle egg.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Den "militærgrønne" er en viltfanget fisk kjøpt i Sverige.

Åh, så stilige bilder ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap