Anders' akvarierom [NR. 1] (side 74)

Høres ut som en bra løsning dette da!
Plussmedlem
Mail er sendt til Akvariekjellern angående reol! Da bare krysser jeg fingrene for at jeg får en pris jeg kan leve med, og ihvertfall at jeg får et svar

Hvis jeg finner ut at jeg skal gyve løs på rommet, får jeg vel satse på å få gjort en del i påsken.
Akvariekjelleren svarer eller ikke svarer. Svare de gikk det fort, men første mail fikk jeg ikke svar på. Hørte det var mye stress da, så prøvde en gang til og da fikk jeg svar.
Ting pleier å gå fort når du først får en idé Anders
Plussmedlem
Hmmm, gjør det? Hehe

Joda, når jeg først har noe i hodet er et vanskelig å få det ut. Henger meg fort opp i den tanken. Men det hender jo at det må skrinlegges også, da

Men nå må jeg ikke heeelt glemme skolegangen min, da :p Selv om jeg nå vet at det blir skole her i byen.
Plussmedlem
Tvillingmamma80
Akvariekjelleren svarer eller ikke svarer. Svare de gikk det fort, men første mail fikk jeg ikke svar på. Hørte det var mye stress da, så prøvde en gang til og da fikk jeg svar.

Dumt jeg ikke lagret det jeg skrev før jeg sendte...

Sendte du fra DENNE siden...? Det gjorde iallefall jeg. Antar at det kommer til riktig mailadresse :p
Hei! Her er et dårlig mobiltlf bilde av det nye hjemmet til de fine grønne, Leter du godt finner du alle 10 på bildet [External Image]
Plussmedlem
Se her, ja! Jeg klarer til og med å telle nesten alle

Her får de virkelig et godt hjem, ser jeg. Et flott akvarium. Jeg er glad for å se at de har vært så heldige!

Håper de legger en del egg for deg etterhvert, da, så får du kanskje en gjeng med småtasser. De fleste er det vel litt tidlig for, men det nærmer seg nok at det kan skje, ja.
Anders K
[QUOTE=Tvillingmamma80]Akvariekjelleren svarer eller ikke svarer. Svare de gikk det fort, men første mail fikk jeg ikke svar på. Hørte det var mye stress da, så prøvde en gang til og da fikk jeg svar.

Dumt jeg ikke lagret det jeg skrev før jeg sendte...

Sendte du fra DENNE siden...? Det gjorde iallefall jeg. Antar at det kommer til riktig mailadresse :p

Gang nr to fikk jeg svar. Varene skulle sendes i går, men jeg har ikke fått noe sporingsnr. Vurderer å bli stresset, men kroppen er i krig med meg så jeg tror ikke den skal få oppleve det nå :P Bare håper at det ikke skjer noe galt.
Plussmedlem
Det er alltid en viss "risikosport" å flytte Corydoras fra et akvarium til et annet med tanke på trivselen.
For en stund siden, som jeg har skrevet, flyttet jeg C. Green Laser fra et 98 liters akvarium til 230 literen sammen med Vittatusene. Jeg tenkte at det kom til å gå bra, men... dessverre. Før var de stadig fremme og "snuste" og hadde den siste perioden begynt å legge en del egg, men nå har de ikke gjort det etter å ha kommet i et nytt akvarium sammen med en annen art. De er mye roligere også enn de var :-/ Men, de kommer fram og spiser og sånt da, iallefall. Men jeg syntes det er litt dumt at de ble mindre aktive, for da er jo ikke fiskene like spennende Håper de legger noen egg etterhvert igjen. De har vært på nære nippet til å gjøre det, da.

Mail fra Akvariekjellern har ikke kommet ennå, forresten. Irriterer meg en smule at butikker IKKE kan svare...!
Mail med regning? Det blir bare tatt to ganger i døgnet. Ellers er det liksom enten eller ja. Men jeg vet de har hatt datatrøbbel, har det kanskje ennå? Aner ikke.

Kjenner til grupper som ikke trives ved flytting ja. Og nå trives ikke de i gamle karet lengre heller selv om de fikk plassen sin tilbake Litt usikker på om jeg bare skal la de gå lengre, selge eller sette de sammen med noen andre? Hvor lenge har dine gått i det store nå?
Det å flytte cory for min del den gang jeg drev med disse artene, resulterte ofte i lek og egglegging. Jeg flyttet dem til samme str kar, men ikke sammen med noen andre arter. Skulle begge arter legge egg, blir det liksom eggedosis. Det vil si at en ikke vet hva som er hva, om ikke eggene er av forskjellig str eller annet

Blir nok en corygruppe igjen her også Anders, bare ting kommer på plass. Trenger fortsatt en del utstyr for å få opp karene som står igjen

Synes nesten en "corytråd" trenger et apistobilde. dette en rositae med nye egg til morran =)
Plussmedlem
Det har hendt her også at flytting har resultert i lek og egglegging, ja... men tydeligvis er det en art som er litt sær på omgivelsene, det her

Virkelig en flott Apistogramma, det der. Jeg skal nok ha en art i hus snart, må bare se hva jeg kommer over Også må du selvfølgelig ha en Corygruppe. Har du tenkt deg ut noen arter du kunne tenke deg, da...?
Tror aldri jeg har savnet en gruppe fisk så mye som metaene jeg en gang kjøpte av Mona. Men må se litt på pH verdier etc for å se hva jeg KAN ha ettersom jeg har så lav pH her. Om jeg ikke husker feil går det cory i Rio Xingu, så det skal være muliheter for et par som kan gå i min pH.

Mona, om du er innom kanskje du kan anbefale noen? PH hovedsaklig mellom 5 og 5,5 akkurat nå, men varierer litt med årstidene (brønnvann)
Ph 5 og 5.5 er supert for veldig mange Corydoras, spesielt de som lever i områdene rundt bielvene til Rio Negro. Typiske eksempler på det er nettopp de artene jeg holder nå; C. adolfoi og C121. De to er bare en dråpe i havet av arter som kan passe. Det vannet du har ville jeg uten å nøle plassert mange slags Corydoras i. De kommer tross alt fra surt regnskogsmiljø med sandbunn, leirebunn og masser av nedfallsløv som gir surt vann. Corydoras er jo fra samme områder som dine Apistogramma

Ph-verdiene som oppgis i fiskebasen er ikke å forstås slavisk, de oppgis gjerne slik at de ikke blir "for ekstreme". Men sannheten er at veldig mange av fiskene vi holder fra Sør-Amerika, lever under store deler av året under relativt ekstreme forhold; høye temperaturer, lav vannstand, og kanskje ekstra surt vann, i det halvåret tørketiden varer.
Jeg har lest litt forskjellig når det gjelder målinger av ph. Noen steder er det rapporter fra folk som har vært der og tatt vannmålinger, som tyder på at vannet blir surere i tørketiden (alt blir liksom så konsentrert). Mens andre steder leser jeg at det bare er minimale forskjeller mht til ph mellom tørketid og regntid. Regnvann er jo uansett ganske surt.

Men nå snakker jeg meg vel helt bort her Tilbake til saken; hvis du vil ha C. metae i det vannet du har, Leif, så tror jeg du kan gjøre det - men velg kanskje oppdrettsfisk fremfor viltfanget (de godtar kanskje lettere "feil" ph ifht det som er i det naturlige habitatet). Du vil nok få dem til å trives. Bruk bare gooood tid på tilvenning hvis de kommer fra et annet område/distrikt med f.eks. 7 i ph eller noe slikt. All senking av ph bør skje over veldig lang tid, for å unngå sjokk.

Jeg ser at Planetcatfish opererer med Ph 6.5 og opp litt til C Metae-arten. Den oppgis at de kommer fra Rio Orinocos bielver. Men jeg vet ikke om det er basert på synsing av den som har lagt det inn, eller basert på info fra folk som har foretatt faktiske målinger fra elvene de finnes i. Noen ganger har Planetcatfish slik info, andre ganger er det litt synsing fra div. medlemmer - som her i AFs fiskebase

Tusen akk for svar Mona. Tar ingenting som står i basene som en facit, hører heller på folk som har erfaring fra praksis. Kan jo starte opp et kar som ikke har røtter og eikeblader, da vul pH ligge noe høyere. Søndagens test viste brønnvann med 6,3 ca.

Ellers kan jeg vel si at foredraget mitt om apistogramma gikk over all forventning selv med neste stinn brakke. La inn litt historier og litt ablegøyer av litt seriøs stil, og det gikk som en drøm. Frister til gjentagelse =)

Takk igjen Mona
Plussmedlem
Seeen oppdatering fra en sliten og veldig trøtt Anders... eller, oppdatering og oppdatering. Orker ikke stort - bare ETT lite bilde

C. vittatus ungfisk.[External Image]
Plussmedlem
Jeg kjøpte noen nye fisk her om dagen; cherrybarber! Jeg har lenge tenkt på å ha noen andre fisk i 230 literen enn bare Corydoras (og en kampfisk, da), så nå er det gjort. Dessverre har èn av 12 falt fra allerede, men resten ser friske ut, er jeg ganske sikker på, for... i dag har de nemlig noe på gang! Skikkelig flotte, røde hanner flyr etter hunnene, jeg TROR iallefall det er sånn, så her kan det nok bli lek, ja

Har egentlig fått litt sansen for de små, røde skapningene, jeg Litt annet enn bare Corydoras, liksom. Pynter opp karet litt, og dessuten blir gjestene litt mer imponert, hehe :p

"Har du ikke noe fisk her'a?"
Gratulerer med nye beboere. Men hvordaner de med tanke på evt egg på coryene? Eller setter du coryene i eget kar om du ønsker egg?

Venter bare på bilder nå vettø
Plussmedlem
Nå er det altså cherrybarbene som ser ut til å ville leke i denne omgang, da, men når det gjelder egg og Corydoras så må jeg nok plukke kjapt om noen skal overleve, for disse barbene er nok eggspisere De Luxe, ja!

Har forsøkt å ta bilder, men de er ekstremt rastløse, så alt så langt har bare blitt "grums"
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap