Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 75)

mona o
Jeg [I]kunne[/I] jo [I]bare[/I] ha kjøpt f.eks. tre stykker til...? ;-)

Hehehe. Som om noen av oss tror på at det lar seg gjøre... ;-D Uansett ville jeg ha ringt inn og sjekket før du tar turen (hvis du tar den). Det var ikke så mange fisker igjen. Og vi vet alle hvor lekre disse er...
180 literen.
De to flotte sverdplantene (Echinodorus rubin) er det Frank Angell som har "flasket opp" De har vokst bra her etter planting, men de var store og flotte allerede da jeg kjøpte dem av han.

Har luket litt i flyteplantene etter at bildet ble tatt, forresten.
I dette karet har jeg:
21 Corydoras sp. Black
5 små L-144 (Ancistrus)
1 rosa kampfisk (Betta splendens)
2 Smykketetra (Nannostomus marginatus, rester etter en større stim jeg solgte i fjor sommer)

[External Image]

[External Image]
Flott kar Mona

Går det bra å ha kampfisk sammen med corydoras? Jeg savner å ha en.

Ønsker deg en god jul må du og familien kose dere masse! *Juleklem*
Takk
Joda, det går helt fint å ha kampfisk sammen med Corydoras. Generelt kan man si at de burde være ideelle tank-samboere, for kampfisken oppholder seg stort sett øverst i karet, og Corydorasene helt nederst. De er ikke i veien for hverandre på noen måte. Kampfisken min ser ikke ut til å ense Coryene en gang.

God jul og juleklem til deg og dine også!

Elin Pedersen
Flott kar Mona :) Går det bra å ha kampfisk sammen med corydoras? Jeg savner å ha en. Ønsker deg en god jul må du og familien kose dere masse! *Juleklem*
Jeg har spekulert litt fra tid til annen, om reker faktisk spiser Corydoras egg...
Tanken har slått meg flere ganger ettersom jeg synes hastigheten egg forsvinner med øker når reke-bestanden er svært stor i et akvarium. Spesielt har jeg tenkt på dette hos Corydoras panda, da populasjonen av kirsebærreker der er veldig stor.

I dag så jeg at Corydoras metae, som deler tank med min koloni av Røde Krystallreker, hadde lagt et stort kull egg. Vanligvis er det bare 10-15 egg om gangen som jeg ser, men nå var det ca 40 egg på glasset.

Og brått får jeg øye på denne reka.... tatt på fersk gjerning! Jeg tok på meg brillene for å studere det i detalj med nesa nesten inntil glasset, og jeg kunne SE at reka "skrellet" av egghinnen på egget! Ooops....!

Det er pussig at jeg ikke har tatt reker på fersk gjerning før, for jeg har jo ekstremt mye kirsebærreker rundt omkring. Men kanskje det er slik at de ikke er spesielt begeistret for egg, men spiser det en sjelden gang?

[External Image]
Jeg må ha tatt feil mht innlegget rett over. Kanskje rekene pusser eggene istedet?

Det må ha vært noe annet jeg så glimte til i hvitt. Klørne kanskje? Jeg har studert dette karet mange ganger i dag, og selv om jeg ser reker sitte både her og der på eggene, så mangler det faktisk ikke noen egg! De henger der like hele som tidligere.

Jeg var nok litt kjapp med å skylde på rekene
Hei. Vil bare først si at jeg er utrolig begeistret for innleggene dine og artiklene du skriver. Lurte på om du har noen erfaring med pygme coryer. Jeg har kjøpt 11 stk C.habrosus og 6 stk C.pygmeatus (alle de hadde igjen i butikken). Disse går sammen i en 70 liter med sandbunn og ser ut til å trives veldig godt, temp er stabil på 25 grader og alle vannverdiene er bra. Eneste problemer er at jeg klarer ikke å se om de spiser skikkelig. Har gitt den røde mygglarver som jeg har hakket opp etter beste evne, men kan ikke helt SE at de spiser. Noen forslag?
Hei Mona.
Må bare si at jeg er veldig enig med "Anen". Er utrolig glad for alle innleggene og artiklene dine. Har du forresten sett denne videoen? Er vel grunn nok til at coryer bør holdes i stim.
Jeg har fått en ny Corydoras øverst på min ønskeliste
Corydoras geryi
Det klør i fingrene etter å få kloa i den, jeg ble helt betatt. Den har et veldig spesielt hode og ansikt, den ser spesiell ut der i tillegg til mønster og farger.
Arten kan ligne litt på Corydoras guapore, med sine laverestilte øyne enn det vanlige Corydoras har. Den har en viss mønsterlikhet med C. sodalis også, men C. sodalis er grå.

Ut på jakt...!

Fikk øye på den på frontcoveret til denne boken:
[External Image]
Takk til både deg og Sqee under ditt innlegg, for rosende ord Det er veldig, veldig hyggelig å lese

Ang. pygme-corydoras, har jeg ikke noen egen, førstehåndserfaring med disse, dessverre. Har enda ikke eid dem (synd og skam i grunn!), men det er noe jeg har planer om å gjøre noe med
Så lenge fiskene ikke er tynne, men ser ut til å være i godt hold og magene ser passe avrundet ut, tror jeg nok de får i seg det de skal ha av mat.
Du skriver at du også har hakket opp maten, og da tror jeg nok du har gjort det du kan

Anen
Hei. Vil bare først si at jeg er utrolig begeistret for innleggene dine og artiklene du skriver. Lurte på om du har noen erfaring med pygme coryer. Jeg har kjøpt 11 stk C.habrosus og 6 stk C.pygmeatus (alle de hadde igjen i butikken). Disse går sammen i en 70 liter med sandbunn og ser ut til å trives veldig godt, temp er stabil på 25 grader og alle vannverdiene er bra. Eneste problemer er at jeg klarer ikke å se om de spiser skikkelig. Har gitt den røde mygglarver som jeg har hakket opp etter beste evne, men kan ikke helt SE at de spiser. Noen forslag?
Så lenge fiskene ikke er tynne, men ser ut til å være i godt hold og magene ser passe avrundet ut, tror jeg nok de får i seg det de skal ha av mat.

Det er godt å høre. De fikk frosne artemia i går og da tok det helt av oppi der Jeg tenke jeg skulle støvsuge bunnen for mat rester i dag (trodde kanskje jeg hadde overfôret litt), men det var ingenting igjen da jeg kom opp i dag. Vi prøver så godt vi kan å passe på de nydelige små fiskene
Mona! Nå er det så mange som har mast om pygméer (inkludert meg), at du må få deg noen så du kan fullføre din rolle som cory-orakel. (A)
Høylydte guttunger som hamrer løs på et ishockeyspill (type "Stiga") ble litt for mye for meg i dag, så jeg flyktet inn på akvarierommet med et kamera for å unnslippe støynivået i stua

Noe "småplukk", knipset i dag under denne fotoseansen.

Først en Galaxyrasbora fra stimen min med disse, som jeg mistenker for å drive med litt eggspredning i plantebuskaset på bunnen i 128 litern de er i. Det er stadig masse "vimsing" og susing ut og inn parvis blant plantene. Skulle kanskje tatt dem ut og satt dem i en 45 liter alene, bare en enorm haug javamose i tillegg? Kanskje det kunne blitt noen yngel etterhvert.

De neste to bildene er fra 112 literen, der jeg har 6-7 Røde koralltetraer. Etter at jeg fjernet Apistogrammaene som drev terrorvelde, har det heldigvis ikke dødd noen flere av disse dyrebare tetraene...Jeg er bombesikker på at de døde tetraene jeg fant (en og en med en stunds mellomrom), døde av stress og hjertestans pga ciklidenes terror-regime. Som det tredje og siste bildet her viser, ble det noen hakk i finnene deres av det også, enda så raske de er.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Mums-mums!
Corydoras sp. Black ved fòringstid. I kampen om maten knuffer de fòrtablettene rundt over hele karet, og når en kiler seg fast mellom glasset og en trerot, blir det trangt om saligheta

[External Image]
[QUOTE=mona o]Mums-mums!
Corydoras sp. Black ved fòringstid. I kampen om maten knuffer de fòrtablettene rundt over hele karet, og når en kiler seg fast mellom glasset og en trerot, blir det trangt om saligheta

For noen fantastisk vakre coryer!
Jeg er bare sååå spent på Super-Arcuatusene mine! Det er stadig oftere jeg ser at det er "ting på gang" i karet. Det ser ut til å henge på hunnene, ikke hannene, for hannene virker mer og mer ivrige. Men hunnene vil ikke helt være med enda... Jeg krysser fingrene for at gutta får det som de vil til slutt!

Det er en god del rastløs svømming hver dag i karet, og det er aldri kjedelig å betrakte dem siden de er blitt så aktive.

Er ikke dette bare en utrolig fin Corydoras!? Med sine 7 - 8 cm er de imponerende i tillegg

Tro om "Love is in the air"....?
[External Image]

Nyyydelige Coryer!
[External Image]
Jeg trekker stadig frem en av mine gode, gamle favoritter;
Corydoras metae.
Det er et eller annet ved denne arten som gjør dem bare sååå søte!
Hos meg har de gått på gråsvart, finkornet og rund grus det siste året. Dette gjør at de har veldig mørke farger på kroppen. Andre som har dem på lys sand, forteller at de nesten er hvite i bunnfargen på kroppen. Artig

I 85 literen denne voksne gruppen på ca 15 fisk befinner seg, har det klekket og vokst opp noen ungfisk også. De to første bildene viser en spretten sånn en Vet ikke riktig hvor mange ungdommer det er her, men jeg tror ikke det er så veldig mange. 5 eller 6 kanskje. Jeg har imidlertid flere "juveniles" i et eget oppvekstkar, egg jeg har plukket ut og klekket separat.

Er'n ikke til å spise opp, vel?

[External Image]

[External Image]

Her er et par av de voksne også:
[External Image]
Jeg elsker de bilder av coryer sett rett forfra. Da får man skikkelig oversikt over bartene. Og super-coryer har superbarter! Jeg må bare skrive under på at dette er lekre coryer.
mona o
Jeg har fått en ny Corydoras øverst på min ønskeliste:-) [URLBLOCK1] Det klør i fingrene etter å få kloa i den, jeg ble helt betatt. Den har et veldig spesielt hode og ansikt, den ser spesiell ut der i tillegg til mønster og farger. Arten kan ligne litt på [URLBLOCK2], med sine laverestilte øyne enn det vanlige Corydoras har. Den har en viss mønsterlikhet med C. sodalis også, men C. sodalis er grå. Ut på jakt...! :-) Fikk øye på den på frontcoveret til denne boken: [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_071229135041_1.jpg[/IMG]

Så kult at du også er ute etter C. Geryi! Den har jeg hatt en stund på ønskelista mi. Tidligere het den C. Sumatranus (?) tror jeg. Har hørt forskjellige steder om de kan skaffe den, og det nærmeste jeg har kommet var dyrego på Gjøvik som fikk den inn ved en feiltagelse en gang... Si ifra om du skulle få tak i noen
Gyrd
Så kult at du også er ute etter C. Geryi! Den har jeg hatt en stund på ønskelista mi. Tidligere het den C. Sumatranus (?) tror jeg. Har hørt forskjellige steder om de kan skaffe den, og det nærmeste jeg har kommet var dyrego på Gjøvik som fikk den inn ved en feiltagelse en gang... Si ifra om du skulle få tak i noen :-)

Du var inne på noe, du gjettet et navn som har med et land å gjøre... men det var på feil kontinent og feil verdensdel
Corydoras bolivianus ble de kalt før.
(Bolivia ligger i Sør-Amerika, og Sumatra i Asia)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap